10 کاری که می‌توانید برای پربازده‌تر بودن انجام دهید

7 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 10 کاری که می‌توانید برای پربازده‌تر بودن انجام دهید
10 کاری که می‌توانید برای پربازده‌تر بودن انجام دهید
امتیاز مطلب: 95%

هنگامی که سال جدید آغاز می‌شود، زمانی مناسب برای ایجاد یک زندگی سازنده  فراهم می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است خواسته‌هایی برای سال جدید خود تعیین کنند، اما مطالعات نشان می‌دهد که تنها کمتر از 10 درصد از این افراد در تمام سال برای رسیدن به این خواسته‌ها تلاش می‌کنند. 90  درصد باقیمانده از افرادی که خواسته‌های خود را رها می‌کنند، کسانی هستند که معمولاً مشغول بودن را با پربازده بودن اشتباه می‌گیرند. آن‌ها عادت به تنظیم هدف‌های افراطی و انتظارات غیر واقعی دارند. در حالی که اگر مقدار مناسبی زمان برای فکر کردن به عادت‌های مثبت صرف کنیم و آن را با یک تعهد روزانه همراه کنیم، باعث می‌شود که بهره وری ما به اوج خود برسد. در ادامه با یوکن همراه باشید.

منتظر موفقیت نباشید و به جای آن، با استفاده از این عادت‌های بازدهی در زندگی روزمره، به آن دست پیدا کنید:

1. اهداف تنظیم کنید، نه فقط خواسته تا بازدهی بیشتری داشته باشید.

بهره‌وری موضوع انتخاب است، هنگامی که تصمیمات درست را اتخاذ می‌کنید، کارایی بیشتری خواهید داشت. بین تنظیم هدف و بهره‌وری ارتباط مستقیمی وجود دارد. اگر می‌خواهید بهره‌وری خود را به سطح کاملاً جدیدی برسانید، اهداف را در اطراف خود ایجاد کنید، آن‌ها را دنبال کنید و برای رسیدن به این اهداف بهترین کار را انجام دهید. فقط آرزوی آن را داشتن شما را به هیچ جایی نمی‌رساند.

وقتی که برای خود هدف تعیین می‌کنید، مطمئن شوید که SMART  باشند یعنی- مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و دارای زمان محدود باشند. هنگامی که اهداف SMART را تعیین می‌کنید، قصد خود را به اعمال هدفمند تبدیل می‌کنید.

 

2.برنامه روزانه دقیق داشته باشید- هم برای صبح هم عصر

پربازده‌ترین افراد روی زمین، مانند ریچارد برانسون یا اپرا وینفری، با برنامه روزانه صبح و عصر خود به طور مقدس رفتار می‌کنند. به عنوان مثال، اپرا دقیق در ساعت 6:02 صبح از خواب بیدار می‌شود - همه به لطف ساعت داخلی‌اش و پس از آن همه چیز طبق روال معمول خود است - تمرین قدردانی، باشگاه، مدیتیشن، صبحانه سالم و غیره.

هنگامی که یک برنامه مشخص روزانه دارید، بیشتر متمرکز و منظم می‌شوید. به جای اینکه با یک ایده مبهم در مورد اینکه چه کاری انجام بدهید سرگردان باشید، با روش مناسب زندگی می‌توانید به انسان پربهره‌ای مانند اپرا تبدیل شوید!

 

3. "لیست کارهایی که باید انجام را دهید" را فراموش کنید و شروع به ساختن "لیست کارهایی که نباید انجام دهید" کنید

 بسیاری از مردم عادت دارند لیستی برای کارهایی که باید انجام دهند ایجاد کنند و آن را  به عنوان ابزار قدرتمندی برای داشتن بازدهی بیشتر می‌بینند.  اما مولد بودن همیشه در مورد انجام دادن کارها نیست، گاهی اوقات مولد بودن در مورد انجام ندادن کارهای خاص است.

با ایجاد لیستی از مواردی که نباید انجام دهید ، بازدهی خود را افزایش دهید. این فهرست می‌تواند شامل چک کردن شبکه‌های اجتماعی خود هر بیست دقیقه، تلاش برای انجام چند کار هم‌زمان، دنبال کردن شایعات و حواشی هنرمندان و یا هر چیزی که باعث تلف شدن وقت می‌شود باشد. این لیست را جلوی چشمتان نگه دارید تا به طور مداوم به شما یادآوری کند که نباید چه کارهایی را انجام دهید.

4. از ساعت‌های اوج خود برای انجام مهم‌ترین کارها استفاده کنید

این نکته بهره‌وری، قدرت تغییر زندگی شما را دارد: کارهایی که اولویت اول دارند را در ساعت‌هایی که بازدهی بیشتری دارید انجام دهید. تحقیقات در مورد ریتم بدن نشان می‌دهد که بدن چرخه‌ای دارد که بر هوشیار و یا مولد بودنش اثر می‌گذارند. همان‌طور که چرخه شروع می‌شود، ما انرژی فراوانی را تجربه می‌کنیم و زمانی که انرژی ما کاسته می‌شود مغز احساس  خستگی و درماندگی می‌کند.

 استفاده از ساعات اوج برای وظایف پر اهمیت و تصمیم گیری‌های حیاتی، منطقی است. وقتی که تمرکز ندارید، وظایف معمولی و غیر ضروری را انجام دهید.  به بدن خود توجه کنید و مطابق آن عمل کند، نه علیه آن.

 

5. دوستان خود را به دقت انتخاب کنید

بارها و بارها، این توصیه را شنیده‌اید، که اطراف خود را با افراد مناسبی پر کنید. این نصیحت بی شک بسیار ارزشمند است.

یک تحقیق در مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده توسط دکتر نیکلاس کریستاکیسی نشان داد که دوستان شاد و سازنده می‌توانند تأثیر مثبتی بر بهره‌وری و کارایی کلی شما داشته باشد.

اگر با  افراد افسرده و یا منفی زمان خود را می‌گذرانید، وقت آن است که یک حلقه‌ای جدید از دوستان را برای خودتان پیدا کنید. باور کنید، نتایج شما را شگفت زده خواهد کرد.

 

6. در برهه زمانی 90 دقیقه کار کنید

اکثر ما  کار می‌کنیم تا زمانی که از در پا دربیاییم. در صورتی که تکنیکی به نام 90/10 وجود دارد که می‌تواند بهره‌وری شما را به حداکثر برساند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کاملاً متمرکز شوید و صد درصد حواس خود را به وظیفه‌ای که در حال انجام آن هستید بگذارید!

پس از 90 دقیقه کار بدون وقفه، ده دقیقه به خود استراحت بدهید. شما می‌توانید از این استراحت برای پر کردن بطری آب، به خود رسیدن، و یا گفت‌وگو کوچک و سریع با یک همکار استفاده کنید. به محض این که این ده دقیقه به پایان رسید، روند را تکرار کنید. این کار باعث  تقویت تمرکز، به حداقل رساندن حواس پرتی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

 

7. قبل از شروع به موسیقی گوش دهید

دانیل لویتین، عصب شناس شناختی و نویسنده پیشنهاد می‌کند که 10 تا 15 دقیقه قبل از شروع کار به موسیقی گوش دهید. ممکن است با خود فکر کنید که چگونه گوش دادن به موسیقی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؟

لویتین آن را تائید می‌کند و می‌گوید گوش دادن به موسیقی می‌تواند شما را در بهترین حالت قرار دهد، زیرا ذهن شما دوپامین که به آن "هورمون خوشحالی" نیز می‌گویند ترشح می‌کند. این امر به شما احساس لذت می‌دهد، خلق و خوی شما را تقویت می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

 

8. با به هم ریختگی خداحافظی کنید

آیا تا به حال در یک فضای کاری نامرتب و به هم ریخته احساس بی‌بازده بودن کرده‌اید؟ اگر این‌گونه بوده است، شما تنها نیستید این امر به این دلیل است که به هم ریختگی دشمن بهره‌وری است. کار کردن در یک میز که بسیار نامرتب است، هرگز نمی‌تواند به بهره‌وری شما کمک کند، بلکه سرعت شما را کم می‌کند و کارهای روزانه را پیچیده‌تر می‌کند.

در اینجا یک روش سریع و آسان برای از بین بردن به هم ریختگی از روی میز و در زندگی حرفه‌ای به شما معرفی می‌کنیم: وسایل روی میز را به حداقل برسانید و اگر هر روز نمی‌توانید آن را مرتب کنید حداقل هفته‌ای دو بار این کار را انجام دهید و تأثیر آن را مشاهده کنید.

 

9. به هر درخواستی بله نگویید

نقطه مشترک بین تمام افراد فوق العاده پر بازده این است که آن‌ها دائماً نه می‌گویند. حقیقت این است که اگر می‌خواهید به بهره‌وری "بله" بگویید، باید به همه‌ی چیزهایی که غیر مولد هستند "نه" ، بگویید.

وارن بافت یک بار به خلبان خود گفت که فهرستی از 25 هدف را که می‌خواهد بر روی آن‌ها کار کند ایجاد کند. سپس از او خواست تا آن را به پنج هدف برساند. تنها توصیه او این بود که بر روی آن پنج هدف کار کند و به بقیه چیزها نه بگوید. حتی شما می‌توانید همین کار را انجام دهید: پنج هدف برای یک روز تعیین کنید و تا زمانی که آن‌ها را انجام داده‌اید، به هر چیز دیگری نگویید.

 

10. کنترل زندگی خود را در دست بگیرید.

تنها چیزی که باعث می‌شود از لحاظ تولیدی پربهره و کارآمد تر از همیشه باشید، در نهایت به تمایل شما نسبت به عمل کردن بستگی دارد. الگوهای رفتاری خود را به چالش کشیدن و تغییرات جدیدی در شیوه زندگی خود ایجاد کردن می‌تواند ترسناک باشد. تنها کسی که مانع بهره‌وری شماست، خودتان و عادت‌های غیر بازدهی‌تان هستند.

هرگز برای ایجاد تغییر به منظور بهتر شدن  خیلی دیر یا خیلی زود نیست. بنابراین، به شما بستگی دارد که آیا می‌خواهید بر عادت‌های خود کنترل داشته باشید یا آن‌ها کنترل شما را در دست بگیرند.

به یاد داشته باشید که مردم با بازدهی بالا به دنیا نمی‌آیند بلکه برای رسیدن به آن با کار کردن دائمی بر روی عادت‌هایشان تلاش می‌کنند.  گاهی اوقات ممکن است شکست بخورند، اما در نهایت، پیروز، سازنده و موفق می‌شوند.

منبع: Lifedev

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-25 17:25:23
دسته بندی ها