۱۰‌ کاری در هنگام استرس نباید انجام دهید

28 تیر 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - ۱۰‌ کاری در هنگام استرس نباید انجام دهید
۱۰‌ کاری در هنگام استرس نباید انجام دهید
امتیاز مطلب: 92%

بسیاری از عوامل استرس زا در زندگی تحت کنترل ما نیستند. با این حال، پاسخ‌های ما به این موارد می‌تواند تأثیر شدیدی روی سطوح استرس ما داشته باشد. بسیاری از افکاری که در هنگام استرس به سراغمان می‌آیند و اقداماتی که  ما انجام می‌دهیم، می‌تواند با تشدید احساسات منفی به مشکلاتمان اضافه کند. بنابراین، عاقلانه است  آنچه می‌توانیم کنترل کنیم را پیدا کنیم، از کارهایی که سطح استرس ما را تثبیت و تشدید می‌کنند دوری کنیم و با تمرکز بر روی آنچه که می‌توانیم انجام دهیم احساس آرامش بیشتری داشته باشیم.  با یوکن همراه شوید.

 در ادامه 10 عادتی که معمولاً توسط افراد تحت استرس انجام می‌شود و باعث می‌شود همه چیز از آنچه که هست بدتر شود را معرفی خواهیم کرد.

۱. از تفکر عمیق در مورد مسائل خودداری کنید.

همه ما با چیزهایی مواجه هستیم که باعث استرس می‌شوند. طبیعی است که در مورد این عوامل استرس زا فکر کنیم و ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا وضعیت را بهتر درک کنیم و بتوانیم آن را تغییر دهیم. اما گاهی اوقات این افکار  غیرمولد و بیش از حد منفی هستند و در مرز وسواس قرار دارند. هنگامی که ما این کار را انجام می‌دهیم ، استرسی که در حال حاضر احساس می‌کنیم را با تمرکز بر نکات منفی و به یاد داشتن پیوسته آن تشدید می‌کنیم. هنگامی که در این الگو از تفکر قرار می‌گیریم، تمرکز ما بیشتر بر روی آنچه که اشتباه است قرار می‌گیرید تا اینکه چه کار می‌توانیم بکنیم تا این مشکل را حل کنیم.

این عمل رایج‌تر از آنچه که فکر می‌کنید است. به عنوان مثال، بر اساس نظرسنجی، تقریباً 70 درصد از شرکت‌کنندگان اغلب در این تفکر بیهوده غرق می‌شدند و فقط حدود 5 درصد متوجه می‌شوند که می‌توانند همه چیز را تقریباً بلافاصله پشت سر بگذارند.

این کار می‌تواند به عادت تبدیل شود. خبر خوب این است که عادت‌ها می‌توانند شکسته شوند، حتی عادت‌های اندیشه. در مورد این عمل بیشتر اطلاعات کسب کنید و   نقش آن در زندگی خود را بیشتر بیاموزید و ببینید چه کاری می‌توانید برای دوری از آن انجام دهید.

۲.خواب کافی داشته باشید.

بسیاری از امور در سطوح استرس اثر می‌گذارند، اما محرومیت از خواب یکی از عواملی است که بیشترین تأثیر را در این موضوع می‌گذارد. هنگامی که ما به اندازه کافی خواب دریافت نمی‌کنیم، نه تنها واکنش بیشتری نسبت به استرس نشان می‌دهیم، بلکه عملکرد شناختی ما به اندازه‌ی کافی قوی نخواهد بود و این امر باعث ایجاد اشتباهاتی و منجر به اضطراب می‌شود.

استرس همچنین می‌تواند بر کیفیت خواب نیز اثر بگذارد. با تمرین بهداشت خواب، از جمله اجتناب از تماشای تلویزیون یا کار با وسایل الکتریکی قبل از خواب، رفتن به رختخواب در ساعتی مشخص هر شب و تاریک کردن اتاق، می‌توانید خواب بهتری دریافت کنید.

۳.از خوردن غذای ناسالم پرهیز کنید.

آنچه که می‌خورید می‌تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد. همان‌طور که خواب از دست رفته می‌تواند واکنش شما را تحت تأثیر قرار دهد، رژیم اشتباه نیز همین اثر را دارد. اگر تا به حال به دلیل کافئین بالا و یا زیادی قند حالتان بد شده است، پس به طور غریزی این امر را می‌دانید.

استرس همچنین می‌تواند بر غذا خوردن تأثیر بگذارد و به خوردن ناشی از استرس منجر می‌شود. این امر می‌تواند برای کسانی که تحت فشار قرار دارند و سعی دارند بهتر غذا بخورند چالش بیشتری را به همراه داشته باشد. در مورد رابطه بین: استرس و الگوهای خوردن خود بیشتر بدانید و در صورت لزوم عادت‌های خود را تغییر دهید.

۴.از روابط ناسالم دوری کنید.

روابط می‌تواند منابع فوق العاده ای برای تسکین استرس باشند. هنگامی که ما استرس را تجربه می‌کنیم، حمایت عاطفی، منابع مفید و ثباتی که دوستان به ما می‌رسانند، می‌تواند در برابر چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستیم بسیار باارزش باشند.

علاوه بر این، بسیاری از افراد زمانی که تحت فشار هستند بیشتر دنبال روابط می‌گردند. این پاسخ می‌تواند به ما کمک کند تا وقتی که در معرض فشار هستیم، نیازهایمان را برآورده کنیم. این پاسخ، ما را به ارتباط با دیگران و به اشتراک گذاشتن پشتیبانی هدایت می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد، استرس ناشی یک رابطه ناسالم می‌تواند عواقب سنگینی را در سلامت و رفاه شما ایجاد کند. روابطی که بعضی اوقات حمایتی و گاهی اوقات غیرقابل پیش‌بینی هستند، می‌توانند دشوار باشند، زیرا حساسیت نامطلوب و تنش در آن وجود دارد.

به همین دلیل بسیار مهم است که نه تنها بدانیم که چه زمانی باید یک رابطه سمی را کنار بگذاریم بلکه باید بدانیم چگونه تمام روابط در زندگی خود را سالم نگه داریم.

۵. برنامه‌ی خود را بیش از حد شلوغ نکنید.

هنگامی که بیش از حد پر مشغله هستیم، حتی اگر برنامه‌مان با چیزهای هیجان انگیز پر شده باشد، به دلیل  کمبود زمان استراحت احساس استرس خواهیم داشت. اگر برنامه‌ی ما با فعالیت‌های استرس زا یا غیر ضروری پر شده باشد، حتی بیشتر اضطراب سراغ ما می‌آید. یادگیری برای نه گفتن به خواسته‌های غیر ضروری و کاهش برنامه‌ی خود، استراتژی‌های عالی برای پرورش صلح درونی است.

۶. از تحریفات شناختی دوری کنید.

الگوهای ذهنی می‌توانند ناشی از عادت باشند و آنچه شما به طور معمول در مورد خود فکر می‌کنید در سطوح استرس شما تأثیر می‌گذارند. این می‌تواند خبر خوبی باشد اگر الگوهای تفکر شما یک روند خوش بینانه داشته باشد؛ اگر الگوهای تفکر شما به سمت منفی منجر شود، می‌تواند بسیار مضر باشد. از آنجا که پاسخ استرس توسط تهدید ایجاد می‌شود، نگرشی که منفی را به حداکثر برساند اغلب منجر  احساس تهدید می‌شود و بنابراین استرس ایجاد می‌کند.

۷.ورزش کنید.

ورزش می‌تواند به شما کمک کند تا در کوتاه مدت احساس تنش کمتری داشته باشید و در طولانی مدت مقاومت خود در برابر استرس را تقویت کنید. بسیاری از مردم این را می‌دانند، اما به سختی می‌توانند به طور منظم از جای خود بلند شده و ورزش کنند، مخصوصاً زمانی که تنش احساس می‌کنند و یا بیش از حد مشغول هستند. جالب است زمانی که بیشترین سود را از ورزش می‌بریم آخرین کاری است که می‌خواهیم انجام دهیم.

۸. از‌ منفی گرایی دوری کنید.

وقتی ما در وضعیتی کنترل نداریم، بیشتر احتمال دارد که استرس داشته باشیم. گاهی اوقات فکر می‌کنیم کنترل  کمتری نسبت به واقعیت داریم. شناخت انتخاباتی که انجام می‌دهیم - حتی اگر انتخاب‌هایی که می‌خواستیم‌ نباشند - می‌تواند به ما کمک کند که احساس قدرت بیشتری داشته باشیم، خوش بین باشیم و کمتر قربانی شرایط شویم.

۹. فرصت‌ها را از دست دهید.

هنگامی که استرس داریم، اغلب احساس شکست می‌کنیم، از دعوا خسته می‌شویم و فرصت‌ها برای کنترل  وضعیت را از دست می‌دهیم . در زمان‌های دیگر، ممکن است با ناامیدی یا شکست های شخصی رو به رو شویم و تلاش کردن را نادیده بگیریم. این امر باعث می‌شود که یک پسرفت کوچک به چیزی بسیار بزرگ‌تر تبدیل شود. ایجاد نگرش خوش بینانه نه تنها به شما کمک می‌کند احساس خوشحالی و قدردانی نسبت به چیزی که دارید داشته باشید، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌هایی را به دست بیاورید که  در صورت  تمرکز به  استرس خود از دست می‌دادید.

۱۰. استرس خود را نادیده نگیرید.

مردم اغلب به عنوان راهی برای مقابله استرس خود را نادیده می‌گیرند تا زمانی که به مسئله‌ی بزرگی تبدیل شود و اغلب پس از آن، به جای تلاش برای برطرف کردن، واکنش از خود نشان می‌دهند و این امر همیشه به بهترین تصمیم گیری منجر نمی‌شود. مدیریت استرس مستلزم یک فرآیند مداوم است. مهم است که یک طرح کلی مدیریت استرس داشته باشید که نه تنها شامل کاهش عوامل استرس‌زا و مدیریت استرس می‌شود، بلکه در واقع منجر به آگاهی از استرس‌هایی که تجربه می‌کنید و اجازه ندادن به بالا رفتن سطح استرس نیز می‌گردد.

اگر بیش از حد احساس تنش می‌کنید، بهتر است یک برنامه برای مدیریت آن قبل از اینکه سطح استرس شما باعث ایجاد مشکلات سلامتی شگرفی شود داشته باشید. شما می‌توانید از منابع آنلاین برای ایجاد یک برنامه مدیریت استرس انعطاف پذیر استفاده کنید که شامل تسکین دهنده‌های کوتاه مدت، ایجاد مقاومت در دراز مدت و آموزش ابتدایی در استرس می‌شوند.

اگر سطح استرس شما ناسالم است و احساس می‌کنید که نیاز به حمایت بیشتر و منابع بیشتری دارید، از متخصصان کمک بگیرید.

منبع: Verywellmind

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-07-18 18:18:52
دسته بندی ها