چطور کمتر بخوابیم؛ اما در طول روز انرژی و تمرکز لازم را داشته باشیم؟

2 اردیبهشت 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور کمتر بخوابیم؛ اما در طول روز انرژی و تمرکز لازم را داشته باشیم؟
چطور کمتر بخوابیم؛ اما در طول روز انرژی و تمرکز لازم را داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 97%

حتماً شما هم به اهمیت خواب خوب شب واقف هستید. کمبود خواب ممکن است باعث زودرنجی و عصبانیت فرد شود و توانایی او را در به یاد آوردن اطلاعات کاهش دهد. این موارد خلاقیت فردی را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، کارآفرینان مشغله‌های زیادی دارند و نمی توانند تمام شب را با آرامش بخوابند؛ پس چطور می توانند با کمترین ساعات خواب، خلاقیت و بهره وری لازم را به دست آورند. با یوکن همراه باشید.

کارآفرینان باید بتوانند با همین استراحت محدود روز پرانرژی‌ای را پشت سر بگذارند. در ادامه به شما می گوییم چگونه این کار انجام می شود:

پرده‌های اتاقتان را کنار بزنید

بعد از اینکه از رختخواب بلند شدید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. این کار برای آغاز یک روز خوب و پرانرژی بسیار مهم است. استیو اورما، روانشناس بالینی و نویسنده‌ی کتاب "نگرانی را تمام کنید و بخوابید؛ چگونه از شر بی خوابی خلاص شوید"، می گوید: "نور آفتاب باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین می شود. ملاتونین هورمونی است که سبب خواب آلودگی می شود. برای مقابله با خواب آلودگی در طول روز، میز کارتان را کنار پنجره بگذارید و مدام برای استراحت بیرون بروید؛ قرارگرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند کمتر احساس خواب آلودگی داشته باشید."

دوش آب سرد بگیرید

دکتر مارک کوواکس می گوید: یک دوش آب سرد 30 تا 60 ثانیه‌ای سبب ترشح هورمون آدرنالین می شود و تمرکز و اعصاب لازم را برای طول روز فراهم می کند.

نفس عمیق بکشید

5 ثانیه از راه بینی نفس بکشید و اکسیژن را در طی 2 ثانیه از دهان خود خارج کنید. این کار را برای 5 بار انجام دهید. به عقیده‌ی دکتر کوواکس، تنفس عمیق باعث افزایش و کاهش هم‌زمان ضربان قلب می شود.

ناهار سبک بخورید

دکتر کوواکس می گوید: "اگر خواب خوب شبانه نداشته‌اید، مصرف وعده‌های سبک غذا در طول روز به شما کمک می کند انرژی‌تان را حفظ کنید؛ اما وقتی خوابتان کم بوده است، خوردن یک غذای سنگین اصلاً کار مناسبی نیست؛"زیرا خوردن یک غذای سنگین و بزرگ، به اندام‌های شما فشار وارد می کند و سبب می شود احساس خستگی کنید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

شاید دلتان بخواهد یک فنجان قهوه با یک تکه کیک بزرگ بخورید؛ اما به گفته‌ی دکتر جولیچن، نویسنده‌ی کتاب «راه اندازی مجدد؛ چگونه انرژی، تمرکز و خلاقیتتان را افزایش دهید» برای حفظ تمرکز و هوشیاری، یک وعده‌ی غذایی شامل 25 تا 30 گرم پروتئین نسبت به یک وعده‌ی غذایی شامل مقدار زیادی کربوهیدرات عملکرد بسیار بهتری دارد. بدن شما با خوردن یک وعده‌ی غذایی شامل کربوهیدرات، انرژی زیادی به دست می آورد؛ اما زود هم خسته می شود. پیشنهاد می کنیم به سراغ تخم مرغ، ماست یونانی یا یک کف دست گوشت قرمز بروید که به عنوان یک وعده‌ی غذایی سالم و مختصر برای کسب انرژی به حساب می آیند.

مصرف قهوه را کاهش دهید

خوردن زیاد قهوه در طول روز هیچ کمکی به حفظ انرژی و تمرکزتان نخواهد کرد. شاید تصور کنید مصرف زیاد کافئین باعث می شود هوشیاری بیشتری داشته باشید؛ اما باید بدانید مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب عصبانیت و از دست دادن تمرکز نیز شود. دکتر لیچن می گوید در طول روز بین 50 تا 100 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید که برای حفظ هوشیاری و تمرکز نیاز است. در طول روز هر 4 ساعت یک فنجان کوچک قهوه بنوشید و این کار را از ساعت 4 بعدازظهر به بعد متوقف کنید تا اختلالی در خواب شبانه‌تان ایجاد نشود.

یک چرت کوتاه بزنید

شاید تصور کنید مصرف کافئین و چرت زدن در خلاف هم قرار دارند، اما کارشناسان می گویند مصرف یک فنجان قهوه قبل از یک چرت کوتاه راه بسیار خوبی برای تقویت قوای ذهنی است. دکتر کوواکس یک فنجان اسپرسو و یک چرت نیم روزی 25 تا 30 دقیقه ای را پیشنهاد می دهد. او در این باره می گوید: "زمانی که از خواب بیدار می شوید، کافئین تأثیر خود را گذاشته است و می توانید ادامه‌ی روز را با انرژی بگذرانید. دلیل مفید بودن این کار این است که کافئین بعد از 45 دقیقه جذب بدن می شود، پس چرت زدن در طی زمانی که کافئین اثر خود را روی بدن می گذارد سبب می شود وقتی از خواب بلند می شوید کافئین تأثیر خود را گذاشته باشد و با ذهنی شاداب و سرحال به ادامه‌ی کارهایتان برسید.

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-04-16 16:14:14
دسته بندی ها