چگونه به خود احترام بگذارید؛ 5 گام برای تصویر سازی مثبت

29 مهر 1397 - 12:00
مدیریت شخصی - چگونه به خود احترام بگذارید؛ 5 گام برای تصویر سازی مثبت
چگونه به خود احترام بگذارید؛ 5 گام برای تصویر سازی مثبت
امتیاز مطلب: 89%

مروان جمال نویسنده و عضو هیئت علمی رشته مهندسی عمران در دانشگاه الکساندریا است که گام‌هایی برای افزایش عزت نفس و احترام به خود را با ما به اشتراک گذاشته است. با یوکن همراه باشید.

اگرچه احترام و خوشبختی در کنار هم تعریف می‌شوند؛ ولی اگر بخواهید نسل ما را با یک کلمه تعریف کنید، این کلمه "ناراضی" خواهد بود.

امروزه به ویژه با فشارهای عظیم بر من و نسلم، ساخت احترام به خود سخت است. ما همیشه باید بیشتر کار کنیم، تجربه بیشتری داشته باشیم، بهتر به نظر برسیم و 10 برابر سخت‌تر از ارشدهایمان باشیم در غیر این صورت کار خود را از دست می‌دهیم. جهان به سرعت در حال حرکت است و هیچ کس با این سرعت هماهنگ نیست؛ بنابراین ما خود را سرزنش می‌کنیم و در این روند عزت نفس خود را از دست می‌دهیم.

اگر شما فکر می‌کنید که بی‌ارزش و بدون دستاوردهستید و به اندازه کافی خوب، باهوش یا سرگرم کننده نیستید، این پنج عادت به شما کمک می‌کنند تا عزت نفس و احترام به خود که برای زنده ماندن در جهان امروز به آن نیاز دارید را بسازید.

1. احترام به خود، نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد (هیچ راه دیگری وجود ندارد)

سریع‌ترین راه ایجاد احترام به خود، حفظ قول‌هایی است که به خودتان می‌دهید؛ "من زود بیدار می‌شوم، امروز به ورزشگاه می‌روم، من دیگر  سیگار نمی‌کشم و..." و هر بار که فکر می‌کنید رفتار شما درست است جرقه‌ای از رضایت حساس خواهید کرد.

بین نظم وشادی ارتباط مستقیم وجود دارد. زمانی که تیم تحقیقاتی استنفورد آزمون معروف مارشملو را بر روی کودکان انجام دادند، مشخص شد  کودکانی که نظم و انضباط بیشتری داشتند در آینده پول بیشتر، شغل بهتر، عزت نفس بالاتر و خوشبختی بیشتری نسبت به آن‌هایی که در آزمون شکست خوردند کسب کردند.

بنابراین وقت خود را برای ساخت عضلات احترام به خود صرف کنید. سه عادت مثبت که دوست دارید در زندگی خود داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید را پیدا کنید: مدیتیشن، دوش آب سرد یا یوگا. این عادت‌های کوچک نظم و انضباطی که ندارید را برای شما ایجاد می‌کنند.

من در طی پنج سال گذشته گه گاه روزه گرفته ام و این یکی از بهترین تصمیماتی است که تا کنون گرفته‌ام. توصیه می‌کنم که این کار را انجام دهیدنه فقط برای مزایای سلامتی آن بلکه به دلیل اینکه اراده شما را سخت‌تر می‌کند. تصور کنید چه اتفاقی برای نظم و انضباط شما رخ خواهد داد اگر هر روز شانزده ساعت در برابر تمایل به خوردن مقاومت کنید؛ ظاهر خوبی خواهید داشت و به خودتان افتخار می‌کنید.

 2. کمتر دروغ مصلحتی بگویید

 شما با توجه به اینکه چقدر فردی جسور است؛ می‌توانید به میزان عزت نفس وی پی ببرید. کسانی که تصمیم می‌گیرند حقیقت را به جای ساختن دروغ مصلحتی تأیید کننده بیان کنند نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، احترام بیشتری به خود می گذارند. 

من خود را زمانی که دلیل دیرآمدنم را نه با یک دروغ رایج ترافیک بلکه تنبلی و  وقت گذاشتن بسیار برای لباس پوشیدن به دوستانم اعلام می‌کنم بیشتر دوست دارم و تصویر من از خودم  هنگام اختصاص یک وقت دقیق به مشتری تا یک وقت تقریبی که ممکن است او را در آینده ناامید کند بهتر است. البته زمان‌هایی وجود دارد که شما باید دروغ بگوئید تا از کسی محافظت کنید یا برای دیگران لاپوشانی کنید؛ اما دروغ گفتن نباید عادت شما باشد.

 قدرت حقیقت گویی را داشته باشید و از اینکه چگونه افراد شما را با ابهت و جسورانه می‌بینند شگفت زده خواهید شد و البته احترام بیشتری نسبت به خود خواهید داشت.

3. با خودتان مهربان باشید

بسیاری از کارشناسان مراقبت از خود، از جمله فردی معروفی به‌نام برن براون معتقدند که همدلی و همدردی نسبت به خود برای سلامت احساسی از عزت نفس  مهم‌تر است.

به گفته کریستین نف، استاد روانشناسی دانشگاه تگزاس، داشتن همدلی و همدردی برای خود، بدین معنی است که شما با همان مهربانی که به دوستان و اعضای خانواده‌تان می‌دهید، با خود رفتار می‌کنید.

شما باید آگاهی و تعهد  داشته باشید و  همانگونه که بهترین دوستانتان را تشویق و ترغیب می کنید باید با خود نیز چنین رفتاری داشته باشید.  شما باید از تمسخر احساسات خود دست بکشید و بپذیریید که شما هم می توانید اشتباه کنید.

این واقعیت را قبول کنید که شما احساس اضطراب، ترس، بی حوصلگی، ناامنی، ناتوانی را هر چند وقت یک بار خواهید داشت به دلیل اینکه شما انسان هستید و اصطلاح، "من نباید این احساس را داشته باشم" را از فرهنگ لغت خود پاک کنید. شما باید قبول کنید که:

قلب شما تند خواهد زد و پاهایتان خواهد لرزید هر زمان که با کسی برخورد می‌کنید

شما هنوز هم در برابر افراد جذاب مضطرب می‌شوید.

شما هنوز هم از قلدر‌ها می‌ترسید.

تصميم بگيريد تمام احساسات خوب يا بد را بدون سرزنش خود پذیرید. من یک بچه خجالتی بودم و کنار اطرافیان احساس معذب بودن داشتم.

روزی که تصمیم گرفتم آن اضطراب را بپذیرم روزی بود که احساس اعتماد به نفس بیشتری در اطراف مردم داشتم زیرا دیگر چیزی برای پنهان کردن نداشتم.

امروز و هر زمان که احساس بدی می‌کنم، آن را می‌پذیرم، در مورد آن شوخی می‌کنم و آرام می‌شوم. معمولاً، در طول چند دقیقه یا حتی چند ثانیه از انجام این کار احساس بهتری خواهم داشت.

4. پیروز شوید (به طور مداوم)
 

"اهداف کوچک، که مدام به آن‌ها دست می‌یابیم، ما را از اهداف بزرگ که هر چند وقت یک بار به دست می‌آیند خوشحال‌تر می‌کنند." – لورتا برونینگ

همه‌ تمایل واقعی برای پیروزی داریم، به این تمایل تحقق ببخشید و احترام بیشتری برای خود قائل شوید.

اما چگونه می‌توان بر ویژگی‌های خوب خود تأکید کرد؟

با استفاده از دو روش توصیه شده توسط لورتا برونینگ، روانشناس، و نویسنده مغز خوشحال:

تعداد پیروزی خود را بشمارید.
یک قلم و کاغذ بردارید و هر پیروزی مهمی را که تا به حال به دست آورده‌اید، فهرست کنید. سپس هر چند وقت یک بار به این لیست مراجعه کنید تا به خودتان انگیزه دهید.

 اهداف تعیین کنید و به آن‌ها برسید.
آیا می‌خواهید یک راه سریع برای رفاه و احترام به خودتان داشته باشید؟ هر روز صبح، اولویت های روز خود را تعیین کنید و  قبل از به‌دست آوردن آنها به رختخواب نروید. به رختخواب نروید. این خیلی ساده و قدرتمند است و تمایل پیروزی که روحتان می‌خواهد را ارضا می‌کند.

5. به ظاهر خود برسید

من یک پست از مهندس هندی که لیستی از جوانب مثبت و منفی زندگی در ایالات متحده را تهیه کرده بود، خوانده‌ام و یکی از معدود نکات منفی این بود که افراد چاق احترام زیادی دریافت نمی‌کردند.

او گفت: "مردم چاق زیاد در جامعه احترام دریافت نمی‌کنند. اغلب چاق بودن نشان‌دهنده‌ی این است که نسبت به بدن خود غیر مسئولانه رفتار می‌کنید."

من برای بحث و گفتگو اینجا نیستم؛ اما من می‌خواهم بگویم که هر چه سنگین‌تر باشید، احترام به خود سخت‌تر می‌شود. ورزش کردن، در درون سختگیری ذهنی و نظم انسانی را ایجاد می‌کند. در بیرون از شما، خوب لباس پوشیدن و سالم به نظر رسیدن باعث می‌شود احساس  جذابیت داشته باشید که نفس شما را به صورت مثبت تغذیه می‌کند.

بله، غذا خوردن لذت بخش است؛ اما اضافه وزن شما را از بسیاری از چیزها از جمله احساس قوی احترام به خود محروم می‌سازد.

بنابراین راه حل چیست؟

یک شیوه زندگی سالم را انتخاب کنید که برای شما لذت بخش باشد و به آن برای همیشه عمل کنید. این اهمیتی ندارد که چقدر آهسته شروع میکنید یا چقدر وزن باید کم کنید. چیزی که اهمیت دارد سازگاری و ایجاد یک شیوه زندگی سالم است که با شما می‌ماند.

منبع: pickthebrain

 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-10-24 09:38:45
دسته بندی ها