6 فکر منفی که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند

2 اردیبهشت 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - 6 فکر منفی که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند
6 فکر منفی که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند
امتیاز مطلب: 90%

افکار منفی همان چیزی است  که احتمالا شما نیز ساعات زیادی از روز را در طی صحبت با خود به آن اختصاص می دهید. این فکرهای پریشان می توانند مسیر شغلی و آینده ی ما را بسازند یا  آن را نابود کنند. وقتی مرتکب اشتباهی می شویم، این افکار با بزرگ جلوه دادن اشتباهمان، می توانند سبب ایجاد ناامیدی شوند. از طرفی این افکار کمک می کنند از اشتباهات خود درس بگیریم و در مسیر موفقیت قدم برداریم. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم افراد موفق از ورود چه افکاری به ذهنشان اجتناب می کنند.

فکرهای منفی غیرواقعی باعث ناامیدی ما می شوند. این افکار ما را به درون گردابی می کشند که بیرون آمدن از آن کار بسیار دشواری خواهد بود.

ریشه‌ی افکاری که درباره خودمان داریم به تفکری برمی گردد که نسبت به خود پیدا کرده‌ایم. این افکار مثبت یا منفی باعث موفقیت یا شکستمان خواهند شد و در نهایت ما را به پیشرفت می رسانند یا به عقب بر می گردانند.ماً موفق خواهد شد و کسی که باور کند نمی تواند، موفقیت از او دور می شود."

سازمان TalentSmart در حوزه‌ی هوش هیجانی (EQ) فعال است و با شرکت‌های مختلفی همکاری دارد. بیش از یک میلیون نفر تحت سنجش تست‌های هوش هیجانی این سازمان قرار گرفته‌اند. نتایج تست‌ها نشان می دهد 90 درصد افراد با عملکرد عالی، هوش هیجانی بالایی دارند. این افراد دارای یک مهارت فوق‌العاده با نام "شناسایی و کنترل افکار منفی" هستند که به آن‌ها امکان می دهد از تمام توانایی‌هایشان استفاده کنند.

این افراد با شناسایی و کنترل افکار منفی، به طور میانگین سالانه 28 هزار دلار درآمد بیشتری نسبت به دیگر افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند، کسب می کنند. علاوه بر آن، شانس ارتقای شغلی بیشتری دارند و در ارزیابی عملکرد نمرات بالاتری را کسب می کنند. هوش هیجانی و سطح درآمد رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند. به طوری که افزایش یک نمره‌ی هوش هیجانی، درآمد سالانه‌ی فرد را تا 1300 دلار در سال افزایش می دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد مجموعه ای از افکار منفی درباره خودمان بیشتر از بقیه دیده می شود. اگر فکر می کنید در معرض آسیب پذیری این افکار منفی قرار دارید، سعی کنید در مورد آن‌ها آگاهی بیشتری به دست آورید. بدین صورت می توانید تأثیر فکرهای منفی را در زندگی‌تان کاهش دهید.

افراد موفق - افکار منفی

آیا می دانید افراد موفق از چه افکار منفی و آسیب زایی دوری می کنند؟

1. کامل بودن باعث موفقیت می‌شود

هر انسانی ممکن است دچار اشتباه شود. در واقع، انسان ذاتاً جایزالخطاست. اگر همیشه به دنبال کمال باشید و هدف خود را بی نقص بودن قرار دهید، اتفاقاتی رخ می دهد که باعث نارضایتی‌تان خواهد شد. در این مواقع خود را سرزنش و ملامت نکنید و اجازه ندهید ناامیدی در شما رخنه کند.

2. مسیر سرنوشت من از قبل تعیین شده است

خیلی از افراد باور دارند تقدیر آن‌ها موفقیت یا شکست بوده است. این باور کاملاً اشتباه است. سرنوشت هر انسانی در دستان او قرار دارد. زندگی گاهی آسان و گاهی بسیار سخت می شود. باید بتوانید در هر شرایطی بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

3. من «هرگز» نمی‌توانم آن کار را انجام دهم

هیچ کاری در این دنیا وجود ندارد که بتوانید آن را به طور کامل انجام دهید یا ندهید. گاهی می توانید کاری را با موفقیت به انجام برسانید؛ اما گاهی اوقات در انجام کارهای خود دچار شکست می شوید. نگاه قاطعانه شما مبنی بر اینکه می توانید یا نمی توانید کاری را انجام دهید، شکلی از همدردی با خودتان است. این باور سبب می شود فکر کنید هیچ کنترلی روی خود ندارید. آنچه مهم است، این است که نباید هیچ‌گاه دیدگاه فوق را بپذیرید.

4. تشویق دیگران باعث موفقیتم می‌شود

بدون توجه به دیدگاهی که دیگران نسبت به شما دارند، نظر آن‌ها باعث موفقیت یا شکستتان نخواهد شد. برخی افراد هیچ توجهی به نظرات دیگران ندارند، بهتر است تلاش کنید این نظرات تأثیر کمی روی شما داشته باشد. باید به این باور برسید که ارزش شما توسط خودتان تعیین می شود.

5. آینده‌ی من شبیه گذشته‌ام خواهد بود

شکست‌های مکرر ممکن است اعتماد به نفستان را کاهش دهد و تصور موفقیت برایتان سخت‌تر شود. بیشتر شکست‌هایی که با آن مواجه می شویم به خاطر بلندپروازی‌هایمان است. اگر اهدافتان در راستای توانایی‌های شما نباشد، احتمال شکست تان بیشتر می شود. البته باید برای به دست آوردن هر چیز ارزشمندی در زندگی، کمی ریسک کرد. هیچ وقت اجازه ندهید شکست‌های قبلی مانعی برای موفقیت‌هایتان بعدی‌تان باشد.

6. احساسی که نسبت به خود دارم، واقعیت زندگی‌ام را می‌سازد

باید تا جای ممکن نگاه واقع بینانه ای به خود داشته باشید. واقعیت‌های شخصیتی خود را از احساسات متمایز کنید، در غیر این صورت احساسی که نسبت به خودتان دارید، روی واقعیت شخصیت شما تأثیر می گذارد. اگر افکار منفی نسبت به خود داشته باشید، به مرور زمان این افکار در شخصیت واقعی شما تأثیر می گذارد و جلوی پیشرفتتان را می گیرد.

با شناسایی افکار منفی همیشه به آن‌ها توجه کنید. اگر اجازه دهید این افکار وارد ذهنتان شود، به مرور در وجودتان رخنه می کند و دستیابی به موفقیت را برایتان سخت و غیرممکن می سازد.

 منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-21 12:31:46
دسته بندی ها