تقویم تاریخ - 28 مرداد

28 مرداد 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 28 مرداد
تقویم تاریخ - 28 مرداد
امتیاز مطلب: 94%

تولد ساتیا نادلا مدیرعامل فعلی مایکروسافت

ساتیا نادلا

ساتیا نادلا مدیر عامل فعلی شرکت مایکروسافت 19 آگوست 1967م. در حیدرآباد هند متولد شد. نادلا بیش از 22 سال در بخش‌های مختلف شرکت مایکروسافت کار کرده‌است. از بزرگترین موفقیت‌های وی در مایکروسافت می‌توان به راه‌اندازی بینگ، جستجوگر مایکروسافت، اشاره کرد. قبل از قبول سمت مدیرعاملی، ساتیا نادلا هدایت گروه کلاود اند انترپرایز را بر عهده داشت. او که به عنوان جایگزین استیو بالمر در چهارم فوریهٔ 2014م. میلادی این سمت را عهده‌دار شد امروز 51 ساله شد.

تولد کوکو شانل طراح مد فرانسوی

کوکو شانل

گابریل بونور کوکو شانل معروف به افسانۀ مد طراح مد پیشرو فرانسوی 19 آگوست 1883م. در سومور متولد شد. او بنیانگذار شرکت معروفی به‌شمار می‌رود که با نام تجاری شانل شناخته می‌شود. ارزش نام تجاری شانل در حال حاضر میلیاردها پوند است. با گذشت نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت کوکو شانل، شانل شماره پنج هنوز معروفترین عطر دنیاست. نفوذ و تأثیر فوق العادهٔ شانل در عرصهٔ مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر مهم‌ترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت گردد.

تولد اُرویل رایت مخترع اولین هواپیمای قابل پرواز

اُرویل رایت

اُرویل رایت مخترع اولین هواپیمای قابل پرواز 19 آگوست 1871م. در اوهایو متولد شد. وی به همراه برادرش ویلبر سال‌ها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند. آن‌ها همچنین بخاطر ابداع اولین روش منطقی برای هدایت هواپیما شهرت دارند.

درگذشت بلز پاسکال دانشمند فرانسوی

بلز پاسکال

بلز پاسکال ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی 19 آگوست 1662م. در 39 سالگی در پاریس درگذشت. مهم‌ترین ابداع پاسکال در علم ریاضی تئوری احتمال بود. به افتخار ابداعات علمی وی، نام «پاسکال» به واحد فشارSI، به زبان‌برنامه‌نویس، قانون پاسکال، مثلث پاسکال و شروط پاسکال داده شد.

کودتای 28 مرداد توسط آمریکا و سرنگونی دولت مصدق

کودتای 28 مرداد

از 24 تا 28 مرداد 1332ش. با طرح و حمایت مالی و اجرایی سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (اس‌آی‌اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران، بر ضدّ دولت دکتر محمد مصدق کودتایی شکل گرفت. دولت مصدق با پافشاری برای در دست گرفتن کنترل کامل منابع نفتی کشور، چالش با دولت‌های غربی را به جان خریده بود، سرانجام در 19 آگوست سال 1953م. برابر با 28 مرداد 1332 خورشیدی توسط کودتایی نظامی با رهبری سرلشکر فضل‌الله زاهدی با درخواست مستقیم انگلستان و دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت خانه آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا سرنگون شد. کودتا برضد دولت مصدق پس از آن امکان‌پذیر شد که ابتدا دولت آمریکا طی عملیاتی موسوم به «عملیات آژاکس» ایران را در آشوب و هرج و مرجی فروبرد که راه را برای سقوط مصدق هموار کرد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-19 10:31:04
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها