15 عبارتی که شما را دروغ‌گو و غیر قابل اعتماد نشان می‌دهد

24 مهر 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - 15 عبارتی که شما را دروغ‌گو و غیر قابل اعتماد نشان می‌دهد
15 عبارتی که شما را دروغ‌گو و غیر قابل اعتماد نشان می‌دهد
امتیاز مطلب: 97%

آیا شما هم در بیشتر مواقع برای منفعت خود دروغ می‌گویید؟ اکثر افراد دروغ گفتن را مکانیزمی دفاعی برای مواجهه با شرایط دشوار می‌دانند. بدون درنظر گرفتن تأثیرات مخربی که دروغ‌‌گویی روی شخصیت شما می‌گذارد، روابط شغلی و شخصی‌تان را نیز در بلندمدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. البته صداقت و راست‌گویی هم روش خود را دارد. اگر سیاست رفتاری و گفتاری درستی نداشته باشید، گاهی همین راست‌گویی به ضرر شما تمام می‌شود و دیگران نمی‌توانند به شما اعتماد کنند. با یوکن همراه باشید.

عباراتی وجود دارد که باعث می‌شود دیگران به شما اعتماد نکنند. ما در این مطلب به شما می‌گوییم از چه عباراتی استفاده نکنید تا دیگران بیشتر به شما اعتماد کنند. در بیشتر مواقع سوء تفاهم و فهم نادرست منظور شما به خاطر استفاده از برخی لغات و عبارات اشتباه در صحبت کردن می تواند به ضررتان تمام شود. پس همواره در صحبت‌های خود از گفتن این عبارات پرهیز کنید:

1. «راست می‌گویم»

افراد دروغ‌گو بیشتر از سایرین سعی می‌کنند حرف خود را صادقانه و درست نشان دهند. به همین خاطر بی‌دلیل از واژه‌ی صداقت در صحبت‌هایشان استفاده می‌کنند. برای مثال، مدام می‌گویند: «صادقانه می‌گویم ...» در اصل آن‌ها تلاش می‌کنند با به کار بردن واژه‌ی صداقت و راست‌گویی، طرف مقابل را به قبول دروغ‌هایشان تشویق کنند. از زمان‌های قدیم گفته‌اند: «طلا که پاکه، چه منت‌اش به خاکه»، پس اگر واقعا راست می‌گویید و هیچ دروغی در کلامتان نیست نیازی هم به تأکید نخواهید داشت. با این حساب، مراقب افرادی باشید که خیلی به صداقت و راست‌گویی خود تأکید می‌کنند.

2. «باور کن»

دروغ‌گوها اصرار دارند تمام حرف‌هایشان صادقانه است و مدام به طرف مقابل خود می‌گویند: «باور کن ... راست می‌گویم». استفاده از این واژه‌ها، نشانه‌ی خوبی نیست و بیشتر مخاطب را مشکوک می‌کند. اگر کسی در صحبت با شما مدام اصرار دارد حرفش را قبول کنید، زیاد نپذیرید زیرا دروغ می‌گوید.

3. «تا جایی که من می‌دانم»

برخی افراد از این عبارت استفاده می‌کنند تا خود را نزد گوینده خیلی دقیق نشان دهند، اما استفاده از چنین عبارتی سبب می‌شود مخاطب فکر کند، گوینده در تلاش است جایی برای اشتباه خود باقی بگذارد. پس برای این که صحبت کردن خود را به چالش نکشید، خیلی واضح و روشن حرف بزنید. توصیه می‌کنیم همیشه با صراحت و روشنی بگویید چه می‌خواهید ، چه فکر می‌کنید و از چه چیزی خبر دارید.

4. «تا جایی که یادم هست»

وقتی می‌گویید تا آن‌جا که خاطرم هست، دیگران تصور می‌کنند دروغ می‌گویید. حافظه‌ی انسان قدرت نگهداری تمام اطلاعات جزئی را ندارد، اما با این حال هنگام صحبت کردن بهتر است از چیزهایی حرف بزنید که دقیقا به خاطر می‌آورید. عبارت «تا اونجا که یادمه» را کنار بگذارید و درباره چیزهایی که در ذهنتان شفاف هستند، حرف بزنید. اگر از چیزی دقیقا مطمئن نیستید، واهمه نداشته باشید و این موضوع را بیان کنید.

5. «مسئله‌ی اصلی اینه که... »

بیشتر افراد دوست ندارند خیلی مشخص و به قول خودمان، تابلو دروغ بگویند. به همین دلیل همیشه صحبت را به سمت موضوعی دیگر می‌کشانند و برای انحراف موضوع از عبارت فوق استفاده می‌کنند. وقتی تلاش می‌کنید موضوع بحث را منحرف کنید، خیلی دروغ‌گو و فراری از بحث به نظر می‌رسید. فراری کسی است که دروغی گفته و حالا از لو رفتن واهمه دارد؛ به همین خاطر سعی می‌کند از توضیح بیشتر فرار کند. اگر واقعا موضوع دیگری در صحبت‌هایتان وجود دارد که باید به آن بپردازید، ابتدا بحث اول را به پایان برسانید، سپس به سراغ مطلب بعدی بروید.

6. «حقیقت اینه که... »

خیلی‌ها وقتی می‌خواهند درباره‌ی مطلبی حرف بزنند که شنیدنش کمی سخت است، از عبارت «حقیقت اینه که... » استفاده می‌کنند؛ اما شما هیچ وقت به سراغ این عبارت نروید و اشتباه نکنید. این عبارت همانند «صادقانه می‌گویم... » تأثیر منفی زیادی روی مخاطب می‌گذارد و شما را در نظر او دروغ‌گو و فریب‌کار نشان می‌دهد.

7. «اگه بخوام راستش رو بگم ...»

وقتی این عبارت را به زبان می‌آورید، شنونده احساس می‌کند پیش از این عبارت، دروغی در صحبت‌هایتان بوده است. اگر راست‌گو و صادق باشید، نیاز نیست بین جملات خود به راست‌گویی‌تان اشاره کنید. مگر پیش از این جمله دروغ می‌گفتید که حالا می‌گویید: «اگه بخوام راستشو بگم».

8. «من هیچ‌وقت این کار رو نمی‌کردم»

به این مکالمه توجه کنید:

«- اگر تو به جای آقای فلانی بودی، پول را بر می‌داشتی؟

- هرگز... من هرگز این کار را نمی‌کردم. »

عباراتی که با قطعیت زیاد همراهند، از آینده خبر می‌دهند؛ یعنی رفتاری که در آینده از خود نشان می‌دهید و زمان آن‌ها متعلق به گذشته نیست. به رفتارهای آینده هم نمی‌توان تعهدی داشت و درباره‌ی آن قطعی حرف زد. پس اگر فردی تلاش می‌کند با قطعیت حرف بزند، احتمالا فرد دروغ‌گویی خواهد بود. هیچ‌گاه در مکالمات خود از جملات فوق استفاده نکنید و به کسی که بی‌دلیل در آینده‌ای موهوم قاطعانه رفتار می‌کند، اعتماد نکنید.

9. «تکرار سؤال دیگران»

وقتی طرف مقابل سؤالی از شما می‌پرسد و سؤال او را تکرار می‌کنید، انگار به دنبال زمان بیشتری هستید تا دروغی دست و پا کنید. البته ممکن است واقعا متوجه منظور مخاطب نشده یا حرف او را نشنیده باشید. در این صورت بهتر است حقیقت را بگویید. نباید طوری رفتار کنید که انگار به دنبال ساختن دروغ هستید و می‌خواهید برای پاسخ دادن دروغ بگویید.

10. «چی... ؟»

حتما با مجموعه‌ی «بیگ بنگ تئوری» و شخصیت «لئونارد» آشنایی دارید. لئونارد وقتی دروغی می‌گفت، با یک «چی... ؟»، به طرف مقابل می‌گفت متوجه سؤالش نشده و از او توضیح بیشتری می‌خواهد. پس اگر در مقابل سؤال کسی با تعجب بگویید: «چی... ؟» یا از مخاطب بخواهید سؤالش را تکرار کند، ممکن است در نظر دیگران دروغ‌گو به نظر برسید و آن‌ها فکر کنند می‌خواهید بیشتر فکر کنید و پاسخی از خودتان در بیاورید.

11. «واضح‌تر میگی... »

این عبارت وقتی استفاده می شود که می‌خواهید مخاطب را فریب دهید تا برای ساختن دروغی در ذهنتان فکر کنید؛ مثلا تصور کنید به دوست‌تان گفته‌اید: من فلان درس استاد ایکس را با نمره‌ی 18 قبول شده‌ام. حالا او از شما می‌پرسد: استاد چطور پروژه‌های بین ترم را نمره می‌دهد؟ خب، اگر واقعا نمره 18 گرفته‌اید و به روش کار استاد مسلط باشید، به سرعت به این سؤال پاسخ می‌دهید؛ اما اگر دروغ گفته باشید با بیان این عبارات از پاسخ دادن طفره می‌روید و می‌گویید: «واضح‌تر میگی؟ منظور از پروژه‌های بین ترمی چیه... ؟»

گاهی لازم است خود را جای مخاطب بگذاریم و ببینیم آیا این عبارات قابل قبول است؟ اگر خودتان بودید این حرف را قبول می‌کردید و قانع می‌شدید که طرف هیچ دروغی نگفته؟

12. پاسخ‌های کوتاه

پاسخ‌های کوتاه نیز شما را فردی دروغ‌گو جلوه می‌دهد. افرادی که بیشتر دروغ می‌گویند، معمولا به اغلب سوالات، پاسخ‌های کوتاه می‌دهند. البته پاسخ‌های کوتاه و مختصر بسیار هوشمندانه است، زیرا فرد دروغ‌گو تلاش می‌کند با استفاده از پاسخ‌های کوتاه به دردسر نیافتد.

13. عدم استفاده از واژه‌ی «من»

افراد دروغ گو از ضمیر شخصی استفاده نمی کنند، چرا که می ترسند دستشان برای همه رو شود. برای مثال، تصور کنید پسربچه ای با توپش گلدان حیاط شما را شکسته است. اگر بخواهد دروغ بگوید، به سمت شما می‌آید و می گوید: "گلدونه شکست". او هیچ توضیحی در مورد فاعل و علت ماجرا ندارد. این قضیه درباره‌ی افراد بزرگ‌سال هم صدق می کند. فرد دروغ‌گو از ضمیر سوم شخص بیشتر استفاده می کند، زیرا از توضیح دادن درباره‌ی خود واهمه دارد. او فکر می کند توضیح بیشتر ممکن است دستش را رو کند.

14. «باورت میشه؟»

افراد دروغ‌گو مدام می‌پرسند: «باورت میشه؟» اگر کسی حقیقت را بگوید، به دنبال اثبات درستی حرف‌های خود نیست، زیرا معتقد است تمام حرف‌هایش باور می‌شود. پس در مواقع لزوم از این عبارت استفاده کنید تا فردی دروغ‌گو به نظر نرسید.

15. «چطور می‌توانی به من شک کنی؟»

وقتی به افراد دروغ‌گو شک می‌کنید، عصبی می‌شوند و حتی ممکن است با تندی و پرخاش با شما رفتار کنند. کسی که همیشه راست می‌گوید نیاز به اثبات ندارد و اگر هم کسی دلیل و مدرک بخواهد، ناراحت نمی‌شود.

این عبارات می‌تواند شما را فردی دروغ‌گو نشان دهد، اما همیشه هم نشان‌دهنده دروغ‌گویی و عدم صداقت نیست. اطلاع از عباراتی که با قطعیت همراه نیست به شما کمک می‌کند به بعضی حرف‌ها شک کنید و احتمال دهید دروغی در کار است. البته لازم است خودتان هم در مکالماتتان از این عبارات استفاده نکنید و همواره قاطع و صادق باشید.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-10-17 06:50:34
دسته بندی ها