چطور با داشتن یک رئیس سخت‌گیر، به موفقیت شغلی برسیم؟

11 اسفند 1399 - 11:00
رفتار سازمانی - چطور با داشتن یک رئیس سخت‌گیر، به موفقیت شغلی برسیم؟
چطور با داشتن یک رئیس سخت‌گیر، به موفقیت شغلی برسیم؟
امتیاز مطلب: 98%

کار کردن در هر جایی مشکلات و مزایای خود را دارد. کار کردن زیر نظر یک رئیس سخت گیر تجربه‌ای ناخوشایند و غیرقابل تحمل خواهد بود؛ از طرفی فرصتی برای یادگیری و کسب تجربیات ارزشمند است. با یوکن همراه باشید تا چند راهکار مفید برای کار کردن با یک رئیس سخت‌گیر را بیان کنیم. با به کارگیری این استراتژی‌ها، در هر شرایطی بهترین عملکرد را خواهید داشت.

من در کارگاه‌های مربوط به رهبری، تمریناتی متناقض انجام می‌دهم. در مرحله‌ی اول، افراد گروه تمام رفتارهای مدیران و رهبران برجسته را اعلام می‌کنند. بدون شک با نظرات زیر روبه‌رو می‌شویم:

با احترام برخورد کردن؛

ارائه بازخورد مناسب به کارمندان همراه با عمل؛

راهنمایی و پیشنهادات سازنده؛

فراهم سازی امکان پیشرفت؛

اجتناب از مدیریت همه چیز و...

این تمرین خیلی خوب جلو می‌رود و افراد داستان رهبران بزرگ و فوق‌العاده‌ای که با آن‌ها کار کرده‌اند را تعریف می‌کنند.

پس از آن، سؤال را برعکس می‌کنم و از افراد گروه می‌خواهم از رفتار مدیرانی بگویند که کار کردن با آن‌ها مشکل است. بعد از چند ثانیه سطح انرژی و سروصداها بالا می‌رود و افراد را می‌بینید که برای اعلام ویژگی‌های مدیران سخت‌گیر تب و تاب دارند.

اغلب افراد برای دورانی با یک رئیس سختگیر کار کرده‌اند. حتما شما هم یکی از آن‌ها را می‌شناسید. این مدیران در شرایط سخت، وضعیت افراد را در نظر نمی‌گیرند و باعث می‌شود تمرکز روی نتایج از بین برود و هرگز نشانه‌ای از تائید و رضایت در او احساس نکنید.

چنین رئیس سختگیری همواره ناراضی است و گاهی سعی می‌کند هر چیزی را زیر سلطه خود بگیرد که این مسئله سبب افزایش تنش در محیط کار می‌شود.

نکته‌ی مهم: من میان یک رئیس سخت گیر و رئیس بداخلاق تفاوت قائل می‌شوم. رئیس بدرفتار از تمام رفتارهای کارمندان سوء استفاده می‌کند، اما رئیس سختگیر تنها باعث سخت شدن کارهای روزانه می‌شود. هدف ما این است، نوع رفتار با رئیس سختگیر را آموزش دهیم نه رئیسی که کارش سوء استفاده است.

بدون شک کار کردن با رئیس سختگیر تجربه‌ی خوشایندی نیست و همه‌ی ما این تجربه را داریم، پس لازم است بدانیم چطور در این شرایط دوام بیاوریم.

اکنون سؤال اصلی این است: در زمان کار کردن با رئیس سخت‌گیر چطور می‌توانیم دوام بیاوریم و به پیشرفت برسیم؟

صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشید

رفتارهای یک رئیس سختگیر ممکن است سبب بروز رفتارهای نامناسبی در ما شود. هرچند ممکن است دلتان بخواهد نسبت به رفتارهای رئیستان و بی‌توجهی‌های او در مقابل تلاش‌هایتان واکنش نشان دهید، اما بهتر است شکیبایی را سرلوحه خود قرار دهید و خشم و ناامیدی خود را ابراز نکنید. بهترین راهکار برای کنترل احساسات این است که جلوی دهانتان را بگیرید و با توجه به میزان خشم و استرس خود تا 10، 100 یا 1000 بشمارید. رئیسان سختگیری که تاکنون با آن‌ها کار کرده‌ام این فروکش احساسات را نشانه‌ی بی‌کفایتی می دانند. پس با احساسی برخورد کردن در این شرایط سخت، وضعیت را بدتر نکنید.

مشکلات و موانع را به زبان نیاورید

مدیران سختگیر و پرتوقع تنها حرف خودشان را می‌زنند. آن‌ها فقط نتایج را می‌بینند و هیچ توجهی به مشکلات، بهانه‌ها و موانع ندارند. این مدیران سختگیر از کارمندان خود توقع دارند باوجود هر مشکل و مانعی به نتایج مطلوب دست یابند.

مهارتهای فروش - تجارت موفق

کاملا منطقی است که مشکلاتی پیش بیاید، اما نباید توقع داشته باشید رئیستان در این شرایط با شما همدردی کند. آن‌ها تنها نتیجه را می‌خواهند و هیچ توجهی به تلاشی که داشته‌اید ندارند.

در غیبت کردن همراهی نکنید

هرچند غیبت کردن پشت سر یک رئیس سختگیر و انتقاد از رفتارهای او باعث آرام شدنتان می شود، اما تا جای ممکن در غیبت‌ها شرکت نکنید. مطمئن باشید حرف زدن پشت سر رئیس اصلاً به نفعتان تمام نمی شود. همیشه این مسئله را در نظر بگیرید شاید حرف‌هایی که می زنید به گوش او می رسد و دست شما هم رو خواهد شد.

بدانید چه چیزی واقعا رئیستان را خوشحال می‌کند

آیا به دنبال این است در شرکت ارتقای شغلی بگیرد؟ آیا کارمندی است که تمام زندگی‌اش را صرف اهداف شرکت کرده است؟ آیا کارهای شما تحت کنترل دقیق مدیریت ارشد است و نتایج به دست آمده اهمیت ویژه‌ای دارد؟

هر چند مشخص نیست چه چیزی باعث خوشحالی این مدیران می شود، اما وظیفه‌ی شماست این موارد را کشف کنید. وقتی موارد خوشحال کننده رئیس سختگیرتان را پیدا کنید، می توانید شرایطی به وجود آورید تا این علایق محقق شوند.

برای کارهای مشکل داوطلب شوید

همیشه مشکلاتی وجود دارد که در بین بخش‌های سازمان هویدا می شود. اگر حل کردن مشکلات به نفع رئیستان است، دست به کار شوید و این مشکلات را از سر راه بردارید. شاید رئیستان از شما قدردانی نکند، اما بدون شک متوجه می شود کارمند باارزشی برای شرکت هستید.

مهارتهای فروش - تجارت موفق - کارهای مشترک

هرگز منتظر تشکر نباشید

مدیران سختگیر برای کارمندانی ارزش قائل‌اند که بتوانند از طریق آن‌ها نتایج لازم را محقق کنند. شاید رئیستان از شما قدردانی نکند، اما نباید فکر کنید کسی برای تلاش‌هایتان ارزش قائل نیست. پس به دنبال جلب توجه دیگران نباشید و روی کارهایی که باید انجام دهید تمرکز کنید تا هم به نتیجه دلخواه برسید و هم تجربیات زیادی به دست آورید.

از روانشناسی معکوس استفاده کنید

اگر رئیس سخت‌گیرتان می‌خواهد بالای سر شما باشد و همه چیز را تحت کنترل خود بگیرد، از او بپرسید چطور در کارش مهارت به دست آورده است؛ مثلا از او بپرسید: «واقعا در این زمینه مهارت دارید، چطور به این سطح از مهارت رسیده‌اید؟ چرا فکر می‌کنید عملکردتان تأثیرگذار است؟ چطور می‌توانم درباره دیگر فرآیندهای گروهتان چیزهای بیشتری یاد بگیرم؟»

بدین ترتیب سؤال‌های زیادی درباره مهارت‌های مدیر بپرسید و با جزئی نگری او مقابله کنید. باید به رئیس سخت گیرتان نشان دهید به‌عنوان یک کارمند باانگیزه و پرتلاش، برای خدمت کردن مشتاق هستید. شاید این کار چندان لذت‌بخش نباشد، اما از اینکه به خاطر ایستادن رئیس بالای سرتان ناراحتی شوید بهتر است.

نیاز نیست حتما با رئیس سخت‌گیر خود دوست شوید

خیلی از افراد تمایل دارند فاصله خود را با همکارانشان حفظ کنند. شاید تلاش شما برای ارتباط با رئیس سختگیر تنها باعث بدتر شدن شرایط و عصبانیت او شود. پس خیلی برای دوست شدن با رئیس سختگیرتان تلاش نکنید.

رئیس سختگیر - موفقیت شغلی

برای چیزهایی که یاد می‌گیرید قدردان باشید

با تشکر و قدردانی از افراد سختگیر به نتیجه‌ی بهتری دست خواهید یافت. اگر با انجام وظایف کاری‌تان چیزی یاد می گیرید، برای فرصتی که برایتان فراهم شده از رئیستان تشکر کنید.

کلام آخر

گاهی مجبور هستیم برای افرادی کار کنیم که خیلی سخت‌گیر هستند. اگر کار و همکارانتان را دوست دارید، نگذارید مدیر سخت‌گیر مانعتان شود. رویکردتان را تغییر دهید، صبوری را تمرین کنید و به دنبال استفاده از فرصت‌هایی باشید که برایتان در این محل فراهم شده است. شاید داشتن چنین رویکردی سخت باشد، اما قطعا تجربه‌ی ارزشمندی است و چیزهای زیادی به شما یاد خواهد داد.

منبع: thebalancecareers

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-02 01:16:46
دسته بندی ها