قانون 5 ساعته‌ای که بیل گیتس را به موفقیت رساند

23 خرداد 1399 - 6:00
انگیزشی - قانون 5 ساعته‌ای که بیل گیتس را به موفقیت رساند
قانون 5 ساعته‌ای که بیل گیتس را به موفقیت رساند
امتیاز مطلب: 97%

حتماً با افراد موفقی چون بیل گیتس و ایلان ماسک آشنایی دارید. آن‌ها موفق‌ترین چهره‌های شناخته شده‌ی دنیا هستند که هر روز حداقل یک ساعت را به مطالعه اختصاص می دهند تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند. با یوکن همراه باشید.

بعد از یک روز کاری پرمشغله به خانه می آیید، خسته و درمانده هستید و می خواهید برای چند دقیقه‌ای استراحت کنید. غذای آماده‌ای از یخچال بیرون می آورید و جلوی تلویزیون لم می دهید، اما بعد از ساعاتی به خودتان می آیید و می بینید چند ساعت گذشته و پنجمین قسمت سریال محبوبتان را تماشا کرده‌اید. این کار ایرادی ندارد و همه‌ی ما مختار هستیم بعد از یک روز سخت کاری به خودمان استراحت دهیم و به علاقه‌مندی‌هایمان رسیدگی کنیم؛ اما دیدن چندساعته تلویزیون کار درستی نیست و تنها وقت تان را هدر می دهد. لازم است بدانید، بیشتر افراد موفق و شناخته شده در سراسر دنیا بخشی از اوقات فراغت خود را به یادگیری اختصاص می دهند. توماس کورلی، پژوهشگری است که به مدت پنج سال در مورد رفتار 200 میلیونر خودساخته تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است این افراد اصلاً تلویزیون تماشا نمی کنند. 86 درصد افراد موفق برای یادگیری موضوعات جدید مطالعه می کنند و 63 درصد آن‌ها در مسیر صبحگاهی خود کتاب صوتی گوش می دهند.

کاملاً واضح است افراد موفق زیاد مطالعه می کنند و حتی گفته شده است میلیونرها به طور میانگین در هر ماه دو تا سه کتاب می خوانند. سعی کنید برای اینکه به موفقیت برسید، در اوقات فراغت تان به سراغ سایت‌های موردعلاقه ی خود بروید و مطالب جدیدی یاد بگیرید. پیشنهاد می کنیم کتاب‌های علمی و تخیلی بخوانید و هر روز بر دانش خود بیفزایید. اگر ساعات زیادی از روز در حال رفت و آمد هستید، به نسخه ی صوتی کتاب ها یا پادکست گوش دهید.

شاید در پاسخ بگویید با این همه مشغله‌های روزمره چه کسی فرصت کتاب خواندن دارد؟ فردی که بعد از یک روز سخت کاری به خانه برمی گردد و می‌خواهد با خانواده وقت گذرانی کند فرصت چندانی برای مطالعه ندارد و بدین صورت بهانه تراشی می کند. لازم به ذکر است، باراک اوباما نیز در دوره ی ریاست جمهوری خود و در برهه‌ای که فرصت زیادی نداشت بخشی از وقت خود را صرف مطالعه می کرد پس دیگر بهانه ی کمبود وقت قابل قبول نیست. بیل گیتس، وارن بافت، اپرا وینفری، ایلان ماسک، مارک کوبان و جک ما نیز از چهره‌های موفق و سرشناسی هستند که علاقه‌ی زیادی به مطالعه کردن دارند.

بیل گیتس در مصاحبه با شبکه خبری نیویورک تایمز گفت: "کتاب خواندن یکی از راه‌های خوبی است که از همان دوران کودکی برای یادگرفتن از آن استفاده کردم."

قانون 5 ساعته بیل گیتس و موفقیت

در ادامه ی مقاله، به بررسی قانون پنج ساعته بیل گیتس، ایلان ماسک و جک ما می پردازم. قانونی که بیشتر افراد موفق در سراسر دنیا برای یادگیری و مطالعه استفاده می کنند.

قانون پنج ساعت

قانون پنج ساعت بسیار ساده است و برای نخستین بار توسط مایکل سیمونز مدیر شرکت Empact ارائه شد. این قانون می گوید مهم نیست افراد موفق چقدر مشغله دارند، آن‌ها حداقل یک ساعت در روز (پنج ساعت در هفته) مطالعه می کنند و هر روز بر دانش خود می افزایند. سیمونز قانون پنج ساعت را از زندگی بنجامین فرنکلین یکی از بنیان گذاران آمریکا الهام گرفته است. او در دوران بزرگسالی خود نیز روزی یک ساعت مطالعه می کرد. سیمونز درباره این قانون می گوید:

من قانون پنج ساعت فرنکلین را به این صورت تعریف می کنم: مطالعه برای یک ساعت در روز در تمام روزهای هفته.

فرنکلین هر روز صبح زود از رختخواب بلند می شد و به خواندن و نوشتن می پرداخت. او همان ابتدای صبح تمام اهداف شخصی‌اش را روی کاغذ می آورد و دنبال می کرد. حتی در آن زمان رویدادهای کتاب خوانی برپا می کرد تا افراد علاقه‌مند خود و جامعه شان را به پیشرفت برسانند. او همچنین یافته‌های جدید خود را آزمایش کرده و هر روز سؤالات فکری مطرح می کرد.

سه پایه‌ی اصلی قانون پنج ساعت

مدیران و کارآفرینان موفق قانون پنج ساعت فرنکلین را به سه زیرمجموعه تقسیم کرده‌اند.

1. خواندن

میلیونرهای خودساخته همانند مارک کوبان و دن گیلبرت هر روز بین یک تا پنج ساعت مطالعه می کنند. ایلان ماسک با مطالعه روزانه یاد گرفت چطور موشک بسازد و بدین ترتیب شرکت اسپیس ایکس را راه اندازی کرد. جک ما، بنیان‌گذار شرکت علی بابا نیز می گوید مطالعه همراه با یادگیری، انگیزه‌ی خوبی برای شروع کردن یک کار است. افرادی که به مطالعه عادت دارند شناخت بیشتری از دیگر صنایع، تکنیک‌ها و استراتژی‌ها دارند.

اگر فکر می کنید وقت چندانی برای مطالعه کردن ندارید، از روزی 20 تا 30 دقیقه شروع کنید. همیشه کتاب کوچکی همراه داشته باشید و وقتی منتظر هستید جلسه شروع شود یا در مطب دکتر منتظرید کتاب بخوانید. با گوشی خود کتاب دانلود کنید و به جای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی و بازی مطالعه کنید. حتی می توانید در هنگام پیاده روی یا وقتی ورزش می کنید هم کتاب صوتی گوش دهید.

2. انعکاس دادن

قانون پنج ساعته به جز مطالعه شاملتفکر و انعکاس دادن افکار نیز می شود. اینکه به جایی خیره شوید، در افکارتان غرق شوید یا آن‌ها را یادداشت کنید بخشی از منعکس کردن است. جک دورسی مدیرعامل توییتر و جف وینر مدیرعامل لینکدین به فکر کردن شهرت دارند. سارا بلیک لی، میلیاردر موفق پوشاک نیز زمان زیادی از روز را به نوشتن خاطرات و افکار خود اختصاص می دهد.

تمرکز روی گذشته فرصت مناسبی برای یاد گرفتن از اشتباهات و فکر کردن به کارهایی است که به خوبی انجام داده‌اید. اخیراً دانشگاه تگزاس اعلام کرده استراحت ذهنی و انعکاس افکار سبب بهبود یادگیری می شود و فرد را یک گام به اهداف زندگی نزدیک‌تر می کند.

اگر برای شروع مشکل دارید، آن را به بخشی از برنامه‌ی روزانه‌تان تبدیل کنید. معمولاً 15 تا 20 دقیقه بعد از ناهار زمان خوبی برای این کار است. پس هر روز زمان کوتاهی را به استراحت ذهنی و منعکس کردن افکار اختصاص دهید و بلافاصله کار را شروع کنید تا احساس بدی پیدا نکنید. هر بار روی دو سؤال تمرکز کنید و سعی کنید پاسخ آن‌ها را در ذهنتان مرور کنید. برای مثال، اگر در جلسه‌ای حضور داشته‌اید از خود بپرسید چه نکاتی در طول جلسه بیان شد و چطور می توانم این نکات را در کسب و کار خود به کار ببندم؟

3. امتحان کردن

بنجامین فرنکلین و توماس ادیسون از جمله افراد نوآوری هستند که به موفقیت زیادی هم دست یافته اند، چرا که همه چیز را امتحان می کردند. امروزه از سرویس جیمیل استفاده می کنیم، به این خاطر که گوگل به کارمندان خود اجازه داد ایده‌هایشان را آزمایش کنند.

آزمایش، هر فرضیه‌ای را به واقعیت تبدیل می کند و به شما می گوید چه راه حلی جواب می دهد و از کدام راه حل باید دست کشید. علاوه بر آن، این فرصت را فراهم می کند از اشتباهات گذشته‌ی خود درس بگیرید و از نظرات دیگران استفاده کنید. جک ما به دیگران توصیه می کند از دانش در زندگی واقعی استفاده کنند. او می گوید اگر کتابی در مورد همکاری و کار گروهی خواندید، برای انجام کاری داوطلب شوید و دانش جدید خود را در آن به کار ببندید.

وقتی مطالعه و یادگیری را به عادت روزانه‌تان تبدیل کنید با سرعت بیشتری به موفقیت و بهره‌وری خواهید رسید. علاوه بر آن، با سرمایه گذاری روی مطالعه پیشرفت خود و کسب و کارتان را هم تضمین می کنید.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-09 16:10:29
  • نظرات
تصویر آواتار Masoud Nasehifar
   Masoud Nasehifar

مطالعه در بلند مدت معجزه می کنه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

مفید بود

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

کارمثبت وبسیارمفیدی است بخصوص اگر از کودکی ودرخانواده ها به اصطلاح نهادینه شود گرچه از فرهنگی غنی برخورداریم اما گسستگی بین نسلی فاجعه ای است انکارناپذیر باید چشمهارا دوباره شست بزرگمهری دیگر نظام الملکی دیگر امیر کبیری دیگر باید تا این بیراه براه آید . آرزوی موفقیت .

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها