تقویم تاریخ – 25 فروردین

25 فروردین 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ – 25 فروردین
تقویم تاریخ – 25 فروردین
امتیاز مطلب: 93%

تولد کریستین هویگِنس فیزیک دان هلندی

کریستین هویگِنس

کریستین هویگِنس، فیزیک دان، ریاضی دان و ستاره شناس هلندی در 14 آوریل 1629 میلادی در شهر لاهه پایتخت هلند متولد شد. او بعد از گذراندن تحصیلات متوسطه راهی دانشگاه شد و به یادگیری ریاضیات پرداخت. هویگنس بعد از مدتی به اخترشناسی روی آورد و به دلیل اینکه تمام ابزارها و ادواتش فرسوده و غیر قابل استفاده بودند، عزم خود را جزم کرد عدسی‌های دوربین خود را به تنهایی بسازد. او با تغییراتی که در دوربین نجومی ایجاد کرد توانست هاله ناشناخته‌ای را که دور سیاره زحل را گرفته و قبلا هم گالیله به آن پی برده بود، کشف کند و در نهایت اثبات کرد این هاله به صورت حلقه پهن و بزرگی سیاره زحل را دربرگرفته است. ساعت پاندولی اختراع دیگر هویگنس است و موفق شد با توصیف کار این ساعت به شهرت زیادی دست یابد. با اختراع ساعت پاندولی در سال 1657 میلادی، زمان حرکت ستارگان و خورشید برای اولین بار مشخص شد و این ساعت در امور کشتی رانی و دریانوردی مورد استفاده قرار گرفت. البته ساختمان ساعت پاندولی چندان کامل نبود و جاذبه زمین از دقت این ساعت کم می کرد. هویگنس برای رفع این مشکل تلاش زیادی کرد و بعد از سالها تلاش و تحقیق درباره مکانیزم های مختلف، فنر مارپیچی ساعت را ساخت. هویگنس به جز اختراع ساعت پاندولی، تحقیقات زیادی روی پدیده نور داشت و نظریه‌ای نیز مطرح کرد. براساس این نظریه، نور از موج های زیادی تشکیل شده و این موج ها را می توان به موج های صوتی یا موج های روی آب تشبیه کرد با این تفاوت که موج های نورانی برخلاف موج های صوتی قدرت عبور از خلاء را دارند. این نظریه با جنجال‌های زیادی همراه بود، با این وجود نظریه هویگنس برای دویست سال به فراموشی سپرده شد تا سرانجام اثبات شد این نظریه به حقیقت نزدیک‌تر بوده و درک آن آسانتر است. امروزه دانشمندان می گویند نور هم دارای خاصیت موجی و هم ذره‌ای است و این دو هیچ وقت نمی توانند از هم جدا شوند. هویگنس تنها برای نظریه‌اش درباره ماهیت امواج نور به شهرت نرسید، بلکه او اخترشناس موفقی بود که توانست وسایل و دستگاه‌های نوری زیادی اختراع کند که اختراع میکرومتر یا ریزسنج برای اندازه گیری قطر ظاهری سیارات یکی از آن‌هاست. هویگنس توانست ماشین فشار هوا و میزان الهوا را نیز تکمیل کند و برای اولین بار، با هواسنج، ارتفاعات را اندازه گیری کرد. کریستین هویگنس سرانجام در سال 1695 میلادی در 66 سالگی دار فانی را وداع گفت.

راه اندازی شهر سن پترزبورگ به دستور پتر کبیر در روسیه

سن پترزبورگ

شهر "سن پترزبورگ" در سال 1703 میلادی به فرمان پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا سال 1918 میلادی به عنوان پایتخت روسیه معرفی شد. این شهر برای مدتی پتروگراد نام گرفت. بعد از سرنگونی فرمانروایی تزارها با نام لنین، لنینگراد معرفی شد و با واژگونی شوروی در این کشور با نام قبلی بازخوانده شد. شهر سن پترزبورگ به عنوان صحنه وقوع انقلاب 1917 روسیه و پایگاه دفاع قدرتمندانه در مقابل آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاه خوبی در تاریخ روس ها برخوردار است و به عنوان مرکز فرهنگی روسیه شناخته می شود. شهر سن پترزبورگ برای دو سده پایتخت روسیه بوده است، بین سال های 1914 تا 1924 میلادی پتروگراد نام گرفت و در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی به مدت 67 سال (از سال 1924 تا 1991) لنینگراد نامیده می شد.

ترور آبراهام لینکُلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا

آبراهام لینکُلن

آبراهام لینکُلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا در 12 فوریه 1809 میلادی در ایالت ایلینویز در خانواده‌ای فقیر متولد شد. او بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی، در رشته ی حقوق مشغول تحصیل شد و به شغل وکالت روی آورد. چندی طول نکشید که لینکُلن به بزرگ‌ترین وکلای ایالت آمریکا تبدیل شد و به عرصه فعالیت های سیاسی قدم گذاشت. او در سال 1847 میلادی به عنوان نماینده کنگره آمریکا انتخاب شد و بعد از ده سال به خاطر صراحت لهجه و خطابه های سیاسی مهم، در آمریکا به شهرت رسید. لینکلن در تمام خطابه هایش از بشر دوستی سخن می گفت و مخالف تبعیض‌های نژادی بود. او بالاخره در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد و در سال 1861 میلادی به این سمت رسید. در این زمان، بین مردم جنوب و شمال امریکا بر سر برده فروش نزاعی سخت ایجاد شد که در نهایت جنگ خونینی به پا کرد. لینکُلن به محض رسیدن به سمت ریاست جمهوری، مبارزات سختی علیه تبعیضات نژادی سر داد و هیچ وقت از آرمان های خود دست نکشید. او در ابتدای جنگ های داخلی آمریکا که به جنگ های انفصال شهرت داشتند، مرتب شکست می خورد اما توانست با تدبیر و سرسختی خود، تمام مشکلات را پشت سر بگذارد و سرانجام در اول ژانویه 1863 میلادی، اعلامیه آزادی بردگان را صادر کرد و وعده آزادی همیشگی برده ها را در سراسر آمریکا اعلام نمود. بعد از صدور این اعلامیه، جنگ های داخلی آمریکا پایان گرفت و با مقاومت لینکلن، این قانون به تصویب رسید و بردگی در سراسر آمریکا لغو شد. او به جز لغو برده داری و طرح ایجاد راه آهن سراسری آمریکا، در حدود 240 میلیون هکتار زمین‌های خالصه را به کشاورزان واگذار کرد. لینکلن تنها چند روز بعد از پایان یافتن جنگ های انفصال، در 14 آوریل 1865 میلادی در حالی که دور دوم ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار بود، توسط یکی از طرفداران بردگی به قتل رسید. آبراهام لینکلن یکی از مردان بزرگ تاریخ است که همواره با نظام برده داری و اسارت سیاه پوستان مخالفت کرده است. این نظر تمام مورخان است، اما تمام آنها، درباره دلیل مبارزه با برده داری توسط لینکلن نظر یکسانی ندارند. برخی‌ها، همسو با تبلیغات آمریکایی‌ها، این اقدام را حرکتی معنوی در راستای بازگردانی حقوق اجتماعی و انسانی سیاهان می دانند و برخی دیگر که نگاه بی طرفانه ای دارند، فلسفه مبارزه با برده داری را یک حرکت مدبرانه برای جلب اعتماد و پشتیبانی قشر عظیم سیاهان آمریکا و به دست آوردن آراء موافق آن‌ها وقتی که به وجودشان نیاز است، می دانند.

درگذشت چارلز پیرس فیلسوف آمریکایی

چارلز پیرس

چارلز ساندِرز پیرِس، فیلسوف و متفکر بزرگ آمریکایی در سپتامبر 1839 میلادی در ایالت ماساچوسِت آمریکا متولد شد. او بعد از گذراندن دوره تحصیلات ابتدایی خود، در فلسفه به جایگاهی بالا رسید، اما چون شهرت زیادی نداشت، خیلی‌ها او را برای تدریس فلسفه در دانشگاه‌ها لایق نمی دانستند. پیرس بعد از مدتی مکتب فلسفیِ اصالت عمل را ایجاد کرد که براساس آن جنبه ما بعد طبیعیِ فکر، اعتبار خود را از دست می دهد. همچنین با پیشرفت اختراعات، حقیقت، شکل دیگری به خود می گیرد و حقیقتِ هر مساله از روی تطبیق آن با نتایج تجربی و فواید عملیِ حاصل از آن به دست می آید. ساندرز به توانایی‌های خود اطمینان نداشت و خویشتن را جایزالخطا می دانست. او معتقد بود ممکن است خیلی از افکار وی مورد خطا و لغزش قرار گیرند. پیرس می گفت: "من انسانی هستم که منتقدان، هیچ گاه از او سخن خوبی نخواهند گفت." به دلیل این که فلسفه اصالتِ عملِ لغزش پذیرِ او، حقیقت را نسبت به زمان و مکان، قابل تغییر می دانست، او را بر آن داشت به هر نظر فلسفی تا وقتی که حقیقتِ آن به اثبات نرسیده است، به دیده شک و تردید بنگرد. فلسفه اصالت عملِ پیرس، بعد از مدتی توجه دانشمندان و فلاسفه زیادی را به خود جلب کرد و بعد از سال ها، افراد زیادی از این فلسفه بهره بردند و آن را به اوج رساندند. چارلز ساندرز پیرس سرانجام در 14 آوریل 1914 میلادی در 75 سالگی دار فانی را وداع گفت.

درگذشت لودویک زامِنهوف مخترع زبان بین‌المللی اسپِرانتو

لودویک زامِنهوف

دکتر لودویک زامِنهوف، مخترع و مبتکر لهستانی در 15 سپتامبر 1859 میلادی در لهستان زاده شد. او بعد از طی تحصیلات متوسطه خود، راهی دانشگاه شد و در رشته چشم پزشکی فارغ‌التحصیل گشت. او علاقه‌ی زیادی به علم لغت داشت و در این رشته به مطالعات گسترده‌ای پرداخت. زامنهوف از همان زمان شروع به تحقیق کرد و در 26 سپتامبر 1887 میلادی برای خاتمه دادن به اختلافات زبان‌های مختلف، زبان مخصوصی را با توجه به ریشه لغات تمام زبان‌های اروپایی به وجود آورد و آن را اسپِرانتو به معنای امید نام‌گذاری کرد. زبان اسپِرانتو دارای 16 قاعده بسیار ساده و زبان تفاهم بین‌المللی است. این زبان براساس جدیدترین روش های کدگذاری عملی ساخته شده تا تمام مردم دنیا، حتی افراد کم هوش، نابینایان و ناشنوایان نیز بتوانند آن را به آسانی یاد بگیرند و با هم تفاهم برقرار کنند. اکنون اسپرانتو، زبانی مناسب برای کار کامپیوترها و ماشین‌های ترجمه است و سریع ترین، کم هزینه ترین و مطمئن ترین وسیله انتقال اطلاعات علمی به سراسر دنیا، خصوصا برای کشورهای کم درآمد و در حال رشد است. زبان اسپرانتو به اندازه‌ای ساده است که خیلی‌ها، آن را در کمتر از 100 ساعت یاد می گیرند. قواعد اسپرانتو با داشتن کدها و علامت‌های دستوری، جنبه بصری و سمعی بسیار ساده ای دارد. لغت نامه بزرگ اسپرانتو، با 15 هزار کلمه و 142 آوند، دارای 2 میلیون و 130 هزار واژه است؛ تعداد واژه‌های اسپرانتو، بیشتر از چهار برابر واژه‌های بزرگ‌ترین فرهنگ انگلیسی است که در حدود 490 هزار واژه دارد. با وجود استقبال ملل مختلف از زبان اسپرانتو، به دلیل مخالفت دولت‌ها خصوصا دولت‌های استعمارگر انگلیسی زبان، زبان اسپرانتو بین‌المللی نشد. دکتر زامنهوف سرانجام در 14 آوریل 1917 میلادی در 58 سالگی درگذشت.

تولد آدرین برادی بازیگر آمریکایی

آدرین برادی

آدرین برادی بازیگر آمریکایی 4 آوریل 1973م. در نیویورک متولد شد. وی به عنوان جوانترین بازیگر دریافت کنندۀ جایزۀ اسکار تا به حال شناخته شده است. وی در سال 2002م. برای بازی در فیلم "پیانیست" ساختۀ رومن پولانسکی این جایزه را دریافت نمود. برادی امروز 47 ساله شد. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری آدرین برادی روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری آدرین برادی

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-13 10:32:47
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها