تفاوت نگرش مثبت اندیش ها نسبت به منفی نگرها چگونه است؟

20 شهریور 1399 - 6:00
مثبت اندیشی - تفاوت نگرش مثبت اندیش ها نسبت به منفی نگرها چگونه است؟
تفاوت نگرش مثبت اندیش ها نسبت به منفی نگرها چگونه است؟
امتیاز مطلب: 90%

همه‌ی ما به خوبی می دانیم بودن در کنار افراد مثبت اندیش چقدر متفاوت‌تر از زمانی است که در یک جمع منفی نگرا گرفتار می شویم. یقینأ همه‌ی افراد ترجیح می دهند اعضای خانواده و یا دوستانشان جز افراد مثبت اندیش باشند تا همیشه نسبت به او نظرات مثبتی بدهند؛ اما آیا خود شما نیز فرد مثبت اندیشی هستید؟ آیا انتظاراتی را که از دیگران در قبال خود دارید برای مقابله با دیگران اعمال می کنید؟ در این مقاله با شما درباره‌ی طرز تفکر افراد مثبت اندیش و افراد منفی نگر صحبت خواهیم کرد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

1. شکست‌های جزئی مقدمه‌ای برای یادگیری‌های بزرگ است

اگر شخصی مثبت اندیش باشید از شکست‌های خود در زندگی درس عبرت می گیرید برای بهبود و بهتر شدن آینده‌ای که پیش رو دارید. این افراد از شکست به عنوان یک اتفاق یاد می کنند و هیچ چیز تأثیر منفی بر آن‌ها نمی گذارد. در مقابل افراد منفی گر با رویارویی همان اتفاق ساده از پا در می آیند؛ چرا که خودشان به شکست‌های جزئی این رخصت را می دهند تا هویت فردی‌شان را تعریف کند. این افراد به شکست به چشم یک اتفاق بد نگاه می کنند و هرگز آن را جزئی از رشد و فرآیند یادگیری در زندگی خود نمی پندارند.

2. مقابله با کارهای سخت

برای پیشرفت باید هر فردی خو را به چالش بکشد در واقع با مواجهه شدن با چالش‌های گوناگون می توان به استقبال پیشرفت و رشد رفت؛ اما فقط افراد مثبت اندیش هستند که در مواجهه شدن با این چالش‌ها از آن استقبال می کنند و به دنبال راه حل‌هایی برای غلبه با آن می گردند. در حالی که افراد منفی نگر برعکس این افراد عمل می کنند و فقط به دنبال میان بر و یا حتی در مواردی راه‌های راحت‌تر هستند؛ چون این افراد به این موانع به چشم بلا نگاه می کنند و همین عامل احتمال شکست را در آن‌ها افزایش می دهد. درست است روزهای سخت زندگی برای افراد مثبت اندیش به منزله‌ی رشد و سازندگی است اما در زندگی افراد منفی نگر نه تنها سازنده نیست بلکه شکننده هم هست.

3. بیشترین تلاش را بکنید

معمولاً اتفاقاتی در زندگی هست که از کنترل هر کسی خارج است اما تلاش این‌گونه نیست. افراد مثبت اندیش به جای اینکه اوضاع را کنترل کنند بر روی تلاش برای موفقیت خود در زندگی تمرکز می کنند. این افراد در هر شرایطی دست از تلاش خود در زمینه‌های گوناگون برنمی دارند حتی اگر موضوع پیش رویشان زیاد مهم نباشد. ولی افراد منفی نگر دوست دارند دست یابی به هر چیزی برایشان به راحتی اتفاق بیفتد به زبان عامیانه «هلو برو تو گلو» باشد. افراد منفی نگر چون به باورهای خود ایمان ندارند زود تسلیم می شوند چون فکر می کنند هیچ کاری از دستشان برنمی آید. اما یک احتمال در برابر این افراد وجود دارد شاید اگر کسی آن‌ها زیر نظر بگیرد طوری که احساس کنند دیده می شوند کمی تلاش خود را بیشتر از قبل کنند.

4. شناسایی افراد الهام بخش

مثبت اندیش ها به دنبال پیدا کردن کسانی هستند تا بتوانند چیزهای جدید بیاموزند، در واقع از موفقیت دیگران الهام می گیرند. این افراد هیچ حس بدی ندارند فقط به دنبال آموختن چیزهای جدید هستند؛ اما منفی نگرها فکر می کنند اگر کسی به موفقیت دست پیدا کند برای آن‌ها یک تهدید جدی است به همین خاطر به موفقیت همه حسادت می کنند. آن ها به این طرز فکر غلط ایمان دارند موفقیت اطرافیانشان یعنی شکست خودشان.

5. چه کارهایی را بهتر انجام می دهم؟

افراد مثبت اندیش به دنبال راه حل‌هایی برای تقویت مهارت‌هایشان هستند پس نسبت به هر چیزی که این حس را درونشان تقویت کند با روی باز برخورد می کنند چون همیشه خواهان بهتر شدن هستند. منفی نگرها مثل همیشه برعکس عمل می کنند سعی کنید هیچ گاه از این افراد انتقاد نکنید یا بازخوردی متفاوت‌تر از آنچه آن‌ها انجام می دهند نداشته باشید چون این افراد از این نوع رفتارها احساس بی‌احترامی می کنند. آن‌ها به جای اینکه ایرادهای خود را برطرف کنند آن را نشانه ناشایستگی خود تعبیر می کنند.

6. با تمرکز بر روی کارهایتان به آن قدرت دهید.

اگر بر روی چیزهای اطرافتان تمرکز کافی داشته باشید به راحتی می توانید آن‌ها را کنترل کنید. یعنی هر فردی با واکنش به اتفاقات پیرامون خود رضایت خود را اعلام می کند. افراد مثبت اندیش با تمرکز داشتن به هر اتفاقی به آن قدرت می دهند بنابراین خردمندانه از آن استفاده می کنند. اما افراد منفی نگر تمرکز خود را بر روی چیزهایی می گذارند که هیچ کنترلی بر روی آن موضوع ندارند. به‌عنوان مثال این افراد مدام به اتفاقات بد گذشته ی خود فکر می کنند و خود را مورد شماتت قرار می دهند به همین خاطر یک ترس از مواجهه شدن با آینده در خود به وجود می آورند و همین ترس باعث توقف در مسیر امروزشان می شود.

7. همه می توانند تغییر کنند

افراد مثبت اندیش معتقدند هر چیزی می تواند در جهت بهبود تغییر کند. آن‌ها بر این باورند خودشان می توانند تغییر کنند پس همین نظر را درباره‌ی دیگران هم دارند. اما در مقابل منفی نگرها نظری متفاوت‌تر از مثبت اندیش ها دارند. آن‌ها معتقدند هر فردی یک شخصیت ثابت دارد که غیرقابل تغییر است به همین علت برای بهبود آن هیچ تلاشی نمی کنند چون فکر می کنند تلاش بی‌فایده‌ای است. این دسته از افراد نه خود تغییر می کنند و نه به افراد دیگر اجازه این تغییر را می دهند. آن‌ها با زدن برچسب بر روی هر چیز، دیگر آن را طور دیگر نمی بینند و نظر خود را تغییر نمی دهند.

8. نیازمند یادگیری چیزهای جدید هستیم

اصولاً کسانی که عاشق یادگیری هستند افراد مثبت اندیشی هستند. اطلاعات در مسیر تکامل است، شاید چیزی که ده سال پیش عمل می کرده امروز کارایی نداشته باشد. منفی نگرها فکر می کنند آن‌ها همه چیز را می دانند و اگر چیزی بشنوند که مطابق میلشان نباشد هرگز آن را نمی پذیرند. در واقع افراد منفی نگر به جای دقت در درست و یا غلط بودن چیزی به گوینده‌ی آن توجه بیشتری دارند.

9. انجام دادن کارهای بزرگ

مثبت اندیش ها دست یابی به رؤیاها و آرزوهایشان را محال نمی دانند و از بلند پروازی هیچ واهمه‌ای ندارند. در مقابل افراد منفی نگر با تفکرات کوتاه خود دست یابی به آرزوها و رویاها را محال می دانند و سعی برقانع کردن اطرافیان خود دارند.

10. با تخریب دیگران بزرگ نمی شوید

مثبت اندیش ها در مورد دیگران نظرات خوب می دهند و شخصیت همه را بالا می برند. اما منفی نگرها با کوچک کردن دیگران، سعی می کنند خود را بزرگ کنند.

11. شما بهترین دوست و یا بدترین دشمن خود هستید

افراد مثبت اندیش درباره‌ی خود نظرات مثبتی دارند. این افراد هیچ‌گاه این اجازه را به خود نمی دهند تا شرایط دلسردشان کند. افراد مثبت اندیش با انتظارات واقع بینانه درباره‌ی خود، هیچ‌گاه در مورد نقاط ضعف و دشواری وضعیتشان به خودشان دروغ نمی گویند. در عوض برای موفقیت خود دست به تلاش می زنند و نیمه‌ی پر لیوان را می بینند؛ اما منفی نگرها عملکردی متفاوت تر دارند چون آن‌ها بدترین دشمن خود هستند. این افراد استاد ایجاد تمرکز بر روی همه‌ی جوانب منفی هستند آن‌ها به جای کمک به افزایش اعتماد به نفس خود به کاهش آن اقدام می کنند.

12. بدنم چه می گوید؟

از چهره هر فردی می توان تشخیص داد فرد مثبت اندیش است یا منفی نگر. افراد مثبت اندیش به خودشان به چشم یک قهرمان نگاه می کنند. با رفتار آگاهانه، حالت مثبت اندیشی را در چهره خود نشان می دهند. در عوض افراد منفی نگر همیشه سرشان پایین است و با یک نگاه شخص مقابل تصور می کند عقلشان کم است. این افراد همیشه ناراحت هستند و اغلب آن‌ها دچار افسردگی اند و هیچ وقت از هیچ چیز راضی نیستند.

13. با کار گروهی می توانید بهترین نتیجه را حاصل کنید

مثبت اندیش ها از تک روی بیزارند و اهل کارهای گروهی هستند، به همین علت حتی اگر خودشان ایده‌ای برای مطرح کردن نداشته باشند باز هم برای ایده و نظرات دیگران ارزش قائل می شوند و از آن ایده به نحو احسنت حمایت می کنند حتی اگر آن ایده موافق میلشان نباشد؛ اما منفی نگرها این‌گونه نیستند این افراد اگر تشخیص دهند که ایده به موفقیت ختم نمی شود هرگز از آن حمایت نمی کنند و اگر کسی برخلاف میل آن‌ها عمل کند فقط کافی است آن ایده با شکست مواجه شود. در این مواقع حتماً با عباراتی از قبیل «من از اول گفتم...» و یا «من میدانستم...» روبرو می شوید که از آن‌ها برای سرزنش فرد ایده دهنده استفاده می کند.

14. درک نیمه پر لیوان بهتر از نیمه خالی آن است

یک فرد مثبت اندیش در هر شرایطی چه خوب و چه بد نیمه‌ی پر لیوان را می بیند و از همه چیز به راحتی نمی گذرد. این افراد اهل سپاسگزاری و قدردان زحماتی که دیگران برایشان می کشند هستند. افراد منفی نگر در شرایط دشوار به جای پیدا کردن نقاط مثبت و بررسی جوانب مثبت یک وضعیت، فقط در پی عیب جویی هستند و مدام نیمه‌ی خالی لیوان را می بینند.

15. تحسین کارهای مثبت دیگران

افراد مثبت اندیش به دنبال گسترش مثبت اندیشی و خوبی‌اند در حالیکه افراد منفی نگر از درک این موضوع عاجزند. افراد مثبت اندیش با دریافت کوچک‌ترین نیکی از هر کس به تحسین و تشکر از آن می پردازند؛ اما منفی گرها به تشویق و تحسین اهمیت نمی دهند و فکر می کنند آن شخص وظیفه خود را انجام داده پس دلیلی برای تشویقش وجود ندارد. اما به این نکته باید توجه داشت؛ یک تشویق یا تحسین ساده می تواند به فرد مقابل انگیزه بدهد تا کارهای بعدی خود را بهتر از قبل انجام دهد و همین امر به بهبود و تقویت روابط کمک می کند. کلمات قدرت شگفت انگیزی دارند به همین خاطر مثبت اندیش ها هیچ‌گاه قدرت کلمات را دست کم نمی گیرند.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:03:28
دسته بندی ها