تقویم تاریخ – 22 فروردین

22 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 22 فروردین
تقویم تاریخ – 22 فروردین
امتیاز مطلب: 93%

درگذشت ابونصر فارابی ملقب به "معلم ثانی"

ابونصر فارابی

محمد بن طرخان، حکیم و فیلسوف بزرگ ایرانی معروف به ابونصر فارابی در 79 سالگی در دمشق فوت کرد. فارابی بزرگ‌ترین دانشمند اسلام در قرن چهارم هجری به حساب می‌آید که با نام معلم ثانی، استاد الفلاسفه و مَلِکُ الحُکَما نیز مشهور است. او بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی در فاراب، به بغداد سفر کرد و زبان عربی، ریاضیات و فنون حکمت را فراگرفت. فارابی هوش بالایی داشت و در تحصیل، دقت بالایی از خود نشان می داد. او با توجه به شرایط مناسب مالی اش، به سرعت در علوم به پیشرفت رسید. همچنین در طب، منطق، موسیقی و زبان شناسی نیز استاد بود. فارابی با تسلط به زبان‌های متعدد، کتب یونان قدیم را به عربی ترجمه کرد. از آثار او می توان به آراءُ اهلِ المدینهِ الفاضِله، اِحصاءُ العلوم و القیاس اشاره کرد.

تصرف سرزمین سیبری توسط ارتش روسیه

منطقه سیبری بخش بزرگی از قسمت آسیایی روسیه است که ناحیه پهناوری را تا کرانه اقیانوس آرام در برمی گیرد. روس‌ها در اوایل قرن هفدهم توانستند بر منطقه سیبری مسلط شوند و در طول سه دهه مرزهای کشور خود را در حدود پنج هزار کیلومتر پیش برده و به کرانه‌های اقیانوس آرام برسانند. روسیه در ابتدا در آن مناطق در جستجوی خَز بودند اما منابعی چون نمک، الوار و انواع مواد معدنی آن‌ها را در این سرزمین پایبند کرد. سیبری از مناطقی است که بومیان آن مشکلی از نظر بهداشتی نداشتند اما ورود روس‌ها و در پی آن ابتلا به انواع بیماری‌ها، سبب شد تا جمعیت بومی این مناطق رو به کاهش برود و بعد از ورود مهاجران روس از جمعیت اصیل این منطقه کاسته شود. روس‌ها از طریق داد و ستد و معامله با مردم سیبری به درآمد خود می‌افزودند. اکنون سیبری یکی از عمده‌ترین مناطق توسعه صنعتی روسیه به حساب می‌آید و انتقال صنایع و اماکن تجاری به این منطقه موجب رونق آن شده است. هرچند در برخی از مناطق شمالی آن بومیان به حیات خود ادامه داده و از طریق شکار حیوانات دارای پوست گران‌بها، به زندگی خود تداوم می بخشند. بیشتر ساکنان مناطق سیبری در تمام طول سال شاهد سرما و یخبندان شدیدی هستند و سیبری از سردترین نقاط دنیا به حساب می آید. در دوران حکومت روسیه، اردوگاه‌های کار اجباری و تبعیدگاه‌های مجرمان و محکومان، در سیبری واقع شده بود.

اختراع ماشین تولید سرمای مصنوعی توسط فردیناند کاره

ماشین تولید سرمای مصنوعی

در تاریخ 11 آوریل 1859 میلادی دستگاه تولید سرمای مصنوعی توسط صنعتگر و شیمی دان فرانسوی با نام فردیناند کاره اختراع شد. این دستگاه توسط گاز آمونیاک سرما تولید می کند. اختراع ماشین تولید سرمای مصنوعی توسط کاره اقدامی لازم به منظور حفظ مواد غذایی و دارویی در مقابل فساد خصوصاً در مناطق گرمسیری بود. این دستگاه پس از چند سال به صورت یخچال و سردخانه‌های ثابت و متحرک امروزی وارد بازار شد.

ترور امیلیانو زاپاتا انقلابی مکزیکی

امیلیانو زاپاتا

امیلیانو زاپاتا انقلابی مشهور مکزیکی، در در 11 آوریل 1919م. به قتل رسید. او در سال‌های ابتدایی قرن بیستم، یکی از معروف‌ترین بانیان جنبش ضد دولتی مکزیک بود. زاپاتا در سال 1910 میلادی با شعار زمین و آزادی ، اسلحه به دست گرفت و برای تصرف اراضی مردم که توسط دیکتاتوری وقت به فئودالها و سرمایه داران مکزیکی واگذار شده بود، با همراهی سرخپوستان بومی به مبارزه پرداخت. در سال‌های 1914م. به بعد، نیروهای تحت فرمان زاپاتا سه بار، مکزیک را تصرف کردند و بالاخره دولت مرکزی سقوط کرد و به دست نیروهای انقلابی افتاد. سرانجام قدرت به مادرو، از همرزمان و دوستان زاپاتا رسید. اغلب مردم مکزیک، زاپاتا را قهرمان بزرگ و منجی خود تلقی می کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-10 14:09:42
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها