تیم برنرزلی یک نابغه و مخترع اولین کامپیوتر تجاری و موسس WWW

6 بهمن 1399 - 11:00
بیوگرافی - تیم  برنرزلی یک نابغه و مخترع اولین کامپیوتر تجاری و موسس WWW
تیم برنرزلی یک نابغه و مخترع اولین کامپیوتر تجاری و موسس WWW
امتیاز مطلب: 99%

لندن زادگاه تیم برنرزلی است، در هشتم ژوئن سال 1955 به دنیا آمد و جهان را دچار تحولی اساسی کرد، خانواده‌ی او کاملا اهل تحقیقات و دانش بوده‌اند، مری لی وودز و کانوی برنرزلی پدر و مادر وی بودند که در اختراع و تولید اولین کامپیوتر تجاری تاریخ با نام «Ferrati Mark 1» شرکت داشته‌اند. سر تیم تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه‌ی شین‌ماونت گذراند و بعد از آن در سال 1969 به مدرسه‌ی امانوئل رفت. تیم از ابتدای کودکی به مباحث الکترونیک علاقه‌ی خاصی داشت تا جایی که با آزمایش و تشریح قطعات اسباب بازی‌های خود سعی در کشف ارتباط بین اجزای آن‌ها داشت. تیم در سال 1973 به کالج کویین در دانشگاه آکسفورد رفت و سه سال بعد با مدرک کارشناسی سطح اول خود در رشته‌‌ی فیزیک با نمره‌ی ممتاز فارغ التحصیل شد. بعد از گذراندن دوران تحصیلی در آکسفورد به شرکت ارتباطات مخابراتی Plessy در شهر پول انگلستان اضافه شد.

در سال 7978 با همکاری با دی‌جی در شرکت «Ferndown» موفق شد نرم‌افزاری برای بهبود کار پرینترها ارائه دهد. تیم برنرزلی چند ماه در سال 1980 به عنوان پیمانکار با بنیاد علمی «سرن» (CERN) مشغول فعالیت شد، طی این تحقیقات او توانست طرحی برای یک پروژه با موضوع استفاده از ابَر متن برای اشتراک‌‌گذاری اطلاعات بین محققان را برنامه‌نویسی کند، نمونه‌ی اولیه‌ی این ENQUIRE نام داشت. ابر متن‌ها امروزه همان دامنه‌ی www اند که همه روزه مورد استفاده‌ی همه‌ی ما قرار می‌گیرند.

www - وب - وب سایت - برنرزلی - اولین کامپیوتر دنیا

برنرزلی در سال 1980 از بنیاد «سرن» جدا شد و با به دست آوردن پست کارشناس فنی در شرکت «John Poole's Image Computer Systems» مشغول انجام پروژه‌ای جدید شد، پروژه‌ای که توانست تجربیات و اطلاعات تیم را در بحث علوم شبکه بیش از پیش افزایش دهد. اما این انتهای کار نبود او باز هم به بنیاد سرن بازگشت اما به عنوان یک عضو رسمی، سرن در سال 1980 بزرگ‌ ترین نود (Node - نقطه‌‌ی اتصالی شبکه‌های کامپیوتری) جهان شناخته می‌شد و برنرزلی این فرصت را داشت تا ترکیب هایپرتکست(Hypertext) با اینترنت را در این زمان کشف کند.

برنرزلی پروپوزال اصلی خود را در سال 1989 از ایده‌های استفاده شده بر روی «ENQUIRE» برای توسعه‌ی اولین مرورگر وب خود ارائه کرد کرد. نرم افزار طراحی شده توسط او یک ویرایشگر بود. این نرم‌افزار که «WorldWideWeb» نام داشت، روی کامپیوتر «NeXTSTEP» نصب شده بود و تیم برای توسعه‌ی پروژه‌ی خود، اولین وب سرور جهان را نیز با نام «CERNT HTTPd» توسعه داد. نام این سرور مخفف عبارت روح پروتکل انتقال اطلاعات با استفاده از هایپرتکست یا Hypertext transfer Protocol daemon است.

تمام این تحقیقات را مدیون روح سرکش و دارای کنجکاوی اوست، او برای ایجاد ارتباط بین هر چیزی تلاش می‌کرد و در این راه تشویق‌های بسیاری هم دریافت کرد. اختراع و فناوری وب جهان پیش رو را دچار دگرگونی کرد تا جایی که همه معتقدند اختراع وب اتفاقی با سریع‌ترین رشد است که دنیای ارتباطات را به کمک اینترنت، تغییر داده است و هم‌چنین شکل زندگی مدرن را بوجود آورده. اولین وب سایت بوجود آمده در تاریخ بشریت مربوط به بنیاد سرن است که برنرزلی آن را توسعه داد این وبسایت در سال 1991 برای بازدید عموم قرار گرفت و اطلاعاتی راجع به توسعه دهنده‌ها وهایپرتکست، نحوه‌ی ساخت صفحات وب و چگونگی جستجو در وب در آن ذکر شده بود.

برنرزلی - بنیاد World Wide Web - World Wide Web - مخترع www

در سال‌های اخیر برنرزلی بنیادی به نام «World Wide Web» را تاسیس کرد هدفی جز بهره‌گیری از فناوری وب برای ایجاد اتفاقات مثبت در جهان نداشت. برنرزلی یکی از پشتیبانان بی‌طرفی شبکه‌ای (NET Neutrality) است. او روی این نکته تأکید دارد که ISP-ها یا ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی باید بدون هیچ تنظیمات، نظارت یا دخالت‌، تنها ارتباط اینترنتی برای کاربر عرضه کنند و هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات کاربران نباید صورت گیرد. او معتقد است بی‌طرفی شبکه به نوعی یکی از قوانین مربوط به حقوق بشر نیز هست.

تیم برنرزلی افتخارات گوناگونی نیز داشته است از جمله کسب نشان شوالیه‌ی انگلستان، عضویت در جامعه‌ی سلطنتی، مدارک مهم و قابل اتکا از دانشگاه‌‌های معتبری مانند منچستر، هاروارد و ییل، کسب جایزه‌ی تورینگ به خاطر اختراع فناوری وب، اولین مرورگر وب جهان و پروتکل‌ها و الگوریتم‌های اساسی گسترش وب.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-26 03:29:48
دسته بندی ها