تیم کوک: به دنبال کار موردعلاقه‌تان بروید تا به موفقیت برسید

14 شهریور 1399 - 6:05
کسب و کار - تیم کوک: به دنبال کار موردعلاقه‌تان بروید تا به موفقیت برسید
تیم کوک: به دنبال کار موردعلاقه‌تان بروید تا به موفقیت برسید
امتیاز مطلب: 98%

تیم کوک، مدیرعامل اپل ، معتقد است هر آنچه برای دست یابی به موفقیت نیاز است، این است که روی علاقه‌مندی‌های خود متمرکز شوید. مرد بزرگ دنیای تکنولوژی، توصیه‌هایی برای موفقیت شغلی دارد. با یوکن همراه باشید.

تیم کوک، سال گذشته در سفر خود به هند بعضی از مواردی که در لیست کارهایش بود، به انجام رساند. برای مثال، او با نارندا مودی، نخست وزیر هند ملاقات کرد و به تماشای مسابقات کریکت لیگ برتر هند رهسپار شد. مدیرعامل اپل سه مسئله‌ی مهم را در مورد وضعیت برند اپل در هند پیش بینی کرده بود:

  • اینکه کریکت ورزش اصلی هند است.
  • لیگ کریکت هند تماشاگران زیادی دارد و بیشتر آن‌ها را جوانانی تشکیل می دهد که هدف مناسبی برای مقاصد اپل هستند.
  • در حالی که اپل برندی جهانی و قدرتمند است، میزان آگاهی از آن در هند بسیار محدود است. مطالعه‌ای نشان می‌دهد تقریباً نیمی از مردم هند هیچ اطلاعی از گوشی‌های آیفون ندارند و اصلاً نمی دانند اپل چیست.

تیم کوک با اطلاع از این موارد، به خطوط طرفین میدان بازی کریکت رفت و با الن ویلکینز، خبرنگار ورزشی مصاحبه کرد. راجیو شاکلا، رئیس هیئت مدیره‌ی مسابقات کریکت هند، چهره‌ی برجسته‌ای بود که در این مصاحبه به تیم کوک ملحق شد. ویلکینز مصاحبه را با پرسیدن سؤالی درباره علاقه‌ی تیم کوک به ورزش کریکت آغاز کرد: "شما دلتان می‌خواهد کریکت بازی کنید؟"

کوک با صمیمت فراوان پاسخ داد: "البته، من عاشق کریکت شده‌ام."

این پاسخ، اقدامی هوشمندانه به سؤال طرفدار جوان ورزش کریکت بود.

موفقیت فردی در جمله‌ای ساده و قدرتمند

ویلکینز مصاحبه را با پرسشی درباره دلایل موفقیت شخصی کوک، از وقتی در سال 1988 وارد اپل شد و توانست اعتبار بیشتری به این شرکت دهد، ادامه داد:

ما تماشاگران جوان زیادی داریم. اگر شما بخواهید به‌عنوان مدیر اجرایی اپل سه رمز اصلی موفقیت شخصی‌تان را نام ببرید، آن‌ها چه مواردی خواهند بود؟

پاسخ تیم کوک این بود:

کاری را که عاشق آن هستید انجام دهید، قلب خود را روی آن کار بگذارید و بعد، فقط لذت ببرید.

این جمله‌ی ارزشمند را می توانیم در اجزایی کوچک‌تر نیز به کار ببریم؛ زیرا این جمله با تمام سادگی ظاهری‌اش، باور قدیمی قربانی کار شدن و به سختی کار کردن را زیر سؤال می برد.

مدیرعامل اپل معتقد است: "کاری را که دوست دارید، انجام دهید و قلب و روح خود را صرف آن کنید."

Tim Cook - تیم کوک

مارسل شانتس، مدیر و بنیان‌گذار کمپانی core می گوید: "10 سال قبل، وقتی از سخت کار کردن برای شرکت انصراف دادم و به دنبال هدایت مشتری‌ها رفتم، عمیقاً باور داشتم این همان کاری است که همیشه می خواستم انجام دهم؛ اینکه به دیگران کمک کنم تا به پیشرفت و موفقیت برسند؛ اما آن زمان نمی دانستم این کار، هدف اصلی من خواهد شد. این کار به شور و هیجانی تبدیل شد که با تمام وجود آن را دنبال می کردم."

هدف نهایی شما چیزی است که بدون انجام دادنش نمی توانید به زندگی خود ادامه دهید. حتی وقتی ارزش مالی چندانی نصیبتان نشود، در هر صورت آن کار را انجام خواهید داد؛ زیرا عاشق آن هستید. وقتی پی می برید این همان هدف شماست، آن تبدیل به انگیزه ای می شود که شما را زنده نگه می دارد.

تیم کوک از این موضوع مطلع است و کاملاً به آن باور دارد. مدیرعامل اپل در 8 فوریه، وقتی از دانشگاه گلاسگو مدرک افتخاری گرفت، به دانشجویان این دانشگاه گفت: "پیشنهاد من این است هیچ وقت برای پول کار نکنید؛ زیرا خیلی زود خسته می شوید یا هرگز به قدری که می خواهید به دست نمی آورید و در نتیجه آن‌قدر خوشحال نخواهید بود."

منظور او این نیست، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن به صورت رایگان کار کنند. بلکه او می گفت کار را تنها به خاطر پول انجام ندهید وگرنه پول به بت شما تبدیل می شود. باید به دنبال کار و حرفه‌ای بروید که با اهدافتان سازگار است و بعد، پول خدمت بسیار بیشتری را انجام می دهد و دنیا را به جای بهتری تبدیل می کند.

تیم کوک می گوید: "شما باید بتوانید نقطه‌ی مشترک کاری که به آن شور و هیجان دارید و آنچه به مردم خدمت می کند را بیابید. اگر این نقطه‌ی تلاقی را پیدا نکنید، هیچ وقت در زندگی خوشحال نخواهید بود."

او به دلیلی که سبب شد از کامپک به اپل برود، تأکید دارد. تیم کوک درباره ملاقات با استیو جابز و تصمیم قلبی‌اش برای ملحق شدن به اپل، گفته بود به حس ششم خود گوش داده است؛ نه به برهان‌هایی که نیمکره چپ مغزش برایش می آورد.

مدیرعامل اپل در ادامه به دانشجویان گلاسگو می گوید: "بین اعتیاد به کار و عاشق کار خود بودن، تفاوت زیادی وجود دارد. تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد که عاشق کاری شوید که تنها برای شما مفید است و کاری که خدمتی به دیگران ارائه می دهد.

بسیار خوشحالم که امشب در دانشگاه گلاسگو حاضر شدم و از هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه کمال تشکر را دارم."

تنها لذت ببرید و خوش بگذرانید

کار ممکن است خیلی جدی و استرس زا باشد. تیم کوک معتقد است گاهی باید به خود استراحت دهید و عادی و نرمال زندگی کنید. کوک همیشه در وقت نهار کنار کارمندانش در کافه تریا می نشیند. لذت بردن از زندگی، بدین معناست یک زندگی فعال و متوازن همراه با علاقه‌مندی‌های خارج از زندگی شغلی، برای خود پیدا کنید.

مدیرعامل اپل عاشق بیرون رفتن و ورزش کردن است. او علاقه‌ی زیادی به عدالت اجتماعی دارد و طرفدار پر و پا قرص ورزش‌های دانشگاهی است.

کوک چند سال قبل، پیش از فروش و در زمان نمایش اولین نمونه آزمایشی ساعت اپل، نشان داد کاربران چطور می توانند پیام آماده باش به منظور چک کردن آخرین امتیازات مسابقات ورزشی دانشگاه را در این گجت تنظیم کنند.

بله درست است. چیزهایی بیش از کار و تولید در زندگی وجود دارد؛ حتی اگر ارزش شبکه‌ی شما چهارصد میلیون دلار باشد. کوک در جلسه‌ای مربوط به سهام در سال 2014، به سرمایه گذاران گفت اگر تنها انتظار دارند بازگشت سود سرمایه‌ی خوبی داشته باشند، همین حالا قید سهام خود را بزنند.

در پایان، هیچ گاه فراموش نکنید چه کسی هستید. تیم کوک در سخنرانی خود در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه MIT در سال 2017 گفت: "من می دانم از وقتی دیگر به نظر دیگران درباره خودم اهمیت نمی دهم، زندگی بهتر و دل‌پذیرتری دارم."

او از فارغ‌التحصیلان درخواست کرد از ذهن‌ها، دست‌ها و قلب‌هایشان برای ساخت چیزی بزرگ‌تر از خودشان استفاده کنند و همیشه انسانیت را به یاد داشته باشند.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 12:29:07
دسته بندی ها