تقویم تاریخ - 1 اردیبهشت

1 اردیبهشت 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 1 اردیبهشت
تقویم تاریخ - 1 اردیبهشت
امتیاز مطلب: 93%

تولد شارلوت برونته رمان نویس انگلیسی

شارلوت برونته

رمان نویس انگلیسی که در 21 آوریل 1816 در وست یورک شایر انگلستان چشم به جهان گشود. اولین اثر او "جین ایر" در واقع مشهورترین رمان او نیز می باشد. وی در سال 1855 در 38 سالگی دیده از جهان فرو بست.

تولد الیزابت دوم ملکه کنونی انگلستان

ملکه الیزابت دوم - ملکه کنونی انگلستان

الیزابت الکساندرا ماری ویندزور که به ملکه الیزابت دوم معروف است در 21 آوریل 1926 در لندن متولد شد. وی هم اکنون 92 سال سن دارد.

تولد ایگی پاپ آهنگساز آمریکایی

ایگی پاپ - راک استار - نوازنده کیبورد

جیمز اوستر برگ 21 آوریل1947 در میشیگان ایالات متحده به دنیا آمد. وی آهنگساز در سبک راک والکترونیک راک بوده و ساز تخصّصی اش کیبورد و سینتی سایزر است.

مرگ نینا سیمونه خواننده و فعال حقوق شهروندی

نینا سیمونه - خواننده جاز

نینا سیمونه خواننده آمریکایی سبک های جاز، بلوز، فولک و آر اند بی در 21 آوریل 2003 در فرانسه به دلیل سرطان سینه درگذشت.

مرگ پرینس راجرز نلسون خواننده آمریکایی

پرینس راجرز

پرینس راجرز نلسون، خواننده، آهنگساز، بازیگر و کارگردان آمریکایی در 21 آوریل 2016 در زادگاهش مینه سوتا از دنیا رفت.

مرگ ملک الشعرای بهار شاعر ایرانی

محمد تقی بهار - ملک الشعراء بهار

محمد تقی بهار ملقب به "ملک الشعرا" ادیب، شاعر، روزنامه نگار و سیاستمدار ایرانی، اول اردیبهشت 1330ش. در تهران بر اثر بیماری سل درگذشت.

آغاز دومین جنگ امپراتوری ایران و روم در زمان پادشاهی ساسانیان

جنگهای ایران و روم، جنگهایی خونین و سنگین که در چندین دوره از تاریخ دو کشور روی داد و دوره دوم این جنگها در 21 آوریل 359م. با حمله لشگر ایران به فرماندهی "شاپور دوم" به رومیان به فرماندهی "ژولین" در منطقه "تیسفون" آغاز شد و 4 سال به طول انجامید تا در 8 ژانویه 363م. خاتمه یافت.

روز بزرگداشت سعدی شاعر ایرانی

سعدی - شیخ اجل - استاد سخن

ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلّص به "سعدی" شاعر و ادیب ایرانی که از اهل ادب القاب فراوانی همچون "استاد سخن"، "پادشاه سخن" و "شیخ اجل" را کسب کرده در شیراز دیده به جهان گشود و در 84 سالگی در زادگاهش چشم از جهان فرو بست. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری شیخ اجل بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری سعدی شیرازی

درگذشت سهراب سپهری شاعر ایرانی

سهراب سپهری

سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی 1 اردیبهشت 1359ش. در تهران در 51 سالگی دیده از جهان فرو بست. سهراب به فرهنگ مشرق‌زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان‌ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد. وی کارهای هنری خود را در نمایشگاه‌ها به معرض نمایش می‌گذاشت. حضور در نمایشگاه‌های نقاشی همچنان تا پایان عمر وی ادامه داشت. سهراب هنرمندی جستجوگر، تنها، کمال طلب، فروتن و خجول بود که دیدگاه انسان مدارانه‌اش بسیار گسترده و فراگیر بود. از این رو آثار وی همیشه با نقد و بررسی‌هایی همراه بوده‌اند. برخی از کتاب‌های او چنین می‌باشند: «تا انتها حضور»، «سهراب مرغ مهاجر» و «هنوز در سفرم»، «بیدل، سپهری و سبک هندی»، «تفسیر حجم سبز»، «حافظ پدر، سهراب سپهری پسر، حافظان کنگره»، «نیلوفر خاموش: نظری به شعر سهراب سپهری» و «نگاهی به سهراب سپهری». برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری سهراب سپهری روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری سهراب سپهری

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-20 10:14:49
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها