پردیس ثابتی زیست‌شناس ژنتیک پزشکی، استاد دانشگاه هاروارد و حتی خواننده

12 شهریور 1399 - 11:00
زنان موفق - پردیس ثابتی زیست‌شناس ژنتیک پزشکی، استاد دانشگاه هاروارد و حتی خواننده
پردیس ثابتی زیست‌شناس ژنتیک پزشکی، استاد دانشگاه هاروارد و حتی خواننده
امتیاز مطلب: 96%

پردیس ثابتی متولد 1354 در تهران است. دکتر پردیس ثابتی یک زیست‌شناس محاسباتی ژنتیک پزشکی است که روش آماری انفورماتیک را توسعه داده است و  بخش‌هایی از ژنوم را که  شامل انتخاب طبیعی و الگوریتمی است از اثرات ژنتیک بر تکامل بیماری توضیح می‌دهد. وی عمده تخصص خود را در زمینه تنوع ژنتیکی کسب کرده و در حال حاضر بر توسعه الگوریتم‌های تشخیصی از نشانه‌های ژنتیکی یک انتخاب طبیعی متمرکز است و هم‌چنین در حال انجام مطالعات وسیع ژنتیکی است. با یوکن همراه باشید.

ثابتی در سال 1997 در رشته زیست‌شناسی در موسسه علمی ماساچوست شروع به تحصیل کرد و  بعد از دریافت مدرک کارشناسی خود با یک لیسانس علوم در رشته تحصیلات تکمیلی وارد دانشگاه آکسفورد شد و در سال 2002 دانش خود را در زمینه ژنتیک تکاملی تکمیل کرد و فارغ‌التحصیل دکترای پزشکی هاروارد در سال 2009 شد. وی با تلاش جدی و بی‌وقفه توانست جز نوابغ این دانشگاه محسوب شود و به کسب نمرات و درجات عالی علمی و آموزشی دست پیدا کند و به جایی رسید که در تاریخ تاسیس این دانشگاه توانست جزو سه زنی باشد که با معدل 100 فارغ‌التحصیل می‌شود.

کار علمی-تحقیقاتی او به هنگام فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد بر عوامل ژنتیکی میزبان در حساسیت به مالاریا، پلاسمودیوم فالسیپاروم و هم‌چنین الگوهای مطالعاتی مربوط به تنوع ژنتیکی جهت شناسایی  ژن‌های سریع‌الرشد بود. در دانشگاه هاروارد او روش های جدیدی را برای شناسایی انتخاب طبیعی ایجاد کرده و آن را به کل ژنوم انسانی اعمال می‌کند و بسیاری از عامل‌های بیماری‌زا را پیدا می‌کند.

زیست شناسی - بانوان موفق  

محاسبات او به جهش‌های ناشی از انتخاب طبیعی کمک می‌کند و نشان می‌دهد که گیرنده‌های ژن‌های ایمنی  در پاسخ به عفونت‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

دکتر ثابتی یک ژنتیکدان تکاملی است که تخصص زیادی در زمینه تنوع ژنتیکی دارد و الگوریتم‌هایی برای تشخیص علائم ژنتیکی انتخاب طبیعی و انجام مطالعات مرتبط با ژنتیک دارد.

آزمایشگاه او بر تشخیص و تشخیص سیگنال‌های انتخاب طبیعی در انسان و پاتوژن‌ها متمرکز است و اخیرا ژن‌های انتخاب‌شده‌ی مرتبط با انتخاب طبیعی برای عفونت ویروس Lassa Fever در جمعیت نیجریه را که اخیرا در طبیعت منتشر شده شناسایی کرده است. 

این محقق ایرانی-آمریکایی تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای را تا کنون به انجام رسانده است و تا کنون بیش از چندین مقاله علمی ثبت شده از خود بر جای گذاشته است و هم‌چنین از محققان و کارشناسان تاثیرگذار بر عرصه تکامل انسانی و بیماری‌های واگیردار می‌باشد.

علاوه بر افتخارات علمی–آموزشی از دانشکده پزشکی هاروارد، پردیس ثابتی هم‌چنین موفق به کسب جوایز متعدد در عرصه‌های مختلف علمی-پزشکی شده است. در طی یک دوره پنج ساله 500 هزار دلار برای حمایت از انتقال حرفه‌ای از کارآموزی به اعضای هیئت علمی اعطا کرده است. در سال جاری چیزی حدود 24 جایزه بین‌المللی به این محققان در سراسر جهان داده شده است. هم‌چنین از زمان آغاز برنامه در سال 1995 صندوق اوراق قرضه بیش از صد میلیون دلار کمک مالی به دانشمندان پیش‌رو در زمینه شغلی‌شان اختصاص داده شده که حدود 40 درصد از جوایز به دانشمندان پزشکی چون ثابتی تعلق گرفته است.

ثابتی هم‌چنین در سال 2006 توسط مجله اسپکتورم به عنوان یکی از هشت نابغه‌ای که دنیا را متحول خواهد کرد، معرفی شده است. هر ساله چندین مجله برخی از متخصصین علوم مختلف را برای تقدیر و افتخار معرفی می‌کنند در واقع کسانی که کار‌های علمی و برجسته‌ای برای جامعه علمی انجام می‌دهند که ثابتی هر ساله یکی از این نوابغ بشری معرفی می‌شود.

وی به عنوان یکی از سرشناس‌ترین محققان آمریکا در  زمینه ژنوم مالاریا است که از بنیاد ییل و ملیندا مبلغی بالغ بر بیش از دو میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است. 

هم‌اکنون یکی از مهمترین تمرکز‌های کاری او بر روی ژنوم مالاریا و HIV است. وی طی مصاحبه‌هایی که اخیرا انجام داده ابراز داشته که به دنبال آن است که با درک روشنی از آن‌ها متوجه شویم چگونه می‌توان با اعمال تغییراتی در ژنوم انسانی تمامی افراد را در برابر بیماری‌های مختلفی نظیر مالاریا مصون کرد. همین‌طور اذعان داشته است که همواره از این نکته در تعجب و حیرت بوده  که چرا برخی از افراد به بیماری ای هم‌چون مالاریا مبتلا می‌شوند اما برخی مصونیت دارند و همان‌طور که گفته شد بخشی از فعالیت‌های او در جهت کشف و حل شبهات بیماری مالاریا بوده که در آزمایشگاه خود به همراه تیم تحقیقاتی‌اش بر روی آن تمرکز دارند.

پردیس ثابتی با گروه رودز در سال‌های اخیر مصاحبه‌ای داشته که در ارتباط با زندگی شخصی و کاری خودبا این گروه مصاحبه جالبی انجام داده است.  پاسخ او به سوالِ «بهترین ‌بخش از کار شما در حال حاضر چیست؟» قابل توجه بود:

سفر‌های علمی به همراه دانشجویانم و کشف علمی، از بهترین بخش‌های کار علمی من است. هم‌چنین عاشق تدریس در دانشگاه هاروارد هستم و از آن لذت می‌برم و همین‌طور علاقه دارم با همکارانم تحقیقات در آفریقای جنوبی را به یک مرحله درست و قطعی برسانیم.

جالب است بدانید که خانم ثابتی به هنر هم علاقمند است و یک گروه هنری موسیقی دارد. وی خواننده  گروه الترناتیو راک است که تا کنون چندین آلبوم را وارد بازار موسیقی کرده‌اند.

نویسنده مطلب
sepehr - سپهر خیری
فارغ التحصیل رشته صنایع و علاقه مند به مارکتینگ

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-17 01:04:09
  • نظرات
تصویر آواتار
   کاربر مهمان

ایرانیهای خلاق وبااستعداد زیادی درخارج داریم ولی توسط رسانه های غربی برای آنها تبلیغ نمی شودهرکس مزدور ولخت وجلف شدمیشود دانشمند ولی آدمهای متعهد را اسم نمیارند

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

خدایا شکرت که لااقل اینا رفتند و موفق شدند و مثل هزاران دختر و پسر بااستعداد ایرانی، عمرشان هدر نرفت! امیدوارم روزی در کشور خودمان هم هرکس که بخواهد، بتواند چنین موفقیتهایی کسب کند و سطح علمی دانشگاهها بالاتر برود؛ نه اینکه اساتید را به خاطر دیدگاههای سیاسی یا دینی شان استخدام و یا از کار برکنار کنند.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

علت موفقیت این افراد بودن و ماندن دانشگاهها با سطح علمی بالا فقط در تهران و نه برای شهرهای دیگر این کشور که اکثریت عزیزان تهرانی هم با پشت کردن به وطن پرواز میکنند و میرن و تا ضربه ای به این کشور نزنند مطرح نمی شوند

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار زهرا
   زهرا

سلام علت پیشرفت این افراد چیه رمز موفقیت ایران افراد در کارچیه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها