رفتارهای اشتباهی که مدیرعاملان جدید را به شکست می رساند

13 مرداد 1397 - 12:00
مدیریت - رفتارهای اشتباهی که مدیرعاملان جدید را به شکست می رساند
رفتارهای اشتباهی که مدیرعاملان جدید را به شکست می رساند
امتیاز مطلب: 91%

مدیرعاملان بی تجربه ای که به تازگی عهده دار مدیریت یک شرکت شده اند، در معرض اشتباهاتی قرار دارند که آنها را از دست یابی به موفقیت های بزرگ باز می دارد. با یوکن همراه باشید.

برای اینکه در جایگاه مدیرعاملی یک شرکت قرار بگیرید، باید سخت کار کنید و مسیری پرچالش را پشت سر بگذارید؛ اما وقتی به این جایگاه رسیدید، زمان زیادی ندارید تا به موفقیت برسید. دنیای کسب و کار به سرعت در حال تغییر است و اگر نتوانید اهداف موردنظر شرکت را برآورده کنید، خیلی زود اعتبار خود را از دست می دهید.

شما نمی توانید فاکتورهای موفقیت کسب و کار را به طور تضمینی مشخص کنید، اما می توانید سبک مدیریت خود را تحت کنترل بگیرید و این همان نکته ای است که شما را از سایرین متمایز می کند. اگر سبک رهبری خوبی داشته باشید، به بهترین عامل انگیزه بخش کارمندان مجهز خواهید شد و می توانید راه هایی برای افزایش بهره وری شرکت پیدا کنید.

اما اگر بر نقاط ضعف خود غلبه نکنید یا گرفتار تله های روان شناختی رایج مدیران جدید شوید، با چالش های جدی رو به رو می شوید و از مسیر دست یابی به موفقیت های بزرگ دور خواهید ماند.

مدیرعاملان جدید و بی تجربه باید از رفتارهای زیر دوری کنند تا موفقیت شان تضمین شود:

بر غرور خود غلبه کنید

بعد از تلاش های فراوان برای رسیدن به جایگاه مدیرعاملی، کاملا طبیعی است گرفتار غرور شوید. شاید فکر کنید دیگر نیاز نیست نکته ی جدیدی یاد بگیرید و از فرصت رشد و ترقی استفاده کنید. ممکن است افرادی که با عقاید شما مخالف هستند را کنار بگذارید و تنها با افراد همیشه موافق معاشرت کنید.

برایان دی ایوانس، مدیرعامل کمپانی BDE Ventures می گوید: "خیلی خوب است به دستاوردهای خود افتخار کنید؛ اما نباید بگذارید غرور، چشمان تان را روی خیلی از مسائل ببندد. باید بدانید شرکت های کداک و بلاکباستر، به این خاطر به شکست رسیدند که از تغییرات صنعت و ایده های دیگران چشم پوشی کردند. به عنوان مدیرعاملی تازه کار، متواضع باشید و یادتان باشد شما باهوش ترین فرد حاضر در شرکت نیستید."

غرور خود را کنار بگذارید و شرایطی مهیا کنید که کارمندان تمام ایده ها و نظرات شان را با شما در میان بگذارند. بدین ترتیب نه تنها ایده های جدیدی می گیرید، بلکه به کارمندان انگیزه ی بیشتری می دهید. وقتی با فروتنی به کارمندان نشان دهید که چقدر وجودشان ارزشمند است، با استعفای کمتری مواجه می شوید و به طور مستقیم روی بهره وری و هزینه های کل تاثیر می گذارید.

بیش از اندازه محتاط و محافظه کار نباشید

شاید نگرش محافظه کارانه را یک ویژگی منفی تلقی نکنیم؛ اما دین استامولیس در وب سایت کسب و کار هاروارد می گوید، محافظه کاری برای مدیرعاملان یک ویژگی مثبت و موفق کننده نیست. برعکس، مدیران باید به دنبال ریسک های موثر باشند و بتواند در فرصت های خطرپذیر، اقدام کنند.

مدیران باید با تکیه بر دانش، تجربیات گذشته و منابع اطلاعاتی موجود، تصمیمات عاقلانه و آگاهانه اتخاذ کنند، اما گاهی ترس از شکست سبب می شود از هر ریسکی اجتناب کنند. آنها برای تصمیم گیری بیش از اندازه فکر می کنند، دچار تردید می شوند و در نهایت ترجیح می دهند با همان تکنیک های قدیمی جلو بروند.

حتما می دانید خیلی از نوآوری ها و موفقیت های دنیای کسب و کار، نتیجه ی ریسک پذیری هوشمندانه هستند. وقتی بیل گیتس دانشگاه را رها کرد تا مایکروسافت را راه بیندازد، ریسک بزرگی را متحمل شد. جی.کی رولینک نیز ریسک بزرگی انجام داد، چرا که خیلی از ناشران حاضر نشدند کتاب های هری پاتر را چاپ کنند.

البته تمام ریسک ها به موفقیت ختم نمی شود. حتی وقتی یک ریسک به نتیجه ی دلخواه منجر نمی شود، باز هم درس های زیادی از آن یاد می گیرید که به پیشرفت کسب و کارتان کمک می کند و شما را از رقبا جلو می اندازد. در مقابل، رضایت مندی از دستاوردهای قبلی، کسب و کار شما را راکد نگه می دارد.

خیلی روی سود خالص تمرکز نکنید

وقتی در جایگاه مدیرعاملی قرار می گیرید، سودآوری اهمیت زیادی پیدا می کند. خصوصا اینکه باید جواب سرمایه گذاران و هیئت مدیره ی شرکت را هم بدهید؛ اما این مساله نباید باعث شود سودآوری خود را به نیازهای مشتریان ترجیح دهید.

معمولا مدیرعاملان جدید تمرکز خود را روی سودآوری می گذارند که منجر به نتایج خوبی نمی شود. اگر سعی کنید کیفیت خدمات مشتریان را کاهش دهید یا در تولید محصولات از مواد ارزان تری استفاده کنید، مخاطبان هدف خود را از دست می دهید. شکست سنگین اتومبیل فورد پینتو، به دلیل تمرکز روی سودآوری به جای پاسخ گویی به نیاز مشتریان بود.

وقتی سعی می کنید کیفیت محصولات یا خدمات را افزایش دهید و به بهترین وجه ممکن به مشتریان کمک کنید، با وفاداری آنها مواجه می شوید که از پایه های اساسی یک برند برای دست یابی به موفقیت بلندمدت است.

باید بدانید هر چقدر مدیرعامل بهتری باشید، کسب و کار بهتری را توسعه می دهید. به عنوان یک مدیرعامل جدید و تازه کار، از رفتارهای ذکر شده اجتناب کنید و در عین حال سعی کنید تاثیر مثبت و پایداری روی شرکت داشته باشید. به کارمندان تان انگیزه بدهید، در مقابل تغییرات بازار واکنش مناسبی از خود بروز دهید و موانع رایج مدیریتی را برطرف کنید تا شرکت خود را به افق روشنی برسانید.

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-01 18:01:26
دسته بندی ها