تقویم تاریخ - 10 مرداد

10 مرداد 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 10 مرداد
تقویم تاریخ - 10 مرداد
امتیاز مطلب: 99%

سالروز جشن چله تموز

 تموز در تقویم کهن ایرانی گرم‌ترین ماه سال است. چهل یا چله تموز حدودا از اول تیر ماه شروع می‌شده و تا دهم مرداد ماه ادامه می‌یافته. معمولاً شروع این چهل روز با طولانی‌ترین روز سال آغاز می‌شود. جشن چله تابستان یکی از جشن های باستانی است که پس از اسلام در زمان ديلميان رونق گرفت و امروزه در برخى نواحى از جمله در روستاهاى جنوب خراسان و برخی نقاط دیگر به شکل های مختلفی برگزار میشود. مروزه زرتشتيان نيز در يزد به زيارتگاه پير ناركى مى روند و با سرود و نيايش اهورامزدا را به دادن مهر و نعمت و زندگى مى ستايند و سرودهايى از اوستا را زمزمه مى كنند.

مشاهده تاریخ تصویری جشن چله تموز

سالروز جشن چله تموز

تولد هرمان ملویل خالق "موبی دیک"

هرمان ملویل

هرمان ملویل شاعر و نویسندۀ آمریکایی 1 آگوست 1819م. در نیویورک متولد شد. آثار او در زمان حیاتش چندان مورد استقبال قرار نگرفتند اما سال‌ها بعد و از دههٔ 1920م.، رمان موبی‌دیک او یکی از برترین شاهکارهایادبیات آمریکا و جهان شناخته شد.

تولد ژان بتیست لامارک زیست شناس فرانسوی

ژان بتیست لامارک

ژان بتیست لامارک زیست شناس فرانسوی 1 آگوست 1744م. در پاریس متولد شد. لامارک از پیشگامان نظریۀ فرگشت موجودات زنده و تئوری "لامارکیسم" را مطرح کرد. لامارک برای بیان چگونگی وقوع تکامل دو نظریه استعمال و عدم استعمال اندامها و ارثی‌بودن صفات اکتسابی را عنوان کرد. وی مشاهده کرد که اگر اندامی از بدن یک جاندار استفاده شود، بزرگ و کارآمدتر می‌شود و اگر عضوی بکار نیفتد، کوچک شده و تحلیل می‌رود؛ بنابراین جاندار در نتیجه ناهماهنگی در استفاده و عدم استفاده اندامهای مختلف بدن در طول عمر فرد، ممکن است تا حدی تغییر یابد و بعضی از صفات را کسب کند. مدتها بعد این تئوری توسط "داروین" کامل شد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-07-27 10:15:47
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها