تقویم تاریخ – 14 فروردین

14 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 14 فروردین
تقویم تاریخ – 14 فروردین
امتیاز مطلب: 90%

درگذشت عباس سحاب جغرافی دان ایرانی و پدر علم نقشه کشی ایران

عباس سحاب

عباس سحاب در ده سالگی به همراه پدرش وارد تهران شد. با ورود به تهران، برای اولین بار علاقه او به جغرافیا هویدا شد؛ به طوری که در پانزده سالگی اولین نقشه‌ی تهران را تهیه کرد. نقشه‌ی ابتدایی تهران و نقشه‌های دیگر شهرها، پایه و اساس یک سازمان جغرافیایی را در سال 1324 شمسی ایجاد کرد و باعث شهرت عباس سحاب شد. او در این موسسه، غنی‌ترین کتاب خانه‌های جغرافیایی ایران و خاورمیانه را با 18 هزار کتاب، 15 هزار جلد مجله جغرافیایی و صدها کره و اطلس بزرگ و کوچک به زبان‌های مختلف فراهم کرد. او اولین نمایشگاه نقشه خود را در سال 1339 شمسی در دانش سرای تهران راه اندازی کرد و پس از آن، در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی حاضر شد. وی در تمام سال‌های فعالیت خود، به چاپ کتاب‌های جغرافیایی و سفرنامه‌ها و ترجمه و تکثیر نسخه‌های منحصر به فرد آثار ادبی و جغرافیایی پرداخت. عباس سحاب پدر علم کارتوگرافی یا نقشه کشی ایران، مؤسس چاپ نقشه در بخش خصوصی کشور، اولین سازنده کره جغرافیایی به زبان فارسی، مؤلف ده‌ها اطلس جغرافیایی، مؤسس سازمان جغرافیایی و نقشه کشی سحاب و آخرین بازمانده از نسل نقشه کشان صاحب سبک جهان، در چهاردهم فروردین 1379 شمسی در سن 79 سالگی درگذشت.

پایان جنگ چهل ساله فرانسه و اسپانیا در قرن شانزدهم میلادی

از اواخر قرن پانزدهم میلادی، تنش‌ها و اختلافات زیادی میان فرانسه و اسپانیا پدید آمد. در سال 1494 میلادی شارل هشتم پادشاه فرانسه با هدف تسخیر ناپل به ایتالیا حمله کرد که با مخالفت اسپانیا و ایتالیا و مقاومت ارتش آن‌ها رو به رو شد. این جنگ در سال‌های بعد ادامه یافت و برای اداره‌ی مناطق تصرف شده، میان اسپانیا و فرانسه اختلافاتی رخ داد. این جنگ بالاخره با امضای عهدنامه "صلح نوایون" در سال 1515 میلادی به پایان رسید؛ اما شش سال بعد در سال 1521 دوباره آتش جنگ بین دو کشور شعله کشید و چهل سال ادامه یافت. در اولین مرحله، پادشاه فرانسه اسیر شد و با امضای قرارداد مادرید 1526 میلادی آزادی خود را خرید، از تمام ادعاهای خود در مورد ایتالیا چشم پوشید و منطقه بورگونی را هم به اسپانیا واگذار کرد؛ اما پس از یک سال، پادشاه فرانسه با نقض قرارداد مادرید و اتحاد با چند کشور، مرحله‌ی دوم جنگ‌های 40 ساله را شروع کرد که با قرارداد کامبره پایان یافت و در نتیجه منطقه بورگونی به فرانسه داده شد. در سال 1536 میلادی مرحله‌ی جدیدی از جنگ آغاز شد و هیچ نتیجه‌ای در برنداشت و پیمان صلح ده ساله نیز فقط 4 سال ادامه یافت. در سال 1542 میلادی چهارمین دوره جنگ‌ها آغاز شد و در نهایت در سوم آوریل 1559 میلادی این جنگ‌ها که بر سر تصاحب سرزمین‌ها بود با امضای معاهده‌ای با حضور نمایندگان فرانسه، اسپانیا، انگلیس و آلمان به پایان رسید.

تولد کریم انصاری فرد فوتبالیست ایرانی

کریم انصاری فرد

کریم انصاری فرد فوتبالیست ایرانی 14 فروردین 1369ش. در اردبیل متولد شد. کریم انصاری‌فرد که از بازیکنانی است که تمام رده‌های تیم ملی را تجربه کرده‌است امروز 30 ساله شد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری کریم انصاری فرد روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری کریم انصاری فرد

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-02 11:55:41
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها