تقویم تاریخ – 21 فروردین

21 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 21 فروردین
تقویم تاریخ – 21 فروردین
امتیاز مطلب: 98%

راه اندازی طرح بزرگ آب‌رسانی کشور در زاهدان در سال 1382

بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی ایران و خاورمیانه از نقطه نظر فناوری نوین صنعت آب، از چاه نیمه‌های زابل در خطوط لوله‌ای با طول 193 کیلومتر و عرض 900 میلی متر افتتاح شد تا آب شرب حدود 40 درصد شهروندان زاهدان را تأمین کند. یکی از خصوصیات این طرح آب‌رسانی، نصب تأسیسات ایستگاه‌های پمپاژ در نقاطی به ارتفاع 1510 متر است که بسیار بی‌نظیر است. برداشت آب از این خط نه میلیون متر مکعب است اما تا سه برابر نیز قابل افزایش است.

درگذشت کنت لویی دولاگرانژ ریاضی دان ایتالیایی

کنت لویی دولاگرانژ

کنت ژوزف لویی دولاگرانژ ریاضی دان و ستاره شناس ایتالیایی 10 آوریل 1813م. در پاریس در 77 سالگی دار فانی را وداع گفت. او قدرت فکری خود را در 19 سالگی با اختراع "حساب تغییرات" که یکی از گرایش‌های ریاضیات بود، هویدا کرد. لاگرانژ به جز انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه‌ی جبر و مکانیک، مطالعاتی درباره حرکت ستارگان و قمرهای مشتری داشت و دستگاه متری را براساس طول نصف‌النهار ایجاد کرد. این ریاضیدان بزرگ و منجم شهیر، بسیار متواضع بود و وقتی اطلاعی از یک مطلب علمی نداشت، خیلی راحت می گفت: نمی دانم. شاهکار بزرگ علمی لاگرانژ، مکانیک تحلیلی نام دارد که در سال 1788م. منتشر شد. لاگرانژ در این اثر پیشنهاد داد نظریه مکانیک و فنون حل مسائل مربوط به آن رشته به فرمول‌هایی تبدیل شوند، فرمول‌هایی که می‌توانند تمام معادلات لازم برای حل هر مسئله را به وجود آورند. کنت لویی لاگرانژ در تاریخ 10 آوریل 1813م. در 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.

درگذشت جَبران خلیل جَبران شاعر لبنانی

جَبران خلیل جَبران

جَبران خلیل جَبران، نویسنده، شاعر و نقاش لبنانی در 10 آوریل 1931م. در 43 سالگی در نیویورک درگذشت و در لبنان به خاک سپرده شد. موضوع اغلب آثار او، اعم از نظم و نثر، رومانتیسمی و توجه بی‌نظیر به تخیلات و طبیعت است. آزادی مطلق در طبیعت را مورد ستایش قرار می دهد و با روح خارق‌العاده انسان که با قدرت و نیرو نمایان می شود اوج می گیرد؛ اما سرانجام وارد عالم روحانی شده و به مردی صوفی منش تبدیل می شود. جبران خلیل جبران، در کتاب خود، معلم اخلاق است و همگان را به عطوفت، مهربانی و محبت دعوت می کند. هر چند او در راهنمایی‌های خود، اعتماد به نفس کمی نداشت و به دنبال دست یابی به والاترین درجات بود، اما تفکر و ژرف نگری او بسیار ستودنی است. جبران خلیل جبران آثار ارزشمند خود را به زبان انگلیسی نیز می نوشت که از آن جمله می توان به مجنون، پیغمبر، به سوی فرزند انسان و خدایان زمین اشاره کرد. جبران خلیل جبران در 10 آوریل 1931 میلادی در 43 سالگی در نیویورک درگذشت و در لبنان به خاک سپرده شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-09 11:00:35
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها