تقویم تاریخ – 1 فروردین

1 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 1 فروردین
تقویم تاریخ – 1 فروردین
امتیاز مطلب: 99%

تولد ناصر ملک مطیعی بازیگر ایرانی

ناصر ملک مطیعی

ناصر ملک مطیعی بازیگر ایرانی 1 فروردین 1309ش. در تهران متولد شد. ناصر ملک‌مطیعی دیپلم رشتهٔ تربیت بدنی دانشسرای عالی تهران را داشت و قبل از آن‌که به سینما راه یابد، معلم ورزش دبستان‌های تهران بود. او پس از ورود به سینما و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر (از 1335ش.) و دوبلهٔ فیلم (از 1338ش.) نیز پرداخت. پس از انقلاب و تغییر چارچوب‌های حاکم بر سینمای ایران، ملک‌مطیعی، همچون محمدعلی فردین و بهروز وثوقی، جایی در سینمای پس از انقلاب نداشت و زمینهٔ ادامهٔ فعالیت هنری او فراهم نشد. ملک‌مطیعی، پس از انقلاب و تا زمان مرگش، در مشاغلی همچون شیرینی‌فروشی و مشاور املاک فعالیت داشت. او در سال 1361ش. در فیلم سینمایی برزخی ها ودر فیلم نقش نگار در سال 1392ش. ایفای نقش کرد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری ناصر ملک مطیعی روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری ناصر ملک مطیعی

تولد علی دائی فوتبالیست ایرانی

علی دائی

علی دائی فوتبالیست ایرانی 1 فروردین 1348ش. در اردبیل متولد شد. او در دوران حرفه‌ای فوتبال خود با زدن 109 گل در 149 بازی ملی، رکورد بیشترین گلِ‌ زده در بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان را به‌دست آورده است. بهترین گلزن جام ملت‌های آسیا 1996م.، بهترین گلزن بازی‌های آسیایی 1998م. بانکوک و بازیکن سال آسیا در سال 1999م. امروز 51 ساله شد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری علی دائی روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری علی دائی

درگذشت دکتر ابوالحسن شیخ پدر علم شیمی نوین ایران

دکتر ابوالحسن شیخ شیمیدان ایرانی 1 فروردین 1377ش. در 90 سالگی دیده از جهان فرو بست. تالیفات و تحقیقات مفید و مؤثری از وی به جا مانده است که از آن جمله می توان به کتاب «تئوریهای شیمی آلی» و همچنین دو جلد کتاب «عملیات شیمی آلی» اشاره کرد. وی اولین دانشجوی ایرانی بود که به دریافت درجه دکتری شیمی نایل شد و معتقد بود که شیمی همه چیز انسان است و انسان از روزی که متولد می شود تا روزی که از دنیا می رود با شیمی سروکار دارد. استاد دکتر ابوالحسن شیخ، علاوه بر تدریس در دانشکده علوم دانشگاه تهران، چهار جلد کتاب در زمینه شیمی آلی تالیف کرد که دو جلد آن به مباحث نظری و عملی ترکیبات آلیفاتیک و دو جلد دیگر به بررسی ترکیبات آروماتیک  اختصاص دارد.

تولد شارلوت برونته نویسندۀ انگلیسی

 شارلوت برونته نویسنده و شاعر انگلیسی 21 مارس 1816م. در یورکشیر متولد شد. او و دو خواهرش به نام‌های امیلی و آن نویسندگان شهیر انگلیسی هستند که به خاطر عمر کوتاه‌شان نیز شهرت دارند. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های وی رمان جین ایر است که آن را با نام هنری کِرِر بل منتشر کرد.

تولد یوهان سباستین باخ موسیقی دان و آهنگساز معروف آلمانی

یوهان سباستین باخ آهنگساز و نوازندۀ ارگ آلمانی 21 مارس 1685م. در آیزناخ دیده به جهان گشود. با وجود اینکه او شکل تازه‌ای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنی سازد. این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و همچنین سازواری ریتم‌ها و بافت‌های برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل می‌شد.لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور ساخته‌است. با توجه به عمق معنایی، قوّت فنی و زیبایی هنرمندانه، آثاری چون کنسرتوهای براندنبورگ، سوئیت‌ها و پارتیتاها و تعداد فراوانی کانتات که 220 عدد از آن‌ها برجا مانده‌است را می‌توان نام برد.

تولد ژان ژوزف فوریه ریاضیدان مشهور فرانسوی

ژان باپتیست ژوزف فوریه ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی 21 مارس 1768م. در اوسر دیده به جهان گشود. فوریه در زمینه فیزیک بر روی انتقال گرما تحقیق می‌کرد و قانون فوریه در این زمینه از او به جای مانده‌است. فوریه همچنین کاربردهای سری فوریه در زمینه انتقال گرما و نیز ارتعاشات را معرفی کرد.

روز جهانی زمین

روز زمین، به عنوان روزی برای بالا بردن آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره‌ی زمین معرفی می شود. روز جهانی زمین دو بار در هر سال، یک بار در فصل بهار در نیمکره شمالی و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی برگزار می گردد. سازمان ملل متحد هم هر سال در اعتدال بهاری، روز جهانی زمین را جشن می گیرد. این روز در سال 1969 توسط فعال صلح یعنی جان مک کانل در اجلاس یونسکو معرفی گشت و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسه‌ی آموزشی درباره محیط زیست بنیان گذاری شد. خیلی از کشورها روز 22 آوریل (2 اردیبهشت ماه) را روز زمین نامگذاری می کنند و برخی جوامع نیز هفته‌ی زمین را با آغاز روز زمین جشن می گیرند و تمام طول هفته را به انجام فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می دهند.

تولد رونالدینیو فوتبالیست مشهور برزیلی

رونالدو ده آسیس موریرا که با نام رونالدینیو شناخته میشود فوتبالیست برزیلی 21 مارس 1980م. درپورتو آلگری دیده به جهان گشود. که برای تیم‌های باشگاهی پاری سن ژرمن، بارسلونا و آث میلان، و تیم ملی برزیل بیشتر در پست هافبک تهاجمی و گاهی در پست مهاجم بازی می‌کرد. رونالدینیو را یکی از بهترین بازیکنان نسل خود و حتی تاریخ فوتبال می‌دانند. رونالدینیو در سال‌های 2004 و 2005م.، دو بار از سوی فیفا به‌عنوان بازیکن سال فوتبال جهان برگزیده شد. او با توانایی‌ها و دریبل‌های تکنیکی، خلاقیت، چابکی، شوت‌ها و ضربه آزادهای بادقت و فنی، حرکات نمایشی و فریب دادن بازیکنان به شهرت رسید و گزارشگران فوتبال و هوادارن لقب «شاعر فوتبال» را به او دادند. شاعر فوتبال امروز 39 ساله شد.

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-20 10:38:42
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها