راه‌های دست‌یابی به موفقیت از نگاه جیم ران، کارآفرین بزرگ آمریکایی

25 شهریور 1399 - 6:05
بیوگرافی - راه‌های دست‌یابی به موفقیت از نگاه جیم ران، کارآفرین بزرگ آمریکایی
راه‌های دست‌یابی به موفقیت از نگاه جیم ران، کارآفرین بزرگ آمریکایی
امتیاز مطلب: 95%

آیا آرزوی یک زندگی رؤیایی را دارید؟ برخی افراد می گویند برای دست یابی به یک زندگی رؤیایی تنها باید چشم انداز روشنی داشته باشید. قطعاً می دانید برای محقق کردن اهداف خود به چیزهای بیشتری نیاز دارید، اما داشتن یک رویکرد مناسب نسبت به موفقیت از اصلی‌ترین شروط برای کامیابی است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا توصیه‌های جیم ران برای دست یابی به موفقیت را معرفی کنیم.

جیم ران (Jim Rohn)، فیلسوف و کارآفرین بزرگ می گوید: "شما برای رسیدن به موفقیت یا باید رؤیاهایتان را اصلاح کنید یا مهارت‌هایتان را ارتقا دهید".

اگر نمی توانید به راحتی و با سرعت به سوی اهدافتان گام بردارید، باید تعدادی از مهارت‌هایتان را بهبود دهید. شاید تصور کنید منظور مهارت‌های شغلی است، اما پیشرفت واقعی وقتی اتفاق می افتد که به زندگی‌تان سر و سامان دهید و روی پیشرفت فردی خود تمرکز کنید.

راهکارهای زیادی برای بهبود سبک زندگی وجود دارد، اما چطور می توانید متوجه شوید باید کدام یک از مهارت‌ها را بهبود دهید تا در مسیر موفقیت قرار بگیرید؟

این سؤال بسیار مهمی است و باید به درستی به آن پاسخ داده شود، زیرا پاسخ اشتباه می تواند شما را وارد مسیری اشتباه کند.

خوش شانسی واقعیت دارد؟

قبل از این که به دنبال پاسخ به هر پرسشی باشید و دریابید کدام ویژگی را باید بهبود دهید، به تکرار این جمله که موفقیت غیرممکن است، پایان دهید. خیلی از افراد معتقدند موفقیت تنها برای دیگران اتفاق می افتد نه برای آن‌ها. شاید این باور با خوش شانس بودن در ارتباط باشد: اینکه برخی افراد خوش شانس هستند و برخی دیگر نه!

اما آیا فلسفه خوش شانسی واقعیت دارد؟ در زمان اجرای یک استراتژی درست و دقیق، خوش شانسی هیچ تأثیری در برنامه ندارد. اگر بتوانید نقشه‌ی درستی تدوین کنید، تمام وسایل و ادوات لازم را مهیا کنید و در مسیر درست قرار بگیرید، قطعاً می توانید به رؤیاهایتان دست پیدا کنید.

خوش شانسی به معنای تحقق شرایط تصادفی نیست که سرنوشتتان را بسازد یا آن را نابود کند؛ بلکه خوش شانسی چیزی است که اگر تمام کارها به خوبی پیش برود، برای خود می سازید. خوش شانسی بدین معناست اگر واقعاً برای چیزی تلاش کنید، می توانید به آن دست پیدا کنید. شاید این جمله خیلی ساده و کلیشه‌ای به نظر برسد، اما هر موفقیتی با این باور به دست می آید که موفقیت برای من هم ممکن است. وقتی موفقیت را باور نداشته باشید، امکان هیچ حرکتی نخواهید داشت. شاید حتی از قبل احساس کنید که متوقف شده‌اید.

متوقف شدن بدین معناست فکر می کنید آن‌قدر به شکست نزدیک هستید که هر لحظه امکان سقوطتان وجود دارد. پس هر لحظه به زندگی‌ای که دلمان می خواهد داشته باشیم فکر می کنیم: زندگی‌ای عالی که می توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم، یا احساس شکست می کنیم و بیش از قبل دچار یاس و ناامیدی می شویم.

جیم ران - دستیابی به موفقیت از نگاه جیم ران

باور به خوش شانسی می تواند شما را به خطر بیندازد. اگر خود را فرد خوش شانسی ندانید به این فکر می کنید که چرا بیخود تلاش کنم؟ اگر خود را خوش شانس ندانید در این صورت قبل از این که کاری را شروع کنید، فکر می کنید شکست خورده‌اید. پس هیچ وقت شروع نمی کنید.

اکنون زمان آن رسیده افسانه‌ی خوش شانسی را رها کنید. بدشانسی ریشه‌ی ناکامی و شکست شما نیست. خوش شانسی چیزی فراتر از اتفاقات کم اهمیت نیست. این رویکرد به رؤیاهایتان و تصمیماتی که در این مسیر می گیرید، وابسته هستند و نقش تعیین کننده‌ای در تحقق رؤیاهایتان دارند.

نگرش به موفقیت

مهم نیست برای گام برداشتن به سوی رؤیاهایتان به چه مهارت‌هایی نیاز دارید، یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی که اغلب افراد برای دست یابی به موفقیت به آن نیاز دارند، نگرش است. نگرش با نام دیدگاه، رویکرد یا ذهنیت هم نام‌گذاری می شود. اینکه نسبت به زندگی و کسب و کارتان چطور فکر می کنید مهم‌ترین اصل برای رسیدن به موفقیت است. داشتن رویکردی مناسب برای موفقیت یک مهارت است. شاید ایجاد نگرش مثبت برای موفقیت خیلی ساده به نظر برسد، اما لازم است تمام عمرتان برای آن تلاش کنید؛ زیرا هر مشکل، هر شکست و بن بست می تواند نگرش مثبت شما را به چالش بکشد و با ترس، افسردگی و پذیرش شکست همراه شود.

جیم ران می گوید: "بدترین کاری که یک نفر می تواند انجام دهد این است که هیچ تلاشی نکند، بداند چه چیزی می خواهد، اما برای آن تلاشی نکند و تنها بنشیند و از خودش بپرسد آیا چیزی که می خواهد محقق می شود یا نه؟"

این طرز تفکر نتیجه‌ی غمناکی دارد؛ قطعاً شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که بزرگ‌ترین رؤیاهایشان را دنبال نکرده‌اند و خیلی هم پشیمان هستند. نباید شما چنین مسیری را در زندگی‌تان دنبال کنید، بلکه تمام ابزارهای لازم برای موفقیت را به دست آورده و مسیر روشن‌تری را انتخاب کنید.

برای این که رویکرد بهتری نسبت به موفقیت داشته باشید، باید دقیقا بدانید از نظر شما، موفقیت چه معنایی دارد. پس از خود بپرسید:

  • چه چیزی زندگی را ارزشمند می کند؟
  • چه چیزی سبب می شود زندگی ارزش وقت گذاشتن داشته باشد؟
  • چه چیزی سبب می شود تمام حوزه‌های زندگی به خوبی جلو برود؟

پاسخی که به این سؤالات می دهید به شما کمک می کند تعریف درستی از موفقیت داشته باشید. معمولاً افراد موفقیت را مسافرت با خانواده، استقلال مالی، پیشرفت کسب و کار، احساس امنیت و بهبود سلامتی تعریف می کنند. سعی کنید وقتی زندگی موفقی برای خود تجسم می کنید، دقیقا آن را مشخص کنید.

پس از آن باید تعیین کنید چه افکار، ایده‌ها و باورهایی از این سبک زندگی حمایت می کنند. اگر وقت گذرانی با خانواده و دوستان باعث می شود زندگی برایتان ارزشمندتر باشد، در این صورت به این فکر کنید که چطور می توانید زمان بیشتری را با آن‌ها بگذرانید. باید هر روز به رفاه خانواده‌تان فکر کنید و به این باور برسید که خانواده ارزش بیشتری از شغل و پول دارد. بدون وجود چنین باوری هیچ چیزی نمی تواند شما را برای صرف شام با همسر و فرزندانتان به خانه بیاورد.

جیم ران می گوید رویکرد شما، همان فلسفه‌ای است که با آن زندگی می کنید و اولین قدم برای دست یابی به موفقیت است. جیم ران می گوید: "هرچند موفقیت دارای بخش‌های مختلفی است، اما بدون داشتن یک فلسفه‌ی شخصی مناسب، دیگر اجزا هیچ ارزشی ندارند".

داشتن تفکر مسئولانه

منظور جیم ران از فلسفه‌ی مناسب، داشتن رویکردی به موفقیت است که آن را با تفکر، ایده‌ها و باورهای مناسب خود می سازید.

وقتی چنین رویکردی داشته باشید، دیگر اجزای برنامه‌ی موفقیتتان عملکرد بهتری خواهند داشت. اگر بنیان مستحکمی برای زندگی خود مهیا کنید، آینده‌ای که به دنبال دست یابی به آن هستید، قابل دسترس تر خواهد بود و بهتر می توانید از آن مراقبت کنید.

مسئولیت پذیری و برعهده گرفتن مسئولیت موفقیت اولین قدم است. برخی افراد به طریق‌های مختلف از مسئولیت پذیری فرار می کنند:

  • آن‌ها شرایط زندگی‌شان را دلیل عملکردشان می دانند.
  • آن‌ها رفتار دیگران را دلیل عملکردشان می دانند.
  • آن‌ها شانس یا بدشانسی را بهانه می کنند.
  • آن‌ها شکست ها و عیوبشان را دلیل عملکردشان می دانند.

هیچ یک از این موارد نمی تواند دلیل موجهی برای یک عملکرد مناسب باشد. در زندگی هر کسی اتفاقاتی رخ می دهد که خارج از کنترل است، اما جیم ران می گوید: "خودتان باید مسئولیت زندگی‌تان را به عهده بگیرید. شما نمی توانید شرایط را تغییر دهید، اما می توانید خود را تغییر دهید. این همان چیزی است که خودتان مسئولش هستید".

یادگیری مداوم

میان کسی که دوران جوانی‌اش را با سختی پشت سر گذاشته، بارها در شغل اش شکست خورده و زندگی شخصی‌اش شرم آور است، تفاوت است با کسی که همین زندگی سخت را داشته، در زندگی بارها شکست خورده و زندگی شخصی‌اش شرم آور است، اما رویکرد مناسبی نسبت به موفقیت داشته است.

رویکرد فرد می تواند سبب موفقیت یا شکست او شود. داشتن رویکرد مناسب به موفقیت به ما می گوید، درست است شروع سختی در زندگی داشته‌ایم، اما نباید دست روی دست بگذاریم و به خاطر انتخاب‌های خودمان، رفتار دیگران را سرزنش کنیم. بلکه باید از ایده‌های کهنه دست بکشیم و باورهای جدیدی ایجاد کنیم تا بتوانیم از سختی‌ها گذر کنیم و در مسیر پیشرفت قرار بگیریم.

رویکرد مناسب به موفقیت می گوید: "گاهی اوقات شرایط سخت می شود و ما تمام کسانی که برایمان مهم هستند را از دست می دهیم، اما می توانیم از تجربیاتی که به دست آورده‌ایم، استفاده کنیم و بهترین آینده را برای خود مهیا کنیم".

پس به جای این که زمان زیادی تلف کنیم و از خود بپرسیم چرا گذشته‌مان این‌قدر سخت بوده است، رویکرد مناسب به موفقیت بسیار نتیجه بخش است. ما می توانیم به گذشته نگاه کنیم و از آن درس بگیریم تا آینده‌ی بهتری برای خود بسازیم.

داشتن برنامه‌ی شخصی برای رسیدن به موفقیت

وقتی یک قدم به عقب بر می دارید و با نگاه جدیدی به شرایط نگاه می کنید، متوجه می شوید به راحتی می توانید از مشکلات رها شوید؛ اما شاید واقعاً این طور نباشد، هر یک از مسیرهای موفقیت سختی و راحتی‌های خود را دارد. در واقع، حفظ رویکرد مثبت سخت‌ترین چیزی است که با آن مواجه هستید.

فکر کردن به فلسفه‌ی زندگی کاری است که باید هر روز انجام دهید. اگر این باور را در خود به وجود آورید که موفقیت نزدیک است، در این صورت انرژی بیشتری پیدا می کنید، اما اگر رویکرد مناسبی نداشته باشید تا ذهنیت شما را در مسیر موفقیت قرار دهد، احتمال اینکه با شکست مواجه شوید، افزایش می یابد.

رسیدن به موفقیت - برنامه شخصی

شما نیازمند یک برنامه‌ی رشد فردی هستید که به صورت روزانه و هفتگی به شما کمک می کند. نوشتن، مطالعه، ارتباط با افراد موفق و یادگیری از یک منبع، بخشی از یک برنامه توسعه فردی مستحکم است. باید بتوانید هر چیزی که ذهنتان را تحت تأثیر قرار می دهد و طرز نگاهتان به زندگی را تحت کنترل خود بگیرید. اگر بگذارید دیگران کنترل این موارد را به دست بگیرند، قطعاً در زندگی‌تان ناامید خواهید شد.

جیم ران می گوید: "اگر برنامه‌ی زندگی‌تان را خودتان تدوین نکنید، احتمالاً در برنامه‌ی زندگی فرد دیگری قرار می گیرد. به نظر شما دیگران چه چیزی برایتان در نظر گرفته‌اند؟ هیچی!"

جملاتی ارزشمند از جیم ران برای ایجاد تحول در زندگی

در ادامه‌ی مقاله، 20 نقل و قول کوتاه را از جیم ران بیان می کنیم که نقش فوق‌العاده‌ای برای ایجاد تغییر در زندگی دارند:

"هیچ وقت نگویید ای کاش کمی آسان‌تر بود، بلکه آرزو کنید خودتان بهتر عمل کنید. آرزو نکنید ای کاش مشکلات کمتری وجود داشت، بلکه سعی کنید مهارت‌های بیشتری کسب کنید. آرزو نکنید ای کاش با چالش‌های کمتری مواجه می شدید، بلکه به دنبال خرد بیشتری باشید".

"تماشای مردی که ثروتمند است، اما هیچ لذتی از زندگی نمی برد بسیار ناراحت کننده است. پدری که اقتصاد را به خوبی مطالعه کرده، اما چیزی از خوشحالی نمی داند".

"زمان بسیار ارزشمند است. وقتی یک روز را پشت سر می گذارید، یک روز کمتر در اختیار دارید. پس مطمئن شوید تمام روزهایتان را عاقلانه سپری می کنید".

"نظم پلی میان اهداف و موفقیت است".

"شکست یک اتفاق ناگهانی نیست، شما یک شبه شکست نمی خورید. بلکه شکست نتیجه‌ی اشتباهات کوچک در داوری است که هر روز تکرار می شوند".

"اگر برنامه‌ی زندگی‌تان را خودتان تدوین نکنید، احتمالاً در برنامه‌ی زندگی فرد دیگری قرار می گیرد. به نظر شما دیگران چه چیزی برایتان در نظر گرفته اند؟ هیچی!"

"بدترین کاری که یک نفر می تواند در زندگی‌اش انجام دهد این است که هیچ تلاشی نکند؛ بدانید به دنبال چه چیزی است اما برای آن تلاش نکند و ساکت بنشیند و از خود بپرسد آیا چیزی که می خواهد بالاخره محقق می شود یا نه؟"

"انگیزه چیزی است که سبب می شود کارتان را شروع کنید. عادت چیزی است که به شما کمک می کند به مسیر خود ادامه دهید".

"شما باید مسئولیت زندگی‌تان را به عهده بگیرید. هیچ وقت نمی توانید شرایط را تغییر دهید، اما می‌توانید خود را تغییر دهید. این چیزی است که شما مسئولش هستید".

"باید یاد بگیرید چطور با امکاناتی که در اختیار دارید، شاد باشید و تمام چیزهایی را که می خواهید دنبال کنید".

"شما برآیندی از 5 نفری هستید که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارید".

"مراقب جسم تان باشید، زیرا تنها جایی است که باید در آن زندگی کنید".

"دیوارهایی که اطراف خود می کشیم تا از ورود غم جلوگیری کنیم جلوی ورود شادی‌ها را هم می گیرند".

"درخواست کردن اولین قدم برای دریافت کردن است. من به دنبال همه چیز هستم. باید مطمئن شوید با یک قاشق غذاخوری وارد اقیانوس نشده‌اید. حداقل یک سطل همراه خودتان ببرید تا کسی شما را مسخره نکند".

"با کسانی ارتباط برقرار کنید که چیز ارزشمندی برای اشتراک گذاری با شما داشته باشند. آن‌ها می توانند بعد از اینکه از شما جدا شدند، زندگی تان را تحت تأثیر قرار دهند".

"آموزش رسمی به شما کمک می کند زندگی خوبی برای خود بسازید، خودآموزی سبب می شود به موفقیت‌های چشم گیری دست پیدا کنید".

"نباید استراحت را هدف خود قرار دهید، بلکه تنها در مواقع ضروری استراحت کنید. به قدری استراحت کنید که انرژی‌تان تجدید شود".

"ارتباط مؤثر عبارت است از 20% چیزی که می دانیم و 80% احساسی که نسبت به چیزی که می دانیم داریم".

"هیچ کسی نمی تواند ما را عصبانی کند. تنها وقتی کنترل زندگی‌مان را از دست می دهیم خودمان را عصبانی می کنیم".

 

منبع: jimrohn

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:55:35
دسته بندی ها