تقویم تاریخ – 11 فروردین

11 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 11 فروردین
تقویم تاریخ – 11 فروردین
امتیاز مطلب: 93%

تصویب قانون اصلاح تقویم توسط مجلس شورای ملی

براساس قانون اصلاح تقویم، تمام ادارات دولتی، بنگاه‌ها، مؤسسات اداری و اقتصادی، تاجران و کسبه باید ماه‌های حمل، ثورا، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت را با ماه‌های جدید با نام فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند جایگزین کنند. در این قانون شش ماه ابتدای سال 31 روز، پنج ماه دوم 30 روز و ماه آخر 29 روز و در سال‌های کبیسه 29 روز شد.

ساخت برج ایفل در پاریس

ساخت برج ایفل در پاریس

ساخت برج فلزی ایفل در 21 ژانویه سال 1887م. در شهر پاریس آغاز شد و این برج سیصد متری، دو سال و دو ماه بعد، در تاریخ 31 مارس 1889م. افتتاح گشت. از این برج که با نام سازنده‌ی آن "گوستاو ایفل" نامگذاری شده، برای فرستادن امواج تلویزیونی استفاده می شود. برج فلزی ایفل دارای سه طبقه در ارتفاع 115، 57 و 276 متری است. این برج به عنوان نماد کشور فرانسه، از مکان‌های سودآور برای دولت این کشور است؛ زیرا هر ساله ده‌ها میلیون نفر از این برج بازدید می کنند و صدها میلیون دلار به جیب دولت می رود.

تولد رِنِه دکارت فیلسوف و ریاضی دان بزرگ فرانسوی

رِنِه دکارت

رِنِه دکارت، فیلسوف، ریاضی دان و فیزیک دان بزرگ دوره رنسانس در تاریخ 31 مارس 1596م. در شهر لاهه از ایالت تورن (Touraine) فرانسه به دنیا آمد. پدر او قاضی و مستشار پارلمان انگلیس بود و مادرش در سیزده ماهگی او فوت کرد. مطالعات او بیشتر تجربه و تفکر شخصی‌اش بود و کمتر به سراغ کتاب می رفت. دکارت در سپتامبر 1649م. به درخواست کریستین- شاهزاده سوئد- برای یادگیری علم فلسفه به دربار او به استکهلم رفت. زمستان سرد کشور اسکاندیناوی و بیدار شدن در ساعت 5 بامداد برای تعلیم ملکه از طرف دیگر، دکارت را که به سحرخیزی و آب و هوای سرد عادت نداشت، به بیماری ذات‌الریه مبتلا کرد. دکارت از بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین دانشمندان و فیلسوفان بزرگ تاریخ است. او توانست قانون شکست نور را در علم فیزیک کشف کند و هندسه تحلیلی را وارد ریاضیات و هندسه نماید.

تولد ژوزف هایدِن موسیقی دان اتریشی

ژوزف هایدِن

فرانس ژوزف هایدِن، موسیقی دان بزرگ اتریشی در 31 مارس 1732م. در روستای مرزی اتریش زاده شد. او از همان دوران کودکی به دنبال یادگیری موسیقی رفت و در 21 سالگی، آثارش توسط نوازندگان دوره گرد ویِن به اجرا درآمد. هایدن پس از چند سال به مدیریت یکی از ارکسترها منصوب شد و به ساخت اولین سمفونی خود همت گماشت. هایدن وقتی در مسیر پیشرفت قرار گرفت که در سلسله نوازندگان یکی از شاهزاده‌های اتریشی درآمد. هایدن تمام عمر خود را در خدمت شاهزاده اتریشی و خانواده‌اش بود و زندگی آسوده‌ای برای خود مهیا کرد. در آن زمان، توجه زیادی به موسیقی نمی شد و سالن‌های کنسرت رونق چندانی نداشتند و موسیقی دان ها باید تحت حمایت خانواده‌های اشرافی و سلطنتی قرار می گرفتند. هایدن به خدمت اشراف روی آورد و دوستان خود را که حاضر به این کار نمی شدند مورد سرزنش قرار می داد. البته هایدن پاداش زحمات خود را از پرنسها به طور کامل دریافت نمی کرد. او در سال 1790م. سمفونی‌های بزرگ خود را در انگلیس به اجرا گذاشت و موفق به اخذ مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد شد. هایدن اولین نفری بود که ارکستر سمفونیک را اجرا کرد، به همین خاطر او را "پدر سمفونی" می نامند. هایدن بیش از 100 سمفونی ساخته که از معروف‌ترین سمفونی‌ها می توان به بامداد، ظهر، شب و آتش اشاره کرد.

تولد نیکلای ادوارد فیتِز جرالد شاعر و مترجم بزرگ انگلیسی

ادوارد فیتِز جرالد

ادوارد فیتز جرالد، شاعر و ادیب بزرگ انگلیسی در 31 مارس 1809م. در یکی از روستاهای انگلیس زاده شد. او بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی خود، وارد دانشگاه کمبریج شد و پس از اتمام دروس، به یادگیری ادبیات فارسی روی آورد. فیتز جرالد، به همراه یکی از اساتید خود به ترجمه حکایت سلامان و آبسال اثر عبدالرحمن جامی، شاعر شهیر ایرانی همت گماشت و این آثار را در دو جلد منتشر کرد. او سپس به ترجمه رباعیات عمر خیام نیشابوری، ادیب و دانشمند بزرگ ایران پرداخت و در دو مرحله به ترجمه بیش از 100 رباعی از این شاعر ایرانی مشغول شد. علاقه و شیفتگی فیتز جرالد نسبت به آثار خیام نیشابوری و فهم آن‌ها حاکی از تشابه فکری سراینده و مترجم بود. فیتز جرالد در ترجمه آثار خیام نیشابوری، به ترجمه ساده و لغت به لغت نپرداخت بلکه همواره سعی کرد مضمون اشعار خیام را که نشان دهنده افکار و نظریات این شاعر ایرانی است ارائه نماید. کار بزرگی که فیتز جرالد در ترجمه‌ی رباعیات خیام انجام داد سبب شد این اشعار به سرعت معروف شود و در میان مردم برای خیام احترامی بی حد و مرز پدید آورد. با معرفی بیشتر خیام در غرب، به اهمیت او که قبلاً به خاطر تبحرش در علوم ریاضی و ستاره شناسی از دانشمندان بزرگ زمان خود به حساب می‌آمد افزوده شد. فیتز جرالد به جز اشعار خیام، خیلی از نمایشنامه‌های اسپانیایی را هم به انگلیسی ترجمه کرد که آن‌ها هم بسیار معروف هستند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-06 10:09:23
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها