3 گام بزرگ برای اینکه منطقی فکر کنیم

14 مرداد 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - 3 گام بزرگ برای اینکه منطقی فکر کنیم
3 گام بزرگ برای اینکه منطقی فکر کنیم
امتیاز مطلب: 96%

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید کاش قادر به حل مشکلات به روش ساده‌تری بودید؟ اگر می خواهید مشکلات تان را به روش ساده تر و موثرتری حل کنید، باید استراتژی های تفکر خود را تغییر دهید و منطقی تر فکر کنید؛ اما چطور منطقی فکر کنیم؟ آیا روشی برای تغییر شیوه ی تفکر وجود دارد؟ با یوکن همراه باشید.

روش های زیادی برای تثبیت تفکر منطقی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم سه روش اصلی و ساده ی تفکر منطقی را معرفی کنیم: انجام تمرینات ذهنی، شناخت فکرهای غیرمنطقی و تغییر شیوه ی زندگی.

گام اول: انجام تمرینات ذهنی

تقویت حافظه

مغز همانند دیگر اعضای بدن، نیاز به تمرین دارد تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد. یک روش مناسب برای بهبود عملکرد مغز این است که حافظه ی خود را تقویت کنید. برای این منظور باید ببینید چقدر می توانید جزئیات امور روزمره را به خاطر بیاورید.

- هر روز چیزهای کوچکی را به خاطرتان بسپارید؛ مثلا لیستی از مواد غذایی موردنیازتان بنویسید و آن را حفظ کنید، یا یک بیت شعر یا قطعه ای از یک کتاب را از بر کنید. بعد از یک ساعت، دوباره آنچه را حفظ کرده اید مرور کنید و ببینید چقدر از آن یادتان مانده است.

- سعی کنید با تکیه بر حافظه تان، نقشه ی منزل تا محل کار، فروشگاه یا هر جایی که خیلی به آنجا می روید را بکشید. آیا می توانید جزئیات این مسیرها را به خاطر بیاورید؟

- به جزئیات کوچک دقت کنید. توجه به چیزهای بی ربط یک ابزار مهم برای تفکر منطقی است. آیا تا به حال به زخم روی دست همکارتان توجه کرده اید؟ آیا تاکنون قدم هایتان را در مسیر دانشگاه شمرده اید؟ آیا هرگز به غلط های املایی در یک متن توجه کرده اید؟ اگر پاسخ تان منفی است، هم اکنون اولین قدم را بردارید. هرچقدر بیشتر تمرین کنید ذهن تان سالم تر و قدرتمندتر خواهد شد. مطمئن باشید در طی زمان، مهارت بیشتری برای تفکر منطقی کسب خواهید کرد.

جدول کلمات متقاطع حل کنید

حل جدول تاثیر شگفت انگیزی روی ذهن انسان دارد. جدول حل کردن باعث می شود مغز فرد به قابلیت های بیشتری دست یابد و سلول های عصبی مغز رشد مضاعفی پیدا کنند. بدین ترتیب قدرت مغز بالا می رود و به فرد کمک می کند منطقی تر فکر کند. پس یک کتاب جدول کلمات متقاطع بخرید یا هر روز صبح جدول روزنامه را حل کنید.

یک مهارت جدید یاد بگیرید

یادگیری یک مهارت جدید، نیاز به تفکر منطقی دارد. وقتی به دنبال یادگیری بهتر می روید یا هنگامی که چالش های جدید را می پذیرید، از منطق دنباله روی می کنید و مهارت های جدید را یاد می گیرید. به منظور افزایش مهارت های تفکر منطقی کارهای زیر را انجم دهید:

- آموزش استفاده از وسایل جدید

- نقاشی کشیدن

- صحبت کردن به یک زبان خارجی

- آشپزی.

با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید و از آنها یاد بگیرید

یادگیری از دیگران نوعی تمرین ذهنی است. برقراری ارتباطات اجتماعی و دوستی با دیگران، فرد را به سمت تلاش برای درک بهتر از جهان پیرامون رهنمون می کند. به طور مرتب برای خانواده و دوستان تان وقت بگذارید. در مراسم های اجتماعی و خانوادگی شرکت کنید تا با افراد جدیدی آشنا شوید. اگر شخصیتی خجالتی یا درون گرا داشته باشید، احتمالا این کار برایتان سخت است، اما می توانید خود را به تدریج برای قبول ریسک های اجتماعی آماده کنید و این کار توانایی شما برای تفکر منطقی را بهبود می دهد.

گام دوم: شناخت افکار و رفتارهای غیرمنطقی

الگوی فاجعه ساز ذهن خود را پیدا کنید

فاجعه سازی یا کاتاستروفی حالتی است که در آن فرد برای هر اتفاقی بدترین حالت ممکن را درنظر می گیرد. برخی افراد وقتی در شرایط تنش زا قرار می گیرند، در ذهن خود شروع به فاجعه سازی می کنند.

- فاجعه سازی به شکل های مختلفی نمود می کند. برای مثال، تصور کنید رئیس شما ایمیلی برایتان ارسال کرده و در آن از شما خواسته در جلسات کاری همکاری بیشتری داشته باشید. اگر فاجعه ساز باشید این فکر به ذهن تان خطور می کند که حتما کارمند ضعیفی هستید و شاید در آینده شغل خود را از دست بدهید، پس به زودی اخراج خواهید شد و فکرهایی با این مضمون به ذهن تان هجوم می آورد. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، نفس عمیقی بکشید و منطقی فکر کنید. در این مورد به خود بگویید: هر رئیسی حق دارد از کارمند خود انتقاد کند و به او پیشنهادات سازنده بدهد که قطعا نتیجه ی خوبی به دنبال خواهد داشت. قطعا رئیس با ایمیل از من می خواهد کارهایم را به نحو بهتری انجام دهم. این مورد کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

- هیچ وقت خود را دست کم نگیرید. دست کم گرفتن خود یکی از انواع فاجعه سازی است که در آن فرد تمام نقاط قوت و موفقیت های خود را نادیده می گیرد اما در مقابل نقاط مثبت دیگران را می بیند. در این موارد، فرد فاجعه ساز دیگران را بی عیب و نقص می داند، اما وقتی با مساله ای منفی در زندگی شان مواجه شد، آنها را از ذهن خود پاک می کند. فرد فاجعه ساز در مورد خود نیز چنین دیدگاهی را دارد. شاید خود را موفق بدانند اما با کوچکترین اشتباه و شکست به کلی ناامید می شوند. اگر با چنین رفتاری دست به گریبان هستید، سعی کنید با آن مقابله کنید. الگوهای نادرست فکری را بشناسید و قبول کنید هر کسی در زندگی خود شکست ها، کمبودها و کامیابی هایی دارد.

خود بزرگ بینی را رها کنید

خودبزرگ بینی و داشتن احساس غیرواقعی نسبت به خود به اندازه ی فاجعه سازی خطرناک است. اگر در محل کار یا دانشگاه، خود را با استعدادترین و بهترین فرد می دانید، احتمالا دچار خودبزرگ بینی شده اید.

- هر کسی به اندازه ی خود ممکن است در مدرسه، شرکت یا حرفه ی خاص خود مهم باشد. خودبزرگ بینی سبب می شود از کار و زندگی جا بمانید. خیلی خوب است به توانایی های خود اهمیت دهید، اما نباید دچار خودبزرگ بینی شوید. سعی کنید با این احساس مقابله کنید. اینکه احساس خوبی در مورد خود داشته باشید اهمیت زیادی دارد، اما باید قبول کنید به کمک دیگران در زندگی نیازمند هستید.

- یکی از نشانه های فاجعه سازی و داشتن افکار غیرمنطقی، این است که هر اتفاقی را به خود ربط دهید، در حالیکه ممکن است هیچ ارتباطی به شما نداشته باشد. برای مثال، تصور کنید مقابل شما در مورد فردی که بسیار جذاب است صحبت می شود، اگر تفکرات غیرمنطقی داشته باشید اولین چیزی که به ذهن تان می رسد این است که او می خواهد حسادت شما را برانگیزد. حالا اگر همین فرد دعوت شما به مهمانی را قبول نکند، پیش خود می گویید او از من کینه دارد و اصلا به این فکر نمی کنید شاید واقعا گرفتار بوده است. باید بپذیرید زندگی دیگران به اندازه ی شما پرمشغله است.

خیالبافی را کنار بگذارید

برخی افراد بزرگسال در مواجهه با شرایط سخت و آسیب زا، رویاپردازی می کنند. عده ای باور دارند تجسم کردن رویاها و داشتن افکار مثبت تاثیر خوبی روی زندگی دارد؛ اما باید بدانید موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارد که از کنترل ما خارج هستند و خود به خود اتفاق می افتند.

مواظب پیش داوری ها باشید

در این نوع قضاوت ها فرد درمورد اطرافیان یا موقعیت های خاص طوری پیش داوری می کند که اصلا درست نیستند. خیلی از افراد مرتب این کار را انجام می دهند، بدون اینکه خودشان متوجه شوند.

- وقتی صندوقدار رفتار مناسبی با شما ندارد، اولین چیزی که به فکرتان می رسد این است که احتمالا او از صورت، لباس و بدن شما خوشش نیامده است، در حالیکه واقعا این چنین نیست.

- خیلی ها معتقدند هر کسی می تواند به طور طبیعی فکر آنها را بخواند که می تواند سبب آزردگی شان شود؛ مثلا ممکن است از هم اتاقی خود انتظار داشته باشید خودش بداند وقتی در اتاق تان نیستید حیوان خانگی شما را آزاد کند تا برای خودش بچرخد. آیا بهتر نیست این موضوع را به صراحت از او درخواست کنید؟ شاید واقعا نمی داند خواسته ی شما چیست.

قضاوت "همه یا هیچ" را رها کنید

- قضاوت "همه یا هیچ" یکی از انواع رایج تفکر غیرمنطقی است. برخی افراد نمی توانند شرایط متوسط را درک کنند و تمام موقعیت ها، مردم و نتایج را کاملا منفی یا کاملا مثبت می بینند. تصور کنید یک ایمیل به شخصی فرستاده اید و در آن یک غلط املایی وجود داشته است. در این وضعیت فکر می کنید به خاطر یک غلط املایی، شکست خورده اید، در حالیکه ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد و اصلا کسی غلط املایی شما را ندیده باشد. باید به این باور برسید در زندگی چیزهای زیادی وجود دارد که کاملا مثبت یا منفی نیستند.

گام سوم: تغییر شیوه ی زندگی

مواد غذایی سالم برای مغز بخورید

- غذاهایی که مصرف می کنید، تاثیر چشمگیری روی قدرت مغزتان خواهند داشت. سعی کنید برنامه غذایی سالمی داشته باشید که سرشار از مواد غنی برای تامین انرژی موردنیاز مغز باشند.

- از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید که قدرت مغزتان را بالا می برد. این رژیم شامل میوه ها، سبزیجات تازه، حبوبات، چربی های سالم و ماهی است. چربی های سالم همان چربی های اشباع نشده و مواد غذایی چون ماهی، آووکادو، روغن زیتون و روغن کانولا است.

- اسفناج غذایی فوق العاده برای مغز است. در هر سه وعده غذایی اسفناج یا سبزیجات سبزبرگ مانند کلم پیچ بخورید تا دچال زوال عقلی نشوید و عملکرد کلی مغزتان بهبود یابد.

- از مصرف غذاهایی که باعث تنبلی ذهن و مغز می شود، دست بکشید. مصرف قندهای ساده، شکرقهوه ای و شیرین کننده های شربتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا می تواند تاثیر بدی روی مغز بگذارد. علاوه بر آن، چربی های اشباع و ترانس، از آن نوعی که در گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب وجود دارد، روی مغز و سلامت کلی بدن تاثیر منفی دارد. همچنین آرد غنی شده، آرد تصفیه شده ی سفید، نان تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید و پاستای تهیه شده از آرد سفید تاثیر مخربی روی مغز دارد.

ساعات خواب خود را تنظیم کنید

در شبانه روز 7 تا 8 ساعت خواب کامل داشته باشید تا توانایی ذهنی تان بالا رود و به بهبود تفکر منطقی بیانجامد. باید زمان خواب و بیدار شدن تان را به گونه ای تنظیم کنید که در روزهای تعطیل هم به آن پایبند باشید. هیچ وقت گوشی موبایل و دیگر دستگاه های الکترونیکی را با خود به رختخواب نبرید. شب ها غذای سنگین نخورید و یک ساعت قبل از خوابیدن به کارهای آرامش بخش مانند مطالعه و مدیتیشن بپردازید.

تنفس عمیق داشته باشید

تنفس عمیق با جریان یافتن اکسیژن در مغز، قدرت مغز را افزایش می دهد. صبح ها تمرین تنفس عمیق داشته باشید. بهتر است یوگا، مدیتیشن، پیلاتس و دیگر فعالیت هایی که نیاز به تنفس عمیق دارند انجام دهید.

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش تاثیر شگفت انگیزی روی توانایی های شناختی دارد. ورزش روزانه علاوه بر تناسب اندام، می تواند قدرت مغز را برای تفکر منطقی افزایش دهد.

- ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. خیلی از افراد توجهی به ورزش ندارند و دویدن یا باشگاه رفتن را لازم نمی دانند. اگر برای ورزش برنامه ریزی کنید و آن را در برنامه روزانه تان قرار دهید، در نهایت ورزش نیز همانند مسواک زدن دندان ها یا حمام کردن به بخش لازم زندگی تان تبدیل خواهد شد.

- ایروبیک (ورزش های هوازی) تاثیر شگفت انگیزی روی توانایی های شناختی دارد. دویدن، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و دیگر تمرینات روزانه که سبب افزایش ضربان قلب و پمپاژ آن می شوند اگر برای 4 تا 5 بار در هفته انجام شوند، قدرت مغز را بالا می برند و منجر به تفکر منطقی خواهند شد.

به خودتان استراحت دهید

استراحت روزانه برای افزایش توانایی مغز لازم است. کمی به خودتان استراحت دهید و در انجام فعالیت های آرامش بخش مشارکت کنید. باید یک روز در هفته را به عنوان روز استراحت در نظربگیرید و آن روز را به انجام کارهای موردعلاقه تان که برایتان لذت بخش هم هست اختصاص دهید.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-01 18:02:05
دسته بندی ها