مهارت‌های لازم کارآفرینی که باعث موفقیت یک کسب و کار می‌شود

4 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - مهارت‌های لازم کارآفرینی که باعث موفقیت یک کسب و کار می‌شود
مهارت‌های لازم کارآفرینی که باعث موفقیت یک کسب و کار می‌شود
امتیاز مطلب: 96%

آیا می دانید چه چیزی کارآفرینان را به موفقیت می رساند؟ بدون شک، داشتن مهارت و تخصص‌های مختلف در زمینه فناوری یا دیگر حوزه‌های مهم نقش زیادی در دست یابی به موفقیت دارد، اما باید بدانید اینها ویژگی‌های لازم کارآفرینی نیستند. با یوکن همراه باشید.

خصوصیات اصلی کارآفرینان، صفاتی چون خلاقیت ، توانایی در مواجهه با مشکلات و مهارت‌های اجتماعی موردنیاز برای ایجاد تیم‌های مؤثر و فوق‌العاده هستند.

اگر می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید، باید مهارت‌های خاصی که زیربنای ویژگی‌های فوق هستند را یاد بگیرید. وقتی مسئول توسعه‌ی کسب و کار هستید یا از شما انتظار می رود کارها را پیش ببرید، توسعه‌ی مهارت‌های کارآفرینی اهمیت پیدا می کند.

در ادامه مهارت‌های موردنیازِ کارآفرینان موفق را معرفی می کنیم و منابع لازم برای توسعه ویژگی‌های موردنیاز را مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف اصلی کارآفرینی

کارشناسان، کارآفرینان را افرادی می دانند که قادر به پذیرش ریسک‌هایی هستند که دیگران از آن‌ها اجتناب می کنند. البته سایرین آن‌ها را کسانی می پندارند که توانسته‌اند کسب و کارهای موفق راه اندازی کنند.

پس به عقیده‌ی کارشناسان، کارآفرینی لزوماً به معنای راه اندازی کسب و کاری اختصاصی نیست. بلکه عده‌ای که برای خودشان هم کار نمی کنند در شرکتشان به عنوان کارآفرین معرفی می شوند.

بدون توجه به تعریفی که از کارآفرین وجود دارد، تبدیل شدن به کارآفرین موفق، چندان ساده نیست.

پس چطور کسی از فرصت موجود استفاده می کند، در حالی که فردی دیگر، قادر به انجام آن نیست. آیا کارآفرینان ساختار ژنتیکی متفاوتی دارند؟ به صورت متفاوتی فعالیت می کنند که به تصمیم گیری‌هایشان جهت می دهد؟

محققان زیادی این مسئله را مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما هیچ پاسخ قطعی‌ای در این باره وجود ندارد. حقیقت این است، کارآفرینان موفق دارای ویژگی‌های مشترکی هستند.

صفات کارآفرینان موفق به چهار دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • خصوصیات شخصی
  • مهارت‌های بین فردی
  • مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه
  • مهارت‌های عملی

در ادامه، چهار دسته را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهیم و برخی پرسش‌های لازم در مسیر تبدیل شدن به کارآفرین موفق را بیان می کنیم.

خصوصیات شخصی

ابتدا ویژگی‌ها، ارزش‌ها و باورهای شخصی خود را با کارآفرینان موفق مقایسه کنید. آیا از طرز فکر کارآفرینان موفق برخوردار هستید؟

خوش بینی

آیا خود را فرد خوش بینی می دانید؟ خوش بینی یک دارایی ارزشمند است و در سختی‌هایی که خیلی از کارآفرینان در مسیر یافتن مدل کسب و کار مناسب خود با آن‌ها مواجه می شوند، به کمکشان می آید.

داشتن چشم انداز مناسب

آیا می توانید بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را تشخیص دهید؟ آیا می توانید چشم انداز درستی از آینده ایجاد کنید و الهام بخش دیگران باشید تا با این چشم انداز مشارکت کنند؟

ابتکار عمل

آیا خود را در ابتکار عمل توانا می بینید و می توانید به طور غریزی شروع به حل مسئله و اجرای پروژه‌های پیشرفت کسب و کار کنید؟

توانایی کنترل

آیا از مسئولیت داشتن و تصمیم گیری لذت می برید؟ آیا انگیزه‌ی مدیریت دیگران را دارید؟

انگیزه و پشتکار

آیا انگیزش‌ها و انرژی زیادی دارید؟ آیا می توانید برای مدت طولانی کار کنید تا به اهداف خود برسید؟

تحمل ریسک

آیا وقتی حقایق غیرقطعی هستند، می توانید ریسک‌ها را در نظر بگیرید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید؟

انعطاف پذیری

آیا آن‌قدر انعطاف پذیر هستید که وقتی همه چیز طبق برنامه جلو نمی رود، بتوانید تصمیم گیری کنید؟ آیا از اشتباهات و شکست‌هایتان درس می گیرید؟

مهارت‌های بین فردی

یک کارآفرین موفق، ارتباط مؤثر و نزدیکی با دیگران دارد. شما باید قادر به برقراری ارتباط عالی با گروه، مشتریان، تأمین کنندگان، سهام داران، سرمایه گذاران و دیگر افراد باشید.

برخی افراد در این حوزه‌ها استعداد بیشتری نسبت به دیگران دارند، اما مطمئناً شما هم می توانید این مهارت‌ها را در خود به وجود آورید یا تقویتشان کنید.

از جمله مهارت‌های بین فردی عبارت‌اند از:

مدیریت و انگیزه

آیا می توانید دیگران را مدیریت کنید و به آن‌ها انگیزه دهید تا از شما دنباله روی کنند؟ آیا توانایی واگذاری اختیار به دیگران را دارید؟ شما به‌عنوان کارآفرین موفق باید به دیگران تکیه کنید تا به موقعیتی فراتر از مراحل ابتدایی در کسب و کارتان دست پیدا کنید. در هر صورت، کارهای زیادی به عهده‌ی شماست.

مهارت‌های ارتباطی

آیا خود را با همه‌ی انواع ارتباطات وفق می دهید؟ برای ارائه‌ی چشم انداز آینده‌تان به سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و اعضای گروه، باید بتوانید با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید.

گوش دادن

آیا به چیزهایی که دیگران به شما می گویند گوش می دهید؟ توانایی شما در گوش دادن باعث می شود به کارآفرین موفق تبدیل شوید یا نشوید. باید مطمئن شوید در گوش دادن فعالانه مهارت دارید.

روابط شخصی

آیا شما دارای هوش هیجانی هستید؟ هرچقدر هوش هیجانی بالاتری داشته باشید، کار کردن با دیگران برایتان آسان‌تر می شود. باید بدانید شما می توانید همانند کارآفرینان موفق هوش هیجانی‌تان را تقویت کنید.

مذاکره

آیا مذاکره کننده ی خوبی هستید؟ نه تنها باید درباره قیمت‌های رقابتی مذاکره کنید، بلکه باید بتوانید اختلافات بین افراد را به شیوه‌ی مثبتی که برای هر دو طرف مفید باشد، حل کنید.

اخلاق

آیا با دیگران با اخلاق و براساس احترام، انصاف و صداقت رفتار می کنید؟ آیا می توانید به روش رهبری اخلاقی عمل کنید؟ اگر با کارمندان، مشتریان یا تامین کنندگان به طور ناشایستی برخورد کنید، ایجاد یک گروه موفق و متعهد برایتان سخت خواهد شد.

مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه

شما به‌عنوان کارآفرین نیاز به ارائه‌ی ایده‌های جدید و مطرح کردن تصمیمات مناسب در مورد فرصت‌ها و پروژه‌های بالقوه دارید. عموم مردم فکر می کنند یا باید با خلاقیت زاده شد، یا اصلاً خلاقیتی در فرد وجود ندارد؛ اما واقعیت این است، خلاقیت مهارتی است که می توان آن را با صرف زمان و تلاش، ایجاد یا تقویت کرد.

 تفکر خلاق

آیا می توانید زندگی را از چشم‌اندازهای مختلفی ببینید و ایده‌های ناب بیان کنید؟ امروزه ابزارهای خلاقیت زیادی وجود دارد که در داشتن تفکر خلاقانه به شما کمک می کنند.

حل مسئله

چقدر در ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای مسائلی که با آن‌ها مواجه می شوید مهارت دارید؟ در این باره می توانید از ابزارهای حل مسئله چون تجزیه و تحلیل علت و معلول، تکنیک 5 چرا و CATWOE استفاده کنید.

تشخیص فرصت‌ها

آیا می توانید در موقعیت‌های مختلف، فرصت‌ها را دریابید؟ آیا می توانید طرحی ایجاد کنید تا از فرصت‌هایی که شناسایی کرده‌اید بهره ببرید؟

مهارت‌های عملی

برای کارآفرین موفق شدن، به مهارت‌های عملی و دانش موردنیاز برای تولید کالا یا خدمات و مدیریت شرکت نیاز دارید.

تعیین هدف

آیا مرتب اهدافی تعیین می کنید، طرحی برای دست یابی به آن‌ها دارید و سپس آن طرح را اجرا می کنید؟

برنامه‌ریزی و سازمان دهی

آیا مهارت، استعداد و توانایی لازم برای دست یابی به اهدافتان را دارید؟ آیا می توانید افراد را به طور کارآمد و موثر برای رسیدن به این اهداف تشویق کنید؟ آیا می دانید چطور طرح کسب و کار منسجم و سنجیده، از جمله توسعه و یادگیری از طریق پیش بینی‌های مالی مناسب را گسترش دهید.

تصمیم گیری

چقدر در تصمیم گیری دارای مهارت هستید؟ آیا تصمیماتتان براساس اطلاعات و با درنظرگرفتن عواقب احتمالی است؟ آیا به تصمیمات خود اطمینان دارید؟

در زمان راه اندازی یک کسب و کار، به دانش و مهارت در زمینه های مختلف نیاز دارید. برای مثال:

دانش عمومی کسب و کار

آیا در زمینه‌های اصلی عملیاتی کسب و کار از جمله فروش، بازاریابی، امور مالی، از دانش عمومی مناسبی بهره‌مند هستید؟ آیا می توانید در این زمینه‌ها فعالیت یا دیگران را مدیریت کنید؟

دانش کارآفرینی

آیا می دانید کارآفرینان چطور سرمایه‌ی خود را روز به روز بالا می برند؟ آیا از میزان تجربه و کار سختی که برای یافتن مدل کسب و کار مؤثر لازم است، آگاهی دارید؟

دانش لازم بازار

آیا درباره بازاری که می خواهید در آن قدم بگذارید اطلاعات دارید؟ از فعالیت‌هایی که برای عرضه محصول یا خدماتتان به بازار باید انجام دهید آگاه هستید؟

دانش تخصصی کسب و کار

آیا می دانید برای موفقیت این نوع کسب و کار چه کارهایی باید انجام شود؟ آیا ویژگی‌های کسب و کاری را که می خواهید راه اندازی کنید، می شناسید؟

پیشنهاد می کنیم از راهنمایی افرادی که در پروژه‌های مشابه که به دنبال راه اندازی آن هستید کار کرده‌اند هم استفاده کنید یا حتی به دنبال یک راهنما باشید؛ کسی که پیش از شما این کار را انجام داده و حالا تمایل دارد راهنمایی‌تان کند.

آیا راه اندازی کسب و کار برای شما مناسب است؟

با استفاده از اطلاعات ذکر شده، مهارت‌های خود را در تمام حوزه‌ها ارزیابی کنید. هر چقدر بیشتر برای تقویت مهارت‌هایتان تلاش کنید، به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت.

خیلی از کارآفرینان موفق، تمایلی به ریسک ندارند یا ارتباط خوبی با همکاران و مشتریانشان برقرار نمی کنند؛ این در حالیست که افرادی با دانش کمتر نسبت به کسب و کار، به سادگی تمام استعدادهایی را که برای موفقیت نیاز دارند، استخدام می کنند.

برخی از کارآفرینان بدون داشتن این مهارت‌ها هم به موفقیت رسیده‌اند، اما هر چقدر فاقد این مهارت‌ها باشید، احتمال مواجهه‌تان با شکست بیشتر خواهد شد.

شاید با تجزیه تحلیل خود فکر کنید آماده‌ی راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری هستید، شاید هم تصمیم بگیرید کمی بیشتر صبر کنید و مهارت‌هایتان را توسعه دهید، یا شاید متوجه شوید کارآفرینی برایتان مناسب نیست. بهتر است از تصمیم خود مطمئن شوید، زیرا راه اندازی کسب و کار، از عهده‌ی هر کسی بر نمی آید.

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-23 02:16:32
دسته بندی ها