آیا خواب مناسبی دارید؟ این 9 سؤال مهم را از خود بپرسید

30 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - آیا خواب مناسبی دارید؟ این 9 سؤال مهم را از خود بپرسید
آیا خواب مناسبی دارید؟ این 9 سؤال مهم را از خود بپرسید
امتیاز مطلب: 98%

بعد از یک روز سخت و پرمشغله، تنها یک خواب راحت و آرام دل‌نشین است. آیا از جمله کسانی هستید که وقتی به رختخواب می روید چند ساعت پهلوبه‌پهلو می شوید تا خوابتان برود، یا وقتی سر روی بالش می گذارید صدای خروپفتان بلند می شود؟ به نظر خودتان دچار بی خوابی هستید؟ با یوکن همراه باشید تا چند پیشنهاد برای خوابی راحت و آرام ارائه دهیم. برای اینکه خواب راحت‌تری داشته باشید، این 9 سوال مهم را از خود بپرسید.

آیا مدام پهلو به پهلو می شوم؟

بی‌خوابی رایج‌ترین اختلال خواب است که از هر 3 نفر، یک نفر به آن مبتلاست. بی‌خوابی با افزایش سن شدت می گیرد. احتمال ایجاد اختلال بی‌خوابی در خانم‌ها بیشتر است؛ خصوصاً با وقفه‌ی تنفسی یا آپنه ی خواب که بعد از یائسگی اتفاق می افتد. علاوه بر آن، بی‌خوابی در بین افراد مجرد، بیکار یا کسانی که شرایط اقتصادی و اجتماعی نامطلوبی دارند هم بیشتر دیده می شود.

آیا دچار مشکل تنفسی هستم؟

فرد مبتلا به آپنه ی خواب ممکن است دچار خروپف‌های با صدای بلند، وقفه‌های کوتاه تنفسی یا نفس‌نفس زدن‌های زیاد شود. در طی آپنه ی خواب، میزان اکسیژن خون کاهش می یابد، ضربان قلب بالا می رود و فرد مدام بیدار می شود تا بتواند نفس بکشد. آپنه سبب می شود تنفس فرد به مدت حداقل 10 ثانیه متوقف شود. آپنه ی خواب ممکن است پیامدهای زیادی در کیفیت خواب، عملکرد روزانه و سلامتی فرد داشته باشد.

چقدر طول می کشد تا خوابم ببرد؟

بعضی از انتظارات ما درباره خواب ممکن است اشتباه باشد. این تفکر که بلافاصله بعد از دراز کشیدن در رختخواب به خواب برویم، اشتباه است. به خواب رفتن باید کمتر از 15 تا 20 دقیقه طول بکشد که این زمان با بالا رفتن سن می تواند تا 30 دقیقه هم به طول انجامد. مسئولیت‌ها، مشکلات زندگی، اضطراب و بیماری می تواند روی سرعت به خواب رفتن ما تأثیر بگذارد.

آیا مشکل جدی در زندگی‌ام وجود دارد؟

از دیدگاه روان شناختی و علم پزشکی، گاهی لازم است به فهرست مسائل خواب پایدار که ممکن است روی شما تأثیر بگذارد نگاهی بیندازید. 80 نوع اختلال خواب مختلف وجود دارد. با این کار می توانید مشکلی که توانایی شما را در خوابیدن و رفع خستگی مختل می کند پیدا کنید.

آیا کودکم به اندازه‌ی کافی می خوابد؟

کودکانی که برحسب نیاز خود، شب‌ها خواب خوبی ندارند، در معرض آسیب به سلامت عمومی هستند. پزشکان می گویند اختلالات خواب ممکن است آسیب جدی به ناحیه‌ای در مغز به نام هیپوتالاموس وارد کند. هیپوتالاموس مسئول تنظیم اشتها و مصرف انرژی در بدن است. پس کودکی که در سن 2.5 سالگی خواب کافی ندارد، ممکن است در سن بالاتر دچار اضافه وزن شدید شود.

آیا به سختی از رختخواب بلند می شوم؟

فلج خواب ناتوانی موقتی در حرکت یا صحبت کردن فردی است که از خواب به بی‌خوابی می رود. این بیماری نیاز به درمان دارد، اما باید از بی‌خوابی، استرس و دیگر عوامل مؤثر جلوگیری شود. بین 20 تا 60 درصد افراد ممکن است فلج خواب را تجربه کنند.

آیا در طول روز خسته هستم؟

چرت نیم روزی بسیار لذت بخش است. اگر چرت نیم روزی، شما را از مرحله‌ی اولِ خواب (چشم برهم گذاشتن) به مرحله‌ی دوم (زمانی که فعالیت مغز کند می شود) ببرد، با انرژی و راحت از جا بلند می شوید و هوشیارتر خواهید بود؛ اما اگر چرت نیم روزی از مرحله‌ی بعدی (خواب عمیق) بگذرد، دیگر به آسانی از خواب بیدار نمی شوید و احتمالاً احساس خستگی و بی‌حالی خواهید داشت. برای جلوگیری از خواب آلودگی بعدازظهر، به مدت 10 تا 20 دقیقه چرت نیم روزی داشته باشید.

آیا شب‌ها خواب خوبی دارم؟

مطالعات پیرامون خواب نشان می دهد افرادی که هر شب کمتر از حد نرمال می خوابند، ممکن است با کمبود خواب مواجه شوند. در نتیجه ممکن است به طور خفیف یا متوسط، دچار اختلال شناختی، اختلال حرکتی، کج خلقی و افزایش وزن باشند. کم خوابی از عوامل ضعف سیستم ایمنی بدن است. افراد بزرگ‌سال بین 7.5 تا 8.5 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

آیا خیلی زود به خواب می روم؟

اگر خیلی زود به خواب می روید، شاید خود را بدون عیب بدانید. خیلی عمیق می خوابید و می توانید هر جا و هر زمانی بخوابید. شاید برایتان عجیب باشد، اما سریع به خواب رفتن هم نشانه‌ی اختلال خواب است. افرادی که در کمتر از 5 دقیقه به خواب می روند، ممکن است خواب آلوده باشند.

 

منبع: verywellhealth

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:06:05
دسته بندی ها