24 تکنیک ارزشمند برای جلب توجه دیگران

9 شهریور 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - 24 تکنیک ارزشمند برای جلب توجه دیگران
24 تکنیک ارزشمند برای جلب توجه دیگران
امتیاز مطلب: 95%

رابرت گرین (Robert Greene) در کتاب "قوانین نفوذ" روش هایی را که اغواگران بزرگ تاریخ از کلئوپاترا تا کازانووا به کار گرفته اند، مورد بررسی قرار داده است. در این مقاله، 24 قانون نفوذ را گرد هم آورده ایم. این قوانین چندان ساده به نظر نمی رسند، اما استفاده از همین قوانین برای تاثیرگذاری روی دیگران ممکن است تاثیر شگرفی رویپیشرفت شغلی مان داشته باشد یا اگر کسی می خواست از آنها برعلیه شما استفاده کند به موقع متوجه شوید و اجازه ندهید مورد سوء استفاده قرار بگیرید. 

 با یوکن همراه باشید  که به شما بگوییم چگونه تاثیرگذاری روی دیگران را بیاموزید.

  • به دنبال فرد مناسب باشید

فرد موردنظر شما ممکن است مسئولِاستخدام ، یک مشتری یا مدیری باشد که اختیار ترفیع شما را دارد. به اعتقاد گرین، باید افرادی را انتخاب کنید که می توانید خلا آنها را پر کنید. نقشه کشیدن برای تحت تاثیر قرار دادن کسانی که برای جلب نظرتان تلاش می کنند را کنار بگذارید زیرا این افراد معمولا در مقابل کارشان چیزی از شما می خواهند. باید به دنبال افرادی باشید که نشانه های ملایمی نشان می دهند، مثلا افرادی که در حضور شما خجالتی به نظر می رسند؛ تاثیرگذاری روی این افراد ساده تر است.

  • به شکل غیرمستقیم وارد عمل شوید

شاید وقتی می خواهید با یک مدیر یا مشتری تاثیرگذار وارد رابطه شوید، در مواجهه با تلاش تان برای برقراری ارتباط و اعلام خواسته تان مقاومت کند. قبل از اینکه خواسته تان را مطرح کنید به شکل غیرمستقیم با او وارد رابطه شوید و به سراغ شخص سومی بروید. ابتدا خواسته تان را با او در میان نگذارید، بلکه اول رابطه ی دوستانه و معمولی برقرار کنید و به او اطمینان بدهید هیچ قصدی از نزدیک شدن به او ندارید.

  • خود را مشتاق نشان ندهید

بعد از اینکه با فرد موردنظر وارد رابطه شدید، جلوه ای مرموز از خودتان به نمایش بگذارید تا همچنان علاقه ی او را به خودتان حفظ کنید؛ مثلا در دیدار با فردی که به دنبال ملحق شدن شما به جمع کارشناسان حرفه ای است، خود را روشنفکر و رده بالا نشان دهید اما با ابراز نظرهای شوخ طبعانه به عمق شخصیت تان بیفزایید.

  • خود را خواستنی نشان دهید

همه ی مردم به دنبال افراد معروف و سرشناس هستند، مشتری ها هم جذب معروف ترین و جذاب ترین شرکت ها و مدیرها می شوند. نباید خود را ساده لوح نشان دهید، اما برای جذب دیگران از خود تواضع و فروتنی به نمایش بگذارید، در عین حال موفقیت هایتان را با افتخار معرفی کنید.

  • از نگرانی و نارضایتی دیگران بهره ببرید

وقتی افراد از همه چیز راضی باشند، نمی توان آنها را اغوا کرد. باید به طرف مقابل بفهمانید کمبودی وجود دارد و سپس به او نشان دهید چطور می توانید آن کمبود را برطرف کنید. برای مثال، به مشتری توضیح دهید چطور پول شرکت به روش های مختلف هدر می رود، سپس به او بگویید چگونه می تواند با ایجاد چند تغییر، اوضاع شرکت را دگرگون کند.

  • خیلی صادق نباشید

اگر در تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران صادق و روراست باشید و مستقیم بروید سر اصل مطلب، ممکن است او را بترسانید یا حتی دیدش را نسبت به خودتان منفی کنید. به اعتقاد گرین بهترین راه برای اینکه دیگران را همراه خود کنید این است که بدون نشان دادن نیت اصلی تان، هدف تان را در طی زمان پیش ببرید، در حالی که طرف مقابل فکر می کند تصمیم گیرنده ی اصلی خودش است.

  • همانند طرف مقابل رفتار کنید

برای جلب نظر دیگران و آوردن شان به سمت خودتان، در ابتدا به میل و خواست آنها رفتار کنید. اگر در پی جلب نظر یک مشتری برای سرمایه گذاری در شرکت تان هستید، آینه ای از او باشید و دقیقا همانند او رفتار کنید.

  • وسوسه کنید

نقطه ضعف هدف تان را پیدا کنید و از آن بهره ببرید. ابتدا باید خواسته ای که او برایش تلاش می کند را شناسایی کنید و به او بقبولانید که شما می توانید او را به خواسته اش برسانید.

  • طرف مقابل را در تعلیق نگه دارید

همان لحظه که دیگران بفهمند به دنبال چه چیزی هستید، برتری تان را از دست می دهید. باید جذابیت خود را با غافلگیری های مداوم برایشان حفظ کنید.

  • از تاثیر واژه ها غافل نشوید

در هنگام ارائه مثلا برای جلب موافقت دیگران، دقیقا همان چیزی را بگویید که آنها دوست دارند بشنوند. با افزایش جذابیت گفته هایتان آنها را قانع کننده تر نشان دهید.

  • به جزئیات توجه کنید

سعی کنید کارها و تصمیمات بزرگ در مقابل هدف تان به سادگی آب خوردن باشد. در مصاحبه ی شغلی به جزئیات چگونگی نمایش خودتان توجه کنید، شاید بهتر باشد موارد مهم را در گوشی یا تبلت تان یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید. بعد از اتمام مصاحبه با یک یادداشت تشکر رسمی تصویری را که از خود به نمایش گذاشتید، کامل کنید.

  • حضوری شاعرانه داشته باشید

با غرزدن های دائمی به هیچ جایی نمی رسید. کاری کنید حضورتان به تجربه های خوشایند و لذت بخش بیانجامد و دیگران دل شان برایتان تنگ شود. در مصاحبه ی شغلی به گونه ای باشید که هر تعامل تان به یادماندنی شود اما خیلی هم زیاده روی نکنید، مثلا در مورد یادداشت تشکرتان دیگر با ایمیل یا تماس تلفنی پیگیر نباشید.

  • ضعیف نمایی نکنید

به جای نمایش قدرت، غرورتان را کنار بگذارید. حتی اگر دقیقا این طور نباشد، به گونه ای رفتار کنید که انگار طرف مقابل در موضع قدرت قرار دارد. با داشتن غرور و تفاخر در مقابل مدیران بالارده، نمی توانید به ترفیع برسید و از پله ی سلسله مراتب سازمانی بالا بروید.

  • رویا و واقعیت، در کنار هم کارساز است

به عقیده ی گرین: انسان ها تمایل دارند خارق العاده ها را باور کنند. هر آنچه ارائه می دهید، چه ایده باشد چه محصول واقعی، شگفت انگیز و خارق العاده اما با بیانی در واقعیت جلوه دهید.

  • فرد مقابل را از دیگران جدا کنید

افراد وقتی به این باور می رسند از دیگران جدا هستند، آسیب پذیرتر می شوند. وقتی برای شغلی درخواست می دهید، به گونه ای بنویسید و حرف بزنید که انگار شغل موردنظر تنها شغلی است که شما می خواهید. باید در معرفی محصولات و خدمات خود کاری کنید مشتری احساس کند تنها اوست که اهمیت دارد.

  • خودتان را ثابت کنید

اگر فرد مقابل با احساس تردید و دودلی شروع به عقب نشینی کرد با تغییر رویه تان و کمک به او، ارزش تان را به او نشان دهید.

  • از ممنوع ها کنار نکشید

حتی افراد درست کار هم کنجکاوی خاصی نسبت به کارهای ممنوع دارند. برای اینکه هیجان بودن در فضایی مبهم را به کسی منتقل کنید، نیاز نیست حتما کار غلطی انجام دهید؛ مثلا در تلاش برای جلب موافقت طرف مقابل بگویید چنین معامله ای بی سابقه بوده است و به قدری ارزشمند است که فعلا باید محرمانه و بین خودمان بماند.

  • از گذشته درس بگیرید

هر رابطه ای که بخواهید با مدیر، کارمند، مشتری یا هر فرد دیگری برقرار کنید، طرف مقابل تان رابطه ی مشابهی در گذشته داشته است. پس به دنبال این باشید او چه تجربه یا خاطره ای از شخص قبل از شما داشته است و سعی کنید از این طریق طرف مقابل را تحریک کنید.

  • از اخلاق و معنویات استفاده کنید

هدف تان هر چه باشد، اگر فقط در مورد یک موضوع خاص حرف بزنید ممکن است کلام تان یکنواخت و کم ارزش به نظر برسد. پس اخلاق و معنویات را چاشنی کلام تان کنید که هدف تان معنادارتر و بااهمیت تر به نظر برسد. برای مثال، می توانید آینده ی شغلی تان را در شرکت به عنوان گام بعدی در مسیری کاری تان معرفی کنید.

  • به اندازه ی کافی محترمانه حرف بزنید

در موقعیت های کاری نیاز نیست بیش از اندازه مودب باشید زیرا ناخواسته باعث می شوید ریاکار به نظر برسید. باید در حالی که محترمانه صحبت می کنید، قاطع و روراست هم باشید.

  • فاصله تان را حفظ کنید

وقتی طرف مقابل در جبهه ی شماست و بعد از مدتی به این وضعیت عادت می کند، با فاصله گرفتن به جذابیت تان بیفزایید و کاری کنید که خواهان تان شوند. برای مثال، اگر به دنبال ارتقای شغلی هستید و از شرکت دیگر هم پیشنهاد کار داید، به رئیس تان بفهمانید با جدیت به پیشنهاد شرکت رقیب فکر می کنید، حتی اگر واقعا این طور نباشد.

  • به ظاهرتان توجه کنید

ظاهر زیبا و جذابی داشته باشید، لبخند بزنید و با اعتماد به نفس صحبت کنید. با شیک پوشی و ظاهر زیبا تمام نگاه ها را به سمت خود می کشانید.

  • حرکات قاطع و جسورانه داشته باشید

وقتی روی طرف مقابل تاثیر گذاشتید و مطمئن شدید کاملا جذب تان شده است، با جسارت تمام خواسته تان را بیان کنید. به جای اینکه با تردید اوضاع را بدتر کنید، با بیانی قاطع درخواست تان را بگویید. قاطعانه توضیح دهید چرا شما بهترین گزینه برای شرکت هستید یا چرا مشتری ها برای غلبه بر رقبا باید به سراغ شما بیایند.

  • پیامدها را در نظر بگیرید

بعد از اینکه به هدف تان رسیدید با استفاده از تکنیک های تاثیرگذاری کار کنید ارتباط تان با طرف مقابل قطع نشود و او ارتباطش را با شما ادامه دهد.

اگر می خواهید برای تشکیل زندگی مشترک روی طرف مقابل تاثیر بگذارید، بهتر است بعد از جلب توجه او، کمی روراستی داشته باشید. اما در دنیای حرفه ای وضعیت را بسنجید و اگر به نفع تان هست گاهی هم بدجنس باشید.

منبع: businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-29 16:31:25
دسته بندی ها