چگونه خود را با انگیزه کنیم

13 آذر 1399 - 11:47
مدیریت شخصی - چگونه خود را با انگیزه کنیم
چگونه خود را با انگیزه کنیم
امتیاز مطلب: 90%

انگیزه ترکیبی از یک دسته احساسات که معمولاً شامل نوعی ترس یا میل شدید می‌شوند است. پس از همه، انگیزه چیزی جز نبردی در ذهن که به شما می‌گوید: " فکر می‌کنم می‌توانم،" " فکر می‌کنم هنوز هم می‌توانم،" و " آن را انجام می‌دهم!" نیست.‌ به همین دلیل ما سه چیز را از آن به دست می‌آوریم: تقویت اعتماد به نفس ، حفظ تمرکز و در مسیر ماندن. در ادامه با یوکن همراه باشید.

مرحله‌ی اول: تمرکز

1. به ترس فکر نکنید.  همه‌ی ما به جای مثبت اندیشی به جنبه‌ی منفی قضایا فکر می‌کنیم. ما مشغول نخواستن چیزها هستیم. این امر خوب و عادی است، اما هیچ اقدامی در ارتباط با چیزی که نمی‌خواهیم صورت نمی‌گیرد. شما نمی‌توانید تصمیم بگیرید چیزی را انجام دهید، زیرا دیگری را نمی‌خواهید. این کار فقط باعث می‌شود روی مبل بمانید و هیچ‌ کاری انجام ندهید.

  • ترس برای دو دلیل مضر است: الف) شما را بدون انگیزه نگه می‌دارد. هدف منفی چیزی نیست که بتوانید برای آن عملی انجام دهید. ب) زندگی در ترس تخلیه کننده انرژی و خسته کننده است. این حالت شما را در نگرانی به جای عمل نگه می‌دارد. هنگامی که شما  خسته و نگران هستید، نمی‌توانید انگیزه داشته باشید.

2. هدف و برنامه‌ی رسیدن به آن تعریف کنید.  حالا که مثبت فکر می‌کنید، باید بدانید که در مورد چه چیزی است. اکنون به جای که آن بگویید، "من نمی‌خواهم بی خانمان و فقیر باشم و در وضعیت فقر مطلق زندگی کنم،" می‌گویید، "من می‌خواهم از لحاظ مالی امن باشم". اکنون چه برنامه‌ای برای رسیدن به آن وجود دارد؟

  •  برای این مثال خاص، شما می‌توانید نوعی از برنامه درآمد ایجاد کنید. این امر شامل ایجاد بودجه، احتمالاً بازگشت به دانشگاه و یا گسترش کسب و کار تان می‌شود. شما قدم‌های مشخصی در قبال هدف خود دارید، اما برای هر آنچه که با آن مواجه هستید – وزن کم کردن، خوب درس خواندن و یا دنبال یک رویا رفتن  - لازم است آنچه که می‌خواهید را بفهمید و چگونگی انجام آن را برنامه ریزی کنید. اگر واقعاً آن را می‌خواهید، برنامه ریزی برای آن دشوار نخواهد بود.

3. یک هدف داشته باشید. اگر در لیست کارهایتان اهداف زیادی داشته باشید، گاهی اوقات فشار زیاد بر رویتان موجب می‌شوید در نهایت لیست را کنار بگذارید. اما اگر یک هدف در آن لیست داشته باشید درصد انجام آن بیشتر می‌شود و شما می‌توانید بر آن تمرکز کنید.

  • اگر روی یک هدف مشخص تمرکز نکنید  نمی‌توانید بر خود متمرکز بمانید. تا آنجا که امکان دارد، آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. اگر هدف شما این است که 5 سال جوان‌تر به نظر برسید، کم کم در راستای تحقق این هدف حرکت کنید. با ورزش جدید شروع کنید و بر آن متمرکز شوید. سپس، آرایش جدیدی امتحان کنید. پس از آن، کمد لباس خود را تغییر کنید. اگر شما آن را به قسمت‌های کوچک تقسیم نکنید، ذهن شما تسلیم می‌شود و شما بدون هیچ ایده‌ای در مورد اینکه کجا بروید و یا چه چیزی انجام دهید باقی می‌مانید.

4. آن را سرگرم کننده کنید. انجام کارهایی به آن علاقه‌ای ندارید و یا در بعضی از موارد از آن متنفر هستید باعث می‌شود آن را ادامه ندهید. به همین دلیل، هر آنچه که انجام می‌دهید – پس انداز پول برای ماشین جدید و یا کم کردن 8 کیلو - باید آن را لذت بخش کنید. هر چه لذت بخش تر باشد، بیشتر آن را انجام خواهید داد. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، در آن بهتر می‌شوید. هر چه در آن بهتر باشید، نتیجه سریع‌تری به دست خواهید آورد.

  • خواستن توانستن است. آیا از دویدن متنفر هستید؟ هیچ مشکلی نیست در کلاس کیک بوکسینگ شرکت کنید- وزن شما از این راه نیز کم خواهد شد.  در نوشتن مقالات بسیار مشکل دارید؟  موضوعتان را به چیزی که برای شما جذاب است تغییر دهید. نمی‌توانید پول پس انداز کنید؟ محیط زندگی خود را تغییر دهید – چیزی که از آن می‌سازید می‌تواند انگیزه شما را به طور کامل تغییر دهید.

5. در مورد آن مطالعه کنید. این امر ممکن است احمقانه به نظر برسد. چگونه مطالعه در مورد چیزی که همیشه به آن فکر می‌کنید باعث انگیزه در شما می‌شود؟ اما مطالعه واقعاً کاربردی است . گوش دادن به داستان‌های موفقیت دیگران (به ویژه هنگامی که باعث می‌شوند بسیار آسان به نظر برسد)، سبب می‌شود مغز شما فکر کند، " هیچ دلیلی وجود دارد که من  نتوانم این کار را انجام دهم!" شما ناگهان منطقی می‌شوید.

  •  ممکن است فکر کنید که خواندن داستان افرادی که موفق به از دست دادن 50 کیلو شده‌اند، باعث می‌شود احساس اضافه وزن داشتن و ناموفق بودن کنید ، اما این امر به شما احساس انرژی، قدرت و داشتن منابع می‌دهد. شما می‌توانید از این افراد یاد بگیرند! و اگر موفقیت آن‌ها با شما تضاد نداشته باشد، حداقل می‌تواند مزیت رقابتی درون شما را بیرون بیاورد.

6. به خود پاداش  دهید. بیایید صادق باشیم: نتایج زود نمایان نمی‌شوند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک کسب و کار جدید‌ کسب درآمد کند، چند ماه طول می‌کشد تا اهداف کاهش وزن را به دست بیاوریم و به اندازه‌ی عمر طول می‌کشد تا از خودمان راضی باشیم. این امر متضاد با لذت فوری است. برای غلبه با این واقعیت تلخ زندگی، به خود پاداش دهید. زندگی مطمئناً این کار را برای شما انجام نمی‌دهد، بنابراین خودتان این کار را انجام دهید.

  • فقط برای هدف بزرگ نهایی پاداش تنظیم نکنید. ایستگاه‌هایی برای خود ایجاد کنید  و به آن موفقیت‌های کوچک‌تر نیز‌ پاداش بدهید. 2 کیلو کم کرده‌اید؟ عالی است! به عنوان پاداش یک جلسه ماساژ برای خود تنظیم کنید. سه امتحان آخر خود را عالی داده‌اید؟ فوق العاده است! یک شب را به تفریح بپردازید! نیمه اول کتاب خود را به پایان رسانده‌اید؟ شگفت آور است- اکنون می‌توانید به خرید بروید.

 

مرحله‌ی دوم: افزایش اعتماد به نفس

1.نیمه لیوان را پر نگه دارید، نه خالی. هنگامی که ما در مورد چیزی که می‌خواهیم فکر می‌کنیم، بخشی ضروری آن این واقعیت است که ما آن را نداریم. این امر می‌تواند به یک گردباد منفی تبدیل شود و ما را در مسیر دلسوزی به خود و تنبلی بیندازد. به آنجا نروید. در مورد آنچه که دارید و برای آن سپاس گزار هستید فکر کنید. فقط در آن زمان است که می‌توانید آنچه را که دارید بهتر کنید. منفی را از زندگی خود بیرون بکشید

  • لیستی از 10 چیزی که دارید و از آن سپاس گزار هستید ایجاد کنید. هر روز آن را بخوانید (و هنگامی که بیشتر فکر کردید به این لیست اضافه کنید). با تمرکز بر آنچه که انجام داده‌اید، ساخته‌اید و هستید احساس اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید. هنگامی که نگرش شما این است که، "من می‌توانم این کار را انجام دهم!" (نگاه به موفقیت‌های گذشته به شما ثابت خواهد کرد که در حقیقت می‌توانید!) باعث می‌شود هدف بسیار آسان‌تر شود.

2. فقط بر چیزی که باید انجام دهید تمرکز کنید. مثلاً بگوییم می‌خواهید یک بازیگر شوید. عالی است! ... اما از کجا باید شروع کنید؟ ندانستن اولین چیز برای انجام کاری می‌تواند باعث کمبود اعتماد به نفس شود و شما را در مسیر رسیدن به رویایتان متوقف کند. در این صورت، رویای شما به طور خودکار خرد و نابود می‌شود. اما زمانی که  می‌دانید چه مسیری پیش رو دارید پیش‌روی در آن بسیار آسان‌تر می‌شود.

  • به منابع خود ارجاع کنید. با تکنولوژی، شما دنیای مجازی را در نوک انگشتان خود دارید.‌ بنابراین هیچ عذری بهانه‌ای نمی‌توانید داشته باشید. از دوستان، آشنایان، افرادی که به نظر می‌رسند کاری انجام داده‌اند، سؤال بپرسید. تحقیقات خود را در اینترنت انجام دهید و بهترین و کارآمد ترین راه برای انجام کاری را پیدا کنید. در این روش احساس می‌کنید که یک متخصص هستید و این دانش باعث آرام شدن ذهن شما می‌شود. این امر نگرانی و گفتار منفی  را از بین می‌برد و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

3. اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید. جهان پر از ناظران است. شما می‌توانید بگویید، "فردا من می‌خواهم تمام روز فقط نفس بکشم!" و حتماً کسی را پیدا خواهید کرد که حاضر است 10 دلار شرط ببندد، که شما این کار را انجام نمی‌دهید. بهتر است فقط از این افراد دوری کنید. آن‌ها بدبخت هستند و سزاوار توجه شما را ندارند.

  • این افراد می‌توانند در مقادیر بسیار کوچک مفید باشند. اگر خود را در کنار این افراد منفی پیدا کردید و نمی‌توانید از دست آن‌ها فرار کنید، به آن‌ها اجازه بدهید به آتش شما سوخت بدهند. اجازه دهید شما را از داخل بسوزانند تا زمانی که انتخابی جز انجام کاری که آن‌ها فکر می‌کنند نمی‌توانید انجام دهید را نداشته باشید. نفی آن‌ها از توانایی شما می‌تواند منجر به مقدار مناسب آدرنالین و عزم برای انجام کار شود. شاید یک روز از آن‌ها به خاطر این کار تشکر کردید !

4. کوچک آغاز کنید. هیچ راه آسانی برای رسیدن به هدف " معروف شدن در دنیا" ، "از دست دادن 35 کیلوگرم تا زمستان" و یا حتی "تسلط بر ساز کلارینت" وجود ندارد. شاید این اهداف اندکی افراطی باشند، اما شما نکته را می‌دانید. داشتن هدفی که به  واقعیت تبدیل نمی‌شود، شما را بی‌انگیزه خواهد کرد و از موفقیت شما جلوگیری می‌کند.

  • به جای معروف شدن در دنیا، از دست دادن مقدار زیادی وزن یا تسلط بر کلارینت، می‌توانید با داشتن یک کانال YouTube موفق، از دست دادن 4 کیلو در این ماه یا زدن یک قطعه کلاسیک در کلارینت آغاز کنید.

  • صبح‌ها کوچک شروع کنید. اگر فهرستی از وظایف دارید، از کوچک‌ترین شروع کنید. این باعث می‌شود  در سخت‌ترین قسمت روز آرام باشید‌. آغاز کردن در واقع نیمی از نبرد است.

5.از تجسم استفاده کنید. برای چند دقیقه هر روز، بنشینید و رسیدن به هدف خود را تجسم کنید. داشتن آن، انجام آن، دستیابی به آن، هر چه که هست را مجسم کنید. چه احساسی دارد؟ پس از اینکه چند دقیقه گذشت، چه حسی دارید؟

  • اطمینان حاصل کنید که از تمام حواس خود استفاده می‌کنید. طعم، بوی، تصویر، احساس، و صدا. زندگی در آن لحظه چگونه است؟ چه ویژگی‌هایی می‌تواند برای توصیف این زندگی جدید  استفاده شود؟ در جزئیات  کار کنید تا آن را تا حد امکان واضح سازید. شما کجا هستید؟ چه کار می‌کنید؟ چه پوشیدید؟ چه طور به نظر می رسید؟ چه کسی با شما است؟

 

مرحله‌ی سوم: حفظ مسیر

1. مشتاق بمانید. اشتیاق به کارها زمانی که به آن‌ها عادت کردیم از بین می‌رود. اگر مدت زمان طولانی است که بر روی یک هدف کار می‌کنید، ممکن است دیگر برایتان خسته کننده شود. نباید اجازه دهید این اتفاق بیافتد. شما باید آن را تغییر داده و به تحرک حواس خود ادامه دهید.

  •  با ابزار جدید برای رسیدن به اهداف خود آزمایش کنید. در صورتی که هدف شما کاهش وزن است، عادت سالم جدیدی را انتخاب کنید. اگر هدفتان درآوردن پول است، یک استراتژی جدید کسب و کار یا سیستم بودجه ای جدید را امتحان کنید.
  • اطراف خود را پر از تصاویر کنید.  مداوم به خودتان یادآوری کنید رسیدن به نتیجه ارزش ادامه دادن را دارد.  دسکتاپ خود را به مجموعه ای از تصاویر انگیزشی تغییر دهید. یادداشت‌هایی در مکان‌های غیر منتظره برای خودتان بر جا بگذارید. به خودتان یادآوری کنید " بله، من این کار را انجام می‌دهم - و من به آنجا می‌رسم!" این قطعاً چیزی است که در مورد آن هیجان زده باشید.

2. برنامه خود را اصلاح کنید. شما هدف خود را تنظیم کرده اید و چگونگی رسیدن به آن را می‌دانید ... اما همانطور که در این مسیر پیش می‌روید، احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از چیزهایی که در ابتدا فکر می‌کردید به شما کمک می‌کنند در واقع کارایی ندارند و یا حداقل، زمان زیادی را می‌گیرند که ارزش انجامشان را ندارد. وقت آن است که نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید و یک تغییر کوچک انجام دهید.

  • لیستی از فعالیت‌هایی که برای رسیدن به هدف خود انجام‌ می‌دهید را ایجاد کنید. در حال حاضر، کدام‌ یک بیشترین سود را دارند؟ کدام ‌یک از کارها خوب است اما واقعاً کاربردی ندارد؟ هنگامی که لیستی از بیشترین و کمترین کارایی اعمال را مشخص کرده اید ، اکثر توجه خود را بر روی فعالیت‌های سودآور متمرکز  کنید و آن‌ها را به منظور بهبود بیشتر تغییر دهید. به جای یک کار بسیار سخت، شما در حال حاضر چند کار قابل کنترل و انجام دارید.

3.خود را در چشم عموم قرار دهید.  صبح شنبه است و شما تصمیم گرفتید نوشیدن قهوه را کنار بگذارید. شما این تصمیم را در ساعت 7:30 گرفتید و در ساعت 9 بعدازظهر در دفتر خود در حال دست و پنجه کردن با این موضوع هستید.  هیچ کس در مورد شکست شما نمی‌داند به جز خودتان و شما این را با کافئین بالا فراموش خواهید کرد. چه کاری باید انجام می‌دادید؟ باید به تمام همکاران خود بگویید.

  •  به جهان اعلام کنید که، " من می‌خواهم این کار را انجام دهم!". انجام‌ این کار به صورت خودکار فشاری بر روی شما قرار می‌دهد.  
  •  اینترنت نیز همیشه در دسترس است. شما به احتمال زیاد در اینترنت با افراد بیشتری در مقایسه با زندگی واقعی ارتباط برقرار می‌کنید. جای تاسف دارد، اما اکثر ما امروزه این کار را انجام می‌دهیم. بنابراین آن را در فیس بوک خود پست کنید یا در وبلاگ خود قرار دهید. شاید شما به شخص دیگری نیز برای تحقق همان هدف الهام ببخشید.

4. از کاه کوه نسازید. اجازه ندهید که پس رفت ها شما را به عقب بکشانند. آن‌ها اجتناب ناپذیرند و اتفاق خواهند افتاد. حتی موفق‌ترین افراد با پسرفت مواجه شدند - در حقیقت، آن‌ها احتمالاً بیشتر از افراد دیگر با پسرفت و شکست دست و پنجه نرم کرده‌اند. ادیسون شکست نخورد، او فقط 10،000 راه پیدا کرد که نمی‌توان آن کار را انجام داد.

  • خیلی آسان است که با پسرفت رو به رو شویم و زانوی غم بغل بگیریم. این کار فقط مانع حرکت به جلوی ما می‌شود‌. این کار را انجام ندهید.  هنگامی که عقب افتادید، قبول کنید که این یک پسرفت است. 15 دقیقه به خودتان وقت ناراحتی بدهید و متوقف شوید. فردا یک روز جدید است. پسرفت امروز هیچ ارتباطی با آینده فردا ندارد.

5. دوستان شبیه خود برای حمایت داشته باشید. در این دنیا کارهای بسیار اندکی وجود دارند که می‌توانید به تنهایی انجام دهید. مطمئناً چند نفر را می شناسید که می‌توانند در سفرتان به شما بپیوندند - یا حداقل از حاشیه تشویقتان کنند. اگر افرادی را داشته باشید که هدفتان را درک می‌کنند، در شانه‌های خود احساس وزن کمتری خواهید داشت.

  • مهم است که وقتی به کمک نیاز دارید آن را درخواست کنید. این امر نشانه‌ای از ضعف یا سادگی نیست، بلکه نشانه‌ای از انسانیت است. داشتن یک گروه پشتیبانی جامع که می‌توانید بر آن تکیه کنید، نه تنها مفید است، بلکه  حس خوبی نیز دارد. هنگامی که احساس شکست می‌کنید آن‌ها روحیه‌ی شما را با منابع، ایده‌ها و انگیزه‌هایی که در غیر این صورت نداشتید، بالا خواهند برد. بنابراین به دنبال دوستان، یک انجمن آنلاین، یک باشگاه یا سازمان محلی و ایجاد یک شبکه انگیزشی باشید.

6. پیشرفت خود را ثبت کنید. انسان‌ها به طور طبیعی نیاز به ثبت اطلاعات دارند. بنابراین زمانی که در مسیر به عظمت هستید، چیزها را تا جایی که ممکن است ملموس کنید. پیگیری پیشرفت خود را دنبال کنید تا بتوانید بنشینید و ببینید که چقدر پیشرفت کرده‌اید. این کار به شما انگیزه می‌دهد.

  • یک دفتر را به این کار اختصاص دهید. وظایف خود را هر روز (و اینکه آیا آن‌ها کامل شده‌اند) ثبت کنید و ببینید که آیا اهداف کوچک خود را به دست آورده‌اید. آن را هر جا که می‌روید همراه خود داشته باشید.

 

منبع: Wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-04 22:43:23
دسته بندی ها