چگونه نگرش خود را مثبت نگه داریم؟

16 اردیبهشت 1397 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه نگرش خود را مثبت نگه داریم؟
چگونه نگرش خود را مثبت نگه داریم؟
امتیاز مطلب: 90%

جان سی. ماکسول، متخصص برجسته بین المللی، سخنران و نویسنده‌ای که بیش از 18 میلیون کتاب فروخته، به عنوان سفیر موفقیت شناخته می‌شود. دکتر ماکسول مؤسس EQUIP، یک سازمان غیر انتفاعی است که بیش از 5 میلیون رهبر در 126 کشور جهان را آموزش داده است. ماکسول سه کتاب که بیش از یک میلیون نسخه فروخته را، نوشته است. وی معتقد است که نگرش همه چیز است و راه‌هایی برای مثبت نگه‌ داشتن آن را با ما به اشتراک می‌گذارد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

من زیاد تلویزیون تماشا نمی‌کنم و زمانی که روشن است، معمولاً در هنگام تماشا، مشغول کار بر چیز دیگری هستم. اما گاهی اوقات چیزهایی را از مکان‌های غیر منتظره یاد می‌گیرید،و این اتفاق برای من اخیراً در پیام بازرگانی Gatorade افتاد و توجه من را به خود جلب کرد.

این آگهی برخی از بهترین ورزشکاران جهان ، مانند مایکل جردن و پیتونگ منینگ را نشان می‌دهد  و به شکست آن‌ها اشاره می‌کند. عدم توانایی جردن برای حضور در تیم دبیرستانش، فصل تازه کار منینگ- و چگونه این شکست ها انگیزه آن‌ها را دو برابر کرده است.

چه پیامی قدرتمندی، حتی متا رایان، خط حمله‌ی آتلانتا فالکون، نیز در آن حضور دارد و نشان می‌دهد که او نیز از تجربیات خود درس گرفته و رشد کرده است.

اکنون زمانی در سال است که ما در مورد انرژی گرفتن، تجدید و تعریف خودمان فکر می‌کنیم. افراد در این ماه هر کاری انجام می‌دهند، از رفتن به باشگاه تا روی آوردن به نشست‌های روحانی.

"چه 15 سال داشته باشید چه 50 سال، نگرش شما نسبت به زندگی همیشه در دست ساخت است".

این ها تلاش‌های ارزشمند هستند، اما تغییرات عوض کننده‌ی زندگی بیشتری که ما می‌توانیم در حالت این ورزشکاران سوپراستار انجام دهیم وجود دارد. کاری که هر کدام از آن‌ها انجام داده‌اند تغییر نگرش خود بوده است. مهم نیست که زندگی چه مانعی جلوی راه‌نشان قرار دهد آن‌ها زندگی را از طریق یک لنز مثبت می‌بینند. این خوش بینی آن‌ها را پرورش می‌دهد، تمرکز را افزایش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شکست را نیز بخشی از زندگی ببینند.

نگرش می‌تواند بهترین دوست ما یا بدترین دشمنمان باشد، کتابدار گذشته، سخنران فعلی و پیامبر آینده‌ی ما باشد. به طور خلاصه، من معتقد هستم که نگرش بزرگ‌ترین عامل کیفیت زندگی ما است.

افرادی هستند که همیشه گستاخ نظر می‌رسند و یا طبیعت خوب آن‌ها مانند رنگ چشمشان واضح است اما نگرش امری ثابت نیست. چه شما 15 سال باشید یا 50 سال، نگرش شما به زندگی همیشه در حال ساخت است. هیچ وقت دیر نیست که آن را تغییر دهید. اگر نگرش شما اعتماد به نفستان را از بین می‌برد، در اینجا چگونگی بهبود آن را معرفی خواهم کرد.


1. نگرش فعلی خود را ارزیابی کنید.

این سخت‌ترین گام در روند است. شما باید از خودتان جدا شوید و نگاهی دقیق به نحوه پاسخ دادن به موقعیت‌های متفاوت داشته باشید.

  • احساسات مشکل خود را شناسایی کنید. چه نگرش‌هایی بیشتر در مورد خودتان حس منفی به شما می‌دهد؟
  • رفتارهای مشکوک خود را شناسایی کنید. چه اقداماتی باعث ایجاد اختلاف بین شما و دیگران می‌شوند؟
  •     تفکر مشکل خود را شناسایی کنید. چه افکاری ذهن شما را کنترل می‌کند؟

 

2. بیانیه‌ای از هدف بنویسید.

برای مثال، اگر بزرگ‌ترین اشتباه شما شکیبا نبودن با دیگران است، نفس عمیق بکشید، با دقت بیشتری گوش دهید و با دیگران همدلی کنید - توانایی دیدن موقعیت‌ها از طریق چشم دیگران. اگر مشکل شما شکایت کردن زیاد است، یاد بگیرید که لبخند بزنید، کلمات مثبت بگویید، یا اگر هیچ چیز کار نکرد، سکوت کنید.

 

3. کلمات جدید بیابید.

اگر سعی داشتید به دیگران انگیزه بدهید، روحیه‌شان را بالا می‌برید، مگر نه؟ کلمات حمایت، تشویق و الهام را به آن‌ها می‌گویید.
آیا برای خود نیز همین کار را می‌کنید؟ بسیاری از کسانی که دیدم -افرادی که توانایی‌های بالقوه فراوانی داشتند- خود را با صدای داخلی پایین می‌کشیدند؛ نمی‌توانم. شک دارم. فکر نمی‌کنم. وقت ندارم. می‌ترسم. باور ندارم.

این شک و تردید نگرش ما را تیره و تاریک می‌کند، موفقیت‌های ما را محدود می‌کند و بروی زندگی ما را سایه می‌اندازد. اصلاح آن آسان است: زبان خود را تغییر دهید؛ من می‌توانم.  انتظار بهترین‌ها را دارم. میدانم. من برای آن وقت می‌گزارم. مطمئن هستم. باور دارم     . 

 

4. الگوهای تفکر خود را دوباره بسازید.

احساسات ما از افکارمان شکل می‌گیرند. می‌توانیم آن‌ها را با تغییر الگوهای فکرمان تغییر دهیم.

این افکار ما است، نه شرایط ما، که شادی‌مان را تعیین می‌کند. اغلب مردم معتقدند هنگامی که به هدف خاصی دست پیدا کنند خوشحال خواهند شد. هنگامی که به آن دست می‌یابند، از اینکه می‌فهمند احساس رضایت ندارند شگفت زده و ناامید می‌شوند. آنچه که آن‌ها نمی‌فهمند، این است که پر کردن ذهن با افکار خوب هر روز، صرف نظر از آنچه که در زندگی اتفاق می‌افتد، رضایت کلیانه ای را بیشتر از رسیدن به یک هدف به انسان می‌دهد.

 

5. عادت‌های خوب بسازید.

یک نگرش چیزی جز عادت فکری نیست. عادات غریزه نیستند؛ آن‌ها اقداماتی هستند که به دست آورده‌اید. آن‌ها فقط اتفاق نمی‌افتند دلیل دارند. بسیاری از مردم اجازه می‌دهند عادت‌هایشان آن‌ها را کنترل کنند. این خوب است اگر عادت‌ها کیفیت زندگی ما را افزایش دهند. اگر نه ، زندگی در واقع تیره و تار می‌شود. شما می‌توانید عادت‌های خود را تغییر دهید. با این روش‌ها:

  • عادت‌های بد خود را فهرست کنید.
  • ریشه پشت آن‌ها را بیابید.
  • یک عادت مثبت را جایگزین یک عادت بد کنید.
  •  برای توسعه آن اقدام کنید.
  • بر این عادت جدید روزانه عمل کنید.
  • با توجه به یکی از مزایای این عادت جدید، به خودتان پاداش بدهید.

من عادت را به عنوان یک فرآیند می‌بینم، پس اگر نتایج را یک روزه مشاهده نکردید ناراحت نشوید. مراحل اولیه سخت‌تر خواهند بود. این عادت‌های بد می‌خواهند در کنترل باقی بمانند. در مراحل وسط، باید، تصمیم بگیرید که آیا به طور کامل به طرف دیگر حرکت کنید یا شیوه‌های قدیمی خود را دنبال کنید. در مرحله آخر، شما با موفقیت یک نقص را تصحیح کرده‌اید و از تغییرات نگرشی که احساس می‌کنید لذت می‌برید اما مراقب باشید: عزت نفس دشمن است. فقط از کسی فقط وزن خود را از دست داده  و دوباره آن را به دست آورده بپرسید.

 

منبع: Success

نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها