تمرین 30 روزه برای تقویت مهارت‌های رهبری

23 مرداد 1399 - 6:00
مدیریت - تمرین 30 روزه برای تقویت مهارت‌های رهبری
تمرین 30 روزه برای تقویت مهارت‌های رهبری
امتیاز مطلب: 93%

آیا می دانید نقطه‌ی قوت مهارت‌های مدیریت و رهبری شما چیست و چطور می توان به رهبر بهتری تبدیل شد؟ لازم به ذکر است که برخی نکات وجود دارد که به شما کمک می کند در زمانی کوتاه به پیشرفت قابل توجهی برسید. با یوکن همراه باشید.

شاید نکات و استراتژی‌هایی که با شما در میان می گذاریم راه حل مؤثری برای کنار گذاشتن تمام چالش های رهبری نباشد؛ اما این توصیه‌ها به شما کمک می کند با سرعت بیشتری پیشرفت کنید.

مارسل شوانتز، مؤسس سازمان آموزش رهبری Leadership From the Core، نکات زیادی از کتاب‌های رهبری را در مجموعه‌ای متشکل از 30 راهنمایی کاربردی جمع آوری کرده است و معتقد است رهبران می توانند در بازه زمانی 30 روزه، تمامی این توصیه‌ها را اجرا کنند:

30 قدم برای بهبود مهارت‌های رهبری در 30 روز

  1. به نظرات تمام اعضای گروه گوش دهید و راه‌هایی برای ارتباط با آن‌ها، ارائه‌ی اطلاعات، اشتراک گذاری یا بحث در مورد ایده‌ها پیدا کنید.
  2. یادتان باشد نزدیک‌ترین افراد سازمان به مشتریان، کارمندانی هستند که می دانند هم اکنون چه اتفاقی در حال رخ دادن است. با تمام تلاش بفهمید آن‌ها چه می دانند.
  3. با اشتیاق و انگیزه‌ی زیاد با تمام تیم‌ها کار کنید و حمایت آن‌ها را به دست آورید. این بدین معناست که با کسانی که بیرون از شبکه ی ارتباطات ضروری شما هستند هم ارتباط برقرار کنید.
  4. این اطمینان را به دست آورید که اعمال و گفتار شما با هم مطابقت دارند.
  5. هیچ وقت تعدادی از کارمندان را به تعدادی دیگر ترجیح ندهید. اگر به برخی توجه کنید و برخی دیگر را نادیده بگیرید، باعث ایجاد اختلافاتی درون تیم خواهید شد. لازم است از توانایی تمام کارمندان در مسیر دست یابی به اهداف تیم استفاده کنید.
  6. وقتی با رفتار یا ایده‌های یکی از اعضای تیم مخالف هستید، مخالفت خود را در مکالمه دونفره و نه در جمع بیان کنید . علاوه بر آن بهتر است هرچه سریع تر این کار را انجام دهید و امروز و فردا نکنید.
  7. دست از کنترل دائمی اعضای تیم بکشید. به آن‌ها آزادی عمل بدهید. بگذارید همان طور که در مسیر پیشرفت می کنند، خودشان مسئولیت اقدامات و تصمیماتشان را به عهده بگیرند.
  8. هر اطلاعاتی که لازم است را با اعضای تیم در میان بگذارید. آن‌ها هر چقدر بیشتر بدانند، شرایط، اهداف و وظایف را بهتر درک خواهند کرد. هرچه بهتر درک کنند، احساس تعهد بیشتری خواهند داشت و وقتی خود را متعهد بدانند دست از تلاش و سخت کوشی برنمی دارند.
  9. برای کارمندانتان یادداشت‌های تشکر ارسال کنید. مدیرانی که از تلاش و سخت کوشی کارمندانشان قدردانی می کنند، به آن‌ها انگیزه و انرژی بیشتری می دهند.
  10. بهترین‌ها را برای اداره‌ی شرکت انتخاب کنید و به آن‌ها آزادی عمل بدهید، حتی اگر ممکن است مرتکب اشتباه شوند. هرگز آن‌ها را در جمع مورد قضاوت و سرزنش قرار ندهید.
  11. زندگی شخصی اعضای تیم را مورد کنکاش قرار دهید. بگذارید آن‌ها بدانند شما برای زندگی‌شان هم ارزش قائل هستید.
  12. این جمله را به خاطر بسپارید: "دادن بازخورد، صبحانه‌ی قهرمانان است" کارمندان تمایل دارند بدانند چگونه کار می کنند. رهبران خوب و موفق همیشه و به طور مرتب به اعضای تیمشان بازخورد می دهند.
  13. روحیه‌ی همکاری و روابط مثبت را گسترش دهید. وقتی اعضای تیم احساس اتحاد و همبستگی کنند، از بیان نظرات و ایده‌های خود واهمه‌ای ندارند و این مسئله باعث ارائه‌ی ایده‌های خلاقانه‌ی بیشتری می شود.
  14. به دیگران کمک کنید پیشرفت کنند و مهارت‌های جدیدی بیاموزند. رهبری که می خواهد از بیشترین توانایی کارمندان خود استفاده کنید باید این جمله را به یاد داشته باشد.
  15. رهبران موفق به نیازهای اعضای تیم واقف هستند؛ پس با کارمندان درباره نیازهای آن‌ها صحبت کنید.
  16. به این اطمینان برسید که کارمندان اهداف خود را می شناسند. هر کاری می توانید انجام دهید تا آن‌ها را مورد تشویق و حمایت خود قرار دهید و هرگاه نیاز به راهنمایی شما داشتند، مربی خوبی باشید.
  17. مسئولیت پروژه‌ها و وظایف را به کارمندان بسپارید و بگذارید به روش خودشان کارها را انجام دهند.
  18. تمام اطلاعات لازم را در اختیار کارمندان قرار دهید.
  19. به جای بررسی عملکرد ماهانه، به صورت غیررسمی و دوستانه به کارمندان بازخورد بدهید.
  20. درمورد روش‌های تشویق کارمندان، دقت کنید. اینکه به کارمندی بگویید "کارت خوب بود" و بعد از او دور شوید، کافی نیست. به جای عملکردهای معمول کارمندان به دنبال یک دستاورد خاص باشید تا او را تشویق کنید.
  21. اگر وعده‌ای به کارمندان داده‌اید حتماً آن را پیگیری کنید. شاید اقدامات شما به جایی برسد که نیاز باشد توضیح دهید در حال حاضر چرا آن قول یا وعده، قابل انجام نیست.
  22. در مورد شکست‌ها، چالش‌ها و تصمیمات سختی که گرفته‌اید، با کارمندان صحبت کنید. صداقت داشته باشید و همان طور که اخبار خوب را به گوش آن‌ها می رسانید، اخبار بد را هم اطلاع رسانی کنید. مسئله‌ی مهم این است در هر شرایطی صادق باشید.
  23. در هر شرایطی به حرف‌های اعضای تیم گوش دهید و یک شنونده‌ی فعال باشید. باید به ایده‌های دیگران هم توجه کنید. همیشه در دسترس باشید و خودخواهی را کنار بگذارید.
  24. به این اطمینان برسید که تمام اعضا می دانند چرا به جلسات کاری دعوت شده اند. قوانینی وضع کنید که جلسات به فضایی امن و راحت برای گفتگو تبدیل شود.
  25. به جای واکنش نشان دادن، پاسخگو باشید.
  26. اعضای تیمتان را به روز نگه دارید. کارمندان باید بدانند کار آن‌ها، چگونه باعث پیشرفت یک پروژه و نزدیک شدن به اهداف نهایی می شود.
  27. روی مسائلی که اهمیت بیشتری دارند تمرکز کنید و اولویت بندی‌های خود را براین اساس در نظر بگیرید. استیو جابز می گفت: "تصمیم گیری درباره کارهایی که نباید انجام دهی، به اندازه‌ی تصمیم گیری در مورد کارهایی که باید انجام دهی مهم است. این مسئله در مورد کسب و کارها نیز صادق است همان طور که در مورد محصولات صدق می کند."
  28. قبل از اینکه نتیجه گیری و قضاوت کنید، این فرضیه را در نظر بگیرید که دیگران با بهترین نیت، کاری را انجام داده‌اند و ممکن است شما از همه چیز مطلع نباشید.
  29. به خودتان بازخورد بدهید؛ پس به کارهایی که انجام داده‌اید و اینکه چگونه می توانید بهتر باشید فکر کنید.
  30. کارمندان خود را دوست داشته باشید و به آن‌ها عشق بورزید. وینس لومباردی، مربی فوتبال آمریکایی می گوید: "عشق وفاداری است. عشق ، کار تیمی است. عشق یعنی به افراد احترام می گذارید. این همان چیزی است که به یک سازمان قدرت می بخشد."

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 17:15:59
دسته بندی ها