۲۵ نکته‌ی مصاحبه که به گرفتن شغل کمک می‌کند

10 شهریور 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - ۲۵ نکته‌ی مصاحبه که به گرفتن شغل کمک می‌کند
۲۵ نکته‌ی مصاحبه که به گرفتن شغل کمک می‌کند
امتیاز مطلب: 96%

مصاحبه شغلی یکی از پر استرس‌ترین تجربیات ما در زندگی است، اما این مصاحبه‌ها برای به دست آوردن یک شغل امری لازم و ضروری هستند. احساس فشار قبل از روز مصاحبه کاملاً قابل درک است، به خصوص اگر آن شغلی باشد که حرفه و زندگی شما را بهتر خواهد کرد. اگر این نخستین مصاحبه شماست یا اگر مدت طولانی است که مصاحبه انجام نداده‌اید، ممکن است برایتان سؤال باشد که چگونه باید شروع کنید و چگونه آماده شوید. با یوکن همراه باشید.

در ادامه  25 راهنمایی و ترفند را با شما می‌گذاریم که به شما کمک می‌کند  مصاحبه خود را به خوبی پشت سر بگذارید:

قبل از مصاحبه

1. شب زود بخوابید.

ممکن است شما فردی باشید که تمام شب را به خاطر استرس و هیجان مصاحبه این ور و آن ور غلت می‌زند و خوابتان نبرد، اما سعی کنید بر این امر غلبه کنید و شب زود بخوابید؛ آخرین چیزی که می‌خواهید این است که در مقابل مصاحبه کنندگان خمیازه بکشید. یک دوش بگیرید، چای بابونه بنوشید و از اسپری بالش اسطوخودوس استفاده کنید تا به راحتی خواب شما کمک کند.

2. برای اطلاع از بروز رسانی شرکت هشدار‌ گوگل تنظیم کنید.

هنگام آماده شدن برای مصاحبه، می‌توانید هشدارهای گوگل را برای شرکتی که می‌خواهید برای آن مصاحبه دهید تنظیم کرده تا آخرین اخبار و اطلاعات را دریافت کنید. هنگامی که چیزی مربوط به آن شغل پست می‌شود، به شما یک ایمیل فرستاده می‌شود که بدین معنی است که می‌توانید زمان کمتری را در اینترنت سپری کنید و زمان بیشتری را به آماده کردن پاسخ‌هایتان اختصاص دهید.

3. برای سؤالات سخت آماده شوید.

معمولاً یک سؤال در مصاحبه مطرح می‌شود که برای آن آماده نیستید. هرچقدر هم که مصاحبه تا آن زمان خوب پیش رفته باشد، این سؤال سخت می‌تواند 20 یا چند دقیقه گذشته را خراب کند. اطمینان حاصل کنید که برای سؤال‌های بالقوه‌ای مانند «اگر شما یک حیوان بودید چه می‌خواستید باشید؟» و یا "چند توپ بسکتبال می‌توانید در یک اتوبوس جا دهید؟" آماده هستید. البته این نوع سؤالات، بسته به کارفرما متفاوت هستند، اما داشتن پاسخ ناتوان یک تصویر ماندگار بد را به همراه خواهد داشت.

4. یک جست‌وجو در رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشید

 کارفرمایان قبل از مصاحبه، پروفایل‌های اجتماعی شما را بررسی می‌کنند، مهم است که حساب‌های خود را پاک کنید  که اطمینان حاصل شود که شخصیت خود را در بهترین حالت  نشان می‌دهید و اشتباهات اساسی که به قیمت از دست دادن شغل تمام شود را نداشته باشید.

5.  سفر خود را از قبل برنامه ریزی کنید

اینترنت شما وصل نمی‌شود، شما در یک مکان ناشناخته رانندگی می‌کنید، ساعت در حال جلو رفتن است و شما می‌دانید دیر می‌رسید. زمانی که مصاحبه خود را با دیر کردن آغاز می‌کنید مانند یک کابوس است. اطمینان حاصل کنید که در گوگل موقعیت مکانی را مشخص کرده و می‌داند کجا می‌روید، اگر وقت دارید چند روز قبل به آنجا بروید که آن مکان را بشناسید.

6. سؤالات خود را آماده کنید

 پایان مصاحبه می‌رسد. شما فکر می‌کنید که مصاحبه خوب پیش رفته است. آن‌ها از شما می‌پرسند که آیا سؤالی دارید و شما می‌گویید: "نه، من فکر می‌کنم شما همه سؤال‌ها را به خوبی تحت پوشش قرار دادید" در آن لحظه به معنای واقعی کلمه خود را محکوم به شکست کردید اطمینان حاصل کنید که در انتهای مصاحبه سؤال داشته باشید که بپرسید. این امر نشان می‌دهد که چقدر به موقعیت و شرکت علاقه‌مند هستید. یک ایده خوب این است که چند سؤال مربوط به شرکت بپرسید.

7. لباس خود را برای مصاحبه آماده کنید.

پوشیدن لباس مناسب در مصاحبه، بخش مهمی از آماده سازی است که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. راحت بودن در لباس خود نیز حیاتی است، شما نمی‌خواهید یک جفت کفش پاشنه بلند که بیش از حد بلند است و یا به پای شما آسیب می‌زند بپوشید زیرا به جای مصاحبه روی درد تمرکز خواهید کرد. شما حتی می‌توانید چندین لباس را برای مصاحبه آماده داشته باشید، بنابراین اگر در آخرین لحظات مصاحبه‌ای دریافت کردید، در مورد لباس خود نگران نخواهید بود.

8. مطمئن شوید که غذا می‌خورید

هنگامی که ما عصبی هستیم تمایل داریم  غذا خوردن را فراموش کنیم و معمولاً وعده‌های غذایی را نمی‌خوریم. این کار را انجام ندهید. اگر واقعاً نمی‌توانید چیزی بخورید، یک تکه شکلات یا یک نان تست بخورید. غذا خوردن معده شما را پر می‌کند و "احساس بیمارگونه" را از بین می‌برد.

9. سر وقت باشید

 10 دقیقه زودتر برسید؛ این کار مهارت مدیریت زمان عالی را به کارفرمایان نشان خواهد داد. اگر شما خیلی زود برسید به نظر می‌رسد بیش از حد مشتاق هستید و همچنین مؤدبانه نیست که برنامه شلوغ مصاحبه کننده را بهم بزنید. پس از همه به شما یک زمان خاص برای دلیلی داده شده است.

10. آرام باشید

سعی کنید اعصاب خود را آرام نگه دارید؛ لیزر لاورو مربی حرفه‌ای در CareerWorx در گاردین می‌گوید:" اکثر مردم می‌توانند با اِعمال برخی از تکنیک‌های تنفسی و ذهنیت ساده، قبل و در طی مصاحبه اعصاب خود را آرام نگه دارند. یک نکته این است که به داخل یک اتاق آرام بروید و قبل از ورود به مصاحبه تنفس عمیق را تمرین کنید. هنگامی که ما مضطرب باشیم خون از مغزمان دور می‌شود؛ بنابراین این روش اکسیژن را به سر شما منتقل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا به وضوح فکر کنید."

در حین مصاحبه

11. درخواست آب کنید

دهان شما خشک شده است، از شما پرسیده نشده که آیا شما یک نوشیدنی می‌خواهید و تنها چیزی که می‌توانید در مورد آن فکر کنید، این است که چقدر آب می‌خواهید. برای درخواست آب خجالت نکشید این نشان می‌دهد که شما به اندازه کافی برای درخواست چیزی که می‌خواهید اعتماد به نفس دارید.

12. لبخند خود را نشان دهید.

لبخند زدن در طول مصاحبه بسیار مهم است؛ این امر نشان می‌دهد که شما دوستانه، خاکی و اجتماعی هستید. لبخند زدن همچنین اندورفین آزاد می‌کند که باعث آرام شدن ذهن شما می‌شود.

13. شکاف در رزومه خود را توضیح دهید

اگر در رزومه‌ی شما شکاف‌های کاری وجود دارد، حتماً دلیل آن را توضیح دهید. ممکن است تصمیم گرفته‌اید سفر کنید یا ممکن است اتفاقی شخصی افتاده باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که این شکاف منطقی است  که تنبل به نظر نیایید.

14. بی‌طرف باشید

در طی مصاحبه، ممکن است متوجه شوید که افرادی را در همان شبکه می‌شناسید. اگر یک نظر بد داده شد اطمینان حاصل کنید که شما بی‌طرف هستید. همین مسئله در مورد سؤالات مربوط به کارفرمای پیشین شما نیز صدق می‌کند . هرگز آن‌ها را بد جلوه ندهید.

15. از بدن خود آگاه باشید

وقتی که مصاحبه می‌کنید آرام بودن و حفظ حالت بدنی مناسب مهم است. اگر نشستن با پشت صاف و شانه‌های عقب رفته را تمرین کنید، در طول زمان این امر به طور طبیعی برای شما اتفاق می‌افتد و نیازی نخواهد بود که بر روی نحوه نشستن خود تمرکز کنید.

16. از تکنیک STAR استفاده کنید

برای تعریف تکنیک STAR؛ وضعیتی که در آن بودید، وظیفه‌ای که در مقابل شماست، اقداماتی که انجام داده‌اید و نتیجه عمل خود را توضیح دهید. این به شما کمک می‌کند پاسخ‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید مصاحبه را به خوبی پیش ببرید و موقعیت شغلی را از آن خود کنید.

17. با احترام باشید

این امر نکته مهمی است که بسیاری فراموش می‌کنند. از همان لحظه‌ای که وارد شرکت می‌شوید با هر کسی که رو به رو می‌شوید از آبدارچی گرفته تا منشی و مدیرعامل شرکت، با احترام رفتار کنید. با هر کسی باید به صورت مساوی برخورد شود.

18. شور و شوق خود را نشان دهید

اجازه ندهید کهاسترس اشتیاق شما را مخفی کند. شما می‌توانید احساسات واقعی خود را نشان دهید. شما به سختی کار کرده‌اید که به این جایگاه برسید بنابراین نشان دهید که چقدر واقعاً آن را می‌خواهید.

19. اگر حس آن را ندارید، تظاهر کنید

بعضی از ما واقعاً در مصاحبه افتضاح هستیم  حتی با تکنیک‌های تنفس و آماده سازی شدید هنوز هم استرس سراغ ما می‌آید.  پس باید چه کار کرد؟ تظاهر کنید.

20. تماس چشمی برقرار کنید

عدم برقراری تماس چشمی نشان می‌دهد که شما در حال تلاش برای پنهان کردن چیزی هستید یا اینکه اعتماد به نفس ندارید و احساس می‌کنید در سطح کارفرمایان و شغل نیستید. در هر صورت، این امر کار پسنده‌ای نیست؛ بنابراین سر خود را بالا بیاورید و  با تمام افراد موجود در اتاق ارتباط چشمی برقرار کنید.

21. همیشه تأیید کنید

به طور طبیعی، مصاحبه کننده احتمالاً زمان زیادی را به صحبت کردن می‌پردازد. این بدان معنا نیست که شما بایستی فقط بنشینید و به فضای خالی نگاه کنید. خود را درگیر کنید و سر خود را تکان دهید تا نشان دهید که صحبت آن‌ها را تأیید می‌کنید.

22. مثبت تمام کنید

هنگامی که مصاحبه به پایان نزدیک می‌شود، سعی کنید با کلام مثبت نتیجه گیری کنید. این امر می‌تواند مانند گفتن: "من منتظر شنیدن از شما هستم" یا "  از دیدار با شما لذت بردم" باشد.

پس از مصاحبه

23. پیگیری

اگر احساس می‌کنید همه چیز به خوبی پیش رفته است می‌توانید روز بعد یک ایمیل برای آن‌ها ارسال کنید و از آن‌ها تشکر کنید که زمان خود را در اختیار شما گذاشته‌اند. این کار ممکن است شانس  دریافت کار را افزایش دهد.

24. آیا مصاحبه خوب پیش نرفت؟ حسرت آن را نخورید

اگر احساس می‌کنید مصاحبه بسیار بد بوده است خودتان را به خاطر آن سرزنش نکنید.  بازخورد دریافت کنید و از آن راهنمایی‌ها برای بهبود در مصاحبه‌ی بعدی استفاده کنید. فراموش نکنید که هر چیزی برای دلیلی اتفاق می‌افتد و تمرین شما را بهتر می‌کند.

25. صادق باشید

 اگر فکر می‌کنید که مناسب آن موقعیت شغلی نیستید بهترین کار این است که آن را رد کنید. شما می‌توانید این را به مصاحبه کننده توضیح دهید؛ آن‌ها به صداقت شما احترام می‌گذارند و ممکن است شما را برای فرصت‌های آینده بالقوه حفظ کنند که برای شما مناسب‌تر باشد.

انجام تحقیقات در مورد شرکت و تقویت مهارت‌های ارتباطی برای پاسخ دادن به سؤالات با اطمینان، کلیدی هستند. اختصاص زمان برای تقویت مهارت‌های مصاحبه، به شما کمک می‌کند تصویر خوبی از خود به جا بگذارید و استخدام شوید.

منبع: Careeraddict

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-29 17:10:00
دسته بندی ها