استراتژی‌های مفید برای ترک عادت چند وظیفگی

28 مهر 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - استراتژی‌های مفید برای ترک عادت چند وظیفگی
استراتژی‌های مفید برای ترک عادت چند وظیفگی
امتیاز مطلب: 98%

برخی افراد تصور می کنند انجام هم‌زمان چند کار باعث سرعت بخشیدن به وظایف می شود. با اینکه چندوظیفگی مهارتی جذاب به نظر می رسد، اما مغز انسان برای این کار طراحی نشده است. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه عادت چندوظیفگی را کنار بگذارید.

خیلی از افرادی که در تلاش‌اند بهره‌وری خود را بالا ببرند به دنبال کسب مهارت در چندوظیفگی هستند؛ اما باید بدانند چندوظیفگی منجر به بهره وری بیشتر نخواهد شد. انجام هم‌زمان چند کار ممکن است سبب ابتلا به استرس ، بی‌خوابی، افسردگی و حتی مرگ شود. البته چندوظیفگی دارای فوایدی هم هست؛ اما کارشناسان می گویند چندوظیفگی به مغز ضرر می رساند.

مغز انسان برای چندوظیفگی طراحی نشده است و در هر زمان تنها می تواند روی یک وظیفه تمرکز کند. پس چندوظیفگی بدین معناست مقداری از یک کار را انجام داده و سپس به سراغ وظیفه‌ای دیگر می روید.

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند چندوظیفگی و جا به جا شدن میان وظایف مختلف سبب اتلاف زمان و انرژی می شود. در واقع، چندوظیفگی باعث می شود سازمان دهی افکار به سختی انجام شود و کیفیت کار پایین بیاید.

با این اوصاف، برای کنار گذاشتن چندوظیفگی چه کاری باید انجام داد؟ راهکارهای زیادی برای ترک چندوظیفگی ارائه شده که تا حدودی غیرممکن به نظر می رسند. شما باید عادت جدیدی در خود ایجاد کنید که کار سختی است. برخی منابع می گویند هر روز تمرینات مدیتیشن انجام دهید. اگر کمی دقیق شویم، کارآفرینان و مدیرعامل‌ها مجبور به چندوظیفگی هستند. یک مدیرعامل با خود می گوید افراد زیادی نیازمند توجه و زمان من هستند. کارمندان به پاسخ‌های سریع نیاز دارند، آیا می توان از آن‌ها درخواست کرد صبر کنند بدون اینکه آسیبی به کسب و کار وارد شود؟ یک مدیرعامل در مقابل موفقیت اعضای تیم خود مسئولیت دارد و نمی تواند آن‌ها را نادیده بگیرد؛ اما وقتی این حواس پرتی‌ها بخش ضروری شغل ما هستند  چطور می توان از این حواس پرتی‌ها جلوگیری کرد؛ ؟

باید به دنبال استراتژی‌هایی برای کنار گذاشتن چندوظیفگی باشید که نیاز به تغییر زمان بندی یا ایجاد یک عادت جدید نداشته باشد. در ادامه‌ی مقاله، 6 راهکار را معرفی می کنیم که در ترک چندوظیفگی به شما کمک می کنند. برای انجام آن‌ها نیاز به مدت زمانی مشخص مانند یک ماه، یک هفته یا یک روز نخواهد بود. برای کنارگذاشتن چندوظیفگی می توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و حس تازه‌ای را تجربه کنید.

جلساتی 15 دقیقه‌ای و 45 دقیقه‌ای تشکیل دهید

اغلب جلسات بین 30، 60، 90 یا 120 دقیقه طول می کشند که ضریب‌هایی از 30 هستند؛ اما می توان کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتر انجام داد. با ترتیب دادن جلسات 15 و 45 دقیقه‌ای می توان اطمینان داشت حاضرین به اهداف جلسه پایبند بوده، روی مسائل مهم تمرکز داشته و در زمان مناسب کار خود را به پایان می رسانند. پس از تشکیل جلسه زمان بیشتری داریم تا روی دیگر موارد تمرکز کنیم.

در مقابل حواس پرتی‌ها مقاومت کنید

به مقاومت در برابر یک حواس پرتی تعهد داشته باشید. برای مثال، به خودتان قول بدهید در طول جلسه گوشی هوشمندتان را روشن نکنید. اگر در جلسه‌ای هستید و احساس می کنید حتماً باید گوشی خود را چک کنید، با این احساس مقابله کنید. وقتی در یک جلسه حاضر شوید و گوشی هوشمند خود را چک کنید، انرژی ذهنی که می توانست صرف خواندن ایمیل‌ها یا پیام‌های صفحات اجتماعی شود، صرف بیان ایده های جدید خواهد شد.

تنها 30 دقیقه را به خواندن ایمیل‌ها اختصاص دهید

برای بهره‌وری بیشتر پیشنهاد می شود زمانی برای چک کردن ایمیل‌هایتان در نظر بگیرید و در دیگر ساعات روز به سراغ این باکس نروید. البته این استراتژی نیازمند زمان بندی دوباره است و در کسب و کارهای سرویس دهنده غیرممکن است؛ اما می توانید به خودتان قول دهید برای 30 یا 60 دقیقه به سراغ ایمیل یا اسکایپ خود نروید. بدون شک در این زمان به تمرکز و خلاقیت فوق‌العاده‌ای دست خواهید یافت.

ایمیل‌های خود را حذف کنید

قطعاً نمی تواند مانع ارسال ایمیل‌های مختلف شوید، اما می توانید تعداد آن‌ها را در صفحه اینباکس کم کنید. کارشناسان توصیه می کنند هر ایمیلی را که تأثیری روی کار شما ندارد بلافاصله پاک کنید. با حذف تعدادی از ایمیل‌هایی که برای شما اهمیتی ندارد، شروع کرده و اطلاعات آن‌ها را در جای دیگری ذخیره کنید.

تماس تصویری برقرار کنید

وقتی همکارتان روبه روی شما نشسته است،چندوظیفگی بسیار سخت خواهد بود. این مسئله به صورت مجازی نیز صدق می کند. وقتی تماس ویدئویی برقرار می کنید، وظیفه دارید تماس چشمی خود را هم حفظ کنید؛ پس احتمال حواس پرتی‌تان کمتر می شود و می توانید تنها روی وظیفه‌ای که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید.

نفس عمیق بکشید

اگر عادت به انجام تمرینات مدیتیشن دارید یک قدم جلوتر از بقیه هستید در غیر این صورت وقتی فکر می کنید تمرکز زیادی روی وظایفتان ندارید، برای چند دقیقه بی‌حرکت بنشینید و نفس عمیق بکشید. این کار بسیار سخت است؛ خصوصاً اگر تاکنون مدیتیشن یا یوگا را تجربه نکرده باشید. ابتدا با دو یا سه نفس عمیق آغاز کنید. دم را از بینی و بازدم را از دهان خود انجام دهید. تنفس عمیق باعث می شود فشار خونتان پایین بیاید و ذهنتان آرام گیرد. در نتیجه استرس کمتری در محیط کار خواهید داشت.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-10-05 15:54:36
دسته بندی ها