چند عادت صبحگاهی که بهره‌وری شما را در طول روز بالا می برد

3 اردیبهشت 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - چند عادت صبحگاهی که بهره‌وری شما را در طول روز بالا می برد
چند عادت صبحگاهی که بهره‌وری شما را در طول روز بالا می برد
امتیاز مطلب: 96%

اگر صاحب کسب و کار اختصاصی هستید، بسیار طبیعی است صبح تا شب خود را مشغول کنید و باز هم خسته باشید. برای من صبح زود از خواب بیدار شدن بسیار مشکل بود، پیش از اینکه باعجله برای 12 ساعت کار از خانه بیرون بروم، چند بار زنگ ساعت را کوک می کردم. اکنون تغییراتی در برنامه‌ی روزانه‌ام ایجاد کرده‌ام تا رأس ساعت 5:55 سرحال و پرانرژی از رختخواب بلند شوم. با یوکن همراه باشید تا با ایجاد چند عادت صبحگاهی بهره وری خود را بالا ببرید.

من تنها کسی نیستم که به اهمیت سحرخیز بودن پی برده‌ام. تیم فریس (Tim Ferriss)، اپرا (Oprah) و تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل هم پیش از طلوع آفتاب روز خود را آغاز می کنند. اگر می خواهید پیش از رفتن به محل کار از ساعات طلایی صبحگاهی استفاده کنید، این عادات را در خود به وجود آورید:

زنگ ساعت خود را دقیق تنظیم کنید

چرا این‌قدر زمان بیدارباش دقیق اهمیت دارد؟ از نظر روانشناسی دقیق بودن مغز شما را مجاب به توجه بیشتر می کند. به همین خاطر ما اجتماع صبحگاهی شرکتمان را هر روز صبح رأس ساعت 10:55 انجام می دهیم. من عادت کرده بودم زنگ ساعت را برای حدود ساعت 6 صبح تنظیم کنم و هر روز کمی دیرتر یا زودتر از رختخواب بلند شوم؛ البته بارها از Snooze استفاده می کردم. اکنون ساعت 5:55 برای بیدارباش من ثابت شده و این برنامه در ذهن من نهادینه شده و مرا مجبور می کند به موقع بیدار شوم.

هر روز هدفی یادداشت کنید

من بعد از بلند شدن از رختخواب به سراغ قهوه ساز می روم. وقتی اسپرسو در حال آماده سازی است، از این فرصت برای یادداشت کردن هدفم برای آن روز استفاده می کنم. نوشتن اهداف و آرزوها به طور چشمگیری احتمال دست یابی به آن‌ها را افزایش می دهد و من باور دارم کاری که با درایت و سنجیده باشد، حتماً به انجام خواهد رسید. وقتی اهداف خود را می نویسم، روز موفقیت آمیز و شادتری خواهم داشت؛ اما در مواقع که این کار را نمی کنم تمرکز برایم سخت‌تر می شود.

من از دفتر یادداشت تلفن همراهم برای نوشتن تنها یک هدف در روز استفاده می کنم تا در 24 ساعت آینده آن را به انجام برسانم. این اهداف اغلب ساده و قابل دسترس هستند. اهداف روزانه می تواند مربوط به باشگاه رفتن یا غذا خوردن باشد. شاید فکر کنید این موارد به سلامت شخصی ارتباط دارد، اما باید بدانید مراقب خود بودن در نهایت به موفقیت کسب و کار منتهی می شود.

یک ساعت طلایی برای خودتان در نظر بگیرید

این بهترین عادت صبحگاهی من است. فرزندان من ساعت 7:00 صبح بیدار می شوند، پس ساعت 6:00 تا 7:00 ساعت طلایی برای خودم است. می توانم از این زمان برای تقویت زبان فرانسه، ورزش یا مطالعه کردن استفاده کنم.

کاری که در ساعت طلایی‌ام انجام نمی دهم، خواندن ایمیل‌هاست. من عادت داشتم صبح‌ها تلفن همراهم را بر می داشتم و صفحه‌ی اینباکسم را چک می کردم. چک کردن ایمیل‌ها در اول صبح باعث می شود دیگران کارهایی را به من دیکته کنند و من به جای اینکه پویایی بیشتری داشته باشم، منفعل‌تر می شدم.

تغذیه‌ی مناسب داشته باشید

ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر اتفاقات زیادی برایتان رخ می دهد، این ممکن است شما را از دنبال کردن برنامه‌ی غذایی سالم غافل کند. من توجه زیادی به اولین وعده‌ی غذایی روزانه‌ام دارم (وقتی اراده انسان در بیشترین حد خود است)، این یعنی در حفظ عادات خوب موفق هستم.

اکنون از یک شرکت تحویل غذا استفاده می کنم که انتخاب گسترده‌ای در اختیارم قرار می دهد تا بتوانم انرژی خود را در طول روز حفظ کنم. وقتی سن و سال کمتری داشتم، نهار نمی خوردم یا خودم را با غذاهای آماده سیر می کردم؛ اما حالا باور دارم عادات سالم منجر به ذهن سالم و تمرکز بیشتر می شود و اگر انرژی لازم به بدن نرسد، نمی توانم مدیری باشم که پرانرژی و قابل اعتماد است. برنامه غذایی سالم سبب شده هیچ وقت یک وعده‌ی غذایی را از دست ندهم.

از زمان رفت و آمد خود بهینه استفاده کنید

با اینکه خیلی از افراد مجبور هستند یا خودشان می خواهند 12 ساعت در روز فعالیت کنند، من تصمیم گرفته‌ام اعتدال را در اولویت اول قرار دهم و وقت بیشتری صرف سلامت جسمی خود و حضور در کنار خانواده‌ام کنم. من معمولاً پیش از ساعت 8:30 یا 9 صبح به محل کار نمی رسم. در این راستا دریافتم از 20 دقیقه زمان رانندگی می توانم برای انجام فعالیت‌های مفید استفاده کنم. دستیار من در زمان رانندگی، تماس‌های کنفرانسی و مصاحبه‌ای را ترتیب می دهد تا بتوانم در طول مسیر رفت و آمد کارایی بیشتری داشته باشم. رسیدگی به برخی مسائل در مسیر رفت و آمد، یعنی می توانم از زمانی که در محل کار حضور دارم، کم کنم. این کار سبب شده خلاقانه‌تر فکر کنم زیرا در حال حرکت هستم و حال و هوای بهتری دارم.

شب آرام بخوابید

برای کارآمد بودن صبحگاهی باید شب خوبی سپری کرد. من معمولاً حدود ساعت 10 شب به رختخواب می روم، اما پیش از این که خوابم ببرد، لیستی از 10 موردی که باید به خاطرشان قدردان باشم را یادداشت می کنم. نوشتن یک جمله‌ی مثبت قبل از خواب به شما امکان می دهد وقتی ساعت 5:55 صبح ساعت زنگ می زند، با نشاط بلند شوید و روز عالی و پرباری را شروع کنید.

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-04-22 16:01:24
دسته بندی ها