۱۰ روش هوشمند برای معرفی خود در مصاحبه کاری

15 مرداد 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - ۱۰ روش هوشمند برای معرفی خود در مصاحبه کاری
۱۰ روش هوشمند برای معرفی خود در مصاحبه کاری
امتیاز مطلب: 92%

 مصاحبه‌های شغلی کار ساده‌ای نیستند. در حقیقت، اکثر مردم هر زمان که نیاز به شرکت در یک مصاحبه دارند، از این امر بیزارند، مهم نیست که چقدر آن کار را بخواهند. چرا؟ چون مجبورند با یک غریبه در اتاق بنشنید در حالی که او تمام  تصمیمات حرفه‌ای که تا به حال گرفتند را قضاوت می‌کند. با این حال، مصاحبه شغلی یک وسیله ضروری برای گرفتن شغل است، بنابراین مسئولیت ما قبل از هر یک از این جلسات حرفه‌ای آماده سازی برای آن است. در ادامه با یوکن همراه باشید.

 آماده سازی سؤالات معمول مصاحبه می‌تواند به شما کمک کند احساس راحت‌تری داشته باشید و به این دلیل که سؤالات موقعیتی بسیار آسان‌تر از سؤال‌های عمومی هستند، ما به شما روش‌های هوشمندانه برای پاسخ دادن به سؤال "چگونه خودتان را توصیف می‌کنید؟" را معرفی خواهیم کرد.

انگیزه‌های مصاحبه کننده را درک کنید

درست است که برخی از سؤالاتی که در مصاحبه شغلی از ما پرسیده می‌شود کاملاً بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما به جای تطابق با این ایده که مصاحبه کننده به سادگی فهرستی از چیزهایی را که می‌خواهد بپرسد دارد، همیشه فکر کنید "چرا از من این سؤال را پرسید؟"

با پرسش‌هایی مانند «چطور خودتان را توصیف می‌کنید؟» مصاحبه کننده سعی دارد اطلاعات بیشتری درباره شما و نحوه قضاوت در مورد خودتان را پیدا کند. به این ترتیب، پاسخ شما عمدتاً باعث می‌شود شما را درک می‌کند و به این معنی است که شما باید به آنچه که می‌خواهید بگوید، فکر کنید.

دلیلی که این سؤال خاص از شما پرسیده می‌شود این نیست که مدیر استخدام می‌خواهد در مورد محدوده واژگان شما بیشتر بیاموزد، بلکه با این سؤال او ارزیابی می‌کند که آیا می‌توانید با فرهنگ و محیط کار شرکت هماهنگ باشید. مدیران استخدام اغلب نگران هستند که استخدام شخص دیگری که با بقیه تیم سازگار نباشد، منجر به درگیری و در نهایت کشمکش خواهد شد و بهترین راه برای جلوگیری آن این است که شما بتوانید ثابت کنید  می‌توانید خود را با محل کار به سرعت و به صورت کارآمد تطبیق دهید.

بنابراین، بهترین راه برای پاسخ به این سؤال این است که به آن‌ها نشان دهید که مناسب برای این موقعیت هستید، یعنی: شما مهارت مورد نیاز را دارید و شخصیت شما نیز بسیار مناسب است.

 در مورد فرهنگ شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید

تحقیق در مورد شرکت قبل از مصاحبه، همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، ضروری است. بعضی از مدیران استخدام نه تنها از شما می‌پرسند که آیا به وب‌سایت آن‌ها سر زده‌اید، اما آن‌ها همچنین انتظار دارند که شما جزئیات زیادی در مورد عملکرد آن‌ها بدانید. تحقیق در مورد یک شرکت همچنین دارای مزایای دیگری است. این امر به شما به منظور درک بهتر آنچه که مدیر استخدام در هنگام توصیف وظایف شغلی می‌گوید کمک می‌کند و توانایی پرسیدن سؤالات تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

با این حال، تحقیق در مورد شرکت و رقبای اصلی آن‌ها کافی نیست. به ویژه هنگامی که شما انتظار دارید سؤالاتی مانند «چگونه خودتان را توصیف می‌کنید» پرسیده شود حفظ نقطه عطف پنجم رقم سود، که شرکت در سه ماهه دوم سال 2014 میلادی به فروش  رساند، نشان نخواهد داد که شما فرد  مناسب برای فرهنگ شرکت هستید.

آنچه باید انجام دهید این است که به تحقیق در مورد فرهنگ شرکت بپردازید، بنابراین به صفحات رسانه های اجتماعی شرکت بروید و عکس‌های شرکت را جستجو کنید. اکثر شرکت‌ها حداقل یک عکس از جشن سال نو یا از جمع آوری کمک‌های مالی  در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند و این تصاویر و پست‌ها می‌توانند به شما در درک فرهنگ سازمانی شرکت کمک کنند.

یکی دیگر از ایده‌های خوب این است که با کسی که در حال حاضر  در شرکت کار می‌کند تماس بگیرید. از رسانه های اجتماعی برای این منظور استفاده کنید. به پروفایل رسانه های اجتماعی کارکنان بروید و ببینید آیا آن‌ها چیزی درباره کارشان نوشته‌اند. اکثر مردم این کار را می‌کنند، بنابراین پیدا کردن این نوع اطلاعات برای شما ممکن خواهد بود.

بهترین ویژگی‌ها و خصوصیات خود را شناسایی کنید

دو مرحله اول مربوط به تحقیق و درک چگونگی برآورده کردن انتظارات مصاحبه کننده است. این مرحله با انجام اقدامات به منظور برآورده کردن انتظارات آن‌ها انجام می‌شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک دوست یا یک عضو خانواده بنشینید و هر کلمه‌ای را که به ذهن می‌آید و مربوط به شما است یادداشت کنید. به عنوان مثال، اگر رویا پرداز هستید آن را بنویسید و یا اگر شخصی بسیار تمیز و مرتب هستید، آن را نیز یادداشت کنید. چیزهای زیادی وجود دارند که ما در مورد خودمان نمی‌پسندیم اما با چرخش مناسب می‌توان آن‌ها را به خصوصیاتی تبدیل کرد که هر کارمند با داشتنش خوش شانس است.

گام بعدی  تطبیق خصوصیات خود با انتظارات شرکت است. یک‌بار دیگر شرح کار را بخوانید و دور کلمه‌های مشابه  به آنچه در فهرستتان است دایره بکشید. هنگامی که این کار را می‌کنید، فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید صفت‌ها و عبارات لیست خود را بهبود بخشید تا آن‌ها را جذاب‌تر کنید. بنابراین، اگر شما برای مثال «رویاپرداز» را در لیست خود دارید، و این شرکت به دنبال فردی با ایده‌های نوآورانه است، پس می‌توانید خود را به عنوان فردی با چشم انداز توصیف کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که از تجربه کاری گذشته خود نیز استفاده می‌کنید‌. اگر چه، به طور کلی، مصاحبه دهندگان نمی‌خواهند این سؤال را مطرح‌ کنند و انتظار دارند که شما تا حد ممکن مختصر باشید، برخی می‌خواهند که دقیق صحبت کنید. بنابراین، بهترین راه پاسخ دادن به این سؤال این است که با مثال یا داستانی جالب موضوع را توضیح دهید. به مواردی فکر کنید که مهارت‌های سازمانی شما مورد استفاده قرار گرفت و یا زمانی که توانایی شما برای انجام چند وظیفه در آن واحد به تیم کمک کرد تا قبل از آخرین مهلت پروژه را تحویل دهید.

مثال

  1. "من کسی هستم که بسیار سازمان یافته و بسیار دقیق است. نه فقط در محل کار، بلکه در زندگی شخصی نیز همین‌گونه هستم. من معتقدم که با پیگیری آنچه می‌خواهید به دست بیاورید، شما اساساً موفقیت را تضمین می‌کنید و من فکر می‌کنم این امر نیز در مورد کار صحیح است. دانستن آنچه شما از قبل باید انجام دهید  به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که دیگران می‌توانند از دست بدهند را ببینید. "
  2. "من فردی اجتماعی هستم. من بهترین کار را در یک تیم کارآمدی انجام می‌دهم زیرا معتقدم که به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با دیگران منجر به خلاقیت و نتایج بیشتر می‌شود. این بدان معنا نیست که من نمی‌توانم به طور مستقل کار کنم برعکس، من در انجام وظایف خودم عالی هستم، اما فکر می‌کنم زمانی که در محل کار همکاری می‌کنید، نتایج خوبی خواهید داشت. '
  3. "من یک حل کننده مشکل هستم و نسبت به تولید نتایج بسیار متمرکزم. من از چالش‌ها لذت می‌برم زیرا آن‌ها فرصتی منحصر به فرد برای فکر کردن و ارائه یک راه حل به من می‌دهند و هر بار همین کار را انجام می‌دهم. من نمی‌ترسم به خطر بیفتم و کارها را متفاوت انجام دهم، هر چند هرگز بدون محاسبه خطر کاری را انجام نمی‌دهم. "
  4. "من کسی هستم که بسیار سازگار است. من می‌توانم به راحتی با شرایط جدید کاملاً هماهنگ شوم و فکر می‌کنم چالش یادگیری چیزی جدید نیمی از سرگرمی است. به همین دلیل من همیشه خودم را وادار به رشد می‌کنم و همچنان به بهبود خودم ادامه می‌دهم. "
  5. "من یک فرد بسیار خلاق هستم و از یافتن راه حل‌های خلاقانه در کار لذت می‌برم. من همیشه سعی می‌کنم که زاویه‌ای را پیدا کنم که هیچ کس در نظر نگرفته است و راهی برای به کار بردن آن روش پیدا می‌کنم. من فکر می‌کنم که در پایان روز، این می‌تواند به شما در هر بار برنده شدن با مشتری کمک کند."
  6. "من کسی هستم که می‌تواند بر روی پای خود فکر کند، چیزی که اعتقاد دارم در این صنعت ضروری است زیرا چیزها بسیار سریع تغییر می‌کنند. من همچنین قادر به تصمیم گیری مسئولانه هستم زیرا می‌توانم به سرعت تأثیر تصمیمات روی کار و مشتری‌ام را در نظر بگیرم. »
  7. "من کسی هستم که به قدرت ارتباطات اعتقاد دارد. از تجربه من، داشتن کانال‌های ارتباطی باز با همه می‌تواند به طور قابل توجهی به تیم و نتایج آن‌ها کمک کند. "
  8. "من کسی هستم که در پایان هدف بسیار متمرکز است. من زمان را با نگرانی در مورد جزئیات از دست نمی‌دهم. من می‌دانم که چه کاری باید انجام شود و هر بار آن را  به درستی انجام می‌دهم."
  9. "من کسی هستم که فکر می‌کند خدمات مشتری همیشه باید در اولویت اول باشد. همیشه هدف من ایجاد یک درآمد پایدار به مشتری است تا  باز هم بازگردد. من معتقدم که مگر اینکه اولویت نیازهای مشتریان باشد، هیچ راهی برای رسیدن به اهداف وجود نخواهد داشت."
  10. "من فردی هستم که وقتی مشکلی وجود دارد دیگران به او فکر می‌کنند. من همیشه در کنترل یک وضعیت هستم و دیگران می‌دانند که اگر به کمک و راهنمایی نیاز داشته باشند، می‌توانند به من بیایند و از کمک به آن‌ها خوشحال خواهم شد. "

شناسایی یک راه هوشمندانه برای پاسخ دادن به «چطور خودتان را توصیف می‌کنید؟» می‌تواند به شروع مصاحبه به صورت خوب کمک کند. به خاطر داشته باشید که بیش از حد آن را انجام نمی‌دهید و صادقانه باشید، زیرا اگر صادق نباشید، بعداً مشخص می‌شود و تصور مصاحبه کننده از شما را خدشه دار می‌کند.

منبع: Careeraddict

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-06 08:24:38
دسته بندی ها