رکسانا ورزا یکی از زنان موفق دنیای تکنولوژی

29 دی 1399 - 11:00
زنان موفق - رکسانا ورزا یکی از زنان موفق دنیای تکنولوژی
رکسانا ورزا یکی از زنان موفق دنیای تکنولوژی
امتیاز مطلب: 99%

رکسانا ورزا ؛ همه چیز از نان باگت فرانسوی شروع شد!

زنان در همه ی جوامع پویا یک اصل مهم محسوب می شوند، آن ها رئیس خانه و سیاست مداران بزرگی هستند که می توانند در کنار مردان جامعه را به پیش ببرند. زنانی که کارآفرینی می کنند در کنار تمام دقت و حساسیت های خود به این توجه دارند که چه میزان تاثیر مثبت بر روی زنان دیگر خواهند داشت، آنان به عنوان یک نیروی محرک نیز برای دیگر بانوان شناخته می شوند.

رکسانا ورزا یکی از چندین هزار زنی موفق عرصه ی تکنولوژی است، او در حالی متولد سال1363 در آمریکاست که هر ساله با سفری به ایران خود را یک دختر ایرانی پر غرور معرفی کند و از این موضوع احساس خوشایندی دارد. رکسانا در انتخاب رشته ی دانشگاهی خود از طرف خانواده به انتخاب یک رشته ی پردرآمد ترغیب می شد ولی از همان ابتدا سعی داشت کار و حرفه ای که به آن علاقمند است را پیدا کند به همین دلیل با اصرار خودش زبان فرانسه خواند با اینکه همه ی اطرافیان او انتظار شغلی دارای درآمد را برای این رشته متصور نبودند او توانست در اولین گام در آژانس فرانسه استخدام شود.

چند سال بعد در حالی که رکسانا ورزا در حال تکمیل دوره ی لیسانسش بود با بی حوصلگی تمام یک وبلاگ را به صورت کاملا رایگان افتتاح کرد، این وبلاگ که با زبان انگلیسی اداره می شد اسمی عجیب داشت " تک باگت " چرا که رکسانا اعتقادی به خوانده شدن این وبلاگ از طرف مخاطب نداشت به همین علت اسمی عجیب و خنده دار را برای آن انتخاب کرد، نان باگت تکنولوژی! این وبلاگ یک خط سیر ساده داشت از استارت اپ های فرانسوی به زبان انگلیسی صحبت می کرد و سعی در تحلیل آن ها داشت. در این میان که حتی خود رکسانا در خوشبینانه ترین حالت فکرش را هم نمی کرد که یک غیر بومی فرانسوی بتواند وارد یک شغل به این میزان مهم در زمینه ی تکنولوژی شود یک ایمیل دعوت به کار از شرکت " تک کرانچ " اروپا دریافت کرد، چندین هفته بعد با آشنایی بیشتر و صحبت های طولانی وارد این شرکت شد و فعالیت رسمی خود را در زمینه ی استارت اپ ها شروع کرد.

استارت اپ ها به طور کلی تیم های طراحی هستند که بر روی ایده های جوان و تازه فکر می کنند و سعی دارند با راهی کوتاه آن را به بازده برسانند. این کار پر از خلاقیت و فکرهای نو است. خوب است که بدانید این کار برای رکسانا به همین راحتی ها هم صورت نگرفته، او در ابتدا به سختی فرانسوی صحبت می کرد و این امر موجب کندی او در کار شده بود، رزومه اش برای او هیچ کجا کار نداشت، ولی بعد از بهبود زبان فرانسه اش توانست کار را از آن خود کند. تمام این کارها برای او یک ریسک محسوب می شد ولی او توانست از پس این ماموریت غیرممکن بربیاید.

بعد از سردبیری برای شرکت تک کرانچ وارد مایکروسافت شد و در پاریس شروع بکار کرد، پروژه ای که رکسانا ورزا در مایکروسافت مشغول انجامش بود پشتیبانی از کارآفرینان دیجیتال بود که توانست یک رزومه و تجربه ی خوب برای او به همراه آورد. حضور بانوان در دنیای تکنولوژی یکی از رسالت های رکسانا ورزاست که توانسته با راه اندازی شبکه ی گیرز این تچ آن را به ظهور برساند، این شبکه با هزاران درخواست از طرف زنانی مواجه شد که علاقه به فعالیت در زمینه ی تکنولوژی داشتند که بعدها با استفاده از کلاس های رایگان و سمینارها زنان بیشتری را به این سمت کشاندند. او سعی دارد الهام بخش زنانی باشد که از در راه های سخت با تلاش می توانند کاری مهم را انجام دهند. رکسانا ورزا می گوید که تکنولوژی را هم دوست دارد و هم ندارد! او تکنولوژی را برای رسیدن به اهداف گوناگونی تجزیه می کند اما اعتقاد دارد استفاده ی نامناسب از آن هم می تواند آسیب رسان باشد، او و گروهش تلاش می کنند تا با استفاده از تکنولوژی زندگی و جهان را جایی بهتر برای زیستن کنند. آن ها سعی می کند کاری را انجام دهند که تا قبل از آن هیچگاه انجام نشده و این امر خود سخت است و هیجان انگیز.

رکسانا ورزا در کنار لیسانس زبان فرانسه اش توانست دو مدرک فوق لیسانس هم در رشته های کسب و کار بین الملل و سیاست بین المللی اقتصاد کسب کند، او برای رسیدن به این دو رشته اعتقاد داشت که یک کارآفرین در زمینه ی تکنولوژی و استارت اپ باید به این دو علم دست یابد، علم بازرگانی و استراتژی های بازاریابی نیز از دیگر فاکتورهایی است که باید یک استارت اپر باید به آن ها مسلط باشد. در کنار همه ی این ها ویژگی مهم تری نیز وجود دارد آن هم توانایی برقراری ارتباط است، گوش دادن و درست جواب دادن!

در حال حاضر رکسانا ورزا عهده دار مدیریت استیشن اف پردیس بزرگ جهانی استارت اپ هاست، ولی در بخش دولتی هم در حال فعالیت برای شورای ملی فرانسه نیز هست که با حکومت فرانسه یک ارتباط قوی دارد، یکی دیگر از کارهای بزرگ او اجرای پروژه ی هزار استارت اپ است که خاویر نیل آن را متولد کرده است. به طور کلی هزاران پروژه ی قابل اجرای جدید را در دست اجرا دارد و می خواهد با جسارت تمام آن ها را به جهانیان معرفی کند. علاقه ی رکسانا ورزا این است که مردم عادی هم بتوانند برنامه نویس شوند و آن ها را به تکنولوژی سالم راهنمایی کند. در حال حاضر رکسانا در مایکروسافت به دنبال این است که بهترین زمینه را برای استارت اپ های مفید فراهم کند و بستر را برای پیشرفت خود و خلاقیت جوانان باز کند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-19 00:47:07
دسته بندی ها