20 راز موفقیت افراد خوشحال که از آن بی‌خبرید

10 خرداد 1400 - 11:00
انگیزشی - 20 راز موفقیت افراد خوشحال که از آن بی‌خبرید
20 راز موفقیت افراد خوشحال که از آن بی‌خبرید
امتیاز مطلب: 98%

هر کسی می‌تواند خوشحالی را در زندگی‌اش انتخاب کند؛ این همان چیزی است که افرادِ واقعا خوشحال هر روز آن را انتخاب می‌کنند. حتما می‌دانید آن‌ها همانند دیگر افراد معمولی با چالش‌ها و سختی‌ها مواجه می‌شوند، اما با خنده و مثبت‌اندیشی برای زندگی‌ای که به دنبالش هستند، مبارزه می‌کنند. آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید «چرا آن‌ها همیشه این‌قدر خوشحال هستند؟» با یوکن همراه باشید تا برای شما از رازهای افراد واقعا خوشحال بگوییم.

زندگی سختی‌هایی دارد و شاید بارها شما را به زمین بزند، اما در همین زمان ها است که افراد خوشحال برای شاد بودن تلاش می‌کنند. اگر فکر می‌کنید افراد واقعا خوشحال تمام چیزهایی را که می خواهند، دارند، درست متوجه شده‌اید، اما علتش این است که آن‌ها راز خوشحالیِ واقعی را پیدا کرده‌اند، چیزی که در درونِ خود آن‌ها است.

رازهای افراد واقعا خوشحال

1. همیشه خوشحال نیستند

حقیقت این است که هیچ کسی همیشه خوشحال نیست البته دلیل واضحی هم برای آن وجود دارد. در واقع، این درّه‌ها هستند که زیبایی قله‌ها را به ما نشان می‌دهند. افراد واقعا خوشحال به این مسئله واقف‌اند و به خودشان اجازه می‌دهند به طور طبیعی احساس غم یا سرحال نبودن را تجربه کنند. آن‌ها غم، اندوه، اشک و موانع را می‌پذیرند و به خودشان اجازه‌ی تجربه‌ی این لحظات را می‌دهند.

2. در مواقع لزوم «نه» می‌گویند

شاید کمی عجیب باشد؛ اما نه گفتن برای برخی از آدم‌ها کار چندان آسانی نیست، خصوصا اگر از جمله افرادی باشید که همیشه به دنبال خوشحال کردن دیگران هستید؛ با این حال، اگر در نتیجه‌ی چنین رفتاری همیشه احساس بدی را تجربه می کنید، باید بدانید افراد واقعا خوشحال، انرژی خود را صرف این کار نمی‌کنند؛ زیرا چنین رفتاری منجر به استرس و اضطراب فراوان می شود و هدفِ خوشحال بودن را از شما می‌گیرد. این در حالی است که افراد خوشحال از نه گفتن به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور جسورانه‌ای «نه» می‌گویند؛ به طوری که نه به روابطشان آسیب زده می شود و نه خوشحالی خود را از بین می‌برند.

3. سختی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند

اپرا وینفری، یکی از زنان قدرتمند دنیا، زندگی بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. بدون شک، هیچ یک از آدم‌های واقعا خوشحال به شما نمی‌گویند زندگی‌شان راحت بوده است. شاید بارها شکست خورده باشند؛ اما باز برخاسته و زمین‌گیر نشده‌اند. قدرت و انرژی زیادی که برای برخاستن و دوباره شروع کردن به کار برده‌اند چیزی است که معنای خوشحالی واقعی را به آن‌ها نشان داده است. اگر بتوانید از سختی‌ها گذر کنید و همچنان لبخند بزنید، برنده‌اید و این همان چیزی است که باعث خوشحالی‌تان می شود.

4. بارها شکست خورده‌اند

افراد واقعا خوشحال بارها شکست خورده و دوباره برخاسته‌اند. خیلی از افراد، از عرش به فرش آمدن را پایان راه می‌دانند، اما شکست برای افراد واقعا خوشحال، یک موقعیت برای شروع دوباره و پی‌ریزی بهتر و مقاوم‌تر است. آن‌ها در مسیر گذر از شکست درس‌های زیادی آموخته‌اند. هر تجربه‌ای ارزشمند است و افراد خوشحال با قبول این موضوع گام برمی دارند.

5. عیب و ایرادهایشان را پذیرفته‌اند

نقص داشتن برای افراد خوشحال به معنای بی نقصی است. آن‌ها با خودشان کنار آمده و تمام نقص‌ها و عیب و ایرادهایشان را پذیرفته‌اند. افراد واقعاً خوشحال به این درک رسیده‌اند که این نقص‌ها بخشی از چیزی است که آن‌ها را به یک فرد خاص تبدیل می کند. آدم‌های خوشحال باور دارند چیزی به اسم بی‌نقصی، وجود خارجی ندارد و نه تنها به دنبال آن نیستند بلکه به این مسئله پی برده‌اند که نقص‌ها به همان اندازه عالی‌اند.

6. از استرس دوری می‌کنند

افراد واقعا خوشحال از طریق تمرینات مدیتیشن، دوری از شرایط استرس زا یا هر روش خلاقانه‌ای مسیر را برای خود هموار می کنند تا از شرایط استرس آور غیرضروری دور شوند و به سرعت از آن‌ها فاصله بگیرند. آن‌ها به دنبال تمرکز بر چیزهایی هستند که واقعاً اهمیت دارند و مانع استرس‌های کوچک می شوند تا به مسئله‌ای بزرگ و حاد تبدیل نشوند.

7. همیشه ورزش می‌کنند

با ورزش کردن، مواد شیمیایی خوشحال کننده طبیعی را در بدن خود آزاد می کنید، پس چه کاری بهتر از آن است؟ افراد واقعاً خوشحال از ورزش و زندگی سالم بهره می برند، نه تنها برای داشتن ظاهری خوب و متناسب، بلکه به خاطر احساس فوق‌العاده‌ای که پیدا می کنند. افراد واقعاً خوشحال از فواید ورزش و ترشح هورمون اندروفین در بدنشان اطلاع دارند؛ حال چه در فضای آزاد بدوند و پیاده روی کنند، چه در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنند.

8. می‌دانند که کافی هستند

نیک وُییچ ایچ به عنوان یک سخنران انگیزشی، برای خوشحال بودن هیچ نیازی به دست و پا ندارد.

افراد خوشحال برای خوشحال بودن نیازی به بهترین‌ها ندارند و ارزش خود را به چیزهای خارجی گره نمی زنند. آدم‌های خوشحال می دانند هیچ چیز خاصی نمی تواند باعث ایجاد احساس خوشحالی یا رضایت در آن‌ها شود. آن‌ها در روابطشان از رویکرد "مرا همان طور که هستم بپذیر" تبعیت می کنند. شاید در گذشته به خاطر ارزشمندی‌شان جنگیده باشند یا دنبال چیزهایی رفته باشند که فکر می کردند از آن‌ها فرد بهتری می سازد؛ اما اکنون باور دارند، همین که هستند عالی‌اند.

9. قضاوت نادرستی ندارند 

آدم‌های خوشحال تمایلی به قضاوت دیگران ندارند، زیرا نمی خواهند خودشان هم مورد قضاوت قرار بگیرند. آن‌ها ترجیح می دهند بگذارند دیگران همانطور که می خواهند زندگی کنند. نگرانی درباره‌ی اینکه دیگران چه کار می کنند غیرضروری است و تنها به فرد قضاوت کننده احساس برتری کاذب می دهد و وقت او را می گیرد. افراد خوشحال نیازی به این کار ندارند و تمایل دارند از وقتشان به جای قضاوت و تخریب اطرافیان، در جهت رشد و تعالی استفاده کنند.

10. توجهشان را تنظیم می‌کنند

افراد خوشحال با تنظیم توجه می توانند به مشکلات بزرگ با دید بهتری نگاه کنند. تنظیم توجه، چشم‌انداز تازه‌ای به آن‌ها می‌دهد و با پدیدار شدن چشم‌اندازی جدید راه حل تازه‌ای پدید می‌آید.

11. شور و شوق دوران کودکی را دارند

آدم‌های واقعا خوشحال از درون کودک‌اند. آن‌ها از سختی های زندگی نمی‌ترسند، همواره می خندند و به اطرافیانشان عشق می ورزند. سرزندگی آن‌ها مسری است. همین رویکردشان به زندگی، کنجکاوی و خلاقیت را در آن‌ها زنده نگه می دارد و باید قبول کنیم بودن در کنار آن‌ها به همین دلیل این‌قدر لذت بخش است.

12. با ترس‌ها مواجه می‌شوند

ترس مانعی در زندگی آدم‌های واقعاً خوشحال نیست. آن‌ها به دنبال خوشحالی هستند و خود را به سلاحِ شجاعت مجهز کرده اند و با زرهِ خوشحالی به سمت جلو حرکت می کنند. رودررو شدن با ترس‌ها وحشتناک است، اما این بخشی از زندگی است و باید با آن مقابله کرد. آدم‌های خوشحال با مواجه شدن با ترس‌ها کنترل زندگی‌شان را به دست می گیرند و هیچ چیزی نمی تواند میان آن‌ها و خوشحالی فاصله بیندازد.

14. همواره ریسک می‌کنند

ایلان ماسک ، کارآفرین موفقی است که همواره به دنبال ریسک کردن است و به ریسک‌پذیری شهرت دارد.

آدم‌های ریسک پذیر خوشحال‌تر هستند. آن‌ها می دانند خارج شدن از منطقه‌ی امن و قدم گذاشتن به حیطه‌های تازه، یک راه قطعی برای تجربه‌های جدید و شگفت آور است. آنچه آن‌ها را به سمت جلو می برد، رشد و بیشتر دانستن درباره‌ی این موضوع است که چه کسی هستند و می توانند به چه دست پیدا کنند. آن‌ها می دانند شاید اشتباه کنند یا شکست بخورند، اما برای آن‌ها شکست یک درسِ دوست داشتنی از زندگی است.

15. کینه‌ای به دل نمی‌گیرند

آدم‌های خوشحال به دنبال کینه توزی و انتقام گرفتن نیستند، بلکه ترجیح می دهند به تمام رنج‌ها اجازه دهند از وجودشان خارج شوند. به دوش کشیدن رنج و غم‌های گذشته، نتیجه‌ای جز نابود کردن خوشحالی ندارد. افراد واقعاً خوشحال به این موضوع واقف‌اند و تجربه‌ی آزار و رنجی را که متحمل شده‌اند می پذیرند، می بخشند، خود را آماده می کنند و با خوشحالی بیشتری به پیش می روند.

16. دیگران را تشویق می‌کنند

تماشای شادی دیگران و اینکه آن‌ها از تمام استعدادهای درونی‌شان استفاده می کنند، چنین افرادی را واقعاً خوشحال می کند. دیدن تلاش دیگران نیز آن‌ها را خوشحال می کند و همه آنچه در توان دارند را در جهت حمایت و تشویق افراد مورد علاقه‌ی زندگی‌شان به کار می گیرند. آن‌ها با موفقیت دیگران تشویق می شوند، نه اینکه مانند خیلی‌ها حسادت کنند؛ این یعنی یک برد دوطرفه.

17. همواره می‌خندند

آدم‌های خوشحال تنها جنبه‌های شاد زندگی را می بینند و هدفشان این است همیشه به سوی خوبی‌های زندگی نگاه کنند. آن‌ها عاشق خندیدن هستند و می توانند افسرده‌ترین و بی‌روح‌ترین افراد را هم به خنده وادارند. آن‌ها می دانند در زندگی، هیچ التیام دهنده‌ای بهتر از خنده وجود ندارد. خندیدن نه تنها آن‌ها را شاد می کند، بلکه باعث مدیریت بهتر موقعیت‌های پراسترس نیز می شود.

18. با خودشان صادق‌اند

آدم‌های خوشحال می توانند همانند خیلی از افراد به دیگران دروغ بگویند، اما مراقب ندای درونی‌شان هستند که به آن‌ها یادآوری می کند، کاملاً با خودشان صادق نیستند. شجاعت داشتن برای اعتراف مسائل اولین قدم برای صادق بودن با خود است، قبل از اینکه بتوانید با دیگران صادق باشید. اگرچه کار سختی است، اما باید انجام شود. آدم‌های واقعاً خوشحال می دانند اگر قرار است خود واقعی‌شان باشند، باید با خود صادق باشند، زیرا هیچ چیز نمی تواند همانند عدم صداقت شادی را از زندگی‌شان بگیرد.

19. از دیگران کمک می‌گیرند

آن‌ها باور دارند درخواست کمک از دیگران انسان را به موجودی ضعیف تبدیل نمی کند؛ پس وقتی از کسی کمک می‌خواهند دچار احساس ضعف یا دیگر احساسات منفی نمی شوند. بلکه کمک خواستن را فرصتی برای گرفتن دیدگاه دیگری درباره‌ی یک ایده یا موقعیتشان یا تقسیم وظیفه‌ای سنگین با دیگران می دانند. آن‌ها به این باور رسیده‌اید شاید همیشه توانایی لازم را نداشته باشند که تمام کارها را به تنهایی انجام دهند. پس از هر کمک و پیشنهادی دوستانه، همانند یک هدیه استقبال می‌کنند. افراد خوشحال باور دارند کمک خواستن چیزی از آن‌ها کم نمی‌کند، بلکه به تجربیاتش هم می‌افزاید.

20. از تفاوت‌ها استقبال می‌کنند

تمام انسان‌ها شبیه هم نیستند و تنها در یک چیز با هم شباهت دارند و آن تفاوت داشتن با یکدیگر است. آدم‌های خوشحال به این تفاوت‌ها واقف‌اند؛ این تفاوت‌ها می‌تواند درباره‌ی نژاد، مذهب، جنسیت یا دیدگاه‌ها باشد یا هر تفاوت دیگری که ما را از هم جدا می کند. آدم‌های واقعاً خوشحال، تفاوت‌ها را انکار نمی کنند، بلکه آن‌ها را می پذیرند. برای آدم‌های واقعاً خوشحال، اگر همه مثل هم بودند دنیا به جای کسالت آوری تبدیل می شد.

عاشق زندگی‌شان هستند

زندگی با تمام سختی‌ها و بالا و پایین‌هایی که دارد، برای آدم‌های واقعا خوشحال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است که باید قدردان آن باشیم. چالش‌ها و سختی‌هایی که با آن مواجه می‌شویم باعث می‌شوند از خوبی‌ها و زیبایی‌ها، بیشتر لذت ببریم. آدم‌های واقعا خوشحال عاشق زندگی هستند و به همین خاطر با زندگی سر جنگ ندارند، بلکه آن را به همین شکل می‌پذیرند. آن‌ها برای این‌که زندگی لذت‌بخش و ارزشمندی بسازند هر کاری لازم باشد انجام می‌دهند. آن‌ها به این درک رسیده‌اند برای این‌که بتوانند قدر این سفر را بدانند، گاهی باید بنشینند و از مسیر لذت ببرند.

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-01 01:30:55
دسته بندی ها