تقویم تاریخ – 19 فروردین

19 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 19 فروردین
تقویم تاریخ – 19 فروردین
امتیاز مطلب: 99%

افتتاح دوره جدید بازی‌های المپیک در آتن در سال 1896 میلادی

المپیک در آتن

بازی‌های جهانی المپیک از سال‌ها قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) در یونان باستان برگزار می شد و جوانان را به انجام رقابت ورزشی و آمادگی جسمانی تشویق می کرد. بازی‌های المپیک که در ابتدا با نام المپیا شهرت داشت، بعد از مدتی رونق زیادی پیدا کرد. البته برخی مخالفان برای تعطیلی بازی‌های المپیک تلاش زیادی کردند تا در سال 1393 میلادی، جز نام رد و نشونی از این بازی‌ها نباشد. در پایان قرن نوزدهم، پیِر دو کوبرتنِ فرانسوی تلاش زیادی کرد تا این بازی‌ها دوباره احیا شود. در نتیجه سال‌ها تلاش او و دوستانش که به دنبال صلح و صفا بودند، بازی‌های المپیک دوباره احیا شد و در سراسر دنیا شهرت یافت. پس سال 1896 میلادی را می توان نقطه‌ی بازگشتی برای المپیا دانست. در این سال، مسابقات المپیک در موطن اصلی خود در یونان برپا شد و در دوره‌های بعد، رونق بیشتری گرفت. دوره‌های المپیا که اکنون با نام بازی‌های المپیک معرفی می شود، هر چهار سال یکبار برپا می شود و به جز سال‌های جنگ جهانی اول و دوم، مرتب برگزار شده است.

تولد هوسرل پایه گذار پدیدارشناسی

هوسرل

ادموند هوسرل ریاضی دان و فیلسوف بزرگ آلمانی روز هشتم آوریل سال 1859 میلادی در پروسنیتس در موراویا که در آن زمان جزئی از اتریش بود و اکنون در جمهوری چک قرار دارد، زاده شد. او علم "پدیده شناسی – فنومنولوژی" را تکمیل کرد. بیشتر کتاب‌های او درمورد منطق و منطق ریاضی است. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ به عنوان استاد فلسفه مشغول تحصیل شد. هوسرل تلاش می کرد همانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی کشف کند. به همین خاطر، از منطق فرانتس برانتانو بهره برد. هوسرل، پدیدارشناسی را ماورای ایده آلیسم و واقع گرایی می داند و برای اثبات عدم کفایت علم در کشف باطن اشیا، از طریقه لاادریون استفاده می کند. او به افلاطون، اشراق گرایی، جوهر گرایی و روح گرایی علاقه مند بود.

درگذشت مارگارت تاچر نخست وزیر سابق انگلیس

مارگارت تاچر

مارگارت هیلدا تاچر سیاستمدار انگلیسی در 8 آوریل 2013 م. در 87 سالگی بر اثر سکته مغزی در لندن درگذشت. او رهبر سابق حزب محافظه کار بریتانیا بود و به سمت نخست وزیری انگلیس نیز رسید. تاچر در سال 1975م. به رهبری حزب محافظه کار بریتانیا انتخاب شد و چند سال بعد در 1979م. با شعار بهبود وضعیت اقتصادی از سوی محافظه کاران نامزد شد و به نخست وزیری بریتانیای کبیر رسید و تا سال 1990م. نیز هر دو سمت خود را حفظ کرد. او تنها زن بریتانیایی است که به دو پست به طور هم‌زمان دست یافته است. از سیاست‌های این زن موفق می توان به حمایت او از بازار آزاد، کاهش خدمات دولتی و واگذاری سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی اشاره کرد که به "تاچریسم" مشهور است. مارگارت تاچر در اواخر عمرش به آلزایمر دچار شد و به همین خاطر کمتر در مجامع عمومی شرکت می کرد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری مارگارت تاچر روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری مارگارت تاچر

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-07 10:37:52
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها