مهران مدیری نویسنده، کارگردان، بازیگر، گاهی خواننده و حتی طراح فضا و دکور

7 بهمن 1399 - 11:00
بیوگرافی - مهران مدیری نویسنده، کارگردان، بازیگر، گاهی خواننده و حتی طراح فضا و دکور
مهران مدیری نویسنده، کارگردان، بازیگر، گاهی خواننده و حتی طراح فضا و دکور
امتیاز مطلب: 98%

مهران مدیری متولد فروردین ماه سال 1345 در تهران می باشد. وی کارگردان، تهیه کننده، بازیگر و مجری متبحره ایرانی است که در سایر رشته های هنری هم چون طراح صحنه و لباس و مجری طرح فعالیت دارد.وی در اکثر اثار خود هم نویسنده، کارگردان، بازیگر، گاهی خواننده و طراح فضا و دکور می باشد که نشان از هوش و قریحه ذاتی مدیری است که اینگونه خوب همه چیز را مدیریت می کند و به طبع تمرکز عالی دارد که بر همه کار های نامبرده به خوی دقت و تمرکز دارد که کار در نهایت بسیار عالی از اب در می اید.از سن کودکی علاقه بسیار زیادی به بازیگری تئاتر داشته و بلاخره تواسته در سن پانزده سالگی فعالیت تئاتری را تجربه کند و اولین فعالیت های هنری او اغاز می شود  والبته دانشگاه را نیمه کاره رها می کند تا اینکه بالاخره در سال 1368 موفق می شود وارد رادیو شود و چند سالی را مشغول گویندگی رادیو شد که یکی از برنامه های معروف آن موقع به نام  داستان شب را گویندگی کرد.

ذوق نوشتن و نویسندگی در مهران مدیری به حدی می باشد که بدون تحصیلات دانشگاهی به این افتخارات و هدف های بزرگ رسیده است و همیشه کار های وی در صدر اول خبر گزاری ها و نظر سنجی های تلویزیونی قرار می گیرد و این خوب به دلیل همان ذوق و قریحه اقای مدیری است که همیشه تازه و جذاب خود را در اثری جدید نمایان می کند. در سال 1372 اولین سریال طنز مهران مدیری در تلویزیون  تحت عنوان پرواز 57 در ایام دهه فجر پخش  شد.این سریال نقطه عطف  سریال های طنز تلویزیونی بعد از انقلاب بود و همچنین آغاز معروفیت مهران مدیری در تلویزیون شد.بعد از سریال طنز 57 و جذب بیننده ،وی  دیگر سریال طنز خود به نام ساعت خوش را جلو دوربین برد در این سریال بازیگران نه چندان مطرحی بازی می کردند که اکنون در سینما و تلویزیون جایگاه ویژه ای در بازیگری و کارگردانی دارند از جمله سعید اقاخانی، رضا عطاران و جواد رضویان و غیره..

مدیری در طول چند سال به ساخت  سریال ها و طنز های مختلف اقدام کرد و همه ان ها بسیار خوب از آب در می امدند همچنین جذب مخاطب بالایی را نیز به همراه داشت .کاری از مدیری نبود که با جذب مخاطب همراه نشود.در طول دهه 80 اوج فعالیت تلویزیونی مدیری با سریال های چون پاورچین، نقطه چین، شب های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره یک و دو بود که ناگفته نماند در هر کدام از این اثار مدیری به مسائلی می پرداخت که چندان باب میل مدیران رسانه ها و دیگر ارگان ها نبود و گاهی با عدم پخش مواجه می شدند.اما او همچنان به کارش ادامه می داد.

 

چندین کار طنز را برای ایام نوروز بر روی انتن برد در سال 87 و 88 مرد هزار جهره یک و دو را ساخت که هر کدام مورد استقبال واقع شد تا حدی که بسیاری خواهان  ساخت سری سوم این سریال را بودند اما به دلیل سیاست های تلویزیونی نا معلوم این کار میسر نشد .

مهران مدیری مصاحبه های زیادی را از خود به جای نگذاشته است اما طی مصاحبه ای که در سال 87 در برنامه تلویزیونی با اجرای رضا رشید پورداشت، اظهار کرد که بسیار دوست دارد سریال طنزی بسازد که علاوه بر طنز دارنده  مشکلات و مصائب مردم باشد. این اتفاق در سال 89 با نوشتن فیلم نامه قهوه تلخ عملی شد اما دوباره به دلایل نامشخصی از سوی تلویزیون رای صد در صد را کسب نکرد و مدیری نتوانست این کار خود را در تلویزیون جلو دوربین ببرد و تصمیم گرفت این کار ار با  شبکه خانگی پیش ببرد که موفق هم شد.این سریال خانگی انقدر جالب و پر محتوا بود که مخاطبان بسیار زیادی حتی بیش از تلویزیون به خود جذب کرد.این اثر به بزرگداشت و اهمیت رشته  تاریخ می پردازد  که در جامعه ایرانی برای ان ارزش زیادی قائل نیستند همچنین این سریال پخش هفتگی داشت که به همراه قرعه کشی جوایز معتبر همراه بود.یکی از نکات جالب ایکه مدیری در طراحی و دکور این سریال خود نقش بسزایی داشته و تاکید و بیشتر با هماهنگی ها و نظارت های خودش این پروژه را به پیش برده.

بعد از سریال قهوه تلخ سریال خانگی  ویلای من را برای پخش نمایش خانگی پیش برد اما نتوانست به اندازه سریال قبلی یعی قهوه تلخ مخاطب جذب کند به هر حال یکی دیگر از اثار موفق مدیری بود.

در سال 92 مجموعه  دیگری چون شوخی کردم را ساخت که هر قسمت ان به موضوع و مشکلی می پرداخت و بیش از 60 بازیگر در ان ایفای نقش کردند و خود مدیری در این سریال مجری گری می کرد.مهران مدیری در سال 92 با پخش تیزرهای از انیمیشن 1500ممنوع التصویر می شود نه تنها تصویر بلکه صدای او نیز ممنوع از پخش می شود و دلیل ان هم مانند سایر کار های هنری در ایران نامشخص می ماند.

از ابتدای دهه نود را تا  سال 94 مدیری بیشتر در شبکه خانگی سرگرم فعالیت  هنری بود اما در سال 94 با سریال پرطرفدارو پرمحتوای دیگری  به تلویزیون بازگشت ان هم با سریال جذاب در حاشیه که مانند دیگر کار های مدیری از سوی یک سری ارگان در ابتدا ممانعت از پخش می شوند و این بار از نهاد های پزشکی، ولی بلاخره با رعایت یک سری موازین اخلاقی و سانسور های تلویزیوی فروردین ماه 94 بر روی انتن تلویزیون رفت.این اولی سریال مدیری در دهه نود و بعد از ممنوع الکاری وی بود.

بعد از در حاشیه دوباره با سریالی با نام  عطسه به شبکه خانگی رفت  به همراه ایتم های مختلف که شامل ده قسمت بود و موضوعات مختلفی را در بر داشت.

 در فروردین 95 تصمیم به ساخت مجموعه ای چندین قسمتی با سبکی کاملا متفاوت و جدید که در ان وی اجرا میکرد و بازیگران بازی زنده در مقابل تمشاگران داشتند ونقطه پر قوت وپر مخاطب ان حضور میهمانان برنامه بود که مورد پسند تماشاگران بود و سوالاتی از انان پرسیده می شد که تازگی داشت همچنین مهمانان بیشتر از بازیگران تلویزیون و سینما بودند.

این مجموعه در  سال 96 با سری جدید اما با همان مضمون در حال پخش است که مخاطبان ان هر روز بیشتر هم می شود.

در ارتباط با زندگی خصوصی اقای  مدیری اگر دوست دارید بدانید او فرزند اخر یک خانواده شش نفری می باشد ودر حال حاضر خود یک دختر و پسر به نام های شهرزاد و فرهاد دارد و گویا دخترش شهرزاد ادامه دهنده راه پدر در هنر باشد البته ایشان در طراحی ومد استعداد دارند ودر حال حاضر در شبکه اجتماعی اینستاگرام موج جدیدی از حاشیه ها را به راه انداخته است.او همچنین به پدر و اثار پدر علاقه خاصی داردکه از مخاطبان پرو پا قرص کارهای  پدرش می باشد.

مهرا مدیری گویا به ژنتیک و زیست شناسی هم علاقه داشته اما تقدیر برای او این مسیر را رقم زده  و در حال حاضر اصلا هم ناراضی نیست.جالب است بدانید وی در عملیات والفجر 8 در دوران جنگ تحمیلی شرکت داشته است.

وی  در مقاله ای که در مجله نیوزویک در سال 2008 چاپ شد یکی از بیست مرد قدرتمند ایران در این سال نامیده شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-27 01:40:20
  • نظرات
تصویر آواتار حسن
   حسن

متظاهر، متقلب، دزد هزار چهره.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

باسلام-تا آنجای که میگن ایشان اراکی هستند؟نه تهرانی؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار 5m
   5m

عالی بود ایشان یکه تاز عرصه بازیگری وطنز کشور میباشد که کسی را یارای رقابت با وی نمیباشد وامان از بخل وحسادت برخی که هیچ پیشرفتی از دیگران را برنمیتابن.....

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار حسن تهرانی اریا
   حسن تهرانی اریا

سلام در مورد اقای مدیری شاید باشند کسانی دیگر هم مثل شما که در مورد نامبرده مبالغه نمایند اما حقیقت امر این است چون در فضای کشور ما با ازادی در زمینه ابراز هنری اصحاب هنرمندان همواره محدودیت اعمال میشود قاعدتا معلوم است اگر یک نفر بتواند دراین بین ازدستشان خارج شود خوب ان یک نفر زیاد به چشم خواهد امد در ثانی کارهای اقای مدیری از نظر تخصصی وهنری اصلا در سطح بالایی نیست شما نگاه کنید ایشان در یک اتاق سه در چهار سه تا میز و صندلی میگذارد و شش نفر هم پشتش می نشینند و دو تا هم دوربین در زمین می کارد و مدام بصورت یکنواخت از صورتهای بازیگران فیلمبرداری می کند و یک مشت حرفهای بی سر و ته برای بینندگان تکرار میشود و مردم ما چون مورد بهتری در تلویزون یافت نمیشود خوب به همین هم دلخوش هستند حالا شما حساب کن اگر اقای مدیری یک روزی سریال کبری یازده را برای ما میساخت ما درباره اش چه می گفتیم

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار داود
   داود

سلام اول مطالب رو خوندم بعد نظرات واقعا درست نیس مرد لبخندهای ایران را دروغگو و بی ادب خطاب کنید ایشان بهترین و پاکترین مردم هستند امیدوارم امثال ایشان بیشتر شوند با تشکر

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار زهرا
   زهرا

آقای مدیری در سال 72 با برنامه نوروز 72 که کار آقای کاردان و مرحوم خسروی بود پا به عرصه ظنز گذاشت اما غوره نخورده مویز شد و با خیال واهی استاد شدن پا در کفش بزرگ اساتید کرد قبل از آنکه فوت کوزه گری بیاموزد . اونه تنها کلماتی زشت و رکیک را وارد فرهنگ عوام کرد بلکه از نظر اخلاقی نیز آنگونه که از وجناتشان نمایان است پای خود را در لجنزار بی اخلاقی ها محکمتر کرد .ایشان نه تنها از سوی صدا و سیما پشتیبانی می شود بلکه در پنهان و پیدا نیز از سوی سایر ارگانها پشتیبانی می شود و هیچ زمانی هیچ مانعی برای کارهای هجو ایشان وجود ناشته و ندارد .ایشان لکه ننگی برای هنر و بخصوص هنر طنز این مملکت هستند . والسلام .

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار محمد
   محمد

یه دونه باشى مدیرى

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار محمد
   محمد

سلام دیدگاههای شخصی که در مورد آقای مدیری مطرح کرده اید کاملا عاری از حقیقت است مثلا اینکه مسئولین یا ارگانها با ایشان مخالف هستند درست نیست چون اگر بود که به تلویزیون راه نمیدادند و نیز برعکس نظرتان سریال در حاشیه کاملا ناموفق بود

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

کارتون عالی بود

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار Saeid
   Saeid

با توجه به خصوصیات آقای مدیری قطعا ایشون باید از قوم بختیاری باشن حتی اگه متولد تهران باشن

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار hedye
   hedye

زیاد مفیدنبود

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار حمید
   حمید

این که مهران مدیری چه کار می کنه چه ربطی به مردم داره

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها