چه‌کسانی اعتماد‌به‌نفس ندارند؟

18 خرداد 1398 - 4:00
اعتماد به نفس - چه‌کسانی اعتماد‌به‌نفس ندارند؟
چه‌کسانی اعتماد‌به‌نفس ندارند؟
امتیاز مطلب: 97%

هر فردی ممکن است خجالت بکشد، بترسد و دچار اضطراب شود. گاهی شرایطی پیش می آید که خود را سرزنش می کنیم، تصویر بدی از خود در ذهن داریم و اعتماد به نفس مان را از دست می دهیم. شاید وضعیت تا اینجا عادی باشد. هرچند برخی افراد وجود دارند که همیشه خود را بالاتر از دیگران می دانند. اکنون بحث ما کمبود اعتماد به نفس است. وقتی نگاهی بدبینانه و منفی به تمام کارهای روزانه تان دارید، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان شناسی ضعیف شده اید. با یوکن همراه باشید تا 20 علامت کمبود اعتماد به نفس را معرفی کنیم.

اگر خودتان را باور نداشته باشید، هیچ توانی برای حرکت به سوی موفقیت نخواهید داشت. قدم اول برای حل هر مساله ای شناخت آن است، پس قبل از هر چیز باید بدانید علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند چگونه رفتار می کنند؟

در بین جمع با گوشی، تبلت و ... سرگرم می شوند

کسانی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. خصوصا وقتی دوست و آشنایی همراهشان نیست، صحبت کردن در جمع برایشان سخت تر می شود. افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، همواره سعی می کنند خود را با روش های مختلفی سرگرم کنند تا از ارتباط با دیگران دور بمانند؛ امروزه چه چیزی بهتر از گوشی هوشمند ما را از جمع دور می کند؟

اگر شما هم این علامت را دارید، اولین قدم را بردارید و با خود عهد ببندید در جمع با تلفن تان کار نکنید و حتی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. همواره به دنبال این باشید که چطور سر صحبت را با اطرافیان تان باز کنید و با اعتماد به نفس کامل حرف بزنید.

با خود بگویید: "من همانند دیگران قدرت حرف زدن و ارتباط برقرار کردن را دارم و اگر با کسی وارد صحبت شوم، حتما گفت و گوی خوبی خواهیم داشت."

با صحبت های همه موافقت می کنند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث ها به سرعت عقب نشینی کرده و بیهوده موافقت می کنند. آنها قدرت متقاعد کردن دیگران را در خود نمی بینند. حتی وقتی مطمئن هستند حق با طرف مقابل نیست، با او موافقت می کنند تا بحث و جدلی پیش نیاید. باید بدانید و بپذیرید هر کسی دارای نظری است که از افکار، دانش و خواسته هایش نشات می گیرد. با نگفتن و دفاع نکردن از عقاید و ایده های خود، به افکار، دانش و خواسته هایتان بی اعتنایی می کنید. شما به اندازه ی کسی که مقابل تان است، حق دارید نظرتان را بیان کنید؛ پس آرام ننشینید و با آرامش، نظر واقعی تان را ابراز کنید. روش های زیادی برای متقاعد کردن دیگران وجود دارد، برای مثال می توانید از مهارت داستان گویی برای متقاعد کردن آنها استفاده کنید.

بیش از اندازه به ظاهرشان رسیدگی می کنند

مرتب و تمیز بودن بسیار خوب است؛ اما اگر اهمیت دادن به سر و وضع بیش از اندازه باشد، یعنی دچار کمبود اعتماد به نفس هستید. باید بدانید، اعتماد به نفس از درون شما نشات می گیرد و هیچ ارتباطی به عوامل بیرونی ندارد. به خود بقبولانید زیبا هستید و با آرایش و پیرایش معمولی، بیش از اندازه خود را درگیر ظاهر و لباس تان نکنید.

با انتقاد مقابله می کنند

لازم است در زندگی انتقادپذیر باشید. اگر دوست یا آشنایی در مورد مساله ای از شما انتقاد کرد، از او نرنجید و به انتقادش گوش دهید. سعی کنید به نظر دوست تان فکر کنید و در صورت منطقی بودن، به دنبال رفع عیوب خود باشید. یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد از گوش دادن به انتقاد دیگران آزرده خاطر می شود. این افراد با هر نقدی عصبی می شوند و ناراحتی شان روی بقیه کارها هم تاثیر می گذارد. برای مثال، انتقادی که یکی از همکارانش کرده است، سبب بدخلقی او با دوستان و خانواده اش می شود.

از ابراز نظر و عقیده شان واهمه دارند

رمز موفقیت شما در مکالمات این است که ابتدا فکر کنید و بعد حرف بزنید. بی تفکر صحبت کردن، نتیجه ی خوبی نخواهد داشت. اول حرف خود را بسنجید و سپس ابراز عقیده کنید. در این صورت دچار ترس و پشیمانی نخواهید شد. بعد از اینکه فکر کردید و تمام جوانب را سنجیدید، نظرتان را شجاعانه ابراز کنید و آرام و شمرده حرف بزنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

به سرعت تغییر عقیده می دهند

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن ثبات نظر است. افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، سریعا و تحت تاثیر عوامل مختلف نظرشان تغییر می کند. در واقع این افراد، قدرت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام تغییر نظر می دهند و از این شاخه به آن شاخه می روند در‌ حالی که باید در زندگی تان صریح و قاطع باشید، خوب فکر کنید، تصمیم تان را بگیرید و تغییرش هم ندهید.

در مقابل تحسین، واکنش خوبی نشان نمی دهند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در مقابل تحسین شدن واکنش نامناسب نشان می دهند. وقتی اعتماد به نفس ندارید، همواره سعی می کنید تعریفی را که از شما می شود انکار کنید. وقتی فردی از لباس و ظاهرتان تعریف می کند، تمام دلایل مثبتی که ذکر شد را توجیه می کنید، به طوری که طرف مقابل از حرف خود پشیمان می شود. این نشان می دهد یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس را دارید؛ مثلا ممکن است بگویید: "نه این لباس قیمت زیادی ندارد"، "لباسم را از حراجی خریده ام"، "این تنها لباسیه که خیلی بهم میاد، من اندام خوبی ندارم". پس قبول کردید دچار کمبود اعتماد به نفس هستید؟ باید بپذیرید از نگاه آن فرد، شما زیبا و برازنده هستید و با تشکر کردن نشان دهید لیاقت تحسین اش را دارید.

خیلی زود تسلیم می شوند

افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، قبل از رسیدن به اهداف و رویاهایشان تسلیم می شوند. آنها سرشار از انرژی های منفی هستند و هیچ توانی برای ادامه دادن ندارند. همیشه باید خود را باور کنید، به دنبال رویاهایتان بروید و از شکست نترسید.

همواره خود را با دیگران مقایسه می کنند

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس، مقایسه ی خود با دیگران است، خصوصا افرادی که موفق تر هستند. افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، به جای اینکه روی مسیر حرکت شان متمرکز شوند، تنها به دیگران نگاه می کنند. مقایسه کردن با دیگران بدترین کار ممکن است. درست است که برخی ها موفق تر از شما هستند؛ اما در مقابل دسته ی دیگری وجود دارند که شما از آنها برتر هستید. پس خودتان را تنها با شخص خودتان مقایسه کنید، بهترین رقیب شما خودتان هستید.

خجل و بی انگیزه راه می روند

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خمیده هستند و نمی توانند صاف و محکم راه بروند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که انگار از خودشان شرمنده هستند. سعی کنید همیشه صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکت بدن تان وقت بگذارید.

اشتباهات‌شان را توجیه می کنند

هر کسی ممکن است دچار اشتباه شود؛ اما کسی که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام بهانه تراشی می کند و برای دیگران توضیح می دهد. این افراد حتی وقتی به موفقیت برسند باز هم خود را مجبور به توضیح دادن به دیگران می کنند.

تمام تقصیر را به گردن دیگری می اندازند

افردی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همه چیز را به گردن دیگری می اندازند، البته بیشتر بدی ها را نتیجه اعمال دیگران می دانند. آنها با این کار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

بهانه تراشی می کنند

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس بهانه تراشی و دلیل آوردن در مقابل انتقاد دیگران است. کسی که اعتماد به نفس کافی دارد، با آرامش به نظر و انتقاد دیگران گوش می دهد و با بررسی و فکر کردن به آن نقد، تصمیم خود را برای تغییر یا بی اعتنایی اتخاذ می کند. اگر در مقابل انتقاد دیگران به سرعت شروع به بهانه آوردن کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما وجود دارد. در واقع می خواهید به دیگران اثبات کنید ارزشمند هستید و هیچ وقت مرتکب اشتباه نمی شوید، در حالیکه هر فردی ممکن است اشتباه کند.

حالت تدافعی به خود می گیرند

دست به سینه بودن و مورب قرار دادن پاها به صورت ضربدری، از علائم کمبود اعتماد به نفس است. زبان بدن می تواند درون و رفتار شما را هویدا کند. افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند، همیشه حالت تدافعی دارند و شکل معذبانه به خود می گیرند. در این موارد حرکات بدن حالت ناراحت و منقبضی نشان می دهد که حاکی از کمبود اعتماد به نفس فرد است.

به تایید دیگران نیاز دارند

در زندگی نمی توان همه را راضی نگه داشت. اگر کارتان را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و منطقی ترین حرف را هم بزنید، باز کسی پیدا می شود که با شما مخالفت کند. البته افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، با این دید به مساله نگاه نمی کنند. آنها همواره به دنبال تایید و جلب رضایت دیگران هستند.

از موفقیت هایشان هیچ لذتی نمی برند

وقتی دچار کمبود اعتماد به نفس باشید، از پیروزی هایتان هم لذت نخواهید برد. افرادی که دارای چنین خصوصیتی هستند، نقش خود را در تمام اتفاقات، چه مثبت و چه منفی، کمرنگ می بینند؛ پس نمی توانند از دستاوردها و پیروزی هایشان هم لذت ببرند. تمام موفقیت ها را به حساب شانس می گذارند و معتقدند شانس تنها یک بار در خانه شان را می زند.

از تغییر واهمه دارند

ترس از تغییر یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، هیچ تمایلی به تغییر از خود نشان نمی دهند. حتی اگر در وضعیت شغلی نامناسبی باشند، باز هم از تغییر می ترسند و قدرت لازم برای مدیریت چالش های ناشی از تغییر را ندارند.

مدام منفی بافی می کنند

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می زنند و به هر چیزی با بدبینی نگاه می کنند. آنها زبان خوش ندارند و احساسات منفی خود را با دوستان، خانواده و همکارانشان هم به اشتراک می گذارند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همانند بمبی بزرگی از نفرت و بدبینی هستند که ممکن است هر لحظه منفجر شوند. پس برای داشتن اعتماد به نفس، باید به تمام اتفاقات و آدم های زندگی تان با خوش بینی نگاه کنید.

از آینده می ترسند

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همیشه از آینده می ترسند. آنها نمی توانند از زمان حال لذت ببرند. همیشه نگران آینده هستند و یادشان می رود دنیا دو روز است و این نگرانی ها به چیزی جز بدبینی و بدبختی نمی رسد.

کمال گرا هستند

افرادی که اعتماد به نفس ندارند، همیشه دوست دارند به کمال هر چیزی دست یابند. البته جرات لازم برای تلاش کردن ندارند. در واقع ترس های درونی آنها باعث می شود فکر کنند برای موفق بودن باید کامل باشند. پس وقتی به موفقیت نمی رسند، خود را ناقص می دانند و شرم و خجالت زدگی به سراغ شان می آید.

با دانستن علائم کمبود اعتماد به نفس می توانید مشکلات احتمالی خود را درباره ی این خصوصیت نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را بهتر درک کنید و اگر با کسی وارد ارتباط شوید که علائم کمبود اعتماد به نفس را دارد، با او راحت تر ارتباط برقرار کنید. اعتماد به نفس یکی از محرک های لازم برای دست یابی به موفقیت است. البته به دست آوردن آن نیازمند تلاش و همت است. اعتماد به نفس بالی است که خداوند برای پرواز به سوی موفقیت و شادی در وجود انسان قرار داده است. پس بال خود را تقویت کرده و به سوی شادی و موفقیت پرواز کنید.

منبع: livestrong

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-06-02 14:52:28
دسته بندی ها