3 دلیل برای اینکه علی رغم واجد صلاحیت بودن پیشنهاد کاری دریافت نمی‌کنیم

12 تیر 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 3 دلیل برای اینکه علی رغم واجد صلاحیت بودن پیشنهاد کاری دریافت نمی‌کنیم
3 دلیل برای اینکه علی رغم واجد صلاحیت بودن پیشنهاد کاری دریافت نمی‌کنیم
امتیاز مطلب: 98%

این امر یکی از پیچیده‌ترین شرایط در هنگام جستجوی شغلی است. شما برای موقعیت‌های مناسب شغلی درخواست می‌دهید و شرایط تحصیلی مناسب دارید و یکی پس از دیگری برای مصاحبه کاری خوانده می‌شوید ولی با این حال، هیچ پیشنهادی دریافت نمی‌کنید در حالی که شما جز نفرات انتخابی بودید، کسی که "مناسب‌تر بود" را برگزیدند. برای آشنایی با روش‌های تخشیص نقطه ضعف خود و حل آن در ادامه با یوکن همراه باشید.

خبر خوب در این شرایط این است که زمانی که پیشنهاد مصاحبه دریافت می‌کنید به این منظور است که شما باید فقط این جنبه را تغییر دهید. در اینجا نحوه تشخیص مشکلات خود و چگونگی  رفع آن را بررسی خواهیم کرد.

1. شما صلاحیت دارید، اما خسته کننده هستید.

زمانی که به مصاحبه خود فکر می‌کنید، در مورد آن احساس خوبی دارید. برای هر سؤال پاسخ مناسبی داشتید و هیچ اشتباه بزرگی مرتکب نشدید. هیچ امری جلوه نمی‌کرد، اما شما می‌دانید که کار خوبی انجام دادید.

متأسفانه، به طور کلی این امر برای گرفتن یک پیشنهاد کاری کافی نیست.

مدیران استخدام اغلب مصاحبه‌های متعدد را روزانه، گاهی اوقات پشت سر هم برگزار می‌کنند. حتی اگر دارای مدرک‌های قوی باشید، اگر مجبور باشد به یادداشت‌های خود بازگردد تا شما را به یاد بیاورد سخت است که خود را بر روی لیست پیشنهاد قرار دهید – چه برسد به لیست برتر‌ها.

حل آن

جرمی شیفلینگ، مقاله نویس Muse، در "دو ویژگی که همه مدیران استخدام در میان مصاحبه‌ها بدون حتی دانستن آن به دنبالش می‌گردند " توضیح می‌دهد که متقاضی ایده‌آل شخصی است که هم قادر به انجام کار باشد و هم مانند کسی است که می‌خواهید زمان خود را با او بگذرانید: در کلمات، "گرم و صالح".

این‌گونه به آن فکر کنید: اگر متقاضی بسیار صمیمی است، اما فاقد مهارت‌های فنی خاص می‌شود، او نیاز به تقویت این مهارت‌ها دارد (به عنوان مثال، با ثبت نام در یک دوره این مهارت‌های فنی را تقویت می‌کند). شما در طرف دیگر این داستان هستید، شما این تجربه را دارید، اما می‌خواهید در برقراری ارتباط با مصاحبه کننده بهتر شوید.

بهترین راه برای انجام این کار، تمرین است. بنابراین، فقط آنچه را که در سرتان می‌گویید تمرین نکنید. از یک دوست خوب برای ملاقات و نوشیدن قهوه درخواست کنید و پاسخ‌هایتان را تمرین کنید. اگر خیلی خشک، طولانی و یا حوصله سر بر بودید از او بخواهید به شما بگوید.

2. شما واجد شرایط هستید، اما مهارت‌های مصاحبه‌ای ندارید.

آیا کسی که فوق العاده باهوش است، اما به هر دلیلی، در دادن امتحان خوب نیست را می‌شناسید؟ آن‌ها مضطرب می‌شوند، احساس می‌کنند در جعبه قرار گرفته‌اند و احساس خفگی می‌کنند. این امر  تواند در مصاحبه‌ها نیز اتفاق بیفتد.

 شما مستقیماً شرایط لازم برای ورود را داشته‌اید، اما هنگامی که رو به روی مدیر استخدام نشسته‌اید، مکرراً سوتی می‌دهید. شاید از رئیس یا همکاران قدیمی خود بد بگویید1، بنابراین در کارگروهی ضعیف هستید. شاید سؤالاتی را مطرح کنید که روشن می‌سازد تحقیقات خود را انجام نداده‌اید. شاید شما هیچ سؤالی نپرسیدید.

حل آن

اگر شما به اندازه‌ای واجد شرایط هستید که می‌توانید سریع کار خود را شروع کنید ممکن است عادلانه به نظر نرسد که باید طبق " قوانین" پیش بروید. بنابراین گام اول این است که قبول کنید، درست مثل یک کسی که در امتحان ضعیف است و نیاز به بهبود آن دارد (در کنار مطالعه موضوع) – شما نیز باید در مورد مصاحبه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به این منظور، این مراحل را انجام دهید.

گام اول: راهنمای مصاحبه نهایی را بخوانید - تمام جنبه‌های آماده سازی را پوشش می‌دهد.

گام دوم: از خود بپرسید که آیا در یک مصاحبه‌ی خاصی لحظاتی وجود دارد که در آن همیشه احساس سختی می‌کنید؟ آیا در هنگام بحث در مورد حقوق و دستمزد احساس راحتی ندارید؟ شاید شما هنوز مطمئن نیستید که در هنگام پرسش "بزرگ‌ترین ضعف شما چیست؟" چه پاسخی بدهید. این مکالمات چالش برانگیز هستند، بنابراین اشکالی ندارد در برخی جنبه‌ها مشکل داشته باشید.

مرحله سوم: هنگامی که  مشخص کرده‌اید که در چه چیزی می‌توانید بهتر شوید، آن را حل کنید. اگر به کسی برای راهنمایی نیاز دارید، از یک دوست یا مربی مصاحبه کمک بگیرید.

3. شما صلاحیت دارید، اما درمانده هستید.

وقتی از شما می‌پرسند چرا این کار را می‌خواهید، حقیقت را می‌گویید - تمام حقیقت. شاید شما در مورد اینکه این شرکت رویایی‌تان است صحبت کنید. شاید در مورد اینکه برای رهایی از فعلیتان هر کاری را قبول می‌کنید حرف بزنید. شما برای این موقعیت کاملاً مناسب است.

صادق بودن بهترین سیاست است مگر نه؟

خیر. اگر به گونه‌ای به نظر برسد که انگار استخدام شما یک لطف بزرگ است، مصاحبه کننده احتمالاً شما را برای کسی که استخدامش به نفع او و شرکت است، عوض خواهد کرد.

حل آن

همانند هر چیز دیگری، ممکن است شما بیش از حد صادق باشید. به جای اینکه به دوستتان بگویید این بدمزه‌ترین غذایی است که تا به حال خوردم می‌توانید بگویید این غذا مورد علاقه‌ی من نبست. به همین ترتیب، می‌توانید علاقه خود را به شرکت با پاسخ‌های متفکرانه در مورد آنچه که شما را به درخواست ترغیب کرد و چگونگی رسیدگی به پروژه‌های بالقوه نشان دهد.

به یاد داشته باشید، اگر تمام تأکید شما بر این باشد که چرا این کار را می‌خواهید، احتمالاً، زمان کافی برای صحبت در مورد اینکه چرا از استخدام شما سود خواهند برد صرف نکرده‌اید. بنابراین، برای هر بار که چیزی که در مورد این شرکت دوست دارید را بیان می‌کنید، راه‌هایی که می‌توانید در آنجا حمایت، نوآوری و رشد ایجاد کنید را نیز بیان کنید.

برخورداری از تمام مهارت‌های مورد نیاز ممکن است شما را تا دم در برساند اما برای رقابت با سایر کاندیداهای واجد شرایط و گرفتن یک پیشنهاد، مطمئن شوید که توپ را به هدف می‌زنید و هیچ یک از اشتباهات فوق را انجام نمی‌دهید.

 

منبع: Forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-29 17:31:02
دسته بندی ها