5 راه آسان‌ برای افزایش تمرکز

19 بهمن 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - 5 راه آسان‌ برای افزایش تمرکز
5 راه آسان‌ برای افزایش تمرکز
امتیاز مطلب: 96%

آیا در تمرکز کردن بر روی کارها و وظایفی که باید آن‌ها را به پایان برسانید مشکل دارید و مدام فکرتان مشغول مسائل کم اهمیت و دارای اولویت کمتر است؟ به این منظور پنج راه آسان برای حفظ حواس و تمرکز را به شما معرفی خواهیم کرد. با یوکن همراه باشید.

هنگامی که از دایان سایویر، خبرنگار تلویزیون پرسیده شد راز موفقیتش چیست، او پاسخ داد: "من فکر می‌کنم یکی از درس‌هایی که آموخته‌ام این است که هیچ جایگزینی برای توجه کردن نیست."

ممکن است اکنون بگویید، "من با این امر موافق هستم، اما چگونه توانایی برای تمرکز و حفظ توجه در هر شرایطی را بهبود بخشم؟"

 چه در یک دفتر مشغول به کار باشید، درحال تحصیل در یک مدرسه باشید، در جلسه نشسته‌اید و یا بر روی به پایان رساندن پروژه‌ای کار می‌کنید، این پنج نکته به شما کمک خواهد کرد بهتر تمرکز کنید.

1. قانون پنج تا بیشتر

دو نوع افراد وجود دارد: کسانی که آموخته‌اند که چگونه در ناامیدی نیز به مسیر خود ادامه دهند و کسانی که آرزو می‌کنند ادامه می‌دادند. از این پس، اگر  در حال انجام یک وظیفه هستید و وسوسه تسلیم شدن را دارید، فقط پنج تا بیشتر از آن کار را انجام دهید.

پنج صفحه بیشتر بخوانید. پنج مسئله ریاضی دیگر حل کنید. پنج دقیقه بیشتر کار کنید.

درست همان‌طور که ورزشکاران با گذشتن از نقطه خستگی خود، توانایی فیزیکی ایجاد می‌کنند، شما نیز می‌توانید با انجام این کار استقامت روحی به دست بیاورید.

درست همان‌طور که یک دونده با تسلیم نشدن در هنگام مواجه با نقطه‌ی خستگی دوباره انرژی می‌گیرند ، شما نیز می‌توانید با مقاومت در مقابل خستگی و درماندگی نیروی اراده دوباره انرژی بگیرید. ادامه تمرکز زمانی که مغز شما خسته است، کلید کشش تمرکز ذهنی و ساخت مقاومت ذهنی است.

2. فقط یک فکر در آن واحد داشته باشید.

ساموئل گلدویین می‌گوید: "اگر گیج به نظر می‌آیم، به این دلیل است که دارم فکر می‌کنم." آیا احساس پراکندگی ذهنی دارید ؟ به جای آن که به ذهن خود بگویید در مورد کارهای بی‌اهمیت و اولویت‌های کمتر نگران نباشد (که باعث می‌شود دقیقاً همین کار را انجام دهد!)، ذهن خود را به انجام فقط یک کار با زمان آغاز و پایان مشخص اختصاص دهید.

به عنوان مثال، "من در مورد چگونگی پرداخت قبض‌هایم زمانی که امشب خانه رسیدم فکر می‌کنم و فرصتی را به جمع‌آوری صورتحساب‌هایم اختصاص می‌دهم. در حال حاضر، برای سی دقیقه از ساعت یک تا یک و نیم، من تمرکز کاملم را بروی این ارائه قرار می‌دهم بنابراین زمانی که این ایده را به مشتریان وی آی پی ارائه می‌دهم بهترین عملکرد را داشته باشم."

آیا هنوز نمی‌توانید نگرانی‌ها را از سرتان بیرون کنید؟ آن‌ها را در لیست کارهای انجام خود بنویسید تا بتوانید فراموششان کنید. ثبت تعهدات  به این معنی است که شما مجبور نیستید از مغز خود به عنوان یک تابلو اعلان «یادآوری» استفاده کنید، بدین معنی که می‌توانید توجه خود را برای وظیفه‌ای که دارای اولویت اول است بگذارید.

3. کارها را به تعویق نیندازید

احساس می‌کنید نمی‌توانید تمرکز کنید ؟ آیا یک وظیفه یا پروژه‌ای که باید روی آن کار کنید را کنار گذاشته‌اید؟ این نوعی تعویق است. ار.دی کلاید می‌گوید: "شگفت انگیز است که چقدر طول می‌کشد وظیفه‌ای که بر روی آن کار نمی‌کنیم را تکمیل کنیم."

دفعه بعد که قصد دارید یک مسئولیت را به تعویق بیندازید، از خودتان را بپرسید: «آیا باید این کار را انجام دهم؟ آیا باید این کار را انجام می‌دهم، تا در ذهن من باقی نماند؟ آیا بعد از آن آسان‌تر می‌شود؟» این سه سؤال می‌توانند به شما انگیزه ذهنی بدهند زیرا شما را با این حقیقت مواجه می‌کنند که این کار باید دیر یا زود انجام شود و به تعویق انداختن آن تنها به گناه شما اضافه می‌کند و سبب می‌شود ذهن و زمان شما را بیشتر به خود درگیر کند.

4. از دست‌های خود برای جرقه‌ی تمرکز استفاده کنید

ذهن را به عنوان یک دوربین و چشم خود را به عنوان دیافراگم آن تصویر کنید. اغلب اوقات، چشم ما در حال "ضبط  همه چیز" و مغز ما در حالت "تمرکز زاویه گسترده" است. ما در واقع می‌توانیم در مورد چیزهای زیادی فکر کنیم و به این ترتیب به طور مؤثری کار می‌کنیم (به عنوان مثال، رانندگی در یک بزرگراه شلوغ در حالی که با دوستانتان صحبت می‌کنید و در حال تنظیم رادیو هستید، مراقب اتومبیل کناری و به دنبال مسیر خروجی خود می‌گردید را تصور کنید .)

آیا نظریه یادگیری پالوف را به خاطر دارید؟ پالوف در آزمایشی هر بار که به یک سگ غذا می‌داد زنگی را به صدا درمی‌آورد پس از انجام این کار به صورت متوالی بزاق سگ پس از شنیدن صدای زنگ ترشح می‌شد بدون اینکه غذایی در میان باشد.

اگر هر بار که می‌خواهید از زاویه گسترده به تمرکز برسید دست خود را جلوی چشمانتان بگذارید انجام این کار مانند یک جرقه برای تمرکز می‌شود.

 5. کارها را به عنوان اولین بار یا آخرین بار ببینید

آیا می‌خواهید بدانید چگونه در زمان حال حاضر باشید به جای اینکه ذهنتان در جاهای دیگر سرگردان و مشغول باشد؟ فردریک فرنک می‌گوید:"زمانی که چشم بیدار می‌شود تا دوباره بتواند ببینید قدر چیزها را می‌داند." اولین آندرهیل می‌گوید:" به دلیل اینکه توجه نمی‌کنیم، هزار نوع زیبایی هر روز از کنار ما می‌گذرند."

دفعه بعد که ذهن شما یک میلیون مایل دورتر است، به سادگی به اطراف خود نگاه کنید و محیط اطراف خود را ببینید. این گل را در گلدان تماشا کنید. به تصویر روی دیوار نزدیک شده و از هنر هنرمند شگفت زده شوید.

به عزیزی که تا کنون قدر او را نمی‌دانستید نزدیک شوید و واقعاً به او نگاه کنید. انجام این کار باعث می‌شود دنیا در برابر چشمان شما زنده و پر از زیبایی شود.

نقل قل‌هایی در مورد تمرکز

  • "من فکر می‌کردم که مغز انسان  جذاب‌ترین قسمت بدن است و بعد متوجه شدم" چه چیزی این را به من می‌گوید؟ "- ایمو فیلیپس
  • "من خیلی بی‌فکر و فراموش‌کار شده‌ام. گاهی اوقات وسط یک جمله من ..." - میلتون برل
  • " آهن به دلیل عدم استفاده زنگ می‌زد، آب رو به زوال خلوص خود را از دست می‌دهد و در هوای سرد، یخ زده می‌شود، حتی غیر فعال بودن نیروهای ذهن نیز همین گونه است". لئوناردو داوینچی
  • "به من بگویید که به چه چیزی توجه می‌کنید و من به شما می‌گویم چه آدمی هستید." - خوزه اورتگا یا گاست
  • "این نیست که من نخواهم به مردم گوش کنم. من خیلی می‌خواهم به آن‌ها گوش دهم. فقط روی صحبت‌های خودم صدای آن‌ها را نمی‌شنوم." – پوئولا پونداستون

 

منبع: Verywellmind

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-02-06 19:31:41
دسته بندی ها