چرا باید برای موفقیت مالی سواد آن را داشته باشیم؟

27 اسفند 1397 - 4:00
مدیریت مالی - چرا باید برای موفقیت مالی سواد آن را داشته باشیم؟
چرا باید برای موفقیت مالی سواد آن را داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 96%

آموزش مالی از اصلی ترین دوره های آموزشی است که هر کسی برای دست یابی به امنیت مالی به آن نیاز دارد. پس شما تنها کسی هستید که می توانید بهترین تصمیمات مالی را برای زندگی خود بگیرید. با یوکن همراه باشید.

آیا می دانید قبل از سرمایه گذاری باید چه کارهایی برای جلوگیری از به خطرانداختن سرمایه انجام داد؟ آیا از تفاوت ترازنامه ی تجاری و اظهارنامه مالیاتی اطلاع دارید؟

در مدرسه، اصلی ترین مهارتی که باعث موفقیت مالی می شود را آموزش نمی دهند. جالب است، فرد 4 سال در دانشگاه درس می خواند اما چیزی درباره مدیریت مالی شخصی یا سرمایه گذاری یاد نمی گیرد.

کارآفرینان و صاحبان کسب و کار ها با قوانین مالیاتی بیگانه هستند و این مساله می تواند باعث شکست آنها شود. وکلا دفاتر کاری خود را راه اندازی می کنند؛ بدون اینکه بدانند چطور باید اظهارنامه ی مالیاتی تکمیل کنند.

اگر هدف تان کسب ثروت بیشتر و داشتن امنیت مالی است، لازم است سواد مالی را فرا بگیرید. بهترین سرمایه گذاری که می توانید انجام دهید روی خودتان و آموزش مسائل مالی است. چرا آموزش مسائل مالی ضروری است؟

*سودی فراهم می کند که هیچ کسی نمی تواند آن را از شما بگیرد

*باعث افزایش درآمد می شود؛

*باعث افزایش سود بازگشتی از سرمایه گذاری می شود؛

*کیفیت زندگی را بالا می برد؛

*در زمان بازنشستگی امنیت مالی ایجاد می کند؛

*از سرمایه گذاری در مقابل ریسک های احتمالی سرمایه گذاری محافظت می کند؛

*از مسائل مالی آسودگی خاطر ایجاد می کند.

پس چرا کمتر کسی به دنبال کسب مهارت های مالی است؟

زیرا این کار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اگر وقت کافی صرف این کار کنید، از تمام مزایای آن بهره مند خواهید شد. یادگیری مسائل مالی و کسب مهارت در این زمینه، بسیار ارزشمند و مفید است، اما انجام آن چندان ساده نیست. اگرچه تصمیم زیاد سختی نیست، اما بسیاری از افراد نمی توانند تصمیم درست را بگیرند.

در ادامه ی مقاله، به شما می گوییم چرا آموزش مالی ضروری و بهترین سرمایه گذاری است و شما را به سودآوری می رساند:

بیشتر توصیه های سرمایه گذاری، خطرناک و پرریسک هستند

حتما شما هم می دانید مشاوران سرمایه گذاری توصیه های ضد و نقیضی دارند. یکی از کارشناسان می گوید سرمایه گذاری های متنوع انجام دهید تا احتمال ریسک خود را کاهش دهید. کارشناس دیگری می گوید این کار اشتباه است و تنها باعث می شود در حد متوسط باقی بمانید.

کارشناسی می گوید ابتدا بدهی های خود را پرداخت کنید و دیگری معتقد است از بدهی ها برای ایجاد ثروت بیشتر بهره ببرید.

یک کارشناس می گوید از طریق بازار سهام به ثروت برسید و دیگری می گوید بیشتر میلیونرها با فعالیت در بازار املاک به ثروت کلان دست یافته اند.

با وجود این توصیه های متناقض چطور می توان روش درست سرمایه گذاری را فرا گرفت؛ وقتی خود متخصصان اتفاق نظر ندارند؟

هر کارشناس به گونه ای حرف می زند که انگار تنها یک راه برای رسیدن به موفقیت وجود دارد؛ هر چند هر کدام از آنها پیشنهادهای متفاوت و متناقض ارائه می کنند.

کارشناسان واقعی به این مساله واقف هستند و برای شما توصیه های ساده و آسانی ندارند. حتی توصیه هایی چون خرید سهام و باقی ماندن در بازار سهام بسیار پیچیده است و نمی توان به سادگی آن را تحلیل کرد.

حقیقت این است، باید به این درک برسید که هر نوع سرمایه گذاری یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد و این مساله به موقعیت سرمایه گذاری وابسته است. گاهی لازم است خود را زیر بدهکاری ببریم تا یک سرمایه گذاری موفق داشته باشیم، اما گاهی باید تمام بدهی ها را تسویه کنیم. در برخی مواقع نگه داشتن طولانی مدت یک سهام اقدامی منطقی نیست و باید دست به ریسک زد.

یکی از دلایل یادگیری مسائل مالی این است که افق روشنی از مشکلات و نقاط مبهم انواع سرمایه گذاری ها داشته باشیم. در غیر این صورت چگونه می توانید از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات سودآور سرمایه گذاری استفاده کنید. باید به این درک برسید چه زمانی برای یک سرمایه گذاری مناسب است و چه موقع باید به یک سرمایه گذاری پاسخ منفی داد؟

آیا می دانید چه زمانی باید بدهکار باشید و چه زمانی مناسب است تا بدهی خود را پرداخت کنید؟

پاسخ به این سوالات می تواند آینده مالی شما را تغییر دهد. درنظرگرفتن فرضیه ها و دلایلی که در پشت زمینه سرمایه گذاری ها وجود دارد، یکی از دلایل اصلی برای آموزش مالی است.

تنها یک راه حل برای تمام سرمایه گذارها وجود ندارد

بدون توجه به اینکه متخصصان سرمایه گذاری در سمینارهای خود می گویند رازی برای سرمایه گذاری وجود دارد، به گفته ی یکی از کارشناسان حوزه ی مالی "راز اصلی این است که هیچ رازی وجود ندارد".

راه های متنوعی برای سرمایه گذاری سودآور وجود دارد و حتی منابع زیادی هم موجود است که می توانید از آنها الگو بگیرید. هیچ بازاریابی نیست که یک استراتژی کارا و خاص به شما آموزش دهد. اگر هزینه ی کافی برای شرکت در سمینارهای گران قیمت ندارید، بهترین اقدام این است به آموزش هایی که در سطح اینترنت وجود دارد، مراجعه کنید. بیشتر توصیه هایی که در مسائل مالی به گوش تان می رسد، عمومی هستند و باید آنها را برحسب شرایط خود شخصی سازی کنید. هدف این است به امنیت مالی برسید. شما یک فرد خاص با مهارت ها، تجربیات و چشم انداز مخصوص به خود هستید و میزان ریسک پذیری و اهداف متفاوتی هم دارید. این در حالیست که سمینارها و دوره های آموزشی موجود تنها یک راه حل برای همه ارائه می دهد.

سیدنی مدو: "اگر می خواهید به موفقیت برسید روی خود سرمایه گذاری کنید تا بتوانید استعدادهای واقعی تان را پیدا کنید. وقتی استعدادها و مهارت های واقعی خود را شناسایی کردید، روی توسعه ی آن متمرکز شوید؛ پس از آن موفقیت به دست می آید."

هر کسی استعدادهای خاص خود را دارد و موفقیت مالی در پس سرمایه گذاری روی آن استعداد به دست می آید. پس اینکه هر فرد چگونه به ثروت برسد با دیگران متفاوت خواهد بود.

چگونه می خواهید مساله تضاد منافع را در توصیه های سرمایه گذاری حل کنید؟

تنها شخصی که به میزان 100% به آینده ی مالی شما تعهد دارد خود شما هستید. بقیه افراد منافع متضادی دارند.

آلن گرینسپن، مدیر اسبق فدرال رزرو آمریکا: "برای اینکه یک سیستم مالی پیچیده عملکرد خوبی داشته باشد، شفافیت اطلاعات مالی و کسانی که به خوبی آموزش دیده اند، ضروری است. در این صورت تصمیماتی می گیرند که به نفع شان تمام خواهد شد."

گرینسپن معتقد است تمام افراد باید آموزش های مالی خوبی طی کنند تا بتوانند مسائل مالی خود را به درستی مدیریت کنند. او می گوید: داشتن سواد مالی در افراد جوان می تواند مانع اتخاذ تصمیمات مالی اشتباه شود. این خود شما هستید که باید روش درست سرمایه گذاری را فرا بگیرید؛ هیچ کسی به اندازه ی شما به این موضوع واقف نیست.

هرکسی به جز شما که بخواهد درمورد مسائل مالی تصمیم گیری کند، دارای تضاد منافع است. شما تنها مشاور مالی هستید که هیچ تضاد منافعی ندارد. افراد دیگر منافع خود را دارند که باید به آن فکر کنند.

شما می توانید اختیارات خود را واگذار کنید اما نمی توانید مسئولیت ها را واگذار کنید

خیلی از افراد فکر می کنند مشاور مالی می تواند به جای آنها تصمیمات مالی بگیرد. اگر تمام تصمیم گیری های مالی را به مشاور محول کنید و خودتان چیزی یاد نگیرید، با ضرر رو به رو خواهید شد. در هر صورت خودتان مسئول نتیجه سرمایه گذاری هستید و این مساله به مشاور مالی ارتباط ندارد. پس هر انتخاب، یک تصمیم است که می تواند به موفقیت یا شکست منجر شود.

این خود شما هستید که کارشناس مالی را انتخاب کرده و تصمیم گرفته اید در چه زمینه ای سرمایه گذاری کنید. اگر از سرمایه گذاری خود رضایت ندارید، تنها باید خودتان را سرزنش کنید. پس لازم است سواد مالی را یاد بگیرید تا همیشه بتوانید تصمیمات هوشمندانه بگیرید.

اگر تصمیمات مالی خود را بدون سواد و پشتوانه علمی می گیرید؛ پس بر چه اساس دست به تصمیم گیری می زنید؟ اعتماد به دیگران، سمینارهای آموزشی، رسانه ها یا اخباری که در بازار شنیده اید؟

بیل گریفت: "مرز بین موفقیت و شکست در بازار سهام، آموزش است."

اهمیت دادن به آموزش مالی تنها راهی است که می توانید تصمیمات مالی هوشمندانه بگیرید و مسئولیت آینده ی مالی خود را به عهده بگیرید.

هوش مالی سرمایه ای است که هیچ وقت آن را از دست نمی دهید

آموزش مالی یک درآمد سالیانه ی ثابت است که شما را به سوددهی می رساند. دیگران می توانند پول شما را بدزدند اما کسی نمی تواند آموزش های مالی را از شما بگیرد. پس هر چه زودتر آموزش های مالی و سرمایه گذاری را بگذرانید تا سریعتر بتوانید به درآمدزایی برسید.

استقلال واقعی با هوش مالی به دست می آید

برای گرفتن تصمیمات مالی نیاز به کمک کسی ندارید. مهم نیست چقدر پول دارید همیشه از نظر مالی به دیگران وابسته خواهید بود.

اگر به فرد دیگری وابسته باشید، هرگز نمی توانید به استقلال واقعی برسید. افراد زیادی هستند که به ثروت رسیده اند اما به خاطر نبود دانش مالی، ثروت خود را از دست داده اند.

اگر برای تصمیمات مالی به دیگران وابسته باشید، آینده ی خود را به دست شانس می سپارید. آموزش مالی تصمیم گیری درست را به شما یاد می دهد تا دیگر به کسی نیاز نداشته باشید. با این حساب، آموزش مالی بهترین سرمایه گذاری است.

موفقیت مالی یک مهارت اکتسابی است. اگر روی خودتان کار کنید و در این راه ثبات قدم داشته باشید، قطعا به هدف خود می رسید.

 

منبع: financialmentor

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:37:17
دسته بندی ها