افراد موفق چطور از پس مشکلات زندگی برمی آیند؟

24 اسفند 1399 - 11:00
انگیزشی - افراد موفق چطور از پس مشکلات زندگی برمی آیند؟
افراد موفق چطور از پس مشکلات زندگی برمی آیند؟
امتیاز مطلب: 91%

اگر در حل مشکلات خود ناتوان هستید، حتماً برایتان جالب است بدانید، افراد موفق مشکلات خود را چگونه برطرف می کنند؟ اما سایرین زمانی که به موانع غیرقابل نفوذ برخورد می کنند، چالشی مقابل روی خود می بینند. اعتماد به نفسی که باعث می شود در مواجهه با سختی‌ها به سمت جلو گام بردارند، قدرت آن‌ها برای رهایی از احساس منفی است که خیلی از افراد منطقی را به عقب می کشاند. با یوکن همراه باشید تا ببینید افراد موفق چطور مشکلات خود را حل می کنند.

مارتین سلیگمن (Martin Seligman) روانشناس آمریکایی، نحوه واکنش افراد موفق در مقابل مشکلات را در دانشگاه پنسیلوانیا مورد بررسی قرار داده است. به عقیده‌ی او، میزان موفقیت در زندگی به این مسئله بستگی دارد که باور داشته باشید شکست های شما ناشی از کمبودهای شخصیتی و خارج از کنترلتان است یا اینکه فقط مشکلاتی هستند که با تلاش برطرف می شوند. او معتقد است تنها موفقیت نیست که به دیدگاه شما بستگی دارد. او با زیرنظرگرفتن افرادی که شکست‌های خود را ناشی از ناتوانی خود می دانند، به این مسئله پی برد خطر بروز افسردگی در این افراد بیشتر است. در مقابل، افراد خوش بین شکست را تجربه‌ای آموزنده برای خود می دانند و در آینده از آن درس گرفته و عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

این نوع نگرش به موفقیت به EQ یا هوش عاطفی بسیار بالایی نیاز دارد. جالب است بدانید، در بین بیش از 1 میلیون نفر که تست سنجش EQ را پشت سر گذاشته‌اند، 90 درصد افراد برتر، از EQ بالاتری بهره‌مند بودند. حفظ نگرش موفقیت کار چندان ساده‌ای نیست. 7 چالش بزرگ می تواند دیدگاه شما را تحت تأثیر قرار دهد، این در حالی است که این 7 چالش هیچ خطری برای انسان‌های موفق ندارد.

سن

سن تنها یک عدد است. افراد موفق نمی گذارند سنشان، توانایی‌هایشان را زیر سؤال ببرد. در یک کلاس آموزشی حضور داشتم که استاد گفت: برای اینکه بتوانید به عنوان مشاور مستقل کار کنید باید سالیان سال برای شرکت‌های مختلف فعالیت کنید. من از جوان‌ترین شاگردهای آن کلاس بودم که بدون توجه به پیشنهاد استاد، به دنبال مشاوره شخصی رفتم. خیلی خوب است دیگران به شما بگویند چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام دهید، در این صورت احتمال شکستتان کمتر خواهد شد.

توجه به نظر دیگران

تا وقتی بخواهید تنها رضایت دیگران را به دست آورید، زندگی‌تان به سر و سامان نمی‌رسد. واکنش نشان دادن به چیزی که دیگران در مورد شما فکر می کنند ممکن است، اما نباید نتایج و دستاوردهای خود را در مقایسه با سایرین بسنجید. ارزش قائل شدن برای خود از درونِ افراد نشات می گیرد. افراد موفق به این مسائل واقف‌اند توجه به نظر دیگران تنها زمان و انرژی‌شان را هدر می دهد. وقتی که افراد موفق از انجام دادن کاری احساس رضایت می کنند. انسان‌های موفق هیچ وقت اجازه نمی دهند دیگران این احساس لذت را از آن‌ها بگیرد.

ارتباط با افراد نامناسب

افراد موفق می گویند هر فرد برآیندی از 5 نفری است که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارد. خیلی از شرکت‌های تجاری موفق در دهه‌های اخیر توسط تیم‌های دو نفره فوق‌العاده کنار هم برپا شده‌اند. برای مثال، استیو جابز و استیو وزنیاک از شرکت اپل همسایه بودند. بیل گیتس و پل آلن از مایکروسافت نیز در یک مدرسه درس می خواندند. سرگئی برین و لری پیج از گوگل هم در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند.

همان طور که افراد برجسته شخصیت و جایگاه شما را بالا می برند، افراد نامناسب و سمی هم شما را همراه با خود پایین می کشند. افراد نامناسب سبب ایجاد استرس و تنشی می شوند که لازم است به سرعت از آن‌ها فاصله بگیرید. در هر جایی از زندگی احساس نارضایتی کردید، به اطراف خود نگاه کنید. در بیشتر مواقع دچار مشکل می شوید زیرا خود را مجبور به ارتباط با این افراد کرده‌اید.

ترس

ترس انتخابی معقولانه برای گریز از خطر است. افراد موفق با ترس‌های خود مواجه می شوند و به احساس لذت ناشی از غلبه بر ترس‌ها عادت دارند.

منفی بافی

زندگی همیشه آن‌طور که می خواهید نمی گذرد. اگر رویکردی منطقی داشته باشید شما هم مانند تمام افراد 24 ساعت در طول روز زمان دارید. افراد موفق به جای گله و شکایت از وضع خود یا اینکه اوضاع چطور باید باشد به چیزهایی که باید برای آن‌ها قدردان باشند فکر می کنند و به دنبال راهی برای غلبه بر مشکلات هستند.

ترس از گذشته یا آینده

همانند ترس، گذشته یا آینده زاییده‌ی ذهن شماست. هیچ وقت احساس گناه گذشته‌تان را تغییر نمی دهد همان طور که اضطراب نسبت به آینده نیز کارساز نیست. سعی کنید در لحظه‌ی حال زندگی کنید. شما نمی توانید نیروی بالقوه‌ی خود را شکوفا کنید وقتی حواستان جای دیگری است.

برای زندگی در زمان حال، این کارها را انجام دهید:

گذشته خود را بپذیرید. اگر آن را قبول نکنید، گذشته هرگز رهایتان نخواهد کرد.

عدم قطعیت درباره آینده را بپذیرید. هیچ انتظار غیرضروری از خود نداشته باشید و بدانید نگرانی جایی در زندگی‌تان ندارد.

توجه به اوضاع آشفته جهان

حتماً می دانید دنیا غرق در جنگ، حملات خشونت بار، وضعیت اقتصادی نا به سامان و شرکت‌های ورشکسته است. پس می توان ادعا کرد دنیا رو به نابودی است. افراد موفق خود را درگیر مسائلی که تحت کنترلشان نیست نمی کنند. در عوض حواس خود را روی تلاش و تمرکز می گذارند که در اختیار خودشان است. آن‌ها سعی می کنند زندگی‌شان را بهبود دهند و تمرکز خود را روی اتفاقات خوبی که در اطرافشان رخ می دهد جمع کنند و دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

موفقیت شما به دیدگاهتان وابسته است. شما می توانید با دقت و تمرکز به این اطمینان برسید که این هفت چالش هیچ گاه شما را از دست یابی به موفقیت باز نمی دارد.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-15 08:17:03
دسته بندی ها