تقویم تاریخ – 18 فروردین

18 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 18 فروردین
تقویم تاریخ – 18 فروردین
امتیاز مطلب: 98%

انتخاب شهر قزوین به جای تبریز به عنوان پایتخت ایران

شاه اسماعیل در زمان سلطنت خود گاهی به قزوین می رفت و مدتی را در این شهر سپری می کرد. در زمان حکومت شاه اسماعیل و پس از او، شاه طهماسب، نیروهای عثمانی و ازبکان به طور مداوم از ناحیه شمال غرب به ایران حمله می کردند و گاهی قتل و غارت آن‌ها به تبریز هم می رسید. این درگیری‌ها و تنش‌های اجتماعی ناشی از تفرقه پراکنی حیدری‌ها و نعمتی‌ها در تبریز سبب شد تا شاه طهماسب تصمیم به انتقال پایتخت بگیرد. پایتخت جدید ایران در این شرایط باید در جایی قرار می گرفت که در صورت حمله‌ی نیروهای عثمان و ازبکان، همانند تبریز مورد تهدید قرار نگیرد و در عین حال از میدان‌های نبرد در شرق و غرب نیز فاصله‌ی زیادی نداشته باشد. پس قزوین با توجه به موقعیت عالی و استراتژیک خود، انتخاب خوبی به حساب می آمد. قزوین با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی از دوران ساسانیان به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم در برابر منطقه کوهستانی شمال ایران محسوب می شد. با به قدرت رسیدن سلجوقیان، قزوین رشد قابل توجهی یافت، به طوری که تا پیش از دولت صفوی، چنین رونقی نداشت.

راه اندازی سازمان بهداشت جهانی و روز جهانی بهداشت

سازمان بهداشت جهانی

بعد از تشکیل کنفرانس بین‌المللی سانفرانسیسکو در سال 1946 میلادی، تشکیل همایش جهانی بهداشت قطعی شد و اساسنامه آن نیز در 7 آوریل 1948 میلادی، در نیویورک به تصویب رسید. در ژوئن همان سال، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان 61 کشور دنیا تشکیل شد. این سازمان فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای تمام افراد روی زمین را در نظر دارد. علاوه بر این هدف، سازمان بهداشت جهانی برنامه‌های زیادی را اجرا کرد تا زمینه مساعدت کشورها برای تقویت بهداشت عمومی را فراهم نماید. یک مانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا، کمبود افراد متخصص است. این سازمان برای رفع مشکل مذکور، دوره‌های کارآموزی و تعلیم و مطالعاتی در سراسر دنیا برگزار کرده است. هدف سازمان بهداشت جهانی، درمان تب‌های مناطق گرمسیری، سل، جذام، وبا، طاعون، آبله، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز است و برنامه‌ی عمده ی این سازمان نیز درمان قطعی آبله و مالاریا است. دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی که وابسته به سازمان ملل است، در شهر ژنو پایتخت سوئیس قرار دارد. هر ساله با هدف یادآوری سالروز تشکیل سازمان بهداشت جهانی، انتخاب یک موضوع مهم که پیام آور بهداشت و سلامتی برای جامعه بشری است، روز جهانی بهداشت گرامی داشته می شود.

تولد راسل کرو بازیگر نیوزیلندی

راسل کرو

راسل ایرا کرو بازیگر، تهیه کننده و نوازندۀ نیوزیلندی 7 آوریل 1964م. در ولینگتون متولد شد. او برای نقش اش به عنوان فرماندهٔ رومی، ماکسیموس دسیموس مِریدویس در فیلم حماسی، گلادیاتور که توسط ریدلی اسکات ساخته شد، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت. او برای این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر مرد، جایزهٔ امپراتور برای بهترین بازیگری نقش اول مرد. جایزهٔ محفل منتقدان فیلم لندن برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را برنده شد و کاندیدای 10 جایزهٔ دیگر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او در سال 1999م. در فیلم نفوذی به عنوان افشاگر شرکت تنباکو، جفری ویگارد، ظاهر شد. او برای این فیلم 5 جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و کاندیدای 7 جایزهٔ دیگر با عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در 2001م.، کرو تجسم ریاضیدان و برندهٔ جایزهٔ نوبل،جان اف نَش، در فیلم زندگی نامه ای، یک ذهن زیبا بود که جوایز متعددی برای او به ارمغان آورد. از جمله : جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه گلدن گلوپ بهترین بازیگر مرد فیلم درام و جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر مرد. کرو امروز 56 ساله شد. میتوانید زندگینامۀ تصویری راسل کرو را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

زندگینامۀ تصویری راسل کرو

درگذشت هنری فورد کارآفرین آمریکایی

هنری فورد

هنری فورد کارآفرین آمریکایی 7 آوریل 1947م. در میشیگان در 83 سالگی از دنیا رفت. وی در سال 1903م. کارخانۀ اتومبیل سازی فورد  را تأسیس نمود. وی مخترع خط تولید صنعتی می‌باشد، که نخستین بار با هدف تولید خودروی ارزان‌قیمت خط تولید را به کار گرفت. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم ایجاد کرد، که آن را فوردیسم نامیدند. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری هنری فورد روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری هنری فورد

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-06 11:33:33
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها