تقویم تاریخ - 12 شهریور

12 شهریور 1398 - 0:00
تقویم تاریخ - تقویم تاریخ - 12 شهریور
تقویم تاریخ - 12 شهریور
امتیاز مطلب: 90%

درگذشت دکتر محمود حسابی دانشمند بزرگ ایرانی

دکتر سید محمود حسابی

دکتر سید محمود حسابی فیزیکدان و دانشمند نامی ایرانی 12 شهریور 1371ش. در ژنو دیده از جهان فرو بست. از جمله اقدامات این دانشمند بزرگ میتوان به اولین نقشه‌برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)، اولین راه‌سازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به شمشک)، پایه‌گذاری اولین مدارس عشایری کشور، پایه‌گذاری دارالمعلمین عالی (دانشسرای عالی)، ساخت اولین رادیو در کشور، راه‌اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور، راه‌اندازی اولین مرکز زلزله‌شناسی کشور، راه‌اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور، راه‌اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران، محاسبه و تعیین ساعت رسمی ایران، شرکت در پایه‌گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی، پایه‌گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه‌گیری فواصل گام‌های موسیقی ایرانی به روش علمی، پایه‌گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش‌های موسیقی، پایه‌گذاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پایه‌گذاری سازمان انرژی اتمی ایران، تدوین اساسنامه و تأسیس مؤسسه ملی استاندارد، تدوین آیین‌نامه کارخانجات نساجی کشور و رساله چگونگی حمایت دولت در رشد این صنعت، راه‌اندازی اولین آسیاب آبی تولید برق (ژنراتور) در کشور وبسیاری موارد دیگر اشاره نمود. برای مشاهدۀ زندگینامۀ تصویری معمار ایران نوین روی لینک زیر کلیک نمایید.

زندگینامۀ تصویری دکتر محمود حسابی

تولد لویی سالیوان پدر آسمانخراشها

لویی سالیوان پدر آسمانخراشها

لویی سالیوان معمار آمریکایی 3 سپتامبر 1856م. در بوستون متولد شد. وی که استاد معمار بزرگ قرن فرانک لوید رایت بوده است؛ به عنوان "پدر آسمانخراشها" شناخته شده است و از مبدعان و طراحان اصلی ساختمانهای بلند است. وی که از اعضای مکتب معماری شیکاگو بود نخستین بار در سال 1896  در مقاله ای با عنوان «بررسی هنری یک ساختمان اداری بلند» ایدۀ آسمانخراشها را مطرح کرد.

تولد فردیناند پورشه بنیانگذار شرکت خودروسازی "پورشه"

فردیناند پورشه

فردیناند پورشه طراح موتور آلمانی خودرو و بنیانگذار شرکت خودروسازی "پورشه" 3 سپتامبر 1875م. در مافرسدورف متولد شد. Porsche Type356 اولین اتومبیلی بود که پیش از تاسیس کارخانه اتومبیل سازی پورشه به نام پورشه مزین شد. وی در سال 1949م. به اشتوتگارت برمیگردد و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد و برای کارخانه خود، آرم شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد. او در سال 1963م. خودروی افسانه‌ای 911 را طراحی کرد و با این کار اولین خودروی اسپرت دنیا تولید شد.

درگذشت فرانک کاپرا فیلمساز مطرح ایتالیایی - آمریکایی

فرانک کاپرا

فرانک کاپرا فیلمساز نامدار آمریکایی 3 سپتامبر 1991م. در 94 سالگی در کالیفرنیا درگذشت. کاپرا سینماگری است که رویاهای زندگی آمریکایی را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. وی بیشتر به خاطر کمدی‌های اجتماعی پراحساسش شهرت دارد؛ کاپرا با سه اسکار بهترین کارگردانی همراه با ویلیام وایلر و پس از جان فورد (با چهار اسکار کارگردانی)  از رکوردداران دریافت این جایزه محسوب می شود.

درگذشت ویلیام کلمنت استون بنیانگذار شرکت بیمۀ AON

ویلیام کلمنت استون بنیانگذار شرکت بیمۀ "AON"

ویلیام کلمنت استون کارآفرین، بازرگان و بنیانگذار آمریکایی شرکت خدمات بیمهای "AON" 3 سپتامبر 2002م. در 100 سالگی در ایلینوی درگذشت. وی در سال 1982م. شرکت "AON" را تأسیس کرد؛  این شرکت با نزدیک به 72000 نفر کارمند در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین کارگزار بیمه جهان محسوب می‌شود.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-02 11:07:50
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها