تقویم تاریخ - 5 خرداد

5 خرداد 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 5 خرداد
تقویم تاریخ - 5 خرداد
امتیاز مطلب: 97%

استخراج نفت از اولین چاه نفت خاور میانه

استخراج نفت از اولین چاه نفت خاور میانه

اولین چاه نفت خاورمیانه، 5 خرداد 1287ش. در منطقه ای بنام میدان نفتون بنام منطقه خرسان به نفت رسید. شروع حفاری این چاه در سال 1286ش. و در سال 1287ش. به پایان رسید. فوران این چاه نفت حیات اقتصادی و اجتماعی این شهر و ایران را متحول کرد. مسجد سلیمان تا سال 1927م. تنها منبع استخراج نفت در ایران بود تا این که در این سال با استخراج نفت از منطقه "هفتکل" خوزستان، مسجد سلیمان از از انحصار استخراج نفت خارج شد.

درگذشت کارل راپ مؤسس کارخانه BMW

کارل راپ مؤسس کارخانه BMW

کارل فریدریش راپ بنیانگذار آلمانی شرکت خودروسازی "BMW"، 26 می 1962م. در لوکارنوی سوئیس درگذشت. وی در سال 1916م. کارخانه خودروسازی BMW را تأسیس نمود.

تولید آخرین دستگاه خودروی مدل T توسط هنری فورد

آخرین دستگاه خودروی مدل T

هنری فورد در 26 می 1927م. آخرین دستگاه از 15 میلیون خودروی مدل "T" رادر کارخانه فورد روانه بازار کرد. این خودرو که در ابتدای ورودش به بازار(1908م.) به عنوان مقرون به صرفه ترین خودروی دنیا شناخته شد. این مدل سبب شد تا عده ی زیادی از مردم طبقه متوسط آمریکا به مسافرت بروند. این مهم از نوآوری هنری فورد در استفاده از "خط مونتاژ" به جای تولید تک نشأت گرفت.

تولد جان وین بازیگر سرشناس آمریکایی

جان وین

ماریون میچل موریسون با نام هنری "جان وین" بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی، 26 می 1907م. در آیووا دیده به جهان گشود. او در سال 1969 به خاطر بازی در فیلم شجاعت واقعی برندهٔ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

تولد مایلز دیویس نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی جاز

مایلز دیویس

مایلز دیویس موسیقیدان برجسته و تأثیرگذار موسیقی جاز، 26 می 1926م. در ایلینوی متولد شد. پیشرفت های موسیقی جاز پس از جنگ جهانی دوم بیشتر مرهون این نوازنده ترومپت آمریکاییست. "B PoP"، "Cool Jazz"، "Medal Jazz" و حتی "Fusion" همگی سبکهایی هستند که دیویس در ایجاد و پیشرفت آنها در موسیقی جاز نقش به سزایی ایفا کرده است. جاز آزاد شاید تنها بخشی از این موسیقی است که از سیطره نفوذ و تأثیر دیویس خارج است. وی در مورد ریشهٔ توانایی‌های موسیقی خود می‌گوید: «شنیدن موسیقی به شکلی که من می‌شنوم موهبتی است که همیشه با من بوده‌است. من نمی‌دانم از کجا می‌آید. من تنها می‌شنومش و در آن تردید و تفحص نمی‌کنم».

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-20 10:33:58
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها