اشتباهاتی که باعث می شود خوابیدن برایمان سخت شود

26 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - اشتباهاتی که باعث می شود خوابیدن برایمان سخت شود
اشتباهاتی که باعث می شود خوابیدن برایمان سخت شود
امتیاز مطلب: 99%

انسان‌ها فطرتاً به خوابیدن علاقه دارند و بیشتر افراد صبح‌ها به سختی از رختخواب بلند می شوند. البته اینکه به‌موقع و خوب بخوابیم، موضوع بسیار مهمی است؛ زیرا خواب ناکافی تأثیر مخربی روی سلامت جسم و روح می گذارد. با یوکن همراه باشید تا چند اشتباه رایج را که نباید قبل از خواب مرتکب شوید، به شما معرفی کنیم تا با رفع آن‌ها، خواب راحت و عمیقی داشته باشید.

گاهی به سراغ هر راهی برای خواب راحت می رویم اما از یک ساعت خواب عمیق و لذت بخش در تمام طول شب بی‌نصیب هستیم. کم خوابی روی بدن، ذهن و شغلتان تأثیر می گذارد و باعث می شود هیچ موفقیتی به دست نیاورید. بنا بر تحقیقات انجام شده، خواب ناکافی روی سلامت ذهن تأثیر مخرب می گذارد و یکی از دلایل عدم تمرکز و کاهش کارایی مغز است. خواب ناکافی سبب می شود در طولانی مدت به بیماری‌هایی چون سرطان و آلزایمر مبتلا شوید. هر چقدر از اهمیت خواب کافی گفته شود، باز هم خیلی‌ها آن را جدی نمی گیرند.

تحقیقاتی روی عادات خواب 1331 دانشجوی بریتانیایی 18 تا 25 ساله انجام شده که نشان می دهد، 74% این افراد برای انجام تکالیف، مطالعه و آمادگی برای امتحانات از خواب خود می زنند؛ اما مطالعات حاکی از آن است، خواب کافی از عوامل مؤثر برای موفقیت در کنکور و امتحانات است.

این تحقیق نشان داد راهکارهایی که دانشجویان برای خواب راحت‌تر استفاده می کنند، هیچ تأثیری ندارد. کم خوابی برای درس خواندن و امتحانات عادتی است که بعد از فارغ‌التحصیلی متوقف می شود، اما هنوز خیلی از افراد به دلایل مختلف در زندگی‌شان به قدر کافی نمی خوابند.

استفانی رومیزوسکی، دانشمند خواب و مدیر کلینیک Sleepyhead با بررسی عادت‌های خوب دانشجویان، توصیه‌هایی برای بهبود الگوی خواب آن‌ها ارائه کرده است. در واقع، برخی اشتباهات وجود دارد که نباید قبل از خواب انجام دهید تا خوابی راحت و لذت بخش داشته باشید.

فعال کردن حالت شب (Night Mode) در گوشی موبایل و مانیتور

تحقیقات نشان می دهد، 57% دانشجویان در هنگام شب، حالت نایت مود گوشی موبایلشان را فعال می کنند، اما این کار خیلی هم مؤثر نیست و نمی‌تواند جلوی بی خواب شدن افراد را بگیرد. هورمون ملاتونین باعث می شود بدن برای خوابیدن آماده شود. رومیزوسکی می گوید نورهای اطراف میزان تولید هورمون ملاتونین را کاهش داده و خواب را دچار اختلال می کند. وقتی در رختخواب به صفحه‌ی گوشی‌تان خیره می شوید، از آرامش قبل از خواب بی‌نصیب مانده و خوابتان نمی برد. این عادت برای تلویزیون و لپ تاپ هم وجود دارد و خیره شدن به این وسایل قبل از خواب، خواب را دچار اختلال می کند.

گوش دادن به موسیقی

40% دانشجویان معتقدند قبل از خوابیدن باید به موسیقی کلاسیک و آرامش بخش گوش داد. رومیزوسکی می گوید اگر به موسیقی آرامش بخشی گوش دهید که ضربان قلبتان را بالا نبرد، هیچ اشکالی ندارد؛ اما وقتی در رختخواب به موسیقی گوش می دهید، باید دستگاه پخش موسیقی را طوری تنظیم کنید که بعد از مدتی قطع شود؛ زیرا وقتی موسیقی در گوش شما بماند، خواب عمیقی نخواهید داشت و صبح بعد از بیدار شدن، احساس نشاط و سرزندگی نخواهید کرد.

ورزش کردن

ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد. 34% افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، قبل از اینکه به رختخواب بروند ورزش می کردند. رومیزوسکی می گوید ورزش راهکار مناسبی برای خسته شدن و خوب خوابیدن است؛ اما وقتی دقیقا قبل از خواب ورزش کنید، بدنتان به سختی به آرامش موردنیاز برای خوابیدن دست می یابد. پس بهتر است در طول روز یا چند ساعت قبل از خوابیدن ورزش کنید.

نوشتن تمام اتفاقات طول روز و خالی کردن ذهن

در یک نظرسنجی، 29% دانشجویان اعلام کردند قبل از خوابیدن تمام افکارشان را می نویسند تا ذهنی آرام داشته باشند.

نوشتن برای آرام کردن ذهن، ایده‌ی بسیار خوبی است؛ اما باید این کار یک ساعت قبل از خوابیدن انجام شود؛ زیرا ممکن است ذهنتان درگیر مسائلی شود که روی کاغذ آورده‌اید. رومیزوسکی می گوید اگر قصد تهیه لیستی برای انجام کارهایتان را دارید، کارهایی را بنویسید که احتمال دست یابی به آن‌ها بیشتر است.

استفاده از برنامه‌های آرامش و مدیریت خواب

33% دانشجویان اعلام کردند پیش از خواب از نرم افزارهای آرامش و مدیریت خواب استفاده می کنند. رومیزوسکی می گوید این نرم افزارها می‌تواند مفید باشد، اما نباید تنها شب‌ها از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید از مزایای مدیتیشن استفاده کنید، باید آن را به طور مداوم در طول روز انجام دهید. باید از این برنامه‌ها به طور مرتب و در طولانی مدت استفاده کنید تا بتوانید تغییرات لازم را در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید؛ اما در کوتاه مدت انتظار بهبود خواب نداشته باشید.

نرم افزارهای مدیریت خواب ممکن است دارای معایبی باشند. وقتی دچار مشکل خواب هستید، این نرم افزارها با افزایش استرس ، سبب نگرانی بیشتر شما خواهند شد.

آماده شدن برای خوابیدن قبل از رفتن به رختخواب

آمادگی برای خواب ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد. رومیزوسکی می گوید پوشیدن لباس خواب و مسواک زدن قبل از خواب، ممکن است تأثیر منفی داشته باشد و آرامشتان را سلب کند. پس بهتر است این کارها را حداقل یک ساعت قبل از خواب انجام دهید تا این فرصت مهیا شود بدنتان وارد مرحله‌ی آرامش شود.

تمرکز زیاد روی میزان خواب

کیفیت خواب بسیار مهم‌تر از کمیت آن است. پس فقط تعداد ساعاتی که می خوابید، اهمیت ندارد. رومیزوسکی می گوید بهتر است به جای اینکه نگران باشید دقیقا باید در فلان ساعت خوابتان ببرد، صبر کنید بدنتان احساس خواب کند و بعد به رختخواب بروید. خواب بی‌وقفه بسیار بهتر از دراز کشیدن در رختخواب و در انتظار خواب ماندن است.

چرت زدن در طول روز

41% دانشجویان می گویند در کلاس درس به خواب می روند. چرت زدن در طول روز لذت بخش است و خستگی را از بین می برد؛ اما بدنتان دوباره کمتر خسته می شود و شب سخت‌تر به خواب می روید.

رومیزوسکی می گوید برای داشتن چرخه‌ی خواب منظم باید هر روز سر ساعت مشخصی بلند شوید؛ حتی اگر هنوز خسته هستید. اگر خواب نامنظمی دارید، این کار کمی سخت است؛ اما با این کار خود را برای خواب روز بعد بهتر آماده می کنید. با ادامه این روند به چرخه‌ی منظم خواب دست می یابید و دیگر مجبور نیستید ساعات زیادی بیدار بمانید و به سقف نگاه کنید.

منبع: businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 14:58:28
دسته بندی ها