عادات متفاوت و روزانه مدیران موفق که باعث پیشرفت‌شان می‌شود

1 تیر 1399 - 6:00
انگیزشی - عادات متفاوت و روزانه مدیران موفق که باعث پیشرفت‌شان می‌شود
عادات متفاوت و روزانه مدیران موفق که باعث پیشرفت‌شان می‌شود
امتیاز مطلب: 98%

مدیران و کارآفرینان موفق عادت‌ها و رفتارهایی دارند که آن‌ها را از دیگران متمایز می کند. در واقع تکرار همین عادات روزانه سبب شده هر روز به موفقیت بیشتری دست یابند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با عادت‌های متفاوت افراد موفق آشنا شوید.

بدون شک عادات و رفتارهای کسانی که به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌اند، همانند مردم عادی نیست. مدیران موفق زودتر از بقیه از خواب بیدار می شوند، برنامه ریزی منسجمی دارند و به سلامت جسمانی و روانی خود اهمیت می دهند.

در ادامه‌ی مقاله، عادات مدیران موفق را بیان می کنیم تا از آن‌ها الگو بگیرید:

چالش‌برانگیزترین کار را برای اول صبح بگذارید

آن نودر، مدیرعامل و رئیس کمپانی روابط عمومی Pitch است که در زمینه پوشش رسانه‌های ملی برای برندها و استارتاپ ها فعالیت می کند. این برند برای پنجمین سال متوالی توسط مجله‌ی Arizona Foothills به عنوان بهترین شرکت تخصصی بین شرکت‌های حوزه‌ی روابط عمومی معرفی شده است.

عملکرد آن نودر به این صورت است: "وقتی یک تماس کاری برای فروش یا یک پروژه‌ی برنامه ریزی شده داشته باشید، از همان ابتدای صبح فشار انجام آن را احساس می کنید؛ پس بهره‌وری شما پایین می آید. این کارهای استرس زا هیچ انرژی برایتان نمی گذارد. پس بهتر است سخت‌ترین بخش کاری خود را به اول صبح موکول کنید. پس از آن می توانید بقیه کارهای روزانه را انجام دهید و توجه خود را به دیگر کارها معطوف کنید. با داشتن بهره‌وری بیشتر و باز بودن ذهن برای انجام کارهای روزانه، در طی روز موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد."

همواره به دنبال یاد گرفتن باشید

اریک دی. روزنس تراوچ، مؤسس و مدیرعامل FUEL Partnerships، یک آژانس بازاریابی خرده فروشی است که به تولید و اجرای برنامه‌های استراتژیک برندها در خرده فروشی‌های سراسری چون Target، Walmart و Kroger مشغول است و در دو سال اخیر رشد 300 درصدی داشته است. حتماً برایتان جالب است بدانید چه چیزی باعث موفقیت قابل توجه این برند شده است؟

پیشرفت مدیران موفق - یادگیری مداوم

ری کراک یک سؤال دارد: " خود را سبز و در حال رشد می دانید یا رسیده و در حال پوسیدن؟" فکر می کنم ما با اقداماتمان تصمیم می گیریم کدام یک باشیم. البته این تنها مربوط به کسب و کار نیست بلکه اساس طبیعت این‌گونه است. من همواره به دنبال کسب اطلاعات جدید هستم تا بیشتر از قبل بیاموزم و به عنوان مدیرعامل، مؤسس کسب و کار، پدر و دوست پیشرفت کنم. نکته‌ی مهم این است از تمام منابع برای کسب دانش بیشتر استفاده کنیم؛ مثلاً از خواندن، صحبت کردن با همکاران، گوش دادن به کارمندان، شرکت در کنفرانس‌ها و معاشرت با همسایه‌ها نیز بهره ببریم. در هر صورت باید باورهای خود را به چالش بکشید و در جهت یادگیری بیشتر حرکت کنید. شاید گاهی تجربه سبب شود به شهود خود تکیه کنیم اما دنیا در حال تکامل است. بهترین روزهای من، زمان‌هایی است که به کشف مطالب جدید برای استفاده در شرکت یا اعمال روی مشتریان یا زندگی‌ام می پردازم. شما هم هیچ وقت دست از پیشرفت برندارید.

در درجه‌ی اول از خود مراقبت کنید

جیسون تافلر، مؤسس و مدیرعامل Unyte، یک محصول تعاملی مدیتیشن است که فناوری بازخورد زیستی را با تجربیات واقعیت مجازی و دیجیتالی همه جانبه تطبیق می دهد. این محصول در Kickstarter و indiegogo در حدود 300 هزار دلار افزایش سرمایه داشته است.

"دو سال پیش با تجربه‌ی نزدیک به مرگ مواجه شدم. من عادت کرده بودم بیش از 80 ساعت در هفته کار کنم که استرس زیادی به من وارد می کرد؛ اما با تغییر روال انجام کارها در هنگام صبح و ایجاد عادت‌های جدید توانستم وضعیت جسمی و زندگی‌ام را بهبود دهم. بهترین درسی که از این کار گرفتم این بود که باید داشتن چشم انداز و اهمیت به مراقبت روزانه از خود را در اولویت اول قرار دهم. صبح‌ها قبل از اینکه به سرکار بروم، با آرامش تمام یک مراقبه انجام می دهم؛ این مراقبه با قدردانی برای تمام داشته‌هایم بوده و برای تمدد اعصاب و کنار گذاشتن افکار پراسترس انجام می شود. بعد از مراقبه، زمانی را به خانواده و ورزش اختصاص می دهم؛ این ورزش پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری با حضور ذهن اس که قبل از رفتن به محل کار انجام می شود. انجام این کارها به من اطمینان و انرژی لازم می دهد که برای هر روز یک چشم انداز، دلیلی برای قدردانی و سرشار از شفافیت در تمام امور دارم. همچنین به من می گوید یک مدیر، همسر و پدر پرشورتر و کارآمدتر هستم."

روزتان را با تفکر مثبت آغاز کنید

دیوید واچتل، مؤسس و مدیرعامل LLC و MePlusMore، یک سرویس آنلاین است که در زمینه سازمان‌دهی فعالیت‌های فوق برنامه، جوایز و دستاوردهای دانشجویی برای استفاده در فرآیند درخواست بورسیه فعالیت دارد. او مدرس دانشگاهی در گروه تسریع کننده‌ی نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه ایالت آریزونا نیز هست.

"من از همان ابتدای صبح مثبت اندیشی را تمرین می کنم. همواره سعی می کنم چالش‌های روزانه را از دیدی مثبت ببینم؛ مثلاً به خود می گویم تلاش برای حل یک شکایت بزرگ از سوی مشتری، فرصتی برای یادگیری با هدف خدمات رسانی بهتر به تمام مشتریان است. تمام مدیران کسب و کارها و استارتاپ های کوچک می دانند هر روز با چه مشکلات بزرگ و موانعی مواجه هستند که نیازمند غلبه به آن‌هاست. همیشه در این مواقع شرایطی به وجود می آید که فرد را درمانده و گریزان می کند. با این وجود، بررسی‌های زیادی نشان داده‌اند نگرش منفی به چالش‌ها سبب تحریک پاسخ عاطفی یا فیزیولوژیکی یا به زبان ساده‌تر ترس، خشم یا استرس می شود. تفکر خلاقانه و انعطاف پذیر، در نتیجه‌ی عملکرد مغز و غریزه‌ی بقا و برای فرار از این احساسات منفی انجام می گیرد. آغاز روز با تفکری مثبت از عادت‌های هر روزه‌ی من است؛ این کار از نظر ذهنی مرا آماده می کند و در ایجاد احساس موفقیت در طول روز کمک کننده است."

ذهن آگاهی را تمرین کنید

بن گلد، رئیس کمپانی QuickBridge است که در بیش از 9 هزار کسب و کار کوچک بیش از 450 میلیون دلار گردش سرمایه‌ای ایجاد کرده است. این شرکت برای دومین سال متوالی در فهرست 500 شرکت آمریکایی با سریع‌ترین نرخ رشد قرار گرفته است.

پیشرفت مدیران موفق - ذهن آگاهی

"من ذهن آگاهی را حضور کامل ذهن، آگاهی از اتفاقات رخ داده، از فعالیت خودم و وقایع اطرافم می دانم. من تلاش می کنم این عادت را هنگام انجام تمام فعالیت‌ها داشته باشم؛ زیرا فکر می‌کنم این کار به وظایف هر روزه‌ی من معنای عمیق‌تری می دهد. من این طور فکر می کنم که هر انسانی هدفمند است و تمام کارهای ما حتی کارهای تکراری روزانه نیز در جهت تحقق بخشیدن به این اهداف انجام می گیرد؛ مثلاً بزرگ‌ترین هدفم این است در جامعه، شرکت یا حتی منزل خود یک الگوی خوب باشم. داشتن هدف در ذهن به من کمک می کند تا به زندگی روزمره‌ام دید بهتری پیدا کنم و انگیزه‌ی بیشتری برای انجام برخی کارها مانند پیشگام شدن در جامعه، انجام دادن وظایف کاری و برگشت به خانه برای کمک به فرزندان داشته باشم. پس همین جزئیات ناچیز، اهداف بزرگ را به واقعیت می رساند؛ به یاد داشتن این جمله، مرا به جلو می برد.

ایمیل‌ها را دسته بندی کنید

تینا هی، مدیرعامل سایت چند رسانه‌ای Napkin Finance است که در CNBC، Fortune، Forbes و Business Insider فعالیت دارد. این سایت با بانک‌های سرمایه گذاری و مؤسسات مالی نیز برای آموزش مشتریان به منظور اتخاذ تصمیم گیری‌های بهتر مالی همکاری دارد.

"ما هر روزه با ایمیل‌ها کار می کنیم. من به جای ارسال پاراگراف‌های طولانی از نشانه‌های بولت و هایلایت کردن نکات مهم استفاده می کنم. بدین ترتیب سریع‌تر منظور خود را رسانده و خواننده نیز سریع‌تر می تواند متن را مرور کند. این کار به شخصه برایم مفید بود و باعث سرعت بخشی به روند پاسخ دهی ایمیل‌ها در شرکت شد. هم اکنون ما از این روش در تمام ارتباطات خود استفاده می کنیم."

برنامه‌ای برای سرعت بخشیدن به کارهایتان داشته باشید

اولوک کوهلی، مؤسس و مدیرعامل Fairy، یک کمپانی تمیزکاری منزل در نیویورک و سانفرانسیسکو است که بودجه‌ای بیش از چهار میلیون دلار دارد. این شرکت در نظر دارد در سال‌های آینده وارد بازارهای بیشتری شود.

"یک اصل مهم در استارتاپ ها این است که شرایط مدام تغییر می کند. این مسئله سبب می شود برخی‌ها تصور کنند برنامه ریزی سبب کند شدن کار می شود؛ اما حقیقت کاملاً برعکس است. برنامه ریزی تمرینی برای اعضای تیم، قبل از دست به کار شدن است. برنامه ریزی این امکان را می دهد تمام احتمالات را در نظر بگیرید، حافظه‌ی عضلانی را به کار ببندید و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید."

به مشکل بیش از راه حل فکر کنید

الکس مالکی، معاون توسعه‌ی کسب و کار در انکوباتور فناوری Idealab است که بیش از 150 شرکت را با بیش از 45 مالکیت و ipo تأسیس کرده است.

پیشرفت مدیران موفق - مشکل یا راه حل

"ما همیشه با راه حل‌های تکنولوژی‌ها مواجه هستیم که به منظور یافتن یک مشکل برای حل کردن ایجاد شده‌اند. اگر نتوانید مشکلی را به درستی تشخیص دهید، قطعاً راه حل خوبی هم برای آن پیدا نخواهید کرد. باید زمان بیشتری را به فهم مشکل اختصاص دهید؛ این زمان شامل دلیل وجود مشکل، موارد متأثر از مشکل، فراوانی، هزینه‌ها و اثربخشی راه حل‌های موجود است. باید به تمام این موارد قبل از انتخاب یک گزینه برای حل مشکل پاسخ دهید."

تمام دستگاه‌های دیجیتالی را از اتاق خواب خود دور کنید

آدام فینگرمن، مؤسس و مقام ارشد شرکت ArcTouch، یک شرکت توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایل در سانفرانسیسکو است. این شرکت تاکنون بیش از 400 اپلیکیشن سفارشی برای 150 مشتری، از جمله شرکت‌های 500 Fortune تا استارتاپ ها طراحی کرده است.

"من و همسرم به فرزندانمان اجازه نمی دهیم بدون اجازه در اتاق خواب از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده کنند. آنلاین شدن به خصوص قبل از خواب اصلاً پیشنهاد نمی شود. تاکنون مطالعات زیادی درباره تأثیرات منفی صفحه نمایش روی عادت‌های خواب انجام شده است. من و همسرم عادت دیگری نیز داریم که جدا کردن اتصال برق وسایل قبل از خواب است. در واقع اجازه نمی دهیم هیچ یک از وسایل دیجیتالی وارد اتاق خواب‌ها شود و روی کیفیت خوابمان تأثیر بگذارد."

از روحیه‌ی اعضای تیم مطلع شوید

لیندا کراوفورد، بنیان گذار Helpshift، یک پلتفرم سرویس مکالمه‌ی مشتری بر پایه‌ی پیامک است که تاکنون روی دو میلیارد دستگاه در سراسر جهان نصب شده و ماهانه به بیش از 130 میلیون مشتری فعال سرویس دهی می کند.

"من هر روز رفتار تعدادی از کارمندان را ارزیابی و تحلیل می کنم. آیا آن‌ها امروز شادتر از روزهای دیگر هستند؟ یا غمگین‌تر؟ کارمندی که هفته‌ی گذشته دچار مشکل شد، اکنون استرس کمتر یا بیشتری دارد؟ اگر طی چند روز تغییری در رفتار یکی از کارمندان ببینم، از مدیر آن کارمند می پرسم که او به تازگی وارد محل کار شده است یا نه. برای داشتن یک محیط کار سالم نیاز است به تعامل و سطح انرژی در دفتر توجه داشت. انرژی مثبت یا منفی کارمندان روی روحیه‌ی آن‌ها تأثیر دارد؛ پس لازم است مدیران و رهبران شرکت روی تمام اتفاقات کوچک روزانه کنترل داشته باشند."

به تمام ایمیل‌ها پاسخ دهید

کرتیس اسپارر، بنیان گذار و مدیرعامل Bospar PR است که در سال 2018 میلادی با نام "دفتر نمایندگی بوتیک سال" در PRWeek معرفی شد. این شرکت رشد 40 درصدی داشته و تاکنون 13 مشتری عمده را به لیست خود اضافه کرده است. اسپارر از سوی بیزینس اینسایدر به عنوان یکی از بهترین‌های لیست درزمینهٔ ی Tech PR انتخاب گشت.

پیشرفت مدیران موفق - پاسخ به ایمیلها

"من هر روز ایمیل‌های ارسال شده به صندوق اینباکس را می خوانم و به دو دلیل به تمامی آن‌ها پاسخ می دهم: شاید در وهله‌ی اول ندانید چه کسانی می توانند در آینده باعث رشد شما شوند؛ دلیل دیگر اینکه همه با ارسال ایمیل در انتظار پاسخ آن هستند. من تلاش می کنم در هر ایمیل یا هر پیام دیگری، دقیقا بدانم قرار است چه کاری و این کار در چه زمانی انجام گیرد. در بیشتر اوقات متوجه می شوم افراد در پاسخ به پیام‌های یکدیگر، هیچ کاری را پیش نمی برند و اقدام خاصی انجام نمی شود. من با اطمینان داشتن از عمل‌گرا بودن پاسخ ایمیل‌ها به موفقیت خود کمک می کنم."

در جلسات شرکت فعال باشید

جرمی میلم، مدیر بازاریابی WePay، یک کمپانی زنجیره‌ای است که با پلتفرم‌های زیادی چون GoFundMe، Constant Contact و Meetup با هدف انجام پرداخت ها همکاری می کند.

"جلسات کاری معمولاً باعث تحلیل انرژی افراد می شود و وقت آن‌ها را می گیرد؛ اما نباید به این صورت باشند. من از سال‌ها قبل دریافتم برنامه ریزی‌های پیشرفت کار تغییر زیادی به وجود می آورد و همه می توانند از آن استفاده کنند. باید بدانید جلسات کاری اهداف مشخص و نتایج مطلوبی دارند. کسانی را به جلسات دعوت کنید که نیاز است حضور داشته باشند؛ نیاز نیست از تمام کسانی که امکان حضور پیدا کردن دارند، دعوت کنید. وظایف کاری را از قبل برنامه ریزی کنید تا در طول جلسات بتوانید مکالمات بهتری برقرار کنید. بدین ترتیب می توانید برخی ضوابط جلسه، مانند عدم استفاده از لپ تاپ یا اتخاذ تصمیم در صورت غیبت برخی شرکت کنندگان را به راحتی تعیین کنید. بعد از عملی کردن اقدامات، جلسات برایتان پربارتر و لذت بخش تر خواهد شد."

اتفاقات جزئی نباید باعث غفلت شما از مسائل اصلی شود

بروکس پاول، مؤسس و مدیرعامل Thrive +، یک مکمل تولید شده برای کاهش تأثیرات منفی الکل است که اخیراً در فصل نهایی برنامه‌ی Shark Tank از شبکه‌ی ABC حاضر شده است.

"زمانی که وارد این کسب و کار شدم، مشکلات مالی عدیده‌ای داشتم. من همیشه به دنبال راه حلی برای پس انداز کردن بودم؛ حتی برای انتخاب هتل یا پرواز کاری هم تحقیق می کردم چون مسائل مالی برایم در اولویت بود. این مسئله سبب شده بود تمرکز زیادی روی مسائل اصلی‌تر نداشته باشم. بعد از طی زمانی در این کسب و کار متوجه شدم موفقیت‌های کوچک مانع از تمرکز روی موارد اصلی‌تر می شود؛ مثلاً ما اخیراً متوجه شده‌ایم کوچک کردن اندازه‌ی بسته‌های حمل و نقل، می تواند باعث صرفه جویی میلیون‌ها دلار در هر سال شود. شاید تصور کنید با صرف زمان برای پیدا کردن ارزان‌ترین هتل و پرواز سود زیادی برای کسب و کارتان به دست بیاید اما واقعیت این است با این کار فقط به شرکت صدمه می زنید؛ زیرا از موارد دارای اهمیت غافل شده اید که می توانستند میلیون‌ها دلار برای شما به ارمغان آورند اما زمان را صرف تمرکز روی مواردی کرده اید که در بهترین حالت فقط چند صد دلار سوددهی داشته است. موفقیت‌های بزرگ از طریق خستگی ناشی از صرف زمان روی موفقیت‌های کوچک از دست می روند. پس به زمانی که در اختیار شما و اعضای تیمتان است اهمیت دهید و روی آن‌ها به خوبی تمرکز کنید."

مکالمات تلفنی برقرار کنید

سارا اسنو، مدیر ارشد بازاریابی کمپانی Bambino، یک برنامه‌ی نگهداری از کودکان است. او اخیراً در وب سایت سبک زندگی گوئینت پالتروی هنرپیشه مشهور Goop حاضر شده است. او به عنوان فعال برنامه‌های تلویزیونی و برنده جایزه‌ی Emmy، سخنگوی اخبار و میزبان تلویزیونی، سخنران عمومی و مشارکت کننده‌ی رسانه‌ای شناخته می شود.

"من برای سال‌های طولانی در کارم از تلفن استفاده نمی کردم و بیشتر به سراغ ایمیل یا پیام می رفتم؛ زیرا فکر می کردم آن‌ها زودتر مرا به جواب می رسانند؛ اما حقیقت این است، در این نوع ارتباط برقرار کردن، خیلی از مسائل نادیده گرفته می شوند؛ اما حالا از برداشتن تلفن و مکالمه‌ی تلفنی سریع با فرد دیگر لذت بیشتری می برم. دلیلش این است از این طریق می توانم احساس خوب خود از ارتباط را با او به اشتراک بگذارم و هم‌زمان به اطلاعاتی که می خواهم نیز دست یابم. این در حالی است که اموجی ها نمی توانند این ارتباط را برقرار کنند. البته جلسات صرف قهوه و ناهار نیز چندان موفقیت آمیز نیستند و تنها باعث از دست رفتن زمان می شوند."

برای مشتریانتان وقت بگذارید

اشلی بلک، نویسنده‌ی موفق کتاب "افسانه‌ی سلولیت" و مخترع FasciaBlaster می گوید: "اگر زمانی نیاز به اتخاذ تصمیمات مهم باشد یا در حال سپری کردن روز خسته کننده‌ای باشم یا فقط به یک یادآوری نیاز داشته باشم که چرا هر روز صبح از خواب بیدار می شوم؛ آن روز وقت بیشتری را با مشتریان می گذرانم. شور و اشتیاق من برای کمک به دیگران سبب می شود بتوانم در انجام سخت ترین کارها در دنیای تجارت به موفقیت برسم. این مسئله همیشه باعث تعجب من بوده که چرا مدیران کسب و کارهای دیگر با مردم در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار نمی کنند؛ زیرا این مردم همان کسانی هستند که حاصل تلاش کار مدیران را از نزدیک حس کرده‌اند. من تقریباً هر روز با مشتریان وقت می گذرانم. موفقیت من با توجه به افرادی که قصد تغییرشان را دارم، گره خورده است.

پیشرفت مدیران موفق - وقت گذاشتن برای مشتری

توجهی به مسائل کم اهمیت نداشته باشید

متیو تیلمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل Inc، Haven، یک شرکت نرم افزاری است که برای تسهیل تجارت جهانی به تولید تکنولوژی می پردازد. نرم افزار آن‌ها در مدت 10 ماه بعد از عرضه به رکورد پردازش 100 هزار کانتینر رسید.

"اگر وظیفه‌ای دارید که نقشی در دست یابی به اهداف بلند مدت زندگی‌تان ندارد، آن را رها کنید. شما باید هر روز کارهای در حال انجام خود را ارزیابی کنید و ببینید آیا کمکی به شما در راستای دست یابی به اهداف می کند یا نه. برای مثال، شستن لباس‌ها باعث نمی شود به اهداف زندگی‌تان نزدیک شوید؛ اما صرفه جویی اقتصادی مفید است و شستن لباس‌ها باید در جهت هدفتان انجام شود. اهداف روشنی داشته باشید و زندگی‌تان را بر اساس آن‌ها جلو ببرید؛ زیرا زندگی تنها سرمایه‌ای است که نمی توان آن را از کسی طلب کرد."

بیشتر تفریح کنید

اندی وکسلر، بنیان گذار Pali Entertainment Group است. این شرکت در طول 28 سال از یک اردوگاه روزانه برای 40 کودک به اردوگاهی شبانه روزی برای سه هزار نفر تبدیل شد. علاوه بر آن، این اردوگاه در طی سال تحصیلی، فضایی آموزشی و علمی برای 25 هزار دانش آموز است.

"خوش گذرانی، مورد علاقه‌ی من است. من هر روز آن را زندگی می کنم. بدون شک اگر از زندگی‌ام لذتی نبرم، نمی توانم برای مشتریان و کارمندان خود نیز لذت ایجاد کنم. پس این کار از عادت‌های روزانه، شیوه‌ی زندگی و برند شخصی من است."

ملاقات با دیگران را فرصتی برای یادگیری بدانید

کریستوفر پرندرگست، بنیان‌گذار و مدیرعامل Jamstack، یک آمپلی فایر قابل حمل است که به وسایلی چون گوشی هوشمند، گیتار الکتریکی و باس وصل می شود. این شرکت در سرمایه گذاری‌های خود به سودآوری بیش از 400 هزار دلار رسیده است.

"می‌توان از هر فرد و از هر مکالمه‌ی عادی برای یادگیری در مورد پیدا کردن یک دیدگاه جهانی یا زمینه‌ای در کسب و کار استفاده کرد. درک تفکر متفاوت مردم، نظر آن‌ها در مورد صنعت و روش کاری یا روش پرداختن آن‌ها به سرگرمی‌هایشان همیشه مفید است و برای شما نتایج خوبی در بر خواهد داشت."

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-20 16:03:57
دسته بندی ها