چگونه از گذر سریع زمان جلوگیری کنیم؟

27 اردیبهشت 1397 - 4:00
مدیریت زمان - چگونه از گذر سریع زمان جلوگیری کنیم؟
چگونه از گذر سریع زمان جلوگیری کنیم؟
امتیاز مطلب: 92%

کریس بیلی می‌گوید، در طی چند سال گذشته، متوجه شدم که حرکت زمان سریع‌تری شده است. البته، روزها همواره با همان سرعت قبلی به جلو می‌روند، ما فقط در طی گذشت زمان نسبت به آن احساس متفاوتی داریم. من جدیدا کنجکاو شدم و درباره این موضوع تحقیق کردم که ما چگونه زمان را درک می‌کنیم و همچنین اینکه ما چگونه می‌توانیم دقایق زندگی خود را طولانی‌تر کنیم. آیا زمان با بزرگ‌تر شدن ما سریع‌تری حرکت می‌کند؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

چیزی که کشف کردم مرا شگفت‌زده کرد. زمان در حقیقت، هنگامی که بزرگ‌تر می‌شویم زودتر می‌گذرد، اما ما می‌توانیم این احساس را معکوس کنیم.

یک دلیل کنجکاوانِ برای این حرکت سریع زمان وجود دارد. این دقیقا همانند زمانی است که از یک مسافرت برمی‌گردیم و به نظر می‌رسد که نصف زمان رفت طول ‌کشیده است. بازگشت از یک مسافرت برای ما آشنا است و چیز تازه و بدیعی نیست. ما کمتر به آن‌ها توجه می‌کنیم و در نتیجه تجربه کمتری را پردازش می‌کنیم.

هرچه تجربه شما جدیدتر و غنی‌تر باشد، زمان کندتر می‌شود. شما احتمالا این را در زندگی خود تجربه کرده‌‎اید. هنگامی که شما بچه بودید، هر تجربه غنی و جدید بود، هر یک از دوستان شما، هر مکالمه‌ای که داشتید، هر بار که به مشکلی بر می‌خوردید، یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی بود. دورانی نوجوانی شما نیز تجربه‌های جدید زیادی را به همراه داشت. به طور معمول، هرچه بزرگ‌تر شدیم، تجربه‌های تازه و بدیع ما کمتر شد. همانند رانندگی به سمت خانه پس از یک سفر طولانی، مسیر شناخته شده‌تر است. ما مکان‌ها خاص را که قبلا از کنار آن‌ها گذشته بودیم می‌شناسیم و این تجربه دوم دیگر همانند قبل غنی و تازه نیست.

مقدار دوپامینی (یک ماده شیمیایی که موجب حس لذت می‌شود) که در مغز ما یافت می‌شود به طور مداوم از سن 20 سالگی کاهش می‌یابد. محققان دریافته‌اند که دوپامین به تنظیم چگونگی درک ما از زمان می‌پردازد. هرچه دوپامین درون مغزمان بیشتر باشد زمان کندتر می‌گذرد. (مغز ما هر بار که چیز جدید و غنی را تجربه می‌کنیم، دوپامین ترشح می‌کند.)

با تامل در این تحقیق، متوجه شدم من بیشتر روز خود را غوطه‌ور در چیزهای آشنا صرف می‌کنم. من به آهنگ‌ها مشابه گوش می‌دهم، بازی‌های مشابهی را بازی می‌کنم، با چند برنامه خاص در گوشی خود کار می‌کنم و در صفحه مجازی اطلاعاتی را همانند اطلاعاتی گذشته جذب می‌کنم. این عادات هیچ‌کدام تازه و یا غنی نیستند.

در حالی که بسیاری از حواس‌پرتی‌ها جدید هستند، تعداد کمی از آن‌ها به اندازه تجربیات کاملا جدید غنی هستند. صحبت کردن با یک فرد غریبه در کافه، سفر به مکان‌هایی که قبلا به آنجا نرفته‌اید و برای اولین بار چتربازی کردن؛ حواس‌پرتی‌ها باعث می‌شوند تا زمان تندتر بگذرد و  باعث می‌شوند تا شکاف‌های روزمره خود را با کارهای آشنا پر کنیم.

2 راه برای آهسته‌تر کردن سرعت زمان

من راه‌حل این مشکل را در این دو شکل پیدا کردم.

1. تا جایی که ممکن است به دنبال تجربه‌های تازه و بدیع بگردید.

2. چیزهایی که با آن‌ها آشنا هستید را دوست بدارید.

به دنبال تجربه‌های تازه و بدیع گشتن به ما کمک می‌کند تا زمان را آهسته‌تر کنیم. به جای اینکه از روی عادت اما بدون اشتیاق کاری را انجام دهید، کارهایی را انجام دهید که تا به حال انجام نداده‌اید. فعالیت‌هایی را انجام دهید که غنی هستند و در مغز ما دوپامین آزاد می‌کنند. هر نوع غذای جدید، هر چیزی که یاد می‌گیریم، هرجایی که می‌رویم، فرصتی است تا سرعت گذشت زمان را آهسته‌تر کنیم. با این کار ما از دایره راحتی خود خارج می‌شویم.

دوست داشتن چیزهایی که با آن‌ها آشنا هستیم نیز مشابه تجربه‌های تازه است. به جای صرف زمان در حالت خودکار، ما متوجه غنیمت‌های تعبیه شده در زندگی روزمره خود می‌شویم. چیز آشنایی که به طور مرتب تجربه می‌کنید را انتخاب کنید مانند، نوشیدن قهوه صبحگاهی، آوردن فرزندانتان از مهدکودک یا صحبت با یک همکار و برای وجود آن تجربه سپاسگزار باشید. من شخصا مدیتیشن را، بیشتر از هر چیز دیگری، پیشنهاد می‌کنم زیرا به من کمک می‌کند تا هرروز چیزهای کوچک را دوست داشته باشم.

اگر احساس می‌کنید که زمان بسیار سریع می‌گذرد، شما تنها نیستید. به دنبال تجربیات تازه و بدیع باشید و تجربه‌های آشنا را دوست داشته باشید.

منبع: A LIFE OF PRODUCTIVITY

مترجم: نگار بخش‌زاده

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-06-18 16:15:06
دسته بندی ها