تکنیک‌های ایلان ماسک برای رسیدن به موفقیت‌های بالاتر

13 فروردین 1400 - 11:00
برندهای موفق - تکنیک‌های ایلان ماسک برای رسیدن به موفقیت‌های بالاتر
تکنیک‌های ایلان ماسک برای رسیدن به موفقیت‌های بالاتر
امتیاز مطلب: 96%

به عقیده‌ی ایلان ماسک، داشتن مهارت‌های لازم همراه با حمایت عاطفی قوی، از عوامل اصلی دست یابی به موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. با یوکن همراه باشید تا با توصیه‌هایی از ایلان ماسک برای موفقیت بیشتر آشنا شوید.

ایلان ماسک یکی از کارآفرینان موفق در ایالت متحده آمریکاست. او به خاطر موفقیت‌هایی که به طور متناوب به دست می آورد روند کارآفرینی را برای دیگر افراد مشکل کرده است. به همین دلیل عده‌ای او را اخلال گری در ایجاد کسب و کار می دانند. ایلان ماسک مدیرعامل و بنیان‌گذار دو کمپانی بزرگ تسلا و اسپیس ایکس است. او نگرش روشنی به آینده دارد و هیچ وقت از دنبال کردن ایده‌های خلاقانه خود ابایی ندارد.

بنا بر گزارش جولای سال 2018 میلادی، دارایی ایلان ماسک بیش از 20 میلیارد دلار برآورد شده است. پس به طور قطع برنامه‌ی روشنی در حوزه‌ی کارآفرینی در پیش گرفته است.

در ادامه‌ی مقاله، قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که او را بیش از پیش موفق کرده است:

به حداکثر سطح دانش و آگاهی برسید

مدتی قبل در شبکه‌ی خبری CNBC اعلام شد، ایلان ماسک در 9 سالگی تمام دایره المعارف بریتانیا را مطالعه کرده است. او در مصاحبه‌ی نوامبر سال 2017 میلادی در مجله‌ی موسیقی رولینگ استون ادعا کرد که با کتاب بزرگ شده است. پس هرچقدر دانش و آگاهی بیشتری به دست آورید برایتان بهتر است. پس برنامه‌ی منظم و مدونی برای کتاب خوانی داشته باشید.

از فرصت‌های امروز بهره ببرید

ایلان ماسک در سال 2014 میلادی در جشن فارغ‌التحصیلی خود در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به دانش آموزان مدرسه‌ی کسب و کار مارشال گفت: "هم اکنون زمان و سن مناسبی برای ریسک کردن است. پس کار جسورانه‌ای انجام دهید. مطمئن باشید هیچ وقت از انجام آن پشیمان نخواهید شد."

نباید تا سن بلوغ و بزرگ شدن، زمان رسیدن موقعیت مناسب یا به دست آوردن تجربه‌ی کافی صبر کنید. از همین امروز اقدام کنید و منتظر نتیجه‌ی آن باشید.

رؤیاهایتان را دنبال کنید

ایلان ماسک برای اینکه به یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در هر بازه‌ی زمانی تبدیل شود گام به گام جلو رفته است؛ البته در این مدت با شکست های زیادی هم مواجه شده است. برای مثال، ایلان ماسک در اولین استارتاپ خود با نام زیپ 2 و سپس در کمپانی پی پال که بنیان‌گذار آن‌ها بود، با شکست رو به رو شد. شکست او به حدی بود که از 10 شرکت انتخاب شده در سال 1999 میلادی، زیپ 2 و پی پال به عنوان بدترین ایده‌های کارآفرینی معرفی شدند.

ایلان ماسک - تکنیک های موفقیت ایلان ماسک

ماسک در سال 2000 میلادی، به برزیل و آفریقای جنوبی سفر کرد و در طول این سفرها به نوع مستعدی از بیماری مرگ آور مالاریای مغزی مبتلا شد. تعداد معدودی از مشکلات و سختی‌هایی که ماسک در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با آن‌ها مواجه شد، می‌تواند خیلی از افراد را زمین بزند؛ اما ماسک با تمام مشکلات مقابله کرد و با هر بار شکست قوی تر از قبل می شد.

پیش قدم باشید

ایلان ماسک کسب و کار خود را در جهتی جلو می برد که تقریباً هیچ کسی در آن عرصه قدم نگذاشته است. او در سال 2002 میلادی فضاپیمای شرکت اسپیس ایکس را با مأموریت اسکان در سیاره‌های دیگر به فضا ارسال کرد. حتی سازمان فضایی ناسا هم نتوانسته به چنین دستاوردی برسد.

پیشگام بودن در دنیای کسب و کار بدین معنا نیست که مردم را با عجایب و ناشناخته‌های جهان مواجه کنید. درس‌های زندگی ماسک را به عنوان یک پیشگام و نه یکی از طرفداران او در زندگی شخصی‌تان به کار بگیرید.

از انتقادات و پیشنهادهای دیگران استفاده کنید

ایلان ماسک می داند با اینکه موفقیت‌های زیادی به دست آورده، اما ایده‌های او تنها ایده‌ی مورد توجه مردم نیست. او در شبکه‌ی اجتماعی توییتر درمورد موضوعات مختلف از طرفداران خود نظرخواهی می کند. ماسک حتی درباره‌ی مسائل خاص کمپانی تسلا هم سوالاتی می پرسد.

بدون شک، ایلان ماسک می تواند بدون دریافت نظرات و بازخوردهای دیگران، ایده‌های خود را در دنیای کسب و کار به اجرا درآورد؛ اما او این کار را انجام نمی دهد. برای رسیدن به موفقیت بیشتر، توصیه‌های دیگران را از طریق نظرسنجی در زندگی شخصی خود به کار ببندید. به نظر طرفداران خود به دقت گوش کنید و سطحی از کنار آن‌ها نگذرید.

برای خود و مشتری ارزش قائل شوید

ایلان ماسک در سال 2018 میلادی در یکی از ایمیل‌های داخلی شرکت تسلا، این گونه درباره‌ی مشتری ابراز عقیده می کند: "وقتی متوجه می شوید با رفتارتان در موقعیت فعلی هیچ  ارزشی به مشتری نمی افزایید، کارهایی چون بیرون رفتن از جلسه یا قطع کردن تلفن بی‌ادبی محسوب نمی شود. از نظر من، رفتار بی‌ادبانه آن است که فردی را منتظر بگذارید و وقت او را تلف کنید."

خودتان را باور داشته باشید. بدون شک آن‌قدر باهوش هستید که ایده‌های زیادی برای ارائه دارید. وقتی در شغلی نیاز به مهارتتان نیست یا توجهی به آن نمی شود، با کمال آرامش آن محل را ترک کنید و ارزش وقتتان را بدانید. به جای آن فکرتان را در جایی بگذارید که به ایده ها و نوآوری‌هایتان توجه می شود.

کارها را تا مرحله ی آخر دنبال کنید

ایلان ماسک هم از سوی کارفرمایان زیادی طرد شده است. او در مصاحبه‌ای که در سال 2012 میلادی با کوین رز، کارآفرین و سرمایه گذار داشت از یکی از تجربیات خود پرده برداشت. به گفته‌ی ماسک، او در سال 1995 میلادی از شرکت نت اسکیپ تقاضای شغل کرد؛ اما جوابی نگرفت و به لابی شرکت رفت و مدت زیادی نشست؛ زیرا او به قدری خجالتی بود که نمی توانست با کسی ارتباط برقرار کند و سؤالی بپرسد.

مشکلات را خودتان حل کنید

ایلان ماسک در دسامبر سال 2016 در ترافیک سنگین لس‌آنجلس گیر افتاده بود. او از اینکه نمی‌توانست در مقابل ترافیک کاری انجام دهد احساس ناتوانی می کرد. ماسک به سرعت در شبکه‌ی اجتماعی توییتر برای طرفدارانش مطلبی گذاشت که "ترافیک خیابان غیرقابل تحمل است. به همین خاطر، می خواهم دستگاه حفاری تونل بسازم و همین حالا این کار را شروع می کنم."

ایلان ماسک - تکنیک های موفقیت ایلان ماسک

اغلب مردم در برابر ترافیک شروع به غر زدن و گله و شکایت می کنند؛ اما ماسک به دنبال شکایت‌های بی‌نتیجه نبود و اقدامی در این زمینه انجام داد. در می سال 2018، اولین مرحله از ساخت دستگاه حفاری تونل تقریباً به طور کامل به اتمام رسید. البته نگرش آینده نگرانه ماسک تنها به حل مشکل ترافیک ختم نمی شود.

اگر می خواهید همانند ماسک به موفقیت برسید، موانع را کنار بزنید و راهی برای مقابله با آن‌ها داشته باشید.

زمان را از دست ندهید

ایلان ماسک در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. او در برنامه‌ی خود وقفه‌های پنج دقیقه‌ای دارد تا بهره‌وری‌اش بیشتر شود. وقفه‌های کوتاه باعث می شود ماسک کارهایش را با دقت بیشتری انجام دهد.

زمان بسیار ارزشمند است و نمی توانید آن را به عقب برگردانید. شما زمان زیادی برای انجام کارها دارید. پس مطمئن شوید آن زمان‌ها را به انجام کارهای شخصی و حرفه‌ای اختصاص می دهید که اهمیت بیشتری دارند.

به رؤیاهای چند ساله‌ی خود اهمیت دهید

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای که در نوامبر 2017 با مجله‌ی رولینگ استون انجام داد از ضعف عاطفی شدید خود پرده برداشت که از مدت‌ها قبل با آن دست و پنجه نرم می کرد. او دلیل مشکل روحی خود را جدایی از امیر هیرد، بازیگر معروف هالیوود، می داند. ماسک در تمام این مدت مشغول راه اندازی پروژه‌ی تولید تسلا مدل 3 بود، پس مجبور بود شرایط روحی‌اش را سروسامان بدهد و با تمرکز بیشتری به کارهای شرکت بپردازد. او در مصاحبه با مجله‌ی رولینگ استون گفت: "در آن زمان مجبور بودم خودم را از نظر روحی و فکری تقویت کنم. به همین خاطر به تغذیه‌ام اهمیت می دادم و با افراد مثبت اندیش و روشنفکر ارتباط داشتم و مدام به خودم می گفتم من تمام این افراد که مرا دوست دارند و به من وابسته اند را در زندگی دارم؛ پس تنها نیستم و می توانم با قدرت بیشتری به کارهایم بپردازم."

ایلان ماسک - تکنیک های موفقیت ایلان ماسک

وقتی در شرایط سختی قرار می گیرید، این نگرش را در زندگی‌تان به کار ببرید. باید قدرت حمایتی و عاطفی خوبی جذب کنید که به سادگی از بین نمی رود. بدین صورت، تمرکز بیشتری در انجام کارهایتان خواهید داشت.

ارتباطات پایدار و بلندمدت برقرار کنید

ایلان ماسک در مصاحبه‌ی نوامبر 2017 با مجله‌ی رولینگ استون حرف تازه‌ای زد: "من هرگز با تنها زندگی کردن احساس خوشبختی و خوشحالی نخواهم کرد."

به عقیده‌ی ماسک، پول می تواند خیلی چیزها را بخرد، اما عشق با پول دست نیافتنی است. همیشه با افرادی که صمیمیت بیشتری با آن‌ها دارید وقت بگذارید؛ زیرا جشن گرفتن موفقیت‌هایتان در تنهایی، هیچ لذتی به ارمغان نمی آورد.

از اشتباهاتتان درس بگیرید

هیچ انسانی کامل نیست، ایلان ماسک هم خود را کامل نمی داند. مدیرعامل کمپانی تسلا سال 2018 میلادی را با استرس زیادی آغاز کرد؛ زیرا مشکلاتی در مدل 3 ایجاد شده بود که تولید آن را به تأخیر می انداخت. او در برنامه‌ی صبحگاهی CBS به میزبانی گایل کینگ، در جریان دیداری که از کارخانه‌ی سیلیکون ولی تسلا انجام شده بود این گونه گفت: "من باید بدانم چطور می توان بهتر عمل کرد؛ بدین ترتیب در رسیدن به اهدافمان نیز عملکرد بهتری از خود نشان خواهیم داد."

تجربه پایه و اساس تمام آموزش‌هاست و از هر خطا و اشتباهی می توان برای رشد بیشتر استفاده کرد. پس از آن‌ها برای قوی‌تر شدن هر چه بیشتر بهره ببرید.

منبع: gobankingrates

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-03 00:58:13
دسته بندی ها